Brief curator - onbetaalde facturen

Fredjeb

Active member
Ik heb een aangetekend schrijven ontvangen van een curator met daarin de vermelding dat ik een aantal facturen niet zou betaald hebben van een aannemer waarmee ik in 2021 heb samengewerkt.

Deze aannemer is dus intussen blijkbaar failliet.

Ik heb deze facturen wel betaald en heb hiervan het betaalbewijs met daarin zelfs vermelding van de factuurnummer waar de curator in haar brief ook naar verwijst.

Ik dacht hier dus nu aangetekend op te reageren met de betaalbewijzen als bijlage. Daarmee lijkt dit mij dan ook afgehandeld?

Wat ik niet begrijp is waarom de curator dit zelf niet ziet? Ze krijgt toch inzage in de bankrekening van de gefailleerde?

Daarnaast vind ik ook de toon van de curator in de brief niet kunnen. Ze laten niet eens ruimte tot betwisting. Deze vermelden gewoon dat ik x euro tegen x datum moet betalen. Kan dit zomaar?
 
Ik ben geen heel grote expert, maar volgens mij gaat een curator eerder rekening houden met de boekhouding dan één voor één de betalingen na te kijken op de rekening.

Als ik de boekhouding staat dat je het failliete bedrijf nog geld moet, ga je wellicht zo'n brief krijgen.

Ik zou de bewijzen per mail overmaken en vragen of ze het nakijken en je wat laten weten. De kosten van een aangetekend schrijven zou ik hier vuil aan maken. Als je betaald hebt, komt dat wel in orde.

Ook van de toon van de brief zou ik me niet te veel aantrekken. Wellicht moeten ze honderden van die brieven versturen op een jaar en is er vaak niet aan uit te komen door heel wat dubieuze boekoudkundige trucs en komen ze in contact met heel wat ontevreden klanten of leveranciers.
 
Ik heb een aangetekend schrijven ontvangen van een curator met daarin de vermelding dat ik een aantal facturen niet zou betaald hebben van een aannemer waarmee ik in 2021 heb samengewerkt.

Deze aannemer is dus intussen blijkbaar failliet.

Ik heb deze facturen wel betaald en heb hiervan het betaalbewijs met daarin zelfs vermelding van de factuurnummer waar de curator in haar brief ook naar verwijst.

Ik dacht hier dus nu aangetekend op te reageren met de betaalbewijzen als bijlage. Daarmee lijkt dit mij dan ook afgehandeld?
Ik zou het zelfs via mail sturen naar de curator ipv er kosten aan te spenderen, maar wel bevestiging van ontvangst vragen.
Wat ik niet begrijp is waarom de curator dit zelf niet ziet? Ze krijgt toch inzage in de bankrekening van de gefailleerde?
Maar de boekhouding van een gefailleerde is vaak zo onoverzichtelijk dat het gemakkelijker is om alles wat als onbetaald in de boekhouding staat, aan te schrijven (+ het kan zijn dat elk schrijven hen wat geld opbrengt)
Daarnaast vind ik ook de toon van de curator in de brief niet kunnen. Ze laten niet eens ruimte tot betwisting. Deze vermelden gewoon dat ik x euro tegen x datum moet betalen. Kan dit zomaar?
Ja
 
Kan bovenstaande enkel bevestigen.
Zelfs ooit meegemaakt dat (bij "naderend" faillissement) blijkbaar een "nieuw" rekeningnummer was meegedeeld op factuur welke nooit in de boekhouding was verwerkt... Een "slimme" en zuivere fraude dus maar ik denk dat hij dat bedrag nog altijd terug aan het betalen is.

Over de toon, inderdaad standaardbrief en niets van aan trekken. Maar dat zet mij meestal wel aan om in dezelfde toon te antwoorden met iets als inhoud: "factuur wel correct betaald, zie bijlages en gelieve eerst uw werk fatsoenlijk te doen voor je mij of andere mensen lastig valt"
 
Terug
Bovenaan