Brandgevaar & voorbereiding

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Nu er weer een gezin in het nieuws is gekomen met opnieuw dodelijke slachtoffers bij een woningbrand, dringt het toch bij me door dat ik totaal niet voorbereid ben op brand in huis. Natuurlijk zijn er diverse rookmelders, maar meer dan dat is er niet.

Het gaat hier om een rijwoning, dus er zijn twee grote vluchtroutes: voor en achter.

Ik vraag me af wat jullie voorzien mbt brandveiligheid. Hebben jullie speciale kits? Gasmaskers? Ladders? Zelfblussende ballen geïnstalleerd? Een evacuatieplan? Blussers? Oefenen jullie op brandveiligheid?
 
Nu er weer een gezin in het nieuws is gekomen met opnieuw dodelijke slachtoffers bij een woningbrand, dringt het toch bij me door dat ik totaal niet voorbereid ben op brand in huis. Natuurlijk zijn er diverse rookmelders, maar meer dan dat is er niet.

Het gaat hier om een rijwoning, dus er zijn twee grote vluchtroutes: voor en achter.

Ik vraag me af wat jullie voorzien mbt brandveiligheid. Hebben jullie speciale kits? Gasmaskers? Ladders? Zelfblussende ballen geïnstalleerd? Een evacuatieplan? Blussers? Oefenen jullie op brandveiligheid?
Niets buiten rookmelders, net zoals jij. Van een preventie-workshop herinner ik me wel dat iets eenvoudig zoals een blusdeken al heel wat kan helpen voor kleine branden in bv. de keuken. Eigenlijk zou ik ook eens een brandblusser ergens centraal moeten zetten, maar dan moet ik me opnieuw eens verdiepen in die types.

Wat ik thuis altijd heb gezien (vader was agent die wel dingen tegenkwam) is nooit zaken laten aanstaan als je niet thuis bent. Ook in die workshop van hierboven werd dat benadrukt. Veel moderne apparaten zijn vrij veilig natuurlijk, maar het gaat dan bv. over verhoogd risico doordat de filter van een droogkast niet tijdig wordt leeggemaakt.

Ik doe de voordeur op slot, maar laat er wel de sleutel opsteken. Ik vloek dan altijd als mijn vrouw dat niet doet.
 
Laatst bewerkt:
Gasmaskers hebben geen enkel nut. Die filteren mss wel de giftige stoffen uit de lucht, maar als er geen zuurstof meer is kan je nog altijd niet ademen.
 
In Aalst is afgelopen week een volledige garage uitgebrand, vermoedelijk door een elektrische wagen. Wanneer je steeds meer en meer van dat soort toestellen in huis hebt is het wel moeilijk om altijd thuis of wakker te zijn als die opladen natuurlijk.
 
Branddetector op elke verdieping+ co2-meter vlak aan de gasketel + branddeken in de keuken.
Brandmelder besteld zaterdag met een app ook zodat ik als ik niet thuis ben, toch meldingen kan ontvangen.
Uitgang vooraan, achteraan en vanaf de slaapkamers makkelijk toegang tot een plat dak, via daar kunnen we naar de buren èn de buren daar nog eens naast ook indien nodig.
 
Zelf een woningbrand, ontstaan bij de buren, meegemaakt. Daar kan je je helaas niet tegen wapenen. In onze woning wel volgende maatregelen: 's nachts geen toestellen opladen, rookmelders waar het kan, hittemelder waar geen rookmelder kan, blusdeken in de keuken (aan de tegenovergestelde zijde van waar gekookt wordt) en een brandblusser aan de trap (centraal tussen de twee mogelijke vluchtroutes).
 
Hier in iedere kamer (buiten de badkamer) een rookmelder, in de keuken een brandblusser en boven in iedere kamer een brandblusser. Mijn vrouw verklaart mij zot maar liever een brandblusser teveel dan ooit een kind te verliezen tijdens een brand.
 
Garage, living en in de gang boven een rookmelder.
Kga er nog wel bijkopen vooral omdat in 1 kamer toch ook mijn 3d printer staat en vertrouw dat toestel toch geen 100% :p In mijn vorige woning had ik er 1 in elke kamer,uitgezonderd de badkamer.

Ik denk daar wel eens op hoeveel brandgevaarlijke toestellen toch in de pries blijven zitten 's nachts, maar buiten er eens op peinzen gebeurt er weinig mee. Nochtans wel zo opgevoed om niks in de pries te laten zitten wat er niet in hoeft en ook bij storm uw toestellen uit te trekken, maar nu doe ik niks meer met die opvoeding :p

Vroeger had ik ook een brandblusser en branddeken in huis maar na mijn scheiding/verhuis heb ik daar nooit meer aan gedacht om dat weer te voorzien. Misschien moet ik er wel eens werk van maken.
Misschien ook eens een plaatje maken voor de brandweer dat ze weten hoeveel inwoners en honden aanwezig zijn.
 
Rookmelders, voor de rest niets speciaals. We hebben een gasvuur, dus we letten goed op dat we het vuur altijd goed uitdoen en met kaarsen letten we ook wel op. Toestellen uittrekken voor het slapengaan doe ik zelden.

Mocht ik al een brand hebben meegemaakt, zou ik er wellicht véél meer op letten.
 
ik kan uit elk van de 3 slaapkamers naar buiten springen, idem badkamer. Genoeg vlucht uitgangen dus.

2 rookmelders, al moet ik zeggen dat ik die al heel lang niet meer heb gehoord.
(normaal geven die een soort interval beep als de batterij bijna leeg is..... Maar wat als de batterij helemaal leeg is, dan kan die ook geen interval beep meer geven toch :p ) . Ik moet die dringend eens opnieuw testen.
 
Ik heb in mijn brandwondencursus gezien dat een blustoestel niet veel nut heeft als je niet weet hoe je die deftig moet hanteren. Blusdeken zoals @Mulan vermeldt, is dan veel meer foolproof!
 
Brandalarm testen en effectief de route doen met de kinderen, 's nachts.

Beetje zoals bij een openbaar gebouw of een bedrijf, ze weten naar waar te gaan moest er zoiets gebeuren.
 
Elektrische wagen staat hier elke nacht te laden onder mij (bel-etage woning).

Naast de laadpaal komt de gas binnen.
Dusja... misschien toch eens een extra rookmelder plaatsen daar :unsure:
 
belangrijk is ook gewoon uw alarm goed afstellen, zodat ge u niet omkeert in uw bed als het zover is, omdat het "wel weer vals alarm is zoals de vorige 20 keer".
 
Een gasmasker helpt niet bij brand omdat bij een grote brand het tekort aan zuurstof een groter probleem is dan de toxische stoffen die vrij komen tijdens een evacuatie. Bovendien is niet elke filter gelijk en ik betwijfel dat de gemiddelde persoon genoeg kennis heeft om een deftige filter te kiezen.

Qua zelf proberen de brand te blussen heb ik maar één ding te zeggen. Als je niet weet wat je doet dan kan je het beter niet doen.
Het is niet zo zeer dat je zelf veel verkeerd kan doen maar de meeste mensen brengen zichzelf nodeloos in gevaar in een poging om wat materiele zaken te redden. De gemiddelde woning laat ook niet toe om een brandblusser correcte te gebruiken. De gemiddelde poederblusser van 6kg heeft een worplengte van 10 tot 15m, hoe vaak heb je een ruimte in huis waar je die afstand maximaal kunt benutten? De kans op brandwonden zonder NOMEX kleding (of op zijn minst brandvertragende kledij zoals men pakweg in de chemie gebruikt) is dan zeer reëel.

Enkele zaken die je eventueel wel zelf kan doen:
-rookmelders in ruimtes met een groot brandgevaar zoals de keuken en wasplaats alsook rookmelders op de belangrijkste evacuatie routes (= traphallen), idealiter toestellen die met elkaar gelinkt zijn zodat deze allemaal activeren wanneer er in een ruimte rook gedetecteerd word.
-blusdeken in de keuken voor het "blussen" van vet/olie branden gewoonlijk dus friteuses dus.
-Periodiek de hoofdkranen van het water en de gasaansluiting afsluiten en weer openen om er voor te zorgen dat deze niet komen vast te zitten. Dan kan jij of de brandweer die gemakkelijk afsluiten indien nodig.
-Geen elektrische toestellen met een hoog elektrisch vermogen onbeheerd laten draaien.
-Regelmatig de stoffilter van je droogkast en wasmachine reinigen om oververhitting te vermijden.
-Wanneer men spreekt over brand in een elektrische kast door kortsluiting is dit in feite zelden veroorzaakt door kortsluiting maar wel door oververhitting. Draai jaarlijks de schroefjes waar je elektrische kabels mee vastzitten aan je zekeringen een klein beetje vast. Door de elektrische stroom ontstaat er een (beperkt) magnetisch veld waardoor die schroefjes na verloop van tijd komen los te staan wat voor een hogere weerstand zorgt, wat dan op zijn beurt een temperatuurstijging kan veroorzaken die uitdraait in een brand.
-De ondergrondse hydrant is stilaan met uitsterven bedreigt in België maar indien er in jouw omgeving zich één bevindt verwijder dan nooit het identificatieplaatje dat aan je woning of aan een paal in de buurt hangt. Indien je die paal verplaatst wil zien door bijvoorbeeld het verleggen van je oprit dan kan je aan de brandweer en/of gemeente vragen dat ze dit plaatje aanpassen en verplaatsen. Zorg er ook voor dat het deksel dat zo'n hydrant afsluit steeds vrij toegankelijk is. Indien deze in je tuin ligt zorg dan dat dit niet overwoekert raakt en leg er bijvoorbeeld ook geen terrastegels over.
-Zorg dat je huisnummer voldoende groot is, normaal bestaan hier regels voor maar deze worden zelden gevolgd. Idealiter is je huisnummer ook verlicht voor ene goede zichtbaarheid 's nachts. Wacht ook steeds de hulpdiensten op zeker als je huis in een zijstraat ligt en ga niet bij de buren zitten.
-Parkeer nooit een voertuig binnen de 5m van een kruispunt. Dit is bij wet verboden omwille van de zichtbaarheid maar je blokkeert hier hoogstwaarschijnlijk de brandweer mee.

Een tip die ik ooit kreeg bij een opleiding. Plak je adres op je gsm of je vaste telefoon aansluiting. Wanneer mensen in paniek naar de 112 bellen is gebleken dat zij vaak hun eigen adres vergeten of foutief doorgeven.
 
Laatst bewerkt:
Ook het antwoord op de onmogelijke vraag:
  • Je huis staat in brand, jij bent veilig in de tuin maar één of meerdere van je naasten bevinden zich nog in de woning - hoe ga je te werk?
Of hanteer je het principe: redt u zelven?
 
Ik ben op het werk lid van de interne dienst brandbestrijding. Tijdens de opleiding hebben we de traditionele dingen gezien:
om zo snel mogelijk iedereen te evacueren op het moment dat het brandt.
Om een 1e poging te ondernemen om zelf een beginnende brand te blussen, en daar is echt op gehamerd: enkel en alleen als je u zelf daarmee niet in gevaar brengt. Voor mij kwam het meer over alsof ze eigenlijk meer zeiden: probeer het niet zelf. Beginnend zet ik erbij want het gaat zo snel dat na 3 minuten sinds ontbranding een brand in alle hevigheid woedt, dan is er al lang niet meer 1 haard, maar meerdere brandhaarden verspreid door de kamer. Dan is er zonder professioneel materiaal (brandweer en deftige slangen) niets meer aan te doen.
En eventueel deuren openen om iemand nog naar buiten te halen, ook hier weer: enkel als je uzelf daarmee niet in gevaar brengt, wat natuurlijk nogal een dunne lijn is als het brandt. Dus ook hier weer was de raad meer van het niet zelf te proberen en aan de brandweer over te laten.
En het werk van de brandweer vergemakkelijken tegen dat ze ter plaatse waren: nodige informatie bezorgen, kunnen zeggen waar, hoeveel mensen er nog binnen zijn etc...

Thuis zelf de noodzakelijke brandmelders (verbonden met elkaar dus als het beneden in de garage brand dan gaat die op zolder ook af), blusdeken (ook zelf al nodig gehad in mijn privé, nog voor ik mijn opleiding gekregen had), brandblussers in keuken en in garage. Maar dat zijn er van 1kg, dat is speelgoed. Dat is goed voor een vuurtje dat net ontstoken is maar bij echte brand in de praktijk zal het daarvoor al veel te laat zijn. Vluchtroutes heb ik zelf niet. Rijhuis, 1 trap dus gevaar op insluiting. Langs voor of achter. Vanop de slaapkamers is de kans zeer groot dat het naar beneden springen zal zijn vanaf 4 meter. Eventueel matras eerst naar buiten gooien of lakens gebruiken.
 
Nog enkele tips uit dit artikel:
  • Zorg ook dat er een zaklamp op de slaapkamers ligt, want bij een brand kan het pikkedonker zijn.
  • Vergewis je er ook van dat er geen wasmanden, boekentassen... op de trap staan. Op de weg naar buiten kan dat een groot obstakel zijn.
  • Steek ook altijd een sleutel op de deur. Het gebeurt helaas maar al te vaak dat mensen net niet buiten geraken.
 
Je moet daarvoor nog niet eens het huis uit te zijn hoor, we waren hier in het weekend thuis gezellig aan het brunchen, en mijn petekindje komt uit de keuken gelopen en riep brand!

Die toaster was al serieuze vlammen aan het uitslaan, en onze versisure is pas een goeie minuut later beginnen zeggen van er is brand...

Door het snelle optreden zelf niet eens merkbare schade, meteen uitgetrokken en in de tuin gezet, maar toen zat het huis al onder een serieus doempke.

Vuur kan razendsnel gaan, ni normaal. Ik heb daar altijd al serieus ontzag voor gehad. En brandwonden, dat wilt ge niet hebben. Ben al 2 kere met 2de graads verbrandingswonden naar neder over heembeek gemoeten, en dat was nog maar van zonnebrand. Ik heb het allerhoogste respect voor die zorgverleners daar, en als ik ooit een groot lot win gaat er zoiezo een deel naar hun kant uit. Echt topdokters daar...
 
Terug
Bovenaan