Hi,
In 2018 hebben wij een huis aangekocht, aan een lage pre-corona rentevoet bij Keytrade. Momenteel zijn we aan het kijken wat we gaan doen - blijven en verbouwen, of verkopen en iets sjieker groter/comfortabeler gaan wonen.
Mijn vraag is nu: hoe bereken ik ons budget voor een nieuwe woning?
Huizen en hypotheken zijn duurder dus ik hoop dit onder een pandwissel te kunnen doen, om onze hypotheek te behouden.
Ons huis is sinds 2018 waardevoller geworden, door renovaties en de algemene inflatie van huizenprijzen. (Ruwe schatting van immokantoor was 1.4-1.5x hypotheek.) Onze lonen zijn er ook wel goed op vooruit gegaan.
Ik had in mijn hoofd dat ons budget onder pandwissel vandaag bestaat uit:
Wat mis ik?
Is dit zo simpel als ik hoop/denk?
In 2018 hebben wij een huis aangekocht, aan een lage pre-corona rentevoet bij Keytrade. Momenteel zijn we aan het kijken wat we gaan doen - blijven en verbouwen, of verkopen en iets sjieker groter/comfortabeler gaan wonen.
Mijn vraag is nu: hoe bereken ik ons budget voor een nieuwe woning?
Huizen en hypotheken zijn duurder dus ik hoop dit onder een pandwissel te kunnen doen, om onze hypotheek te behouden.
Ons huis is sinds 2018 waardevoller geworden, door renovaties en de algemene inflatie van huizenprijzen. (Ruwe schatting van immokantoor was 1.4-1.5x hypotheek.) Onze lonen zijn er ook wel goed op vooruit gegaan.
Ik had in mijn hoofd dat ons budget onder pandwissel vandaag bestaat uit:
- Bestaande hypotheek X
- Plus meerwaarde huidige woning
- Plus bedrag dat we reeds hebben afbetaald
- Plus hetgene we nu in cash kunnen opleggen
- Min kosten dossier bank, dossier verandering hypotheek, nieuwe schatting
- Min kosten voor verbouwingen, en huishoudelijke spaarbuffer
Wat mis ik?
Is dit zo simpel als ik hoop/denk?
Laatst bewerkt: