Brandverzekering

10 jaar oud.
En bij mijn buren zijn die goedkoper. dus "niks anno 2026" gaat niet op. En ja, zelfde huizen, zelfde indeling. Maar bij ethias verzekerd.
misschien daar ook eens gaan polsen....

en ik redeneer, ook in commerciëel opzicht in het standpunt van verzekeraar toe : ik heb als klant nog nooit beroep op die verzekering gedaan, wel geef mij dan ook een korting.
Tenzij je zelf alles bekijkt, vergelijkt en online afsluit, kan je niet beter zitten dan bij een makelaar die met verschillende maatschappij werkt.
Er kan dan al eens tussen partijen/maatschappijen geschoven worden indien blijkt dat een klant dermate ontevreden is over een premie.

Ik heb ook bepaalde klanten die mij jaarlijks contacteren op hun vervaldag en vragen waarom de premie gestegen is en of het niet goedkoper kan. Afhankelijk van hoe goed ik de klant ken en diens overige portefeuille doe ik daar veel of weinig moeite voor. Dat kan dan gaan tot het beperken van de doorgevoerde indexatie, vergelijken met een andere maatschappij, extra korting vragen bij de maatschappij. Maar altijd vertrekken van wat de klant wil. Soms kan die ook zonder een waarborg dat hij tot op heden had (bv. grote naar kleine omnium) en zit de premie ineens een pak lager.

Maak je wel geen illusies over de wonderlijke onafhankelijkheid van een makelaar. Wij werken met heel veel maatschappij maar er zijn altijd enkele maatschappijen waar het gros van de portefeuille zit. Maar goed ook, ook voor de klant want dat betekent dat dit de maatschappijen zijn waar je als makelaar ook effectief eens op tafel kan kloppen bij een tarificatie of schadegeval.

hoe kan jij daar nu een zinnig antwoord op geven zonder de details te weten?

500 € niet veel geld zeg je. het is bovendien 570 , zie mijn initiele post. ewel maar dan nog , ik geef u gelijk nie veel geld voor een villa in knokke met 3 verdiepen.

van mij is het een koppelbouw, niet eens zo groot.

es kijken hoe jij zou reageren moest uw auto verzekering van het ene jaar op het andere 16 % duurder worden. jij zou dat heel normaal vinden?

Uw initiële post meldde :
zo maar eventjes van 439 naar 510 euro gegaan zo te zien
Wat ik tgv het feit dat ik op mijn gsm zat had afgerond naar 500€.

Mijn woning is ook niet zo enorm groot (mijn vader noemde het een konijnenkot in vgl met zijn hopeloos verouderde villa). Maar een woning die in orde is volledig herbouwen kost nu eenmaal een pak geld. En je bent normaliter verzekerd tegen nieuwbouwwaarde. Uw woning herbouwen kan vlot 300 - 400k zijn, ook al is dat geen villa. En dan vind ik 510€ leggen om 300 - 400k te verzekeren peanuts.
300k is een woning van 125m2 herbouwen. Ik kan mij moeilijk inbeelden, dat ook al is uw woning een koppelbouw dat dit niet meer gaat zijn dan 125m2. (voor een rijhuis schommelt de prijs voor herbouw tussen de 1800 - 2400€/m2 er vanuit gaande dat je geen Trumpiaanse smaak en buidel hebt)

Toch als je dat vb legt langs de verzekering van mijn wagen, waar het mij bloed zweet en tranen gekost heeft om die richting 1200€ per jaar te krijgen voor een verzekerde waarde van 38k.

Dat in het achterhoofd vind ik het bedrag van 500€ voor de verzekering van een woning waarbij ook nog een stuk van uw inboedel verzekerd is echt niet enorm.

Maar je kan misschien nog iets afpitsen van die inboedelwaarde.

Al zal de besparing potentieel beperkt zijn van die ingreep.
Als je echt zeker wil zijn dat je niet te erg geripped wordt.
Probeer dan eens een simulatie om te zien waar je zou uitkomen bij andere firma's. Anders blijft het toch maar onze inschatting. En kun je achteraf komen zeggen met cijfers dat ik gewoon glad verkeerd was.
https://www.brandverzekering-simulatie.be/ (of via een andere optie via google search)

Laatst bewerkt:
Het is niet omdat er een paar zelfverklaarde experten dat op befire zeggen, dat dat de oplossing is.

Trump zijn inboedel is nu verzekerd voor 35k, wat hoogstwaarschijnlijk al serieus onderverzekerd is.

Laatst bewerkt:
Het is niet omdat er een paar zelfverklaarde experten dat op befire zeggen, dat dat de oplossing is.

Trump zijn inboedel is nu verzekerd voor 35k, wat hoogstwaarschijnlijk al serieus onderverzekerd is.
Tuurlijk niet. Maar hij kan zelf zijn keuze maken en op de blaren gaan zitten.
Desnoods nadat hij een berekening gemaakt heeft van wat hij allemaal heeft aan inboedel en wat de effectieve vervangingskost zou zijn.

maar nee, ik zei net: ik vergelijk enkel "gebouw + inhoud". Inderdaad: alle rest vergelijken is appels met peren.
die diefstal heb ik inderdaad ook optioneel bijgenomen, maar die staat daar los van.

Wij betalen voor een bescheiden huis een jaarpremie van 700 euro (gebouw, inhoud, diefstal, indirect verlies) en die is net herzien om correct verzekerd te zijn. Ik weet niet of dat indirect verlies veel doet aan de premie, maar 500 euro voor gebouw + inhoud lijkt me niet verkeerd.

Oei, moet ik mij dan bestolen voelen met een premie van +/-1000€ per jaar? (Familiale inclusief)

Allemaal goed en wel. Tot wanneer je kot affikt en je onvoldoende verzekerd blijkt te zijn.

hoe gaat dit juist in zijn werk eigenlijk, aan de kenners hier onder ons in de branche?

krijg je dan gewoon 35.000 euro , en voila koopt er zelf mee uw inboedel, en bewijs aan de hand van de nieuwe aankoopfacturen?

of is zelfs dat niet nodig? bij totale brand: u bent verzekerd aan 35.000 , hewel hier is dat geld en trek er uw plan mee, moet maar zien dat je toekomt, of je legt de rest bij.
zoiets?

eens rap een schatting: living spullen 5000 euro, keuken 15000 euro, badkamer 5000 euro, 2 slaapkamers samen 5000 euro. en dan nog 5000 "overschot" voor kledij.... mja die 35.000 aan huidige prijzen lijkt idd wat krap maar misschien nog net doenbaar.

Keuken, badkamer etc is geen inboedel, dat valt onder uw gebouw.

Onder inboedel vallen al uw meubels, zetel, tv, laptop, smartphone, persoonlijke spullen, kledij, keukentoestellen die los staan, bedden, kasten etc

Bij mijn brandverzekering (AG Insurance) is de inhoud verzekerd aan de waarde op het moment van schade, met een maximum van 227k. Ik betaal 566 euro per jaar voor de polis (6 ruimten).

Laatst bewerkt:
dan kom ik daar zeker mee toe met 35.000 euro.

@Prg9 uw laatste post ontbreekt het euro getal..... maar inhoud van 227000 euro, dat lijkt me een dure BG-brutoloon topic villa te zijn. :')

hoe gaat dit juist in zijn werk eigenlijk, aan de kenners hier onder ons in de branche?

krijg je dan gewoon 35.000 euro , en voila koopt er zelf mee uw inboedel, en bewijs aan de hand van de nieuwe aankoopfacturen?

of is zelfs dat niet nodig? bij totale brand: u bent verzekerd aan 35.000 , hewel hier is dat geld en trek er uw plan mee, moet maar zien dat je toekomt, of je legt de rest bij.
zoiets?

eens rap een schatting: living spullen 5000 euro, keuken 15000 euro, badkamer 5000 euro, 2 slaapkamers samen 5000 euro. en dan nog 5000 "overschot" voor kledij.... mja die 35.000 aan huidige prijzen lijkt idd wat krap maar misschien nog net doenbaar.

Inboedel is gewoon alles wat ge zou meenemen bij een verhuis, alles wat per definitie los staat is inboedel. (met uitzondering van uw voertuig want uw brandverzekering dekt geen motorrijtuigen in rust, tenzij specifieke clausule onderschreven en dan nog niet voor elke waarborgen).

35k is idd niet weinig hoor, de meeste woningen komen hiermee toe.

dan kom ik daar zeker mee toe met 35.000 euro.

@Prg9 uw laatste post ontbreekt het euro getal..... maar inhoud van 227000 euro, dat lijkt me een dure BG-brutoloon topic villa te zijn. :')

@Prg9 is verzekerd obv aantal ruimtes ipv kapitaal, is het zogenaamde mini systeem.

En daar heb je, zoals bij AG, maximum kapitalen voor gebouw en inhoud.

Indien totaal brand dan gaat de expert de inhoud begroten op moment van schadegeval tot een maximum van 227k.

Wij hebben nu net offerte voor onze nieuwbouw binnen, premie € 705 (inclusief 20% korting voor familiale bij dezelfde firma & EPC A korting)
Nog geen korting nieuwbouw, die moet er nog af. Ter info.

Wij betalen voor een bescheiden huis een jaarpremie van 700 euro (gebouw, inhoud, diefstal, indirect verlies) en die is net herzien om correct verzekerd te zijn. Ik weet niet of dat indirect verlies veel doet aan de premie, maar 500 euro voor gebouw + inhoud lijkt me niet verkeerd.
indirect verlies betekent doorgaans dat je bij schade uitbetaling 10% forfaitair extra krijgt. Dat om eigen rompslomp, rondbellen, verlof ... te "compenseren".
Dat wordt doorgaans op zo'n 3-5% berekend van de hoofdwaarborg gebouw. Kost extra maar je krijgt ook extra.

Net eens wat geteld. Als ik enkel de spullen in mijn living optel, kom ik al aan een serieus bedrag. Filmfreak en gaming...

35k euro lijkt me wel haalbaar als je geen kinderen hebt en redelijk sober leeft.

Kost 5/10% indirect verlies tegenwoordig geen 5/10% extra meer?

Net eens wat geteld. Als ik enkel de spullen in mijn living optel, kom ik al aan een serieus bedrag. Filmfreak en gaming...

35k euro lijkt me wel haalbaar als je geen kinderen hebt en redelijk sober leeft.

Kost 5/10% indirect verlies tegenwoordig geen 5/10% extra meer?
Hangt van de maatschappij af, soms is het inderdaad gewoon een doorrekening ervan op de waarborg gebouw.

Bij mijn brandverzekering (AG Insurance) is de inhoud verzekerd aan de waarde op het moment van schade, met een maximum van 227k. Ik betaal 566 euro per jaar voor de polis (6 ruimten).
Pas met zo'n uitspraken toch wat op... Je inboedel is (ook bij AG Insurance) veelal niet verzekerd aan de werkelijke waarde hoor, eerder in nieuwwaarde. Er zijn wat uitzonderingen zoals kledij, juwelen etc., maar je meubels, laptops, TV's, ... zijn gewoon verzekerd in nieuwwaarde. Dan wel nieuw voor gelijkaardige toestellen natuurlijk. Maw, voor een PS5 zal je de waarde krijgen van een nieuwe PS5, het feit dat je 10 jaar geleden het dubbele betaald hebt zal voor de verzekeraar niet spelen (alhoewel, bij AG Insurance krijg je voor elektronica denk ik tot 8 jaar na aankoop dan wel de hogere prijs die je destijds betaald hebt en niet de lagere prijs van nu).

@TRUMP, jouw reactie "waarom gaat mijn verzekering 16% omhoog, schandalig", wetende dat je 10j lang 15% korting hebt gekregen doordat je een nieuwbouw had (en je toen allicht wel verteld werd dat je verzekering na 10j sowieso al 15% zou stijgen maar je dit allicht vergeten bent) is nu eens een typische reactie waarom ons kantoor bewust geen "welkomstkorting" geeft aan de klanten die na 1 jaar vervalt, zelfs al is dat mogelijk. Vroeger deden we dit wel, in minstens de helft van de gevallen belden de klanten ons na exact een jaar boos omdat hun premie plots met 10% gestegen was. Op den duur gaven we de korting dan enkel indien we dit op mail expliciet in het vet vermeldden naar de klant, ook dat werkte niet, klanten vonden het nog schandalig. Oplossing was dus gewoon om die korting niet meer te geven.

En je bent als ik het goed begrijp niet bij een makelaar verzekerd maar bij allicht een Crelan-bank? Je zei nl. dat je bij "een andere" bank ging horen en het feit dat je een AXA-brandpolis hebt... Een Crelan-bank die ook verzekeringen verkoopt is niet hetzelfde als een onafhankelijke makelaar, overigens geen enkele bank-verzekeringsmakelaar. En het advies dat je geeft "ga niet bij je eigen makelaar aankloppen want die zijn niet onafhankelijk" is nog zo'n café-uitspraak waarvan mijn haren overeind komen te staan. Om dan erna iemand uit te kafferen omdat ze ongeïnformeerd reageren :rofl:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan