Brandverzekering

Ja, dit jaar 6% stijging, geen 16% zoals bij jou. Nog altijd belachelijk veel als ze verwijzen naar een index die nog geen 1% gestegen is :crazy:

Wel opletten met die percentageboete. In mijn lening kan ik bv. zien dat de interestvoet 0,75% hoger had gelegen als ik mijn brandverzekering niet bij hen nam. Op €195 per maand afbetaling (lucky you trouwens! (y)) zou dat €14 extra zijn per maand = € 168 per jaar, dan moet je je brandverzekering al 33% goedkoper ergens anders vinden om die boete uit te sparen en dan heb je nog niets gewonnen...
In mijn hypotheek contract staat rentekorting 0.042 procent, oftewel 0.50 procent op jaarbasis.

Hoe moet ik dit lezen? Op hoeveel zou dat dan komen in mijn geval?

Alvast bedankt!

In mijn hypotheek contract staat rentekorting 0.042 procent, oftewel 0.50 procent op jaarbasis.

Hoe moet ik dit lezen? Op hoeveel zou dat dan komen in mijn geval?

Alvast bedankt!

Je kan de berekening hier zelf doen door je huidige rente in te vullen, het geleende bedrag en de looptijd van de lening; en daarna hetzelfde met 0,5% hogere rente:

https://www.spaargids.be/sparen/simulatie-woonlening.html#results

Ik weet niet hoeveel je rentevoet nu is of je geleend bedrag, maar op een maandelijkse aflossing van €200 zou 0,5% ongeveer €10 per maand schelen.

Je kan de berekening hier zelf doen door je huidige rente in te vullen, het geleende bedrag en de looptijd van de lening; en daarna hetzelfde met 0,5% hogere rente:

https://www.spaargids.be/sparen/simulatie-woonlening.html#results

Ik weet niet hoeveel je rentevoet nu is of je geleend bedrag, maar op een maandelijkse aflossing van €200 zou 0,5% ongeveer €10 per maand schelen.

Ik zie nu echt niet in waarom dat 500€ veel geld is voor een verzekering (constructie en inhoud) van een volledige woning. Sowieso zou het niet echt goedkoper zijn als zijn prijs met 120€ zou stijgen tgv het voordeel van 10€ in de maand kwijt te zijn.

Ik zie nu echt niet in waarom dat 500€ veel geld is voor een verzekering (constructie en inhoud) van een volledige woning. Sowieso zou het niet echt goedkoper zijn als zijn prijs met 120€ zou stijgen tgv het voordeel van 10€ in de maand kwijt te zijn.
hoe kan jij daar nu een zinnig antwoord op geven zonder de details te weten?

500 € niet veel geld zeg je. het is bovendien 570 , zie mijn initiele post. ewel maar dan nog , ik geef u gelijk nie veel geld voor een villa in knokke met 3 verdiepen.

van mij is het een koppelbouw, niet eens zo groot.

es kijken hoe jij zou reageren moest uw auto verzekering van het ene jaar op het andere 16 % duurder worden. jij zou dat heel normaal vinden?

Ik merk de laatste 5 jaar die trend, mijn brandverzekering met diefstal dekking is verdubbeld tov 5 jaar geleden. Inflatie, natuurrampen, .. het heeft er allemaal impact op. Ik heb door mijn makelaar vorig jaar alles laten herberekenen bij 3 andere verzekeraars .. bleek dat ik nog steeds bij de goedkoopste zat.

ik heb door mijn makelaar vorig jaar alles laten herberekenen bij 3 andere verzekeraars .. bleek dat ik nog steeds bij de goedkoopste zat.
ik denk nu ook niet dat dit de beste manier is. bij je huidige makelaar ten rade gaan.... die kan wel met de cijfers spelen, zodat hij nog steeds kan "uitpakken" met een "gunstig" tarief....

De beste manier lijkt me bij onafhankelijken te gaan vergelijken.

Ja, dit jaar 6% stijging, geen 16% zoals bij jou. Nog altijd belachelijk veel als ze verwijzen naar een index die nog geen 1% gestegen is :crazy:

Wel opletten met die percentageboete. In mijn lening kan ik bv. zien dat de interestvoet 0,75% hoger had gelegen als ik mijn brandverzekering niet bij hen nam. Op €195 per maand afbetaling (lucky you trouwens! (y)) zou dat €14 extra zijn per maand = € 168 per jaar, dan moet je je brandverzekering al 33% goedkoper ergens anders vinden om die boete uit te sparen en dan heb je nog niets gewonnen...
Die kortingen zijn zever... Wat ze u daarmee geven pakken ze met die verzekering dubbel en dik terug. Hier was het ook alsof ze de "schoonste" cadeau gaven, maar ge moest dan wel de verzekering bij de bank nemen. Ok tot onze vaste makelaar eens langskwam om alles eens te overlopen. En uw brandverzekering?
Niet nodig, ik neem ze terug in beheer voor de rest blijft dat dezelfde verzekering, bij dezelfde maatschappij, de bank zal daar niet moeilijk over doen, uw korting blijft dezelfde... En de volgende keer dat we moesten betalen was dezelfde verzekering bijna 200€ goedkoper dan bij de bank. Banken en verzekeringen, dat is voor mij gewoon toegelaten georganiseerd oplichting.

ondertussen een reply gekregen: ik moet dankbaar zijn, want heb de eerste 10 jaar een korting gekregen van 15 % opnieuwbouw.

tja, verklaart uiteraard nog niet waarom die 570 nog steeds (veel) duurder is dan mijn buren in zelfde verkaveling met quasi zelfde huis.

ondertussen een reply gekregen: ik moet dankbaar zijn, want heb de eerste 10 jaar een korting gekregen van 15 % opnieuwbouw.

tja, verklaart uiteraard nog niet waarom die 570 nog steeds (veel) duurder is dan mijn buren in zelfde verkaveling met quasi zelfde huis.
Dus je hebt/had geen idee wat er in je contract stond en welke kortingen je had.

Tja, dan is het heel makkelijk om hoog van de toren te blazen. Andere kortingen of ander contract met andere voorwaarden is waarschijnlijk de reden waarom je buurman minder betaalt. Leg jouw polis eens naast die van je buurman en vergelijk lijn per lijn wat en voor hoeveel het gedekt is. Vergelijk dan de kortingen en waarom die toegekend zijn. Als dat 100% hetzelfde is, kan je vergelijken. Anders zegt enkel het bedrag niks.

Dus je hebt/had geen idee wat er in je contract stond en welke kortingen je had.

Tja, dan is het heel makkelijk om hoog van de toren te blazen. Andere kortingen of ander contract met andere voorwaarden is waarschijnlijk de reden waarom je buurman minder betaalt. Leg jouw polis eens naast die van je buurman en vergelijk lijn per lijn wat en voor hoeveel het gedekt is. Vergelijk dan de kortingen en waarom die toegekend zijn. Als dat 100% hetzelfde is, kan je vergelijken. Anders zegt enkel het bedrag niks.
ik vergelijk enkel de hoofdwaarborg "gebouw + inhoud".

uiteraard kan ik de rest niet vergelijken, de mensen in de straat hebben andere gekoppelde leningen er aan, en ik ga nu niet gaan vragen hoeveel zij maandelijks lenen, welk geleend bedrag, en percentage. zou jij dat zeggen tegen al uw buren?

soit, al die rest interesseert mij feitelijk niet, welke kortingen zij hebben of hadden is allemaal niet van tel. wat telt is de premie dat ik nu moet betalen, en die is mij te hoog. Iemand anders hier al zette dat het verzekerd bedrag van 35.000 € inhoud ook niet overdreven is, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Maar goed, ik ga eens bij mijn andere bank horen, en kijken wat hun voorstel is...

ik vergelijk enkel de hoofdwaarborg "gebouw + inhoud".

uiteraard kan ik de rest niet vergelijken, de mensen in de straat hebben andere gekoppelde leningen er aan, en ik ga nu niet gaan vragen hoeveel zij maandelijks lenen, welk geleend bedrag, en percentage. zou jij dat zeggen tegen al uw buren?

soit, al die rest interesseert mij feitelijk niet, welke kortingen zij hebben of hadden is allemaal niet van tel. wat telt is de premie dat ik nu moet betalen, en die is mij te hoog. Iemand anders hier al zette dat het verzekerd bedrag van 35.000 € inhoud ook niet overdreven is, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Maar goed, ik ga eens bij mijn andere bank horen, en kijken wat hun voorstel is...
Je kan moeilijk zomaar één op één gebouw en inhoud gaan vergelijken.
Elke verzekeraar tegenwoordig gebruikt dan wel het type rooster (indeling woning) om een waarde te bepalen maar elke maatschappij is vrij om daar zijn eigen invulling aan te geven. Enige dat je weet, is dat je woning in nieuwbouwwaarde zal gedekt zijn bij toepassing van het rooster. Is de woning van je buur bv. een exacte kopie (qua indeling) van de jouwe?

Zelfde met inhoud. Jij zit nu aan 35.000 EUR, ik neem aan dat daar zal bij staan "in eerste risico"?
Buren kunnen evengoed via een andere systeem die dekking hebben (bv. max. bedrag per voorwerp).

Laat je bijstaan door een deftige, onafhankelijke makelaar en kijk het op die manier na. Het is overigens ook niet de bedoeling dat je letterlijk vergelijkt met een buur, familielid, kennis. Je moet vertrekken vanuit wat je wil verzekerd hebben of wat je belangrijk vindt en dan bekijken of dat op dit moment verzekerd is of niet. Zo ja; is de betrokken premie OK? Zo nee; wat kost het om dat wel correct te dekken?

Die korting van 15% op nieuwbouw gedurende de eerste 10 jaar is trouwens niet vreemd. Dat is ook iets dat duidelijk in de bijzondere voorwaarden zal gestaan hebben in een clausule.

En ter aanvulling op wat hierboven al is gezegd kan het goed zijn dat uw buur via een makelaar werkt.

Sommige makelaars kunnen betere kortingen krijgen bij maatschappijen naargelang hun "belangrijkheid" voor de maatschappij, een kleine makelaar met kleinere portefeuille zal mss moeilijker de beste korting krijgen dan grote speler op de markt.

Jij hebt mss extra waarborg diefstal onderschreven, uw buur mss niet, ook dat scheelt in premie.

Je kan idd niet zo maar vergelijken.

Wie weet is uw buur onderverzekerd zonder dat ze het weten en daardoor lager premie betalen...

En ter aanvulling op wat hierboven al is gezegd kan het goed zijn dat uw buur via een makelaar werkt.

Sommige makelaars kunnen betere kortingen krijgen bij maatschappijen naargelang hun "belangrijkheid" voor de maatschappij, een kleine makelaar met kleinere portefeuille zal mss moeilijker de beste korting krijgen dan grote speler op de markt.

Je kan idd niet zo maar vergelijken.

Wie weet is uw buur onderverzekerd zonder dat ze het weten en daardoor lager premie betalen...
ik werk ook via een makelaar hoor.

maar los hiervan , "sommige makelaars kunnen betere kortingen krijgen" ? Tja ik heb toch andere ervaringen hoor.
onlangs es binnen geweest bij mijn makelaar waar m'n pensioensparen zit.

ik zei hem dat ik interesse had in de famiale verzekering van optimco, ik had zelf al es gezocht op hun website, en kon die online afsluiten...
die makelaar gewoon heel doodleuk zijn scherm draaien, naar de website van optimco, en die ging , net zoals ik, hem afsluiten op hun website aan 100 % dezelfde tarief. Vroeg me dan ook luidop af: waarom zou ik hem dan via jouw afsluiten.
"voor de geschillen zei hij. als er iets is, treed ik op. als jij hem thuis online afsluit, ga je zelf moeten optreden" :sop:
oh really? waarvoor betaal je dan rechtsbijstand? leek me ook weer een makelaarsfoefje!

"Jij hebt mss extra waarborg diefstal onderschreven, uw buur mss niet, ook dat scheelt in premie."

maar nee, ik zei net: ik vergelijk enkel "gebouw + inhoud". Inderdaad: alle rest vergelijken is appels met peren.
die diefstal heb ik inderdaad ook optioneel bijgenomen, maar die staat daar los van.

Die kortingen zijn zever... Wat ze u daarmee geven pakken ze met die verzekering dubbel en dik terug. Hier was het ook alsof ze de "schoonste" cadeau gaven, maar ge moest dan wel de verzekering bij de bank nemen. Ok tot onze vaste makelaar eens langskwam om alles eens te overlopen. En uw brandverzekering?
Niet nodig, ik neem ze terug in beheer voor de rest blijft dat dezelfde verzekering, bij dezelfde maatschappij, de bank zal daar niet moeilijk over doen, uw korting blijft dezelfde... En de volgende keer dat we moesten betalen was dezelfde verzekering bijna 200€ goedkoper dan bij de bank. Banken en verzekeringen, dat is voor mij gewoon toegelaten georganiseerd oplichting.

Met die koppelverkoop pushen banken natuurlijk om zoveel mogelijk andere diensten bij hen te nemen waarop ze dan extra winst genereren, dat is gewoon logisch.
Ik heb niet geprobeerd om de brandverzekering ergens anders te nemen en te zien of mijn rentevoet effectief omhoog ging zoals in het hypotheekvoorstel - sowieso was die bank wel het scherpste qua rentevoet + SSV, dan maakte een paar tientallen euro's meer per jaar op de brandverzekering in vergelijking weinig uit. Los van het feit dat ze je daarna bij je rekker hebben en ongegeneerd die brandverzekering kunnen laten stijgen met een veel hogere factor dan de index waar ze naar verwijzen :p
En als klant heb ik na een paar jaar ook gewoon een herziening van de rentevoet onderhandeld toen de rentes nog daalden, daar was de bank niet blij mee maar winstmaximalisatie gaat in 2 richtingen...

Ik moet wel zeggen dat ik tevreden ben van de snelheid waarmee de verzekeraar reageerde, die 2 keer dat ik ze nodig had, dat is ook wel wat waard.

Ik vraag me echt elke keer af waarom ge hulp vraagt want ge luistert niet wat iemand zegt en weet het altijd beter.

Een familiale verzekering is altijd een vaste prijs. Boeit niet of je nu een CEO of een werkloze zijt. Het enige verschil in premie is dat je bij de meeste maatschappijen een korting krijgt als je single of senior bent. Er zijn ook maatschappijen die een bepaald percentage korting geven op het totaal pakket als ge totaal klant zijt, maar dan spreekt ge over een paar euro korting/cashback.

En die makelaar heeft gelijk wat hij zegt over zijn inspraak/invloed.
Als ge voor hetzelfde bedrag online kunt onderschrijven of via een makelaar, dan zou ik dat altijd via een makelaar doen.

570 euro voor een huis van 15 jaar oud + inhoud is niks anno 2026.

Ik zie het nut ook niet om hoog van de toren te blazen en al zeker niet om dingen te vergelijken als ge er niks van kent en al zeker niet als ge nog niet eens de inhoud van uw polis kent.

Laatst bewerkt:

maar los hiervan , "sommige makelaars kunnen betere kortingen krijgen" ? Tja ik heb toch andere ervaringen hoor.

ik zei hem dat ik interesse had in de famiale verzekering van optimco, ik had zelf al es gezocht op hun website, en kon die online afsluiten...
die makelaar gewoon heel doodleuk zijn scherm draaien, naar de website van optimco, en die ging , net zoals ik, hem afsluiten op hun website aan 100 % dezelfde tarief. Vroeg me dan ook luidop af: waarom zou ik hem dan via jouw afsluiten.
"voor de geschillen zei hij. als er iets is, treed ik op. als jij hem thuis online afsluit, ga je zelf moeten optreden" :sop:
oh really? waarvoor betaal je dan rechtsbijstand? leek me ook weer een makelaarsfoefje!

"Jij hebt mss extra waarborg diefstal onderschreven, uw buur mss niet, ook dat scheelt in premie."

maar nee, ik zei net: ik vergelijk enkel "gebouw + inhoud". Inderdaad: alle rest vergelijken is appels met peren.
die diefstal heb ik inderdaad ook optioneel bijgenomen, maar die staat daar los van.
Ik raad je aan om bij die makelaar te blijven want hij heeft 100% gelijk, rechtsbijstand heeft daar niets mee te maken.

Jij lijkt me een type klant dat moeilijk van zijn "eigen gelijk" te brengen is? :oi22:.
Niet elke online verzekeraar is rommel, net zomin als elke makelaar goud is. Je moet iemand of iets zoeken waar je vertrouwen in hebt en waar je kan op rekenen. Dat uit zich overigens vaak pas bij een schade of doorheen de looptijd van een contract als er zaken moeten gewijzigd worden.

Wij gaan als makelaar ook prat op onze service, het zou maar erg zijn om dat niet te doen. Ik beschimp mijn concullega's echter niet. Diegene die elders niet tevreden zijn, komen toch vanzelf.

Het is overigens ook niet omdat een bepaalde maatschappij de goedkoopste premie ergens heeft, dat dit de beste (of slechtste) maatschappij is. Je moet - zoals al gezegd - kunnen vertrouwen in een makelaar dat hij of zij het beste met je voorheeft en je het beste aanbiedt voor je situatie. Dat is maatwerk. De gasten die bij mij mijn huis zijn komen verbouwen, heb ik ook niet altijd in twijfel genomen. Net zo min als ik twijfel aan een kok die mij een suggestie aanbiedt in een restaurant.

Het is ook trouwens niet omdat je een waarborg rechtsbijstand hebt (heel ruim te interpreteren overigens) dat je zomaar voor alles daarbij terecht zal kunnen. Zit je immers enkel met een basis rechtsbijstand (denk auto, brand, familiale) dan ga je geregeld van een kale reis terugkomen.

570 euro voor een huis van 15 jaar oud + inhoud is niks anno 2026.
10 jaar oud.
En bij mijn buren zijn die goedkoper. dus "niks anno 2026" gaat niet op. En ja, zelfde huizen, zelfde indeling. Maar bij ethias verzekerd.
misschien daar ook eens gaan polsen....

en ik redeneer, ook in commerciëel opzicht in het standpunt van verzekeraar toe : ik heb als klant nog nooit beroep op die verzekering gedaan, wel geef mij dan ook een korting ?
Of nee, korting vraag ik zelfs nog niet. maar ga dan geen 16 % opslaan, omdat m'n huis net 10 jaar oud is geworden. kom zeg.
(en ja i know: vanuit het opzicht van de verzekeraar heb ik al 10 jaar korting gehad.... :rolleyes: )

10 jaar oud.
En bij mijn buren zijn die goedkoper. dus "niks anno 2026" gaat niet op. En ja, zelfde huizen, zelfde indeling. Maar bij ethias verzekerd.
misschien daar ook eens gaan polsen....

en ik redeneer, ook in commerciëel opzicht in het standpunt van verzekeraar toe : ik heb als klant nog nooit beroep op die verzekering gedaan, wel geef mij dan ook een korting ?
Of nee, korting vraag ik zelfs nog niet. maar ga dan geen 16 % opslaan, omdat m'n huis net 10 jaar oud is geworden. kom zeg.
Ge hebt jarenlang een korting gekregen die zoals afgesproken na 10 jaar verdwijnt.
Dat is nu wel iets anders als ineens de prijs verhogen...

Ethias ook :unsure:

Terug
Bovenaan