Brandverzekering

sfxdumbo

Member
Goedeavond iedereen,

Vroeger ging het zo, makelaar kwam bij je thuis, liep mee rond, maakte wat aantekeningen.
Dan maakte hij een plaatsbeschrijving op (volgens aantal kamers), becijfering bewoonbare oppervlakte, na veel 5 en 6 had je dan een voorstel .
En je laat je woning verzekeren voor bv 250.000€ (dat was in 2010) (open bebouwing, rustige streek, nabijheid winkels, E314+E313, gerenoveerd huis, enkel dak moet nog vernieuwd worden)


Was vorige maand bij mijn verzekeringsmakelaar op zijn kantoor, om brandverzekering te heronderhandelen.
Ze starten een programma op de pc, en ze gaan dan via Google Maps je woning opzoeken.
Dan wordt vanuit het programma , eens je woning zichtbaar is, een of andere calculatie opgestart.
De plaatsbeschrijving van vroeger wordt dan handmatig ingegeven. Berekening oppervlakte huis gebeurt automatisch door dit programma.
Na een aantal calculaties door dit pakket blijkt je huis dan iets van 462.000€ waard zijn.
WABLIEF ?

Of de schatting is van de pot gerukt, of er zit een kern van waarheid in. (maar wiens kern is dat, die uit oogpunt portefeuille maatschappij ? winwinwin)
Ik ging naar de makelaar met bedoeling de brandverzekering te heronderhandelen maar niet om dan nog meer te betalen;

Ik denk niet, dat als ik mijn huis te koop zet, ik 462.000€ als verkoopprijs kan hanteren omdat "de maatschappij heeft het geschat/gewaardeerd op 462.000€ ".

Zijn er toevallig mensen op dit forum die misschien meer inzicht hebben in raming van waarde huis via dat soort software, en waarde hiervan voor brandverzekering ?
Of rekenen verzekeringsmaatschappijen graag eens goed door ?

Zou graag wat inzichten willen verwerven.

dank je,
 
Hangt gewoon af van je verzekering, he. Als je wil verzekerd worden volgens de effectieve waarde kan dit mss 250k zijn. Wil je verzekerd worden volgens de heropbouwwaarde, dan lijkt me de beschreven manier perfect ok.

En verzeker aub best altijd voor de heropbouwwaarde (ruwweg de nieuwbouwkost), niet voor de werkelijke waarde (ruwweg de 'tweedehandswaarde'. Tenzij je financieel heel krap zit en bij een brand niet verwacht nog op dezelfde plaats te willen wonen.
 
Het verzekerde kapitaal gebouw is niet de verkoopwaarde maar de heropbouwwaarde aan de huidige bouwnormen/voorschriften. Da's totaal iets anders als een werkelijke waarde/verkoopprijs.

En die berekeningssoftware is exact hetzelfde als wat die makelaar vroeger handmatig uittelde. Aantal kamers x coëfficiënt x bepaalde parameters = verzekerde waarde.

Ik snap niet waarom ge denkt dat ge nu meer zou moeten betalen/verzekeren omdat een software dat nu automatisch uittelt ipv uw makelaar met zijn rekenmachine.
Brandverzekeringen zijn trouwens gekoppeld aan de Abex. (Bouwindex)
Die is het laatste jaar met 8.13% gestegen wat wilt zeggen dat uw verzekerd kapitaal en premie met hetzelfde percentage gestegen is. Dat wilt ook zeggen dat de kost voor een huis te bouwen de afgelopen 12 maanden met 8.13% gestegen is.

440k euro is aan de huidige Abex zeker niet veel.
 
Laatst bewerkt:
Betekenen bovenstaande verklaringen "heropbouwwaarde 440K" dan ook dat
- bedrag brandverzekering even hoog blijft
- dat huis dan bij verkoop ook effectief 440K waard gaat zijn..

Het is dat laatste waar ik aan twijfel en ben benieuwd wat een vastgoedmakelaar hier van zegt;
thanks alvast voor de reacties
 
Betekenen bovenstaande verklaringen "heropbouwwaarde 440K" dan ook dat
- bedrag brandverzekering even hoog blijft
- dat huis dan bij verkoop ook effectief 440K waard gaat zijn..

Het is dat laatste waar ik aan twijfel en ben benieuwd wat een vastgoedmakelaar hier van zegt;
thanks alvast voor de reacties

Uw brandverzekering (lees: uw verzekerd bedrag en de bijhorende premie) is gekoppeld aan de Abex en stijgt om de x maanden. Dat wordt dus elk jaar aangepast in uw brandverzekering.

Zoals gezegd heeft de heropbouwwaarde niks met de verkoopwaarde te maken.
Mijn woning is verzekerd voor een waarde van een goeie 500k euro. Die waarde is gewoon een bedrag dat het zou kosten om hetzelfde huis aan de huidige bouwnormen te kunnen zetten als het huis afbrandt. (Daar zit uiteraard geen bouwgrond in meegeteld)
Mijn woning kan ik gemakkelijk voor 800k verkopen.
 
Laatst bewerkt:
En de Abex is momenteel 1004, tegenover pakweg 5 jaar geleden was dit ergens rond de 800 en tien jaar geleden een 700.

Vanaf juli wordt de abex 1032, wordt twee jaarlijks herzien.
 
Hier ook eens aan het zien voor het aanpassen van de brandverzekering.
Momenteel is de verzekerde waarde in mijn ogen veel te laag.
Ik zou graag toch een aanzienlijk bedrag boven de echte waarde van het huis verzekeren. In praktijk gezien dat je de waarde van het huis krijgt bij een brand maar van dat bedrag moet je het huis renoveren maar ook je gezin onderbrengen in hotel/huurhuis gedurende die periode...
Als je huis volledig heropgebouwd moet worden ben je gemakkelijk een jaar verder, een jaar onderkomen kost ook een aardige duit.

Liever iets meer verzekeren en comfortabel zitten in geval van miserie dan nog jaren achteraf financieel te herstellen.
 
Uw brandverzekering (lees: uw verzekerd bedrag en de bijhorende premie) is gekoppeld aan de Abex en stijgt om de x maanden. Dat wordt dus elk jaar aangepast in uw brandverzekering.

Zoals gezegd heeft de heropbouwwaarde niks met de verkoopwaarde te maken.
Mijn woning is verzekerd voor een waarde van een goeie 500k euro. Die waarde is gewoon een bedrag dat het zou kosten om hetzelfde huis aan de huidige bouwnormen te kunnen zetten als het huis afbrandt. (Daar zit uiteraard geen bouwgrond in meegeteld)
Mijn woning kan ik gemakkelijk voor 800k verkopen.
Nice :)

Ik moet de premie dus eigenlijk bekijken vanuit heropbouwwaarde standpunt, lage premie = lage heropbouwwaarde
etc

dank @ iedereen voor de reacties hier, waren, zeer verhelderend !
 
Hier ook eens aan het zien voor het aanpassen van de brandverzekering.
Momenteel is de verzekerde waarde in mijn ogen veel te laag.
Ik zou graag toch een aanzienlijk bedrag boven de echte waarde van het huis verzekeren. In praktijk gezien dat je de waarde van het huis krijgt bij een brand maar van dat bedrag moet je het huis renoveren maar ook je gezin onderbrengen in hotel/huurhuis gedurende die periode...
Als je huis volledig heropgebouwd moet worden ben je gemakkelijk een jaar verder, een jaar onderkomen kost ook een aardige duit.

Liever iets meer verzekeren en comfortabel zitten in geval van miserie dan nog jaren achteraf financieel te herstellen.
Vandaag dus contact gehad en toch juist verzekerd. De verzekerde waarde is +/-50k lager dan de aankoopprijs (= geschatte prijs van de bank).
Maar zoals de makelaar aangaf zou bij een totale verwoesting nog steeds de grond in bezit zijn en kan je niet meerekenen in de totale prijs. Was inderdaad een punt waar ik niet bij stilstand.
 
Ik vraag me altijd af hoe dat effectief in zijn werk gaat als de boel afbrandt of zelf maar deels afbrandt? Verzekeringskwesties kunnen lang aanslepen, krijg je effectief voldoende om een deftige nieuwbouw te zetten of is het gewoon een peulenschil? Waar woon je ondertussen en wie vergoedt dat?
 
Ik vraag me altijd af hoe dat effectief in zijn werk gaat als de boel afbrandt of zelf maar deels afbrandt? Verzekeringskwesties kunnen lang aanslepen, krijg je effectief voldoende om een deftige nieuwbouw te zetten of is het gewoon een peulenschil? Waar woon je ondertussen en wie vergoedt dat?

Dat kan vrij snel gaan bij een “simpele” brand in de zin van onopzettelijk en geen schade aan derde.

Expert van de maatschappij komt ter plaatse, dikwijls vergezeld van een prive-expert aangesteld door de klant of makelaar.

Bij zware branden staan de prive-experts al “aan te schuiven” langs de lijn om een graantje mee te pikken.

Schade wordt begroot, hypothecair attest wordt opgevraagd en kan binnen de paar weken al betaald zijn.

De meeste maatschappijen nemen ook de eerste 2 à 3 nachten hotelkosten op zich zodat verzekerde iets anders kan zoeken zijnde tijdelijk huurhuis, bij vrienden/familie, ocmw woning,…

Verzekeraar komt dan ook tussen in de tijdelijke huisvestingskosten voor de periode van wederopbouw.
 
Toch ook even voor de duidelijkheid: Als uw verzekerd kapitaal gebouw geschat werd door een expert aangesteld door de verzekering of berekend werd door de maatschappij/verzekeringsmakelaar op basis van een correct ingevuld plaatsenstelsel (meestal op basis van het aantal kamers) dan kunt ge nooit onderverzekerd zijn!!!

Stel dat ge op basis van een correct toegepast plaatsenstelsel een verzekerd bedrag gebouw uitkomt van 385k euro en na een totale brand blijkt dat ge 415k euro nodig hebt om terug te bouwen, dan gaat ge dat ook van de verzekering krijgen.

Daarom is het super belangrijk om correct verzekerd te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Idd altijd op basis van aantal ruimtes, nooit obv kapitaal. Dan is er geen discussie zoals men hierboven zegt.
 
De meeste maatschappijen nemen ook de eerste 2 à 3 nachten hotelkosten op zich zodat verzekerde iets anders kan zoeken zijnde tijdelijk huurhuis, bij vrienden/familie, ocmw woning,…

Verzekeraar komt dan ook tussen in de tijdelijke huisvestingskosten voor de periode van wederopbouw.
Kan een héél stuk meer zijn. Bij ING (zie hieronder) wordt tot 6 maand hotel gedekt.
Ik vraag me altijd af hoe dat effectief in zijn werk gaat als de boel afbrandt of zelf maar deels afbrandt? Verzekeringskwesties kunnen lang aanslepen, krijg je effectief voldoende om een deftige nieuwbouw te zetten of is het gewoon een peulenschil? Waar woon je ondertussen en wie vergoedt dat?
Je moet eens deze (leesbare) algemene voorwaarden lezen, vanaf pg 18. Er wordt heel wat gedekt.


Ik kan alle mensen alleen maar aanraden om regelmatig (een keer per X jaar) de algemene voorwaarden van hun verzekering te lezen, als je dan een schadegeval hebt, kan je véél meer gedekt zijn dan je denkt (en ook voor véél meer dingen die je zelfs niet als schade ziet, zoals bvb als je uit je huurwoning moet omdat de eigenaar er zelf in komt wonen).
 
Terug
Bovenaan