Tenzij je zelf alles bekijkt, vergelijkt en online afsluit, kan je niet beter zitten dan bij een makelaar die met verschillende maatschappij werkt.10 jaar oud.
En bij mijn buren zijn die goedkoper. dus "niks anno 2026" gaat niet op. En ja, zelfde huizen, zelfde indeling. Maar bij ethias verzekerd.
misschien daar ook eens gaan polsen....
en ik redeneer, ook in commerciëel opzicht in het standpunt van verzekeraar toe : ik heb als klant nog nooit beroep op die verzekering gedaan, wel geef mij dan ook een korting.
Er kan dan al eens tussen partijen/maatschappijen geschoven worden indien blijkt dat een klant dermate ontevreden is over een premie.
Ik heb ook bepaalde klanten die mij jaarlijks contacteren op hun vervaldag en vragen waarom de premie gestegen is en of het niet goedkoper kan. Afhankelijk van hoe goed ik de klant ken en diens overige portefeuille doe ik daar veel of weinig moeite voor. Dat kan dan gaan tot het beperken van de doorgevoerde indexatie, vergelijken met een andere maatschappij, extra korting vragen bij de maatschappij. Maar altijd vertrekken van wat de klant wil. Soms kan die ook zonder een waarborg dat hij tot op heden had (bv. grote naar kleine omnium) en zit de premie ineens een pak lager.
Maak je wel geen illusies over de wonderlijke onafhankelijkheid van een makelaar. Wij werken met heel veel maatschappij maar er zijn altijd enkele maatschappijen waar het gros van de portefeuille zit. Maar goed ook, ook voor de klant want dat betekent dat dit de maatschappijen zijn waar je als makelaar ook effectief eens op tafel kan kloppen bij een tarificatie of schadegeval.