Nieuwbouw Technieken bovenverdieping nieuwbouw verwarmen/koelen

bossie

New member
Ons plan is om binnen afzienbare tijd een nieuwbouwwoning te zetten, een open bebouwing. Het ding zal verwarmd worden door middel van een lucht-waterwarmtepomp. Op de verdieping komen er twee slaapkamers, een badkamer en een hobbykamer waar mijn drumstel zal komen te staan.

Op het gelijkvloers komt er vloerverwarming maar we vragen ons nu af of en hoe een bovenverdieping als deze typisch verwarmd wordt.

Op dit moment is er op de badkamer boven ook vloerverwarming voorzien, aangevuld met bijvoorbeeld een radiator, in ieder geval iets dat straffer is dan een handdoekdroger (maar dat was eerder op onze vraag).

Op de slaapkamers werden eerst radiatoren voorzien maar de architecte is nu van mening dat slaapkamers in nieuwbouwwoningen helemaal niet verwarmd worden; klopt dit?

Wij hadden ondertussen op onze beurt vernomen dat men vloerverwarming kan gebruiken om actief te koelen en dat leek ons wel handig op een slaapkamer waar je het typisch niet te warm wilt hebben. Is dit ook een argument dat pleit voor vloerverwarming of zetten we om te koelen beter in op airco of helemaal niks?

Merci!
 
Er worden inderdaad soms geen radiators geplaatst. De redenering is dat het iets frisser mag zijn op de slaapkamers en het verschil in temperatuur met beneden beperkt blijft omwille van de isolatie.

Ik heb beiden gezien en heb het zelfs liefst toch lekker warm ook boven dus zou ze persoonlijk zeker zetten. Ik wil niet s nachts in de kou naar toilet gaan bijvoorbeeld. Maar dat is persoonlijk natuurlijk :p. Mijn kinderen en vrouw haten ook kou en de kinderen slapen zonder deken.

Ik denk zelfs in nieuwbouw dat het toch 2 graden kan schelen als het buiten vriest, zeker met de deuren toe en/of grote oppervlaktes.

Je moet wel is zien hoe dat te combineren met een warmtepomp. Ik vermoed dat dat dan lage temperatuur radiators moeten zijn ? Ik heb het zelf enkel met gas gezien de combo.

Koelen met vloerverwarming werkt een beetje, maar het is niet het comfort van een echte airco. Dus om daar speciaal boven vloerverwarming te gaan zetten dan steek je dat geld beter in een airco. Dat gaat stukken sneller en naar lagere temperatuur koelen. Dan kan je lekker slapen bij bijvoorbeeld 21 graden ook al is er een hittegolf.
 
Laatst bewerkt:
Op de slaapkamers werden eerst radiatoren voorzien maar de architecte is nu van mening dat slaapkamers in nieuwbouwwoningen helemaal niet verwarmd worden; klopt dit?
Een nieuw huis bouwen waar niet overal centrale verwarming voorzien wordt?

Gewoon overal vloerverwarming hier. Wens je minder te verwarmen in bepaalde kamers dan knijp je die circuits gewoon.
 
Je moet goed zot zijn om in een nieuwbouw nog centrale verwarming te voorzien op slaapkamers. Als je er al iets zet, zet er dan airco's.
Ideale slaaptemperatuur is 18 graden, om de slaapkamers hier 18 graden te krijgen, moet het wekenlang -10 vriezen hoor (en dat is dus zonder verwarming op de slaapkamers).
 
Ons plan is om binnen afzienbare tijd een nieuwbouwwoning te zetten, een open bebouwing. Het ding zal verwarmd worden door middel van een lucht-waterwarmtepomp. Op de verdieping komen er twee slaapkamers, een badkamer en een hobbykamer waar mijn drumstel zal komen te staan.

Op het gelijkvloers komt er vloerverwarming maar we vragen ons nu af of en hoe een bovenverdieping als deze typisch verwarmd wordt.

Op dit moment is er op de badkamer boven ook vloerverwarming voorzien, aangevuld met bijvoorbeeld een radiator, in ieder geval iets dat straffer is dan een handdoekdroger (maar dat was eerder op onze vraag).

Op de slaapkamers werden eerst radiatoren voorzien maar de architecte is nu van mening dat slaapkamers in nieuwbouwwoningen helemaal niet verwarmd worden; klopt dit?

Wij hadden ondertussen op onze beurt vernomen dat men vloerverwarming kan gebruiken om actief te koelen en dat leek ons wel handig op een slaapkamer waar je het typisch niet te warm wilt hebben. Is dit ook een argument dat pleit voor vloerverwarming of zetten we om te koelen beter in op airco of helemaal niks?

Merci!
Zoals gezegd in een ander recent topic gezegd is: In een nieuwbouwwoning is de temperatuur in het hele (beschermde) volume van het huis quasi gelijk door de goede isolatie in combinatie met een ventilatiesysteem. Extra radiatoren zijn absoluut onnodig. De waanzinnige isolatie van een nieuwbouw zorgt er enkel voor dat een radiator het huis veel te warm maakt. Je zou boven dus ook vloerverwarming kunnen voorzien.

Wij hebben:
- Boven in de slaapkamers aparte circuits voor de vloerverwarming liggen met een aparte thermostaat. In de winter heb ik dat op verwarmen tot 16°C gezet, maar is het in de gebruikte slaapkamer altijd minstens 17°C en staat de klep van dat circuit dus permanent dicht en is die in praktijk niet zelf verwarmd. Die 17°C wordt ook enkel bekomen door bij vriestemperaturen 's nachts het raam van die slaapkamer open te zetten. :laugh: Zonder open raam zitten we aan exact dezelfde ruimte als elders in huis.
- In de badkamer (ook boven) een circuit dat de aansturing van de algemene ruimte volgt (ingesteld op 19°C). Dit zou blijkbaar standaard zijn volgens mensen met wie ik sprak.

Mijn mening over airco is gekleurd. Ik heb altijd snel last van droge lucht, en heb dus sowieso een grondige hekel aan airco's. In een luchtdichte, goed geïsoleerde woning zou ik geen airco willen. Bij ons is het zonder airco in de zomer binnen nog niet te warm geweest. Onze gevel is wel licht van kleur en afgelopen zomer was het ook niet heel lang verschrikkelijk heet, dus dat zal ook impacht hebben. Vorige zomer stond de passieve koeling nog niet aan, dus ik verwacht dat het deze zomer enkel nog aangenamer kan worden in huis dan vorig jaar. Combineer dit met leten op wanneer je de ramen open zet (i.e. in de zomer meestal enkel 's nachts of overdag wanneer het overdag niet al te warm is) en je huis zal normaal wel oké zijn qua temperatuur. Bij ons is door de elektricien de optie voorzien om later airco aan te sluiten, maar voorlopig lijkt het er niet op dat we het nodig zullen hebben.

Er worden inderdaad soms geen radiators geplaatst. De redenering is dat het iets frisser mag zijn op de slaapkamers en het verschil in temperatuur met beneden beperkt blijft omwille van de isolatie.

Ik heb beiden gezien en heb het zelfs liefst toch lekker warm ook boven dus zou ze persoonlijk zeker zetten. Ik wil niet s nachts in de kou naar toilet gaan bijvoorbeeld.
In een nieuwbouw heb je normaal geen koude ruimtes meer. Thermostaat staat hier in de winter hoogstens op 19°C en ons huis is eigenlijk zelden kouder dan 19.5°C. Dat is bezwaarlijk koud te noemen. :p De thermostaat heeft in het begin van de winter een week even op 20°C gestaan, maar dan was het echt te warm in huis, en zijn we overgeschakeld op 18 à 19 °C. Er ontsnapt gewoon extreem weinig warmte. De warmte van alles wat warmte genereert, zoals een pc, koken, douchen, mensen, ... blijft gewoon in je huis hangen.
 
Laatst bewerkt:
In een nieuwbouw heb je normaal geen koude ruimtes meer. Thermostaat staat hier in de winter hoogstens op 19°C en ons huis is eigenlijk zelden kouder dan 19.5°C. Dat is bezwaarlijk koud te noemen. :p De thermostaat heeft in het begin van de winter een week even op 20°C gestaan, maar dan was het echt te warm in huis, en zijn we overgeschakeld op 18 à 19 °C. Er ontsnapt gewoon extreem weinig warmte. De warmte van alles wat warmte genereert, zoals een pc, koken, douchen, mensen, ... blijft gewoon in je huis hangen.

Maar waarom isoleer je zoveel om dan in de koud te zitten ? Er is een reden waarom in publieke gebouwen ze toch ook tot minimaal 21 graden gaan. En op veel plaatsen nog hoger (hotel/restaurant bijvoorbeeld).

In de nieuwbouw van mijn ouders is het continu 23 wat voor mij de ideale temperatuur is. Dan kan je aangenaam in je t shirt rondlopen.
Ook in mijn eigen oudere huis heb ik 21 graden dag & nacht, kouder en het word echt onaangenaam.

Dus ja, smaken verschillen.
 
Je moet goed zot zijn om in een nieuwbouw nog centrale verwarming te voorzien op slaapkamers. Als je er al iets zet, zet er dan airco's.
Ideale slaaptemperatuur is 18 graden, om de slaapkamers hier 18 graden te krijgen, moet het wekenlang -10 vriezen hoor (en dat is dus zonder verwarming op de slaapkamers).
Toch wat andere ervaring hier. Vorig jaar gebouwd, 14CM PIR platen in de muur dus meer dan voldoende, dak ook meer dan voldoende. Hier heeft de vloerverwarming toch meestal lichtjes aangestaan op de verdieping om kamers op 19 te houden (ja van mij mag het kouder, maar ik woon er niet alleen). Zonder zou het er toch ook wel nog frisser zijn geworden denk ik. Mogelijks omdat de voordeur (aluminium en glas, waarschijnlijk zwakste punt) / inkom / trap linken aan de verdieping.
Wel aparte thermostaat boven. Beneden op 20.5 gehouden.

De berging is hier ook altijd een stuk frisser, maar dat komt dan waarschijnlijk weer omdat er 2 buitendeuren inzitten, opnieuw de zwakste plekken (ook weer aluminium, eentje met glas). Er zit daar ook vloerverwarming die gewoon mee gaat, maar dat is ook maar een kleine oppervlakte waar er effectief ligt door allemaal kastruimte.

En nog voor de OP: leg het gewoon overal, koelen in de zomer doet effectief wel iets.
 
Hier boven enkel in de gang vloerverwarming en in de badkamer vloer- en wandverwarming.
Elke slaapkamer heeft een airco, koelen in de zomer en bijverwarmen indien nodig als de kinderen oven spelen.
Maar heeft afgelopen winter niet opgestaan.
Thermostaat stond eerst op 21 graden, nu 20 en ik vind het nog steeds te warm.
 
Het hangt in mijn ogen ook af van de persoon. Iedereen ervaart temperaturen anders.
Ik streef naar een temperatuur verschil van 1,5-2°C tussen leefruimte en slaapkamer. Als je overdag in een ruimte verbleven hebt van 21,5°C en de slaapkamer is nadien 19,5°C, dan voelt dat al voldoende fris aan om te slapen.
In de zomer streef ik eerder naar een temperatuur in de leefruimte van max 22°C en als de slaapkamers dan 20°C is, is dat goed. Ik wilde het vorige avond al wat kouder maken (18°C), maar ik kreeg al commentaar van mijn vriendin. :unsure:

Hier hebben wij gekozen voor eenvoud in het systeem. Ik wou het liefst dat alles werkte op dezelfde en een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Wij houden ook van een stabiele temperatuur in de woning, dus is vloerverwarming wel goed geschikt.

Wij hebben dan ook overal vloerverwarming gelegd. Al is het maar om de kilte uit de vloer te halen.
Boven staat de kringen maar een kraakje open. Enkel onze slaapkamer staat dicht, maar de kring van de dressing staat wel open (zijn 2 afzonderlijke ruimtes. Je gaat via de dressing naar onze slaapkamer).
Het wilt niet zeggen dat nu een ruimte een slaapkamer is, dat dit steeds een slaapkamer blijft. In onze vorige woning zijn ruimtes ook gewisseld van functies. Dan is het wel tof dat je gewoon bij de collector de kringen kunt bijdraaien.

Kortom. Ik zou sowieso kiezen voor verwarming boven.

Onze warmtepomp kan ook koelen, was ook een reden waarom we dan gekozen hebben voor overal vloerverwarming boven. Is dan ook gekozen om ze dichter bij elkaar te leggen, terwijl je enkel naar verwarming kijkt je deze net verder zou leggen.
De koeling wordt enkel gebruikt tijdens een hitte golf, wanneer het buiten in de avond/nacht warmer blijft dan binnen. Want de meeste koeling gebeurt old-skool. Je zet gewoon ramen over mekaar open en je koelt uw woning. Zeer doeltreffend. (Als je in een rustige buurt woont).
 
Laatst bewerkt:
Het hangt in mijn ogen ook af van de persoon. Iedereen ervaart temperaturen anders.
Ik streef naar een temperatuur verschil van 1,5-2°C tussen leefruimte en slaapkamer. Als je overdag in een ruimte verbleven hebt van 21,5°C en de slaapkamer is nadien 19,5°C, dan voelt dat al voldoende fris aan om te slapen.
In de zomer streef ik eerder naar een temperatuur in de leefruimte van max 22°C en als de slaapkamers dan 20°C is, is dat goed. Ik wilde het vorige avond al wat kouder maken (18°C), maar ik kreeg al commentaar van mijn vriendin. :unsure:

Hier hebben wij gekozen voor eenvoud in het systeem. Ik wou het liefst dat alles werkte op dezelfde en een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Wij houden ook van een stabiele temperatuur in de woning, dus is vloerverwarming wel goed geschikt.

Wij hebben dan ook overal vloerverwarming gelegd. Al is het maar om de kilte uit de vloer te halen.
Boven staat de kringen maar een kraakje open. Enkel onze slaapkamer staat dicht, maar de kring van de dressing staat wel open (zijn 2 afzonderlijke ruimtes. Je gaat via de dressing naar onze slaapkamer).
Het wilt niet zeggen dat nu een ruimte een slaapkamer is, dat dit steeds een slaapkamer blijft. In onze vorige woning zijn ruimtes ook gewisseld van functies. Dan is het wel tof dat je gewoon bij de collector de kringen kunt bijdraaien.

Kortom. Ik zou sowieso kiezen voor verwarming boven.

Onze warmtepomp kan ook koelen, was ook een reden waarom we dan gekozen hebben voor overal vloerverwarming boven. Is dan ook gekozen om ze dichter bij elkaar te leggen, terwijl je enkel naar verwarming kijkt je deze net verder zou leggen.
De koeling wordt enkel gebruikt tijdens een hitte golf, wanneer het buiten in de avond/nacht warmer blijft dan binnen. Want de meeste koeling gebeurt old-skool. Je zet gewoon ramen over mekaar open en je koelt uw woning. Zeer doeltreffend. (Als je in een rustige buurt woont).
Maar, dan is het vermogen van uw warmtepomp wel gerekend op het dubbel van het oppervlak? Dat wordt dan wel een veel duurdere warmtepomp?
 
Maar waarom isoleer je zoveel om dan in de koud te zitten ? Er is een reden waarom in publieke gebouwen ze toch ook tot minimaal 21 graden gaan. En op veel plaatsen nog hoger (hotel/restaurant bijvoorbeeld).

In de nieuwbouw van mijn ouders is het continu 23 wat voor mij de ideale temperatuur is. Dan kan je aangenaam in je t shirt rondlopen.
Ook in mijn eigen oudere huis heb ik 21 graden dag & nacht, kouder en het word echt onaangenaam.

Dus ja, smaken verschillen.

Ik snap deze post niet goed. Het punt in mijn post is dat de temperatuur in heel het huis quasi gelijk is. Die temperaturen waren louter indicatief om aan te tonen dat je serieus je best moet doen om je slaapkamer frisser te krijgen dan je leefruimte. Ik zeg nergens wat deze exact moet zijn, aangezien -zoals je zelf aangeeft- smaken verschillen. Met een thermostaat op 19° zitten wij dus niet in de kou. Da's meer dan warm genoeg voor ons. Wil je zelf de thermostaat op 23°C zetten, doe dat dan vooral. Het punt is gewoon dat je geen koude ruimtes hebt in een nieuwbouw en dat een radiator niet slechts 1 kamer, maar het hele huis zal verwarmen.
 
Hier boven vloerverwarming. Met uitzondering van de badkamer, wordt die eigenlijk quasi nooit gebruikt. In de badkamer hebben we ook nog een elektrische verwarming in de vorm van een handdoekdroger. Maar die wordt ook enkel gebruikt in putje winter voor als de baby in bad gaat.
Voor de rest is dat allemaal warm genoeg. Beneden staat de verwarming op 22,5 graden. Wat er voor zorgt dat het boven nooit onder de 20 graden zakt.
We hebben ook nog een airco in de trappenhal waar alle kamers op uitkijken. Die gebruiken we in de zomer om de temperatuur wat omlaag te krijgen, de meerprijs voor in elke kamer apart een airco te zetten was het ons niet waard.
 
Ik heb vloerverwarming laten bijleggen in de slaapkamers toen ik bouwde. Kostte mij toen niets meer, was onderdeel van de onderhandeling die ik had gedaan (features extra is makkelijker gedaan te krijgen dan een vaste korting).

Op dit moment heeft die verwarming enkel gedraaid toen ik de woning wilde drogen. Voor de rest heeft die in de laatste 5 jaar nog niet 1 keer opgestaan. En daar ben ik zeker van aangezien dat een apart circuit is, met zijn eigen pomp. Ik heb dat circuit dus permanent gedesactiveerd.

Bij mij is het, vooral door de grote raamoppervlakten naar het zuiden (gevel 6m breed op het zuiden, 5.5m aan glas op het gelijkvloers, 1.6m op het verdiep en beiden zo goed als huishoog). Ik had destijds gevraagd om die hoogte te beperken (en meldde dat dit ook goedkoper was), maar dat werd toen geweigerd omdat de vergunning al te ver gevorderd was (in de latere woningen van die promotor heeft men dat allemaal eruit gekegeld). In de zomer is het hier zonder een doek voor het raam vlot 29 -> 30°C, zelfs nu is het hier routineus 25-26°C binnen. De slaapkamer is vlot 24-25°C zonder discussie.

Kortom, in de meeste gevallen kun je perfect zonder die vloerverwarming. Maar je bekijkt het best even in functie van de opwarmingsfactor en of je richting passieve of actieve airco. Bij passieve airco zou je in principe minder last hebben van te droge lucht.
En als je last hebt van droge lucht, kan je nog altijd een bevochtiger voorzien indien het uw leven vergemakkelijkt (https://www.ventilatieland.be/nl_BE/p/homevap-wtw-luchtbevochtiger/9308/). Al is het onderhoud van het systeem D dan wel zeer belangrijk. Al is deze opinie wel puur theoretisch, heb het nog nergens zelf gezet of zien zetten.

Ik heb uit miserie 1 jaar nadat ik erin trok een airco gezet, omdat het gewoon te warm werd op de slaapkamers. Om die reden zou ik toch ook eerder het op die manier doen. Maar probeer er wel voor te zorgen dat uw pulsie en extractiesysteem niet staat op dezelfde locatie als je dan van plan bent om uw airco te plaatsen. Want dan ben je zo goed als direct uw lucht aan het ontvochtigen... (is bij mij het geval)...
 
Maar, dan is het vermogen van uw warmtepomp wel gerekend op het dubbel van het oppervlak? Dat wordt dan wel een veel duurdere warmtepomp?
Neen, want uw vermogen moet niet hoger zijn. Je verdeelt gewoon veel beter het beschikbare vermogen over meer leiding.
 
Overal vloerverwarming.
Als je echt graag wilt koelen is geothermie misschien interessante optie. Want koelen is daar slechts 150W. Dewelke bij lucht-water iets hoger licht.

Als je veel glas hebt op het zuiden en westen dan zal de koeling wel helpen maar onvoldoende. Indien je een minder zonne toetreding hebt dan is de vloerkoeling perfect. Anders voorzie al airco leiding en verstop deze achter u plakkerij voor de EPC berekening.

Met de vloerverwarming kan je toedraaien of open. Dit zijn dan u radiators dewelke efficienter zijn in combinatie met een warmtepomp. Je kan eventueel na EPC-berekening een elektrische handdoek radiator plaatsen. Dan kan je nog bijstoken tijdelijk en indien niet dan kan je daar u handdoeken ophangen. Die van mij staat amper op. Maar we hangen onze handdoeken daarop.
 
Ik snap deze post niet goed. Het punt in mijn post is dat de temperatuur in heel het huis quasi gelijk is. Die temperaturen waren louter indicatief om aan te tonen dat je serieus je best moet doen om je slaapkamer frisser te krijgen dan je leefruimte. Ik zeg nergens wat deze exact moet zijn, aangezien -zoals je zelf aangeeft- smaken verschillen. Met een thermostaat op 19° zitten wij dus niet in de kou. Da's meer dan warm genoeg voor ons. Wil je zelf de thermostaat op 23°C zetten, doe dat dan vooral. Het punt is gewoon dat je geen koude ruimtes hebt in een nieuwbouw en dat een radiator niet slechts 1 kamer, maar het hele huis zal verwarmen.

Oke, in mijn ervaring is het op de slaapkamers wel altijd wat frisser als je er niet verwarmd. Met die 23 graden als referentie. Misschien is dat anders als je 19 als standaard pakt of af en toe 2 graden lager tolereert in de slaapkamer, vandaar mijn opmerking.

Zoals posters hierboven ook aantonen klopt die 2 graden vaak wel. Misschien in sommige huizen niet omwille van layout, zonnige kant, of valt het niet zo op. Alle deuren pot toe is natuurlijk iets anders dan altijd open, net zoals de grote van de verdieping er toe doet en of er nog een grote zolder erboven is.

En het effect is er ook vooral als het echt koud is buiten.

Ramen en zon alleen kunnen een huis al veel opwarmen, maar 19 graden bereik je stukken sneller in de tussen seizoenen enkel daardoor dan hogere temperaturen zoals 23.
 
Laatst bewerkt:
Maar, dan is het vermogen van uw warmtepomp wel gerekend op het dubbel van het oppervlak? Dat wordt dan wel een veel duurdere warmtepomp?
Uw warmte vermogen blijft hetzelfde. Je wilt wel de bepaalde temperaturen halen in die ruimtes of je nu er verwarming voorziet of niet.
Moest dat nu niet het geval zijn geweest, dan nog zou het effect klein zijn. Zoals je zegt heb je in uw slaapkamers weinig verwarming nodig, dus een zeer klein warmte vermogen.

Onze kelder was eerst niet mee berekend. Omdat ik daar nog niet goed wist hoe en wat.
Na wat gesprekken met installateurs zijn we ook gegaan voor vloerverwarming. De helft van de kelder is dus voorzien met vloerverwarming, wat een 80m² is.
Maar omdat de warmtevraag zo klein is hebben we nog steeds dezelfde warmtepomp. Met kelder of zonder kelder en daar streven we naar een hogere temperatuur.

Dat is een fout dat je toch veel tegenkomt op forums. Meeste problemen bij mensen is een te zware warmtepomp.
 
Dit is weer typisch zoiets waarbij veel mensen hun mening als waarheid gaan verkondigen, terwijl de behoefte hier gewoon voor iedereen en voor elke woning anders kan en zal zijn.

Ja, de kans dat in een goed geïsoleerde nieuwbouw de verwarming vaak zal opstaan in de slaapkamers is klein. Tenminste, voor mensen die inderdaad aan pakweg 18-19° genoeg hebben.

Maar, enerzijds zijn er echt wel mensen die het op hun slaapkamer graag wat warmer hebben, ook al is dat minder gezond, anderzijds blijven bv kinderen ook niet klein. Ze beginnen te studeren of gaan gewoon vaker op hun kamer zitten als tiener en dan kan het aangenamer zijn om die kamer ook wat warmer te krijgen. Zeker voor noordgerichte kamers, die in de winter weinig zonnewinsten hebben, kan het dan net wel nodig zijn om verwarming te hebben.

In dat geval kan je vloerverwarming dus gewoon doortrekken, de kost voor die paar m² extra buizen en collectoren valt in verhouding goed mee, en nee, je warmtepomp gaat voor die pakweg 40m²-50m² extra (bv 3 slaapkamers en een nachthal) niet zwaarder en duurder worden. En het bijkomende voordeel is uiteraard dat je er een aantal graden mee kan koelen.

Maar je kan ook gerust anders gaan verwarmen in die ruimtes, met bv ventiloconvectoren of zelfs airco-units, al ben ik van beide niet echt fan én gaat dat duurder zijn dan gewoon die vloerverwaming doortrekken.

Dus gewoon zeggen dat je "goed zot moet zijn" om verwarming in de slaapkamers te voorzien vind ik echt op weinig slaan eerlijk gezegd, de noodzaak daar is voor iedereen gewoon anders en wegens de beperkte kost vind ik het een no-brainer om het gewoon door te trekken.
 
Conclusie voor OP: gewoon kringen laten leggen, dat is de grote meerprijs niet, je gaat er sowieso genot van hebben tijdens hitte en de optie tijdens koude periodes.
ditte vooral.
Leg uw leidingen in de chappe en later als je studerende kinderen hebt zullen die blij zijn om met de kerstexamens op een warme kamer te kunnen vertoeven.
 
Terug
Bovenaan