Bordspelreview: Het Verhaal van Koning Schaak

Ik heb mijn twee kinderen kunnen meesleuren in mijn uit de hand gelopen bordspelhobby. Ze vragen heel regelmatig om spelletjes te spelen en steeds meer kunnen we de serieuzere dingen op tafel zetten. Onlangs vroeg mijn zoon zelfs om te schaken, maar dat had ik nog nooit gedaan. Tot ik een advertentie zag van het bordspel Het Verhaal van Koning Schaak. Ik trok eens aan de arm van uitgever Megableu en niet veel later werd het pakketje aan de deur geleverd. Nu kon ik met mijn gezin deze hersenkraker spelen.

Wie Megableu zo'n beetje kent, weet dat de uitgever zich focust op bordspellen voor kinderen. Ook Het Verhaal van Koning Schaak heeft dezelfde doelgroep. De bijzonder mooie productie legt gedetailleerd in enkele eenvoudige stappen uit welke bewegingen de diverse schaakstukken kunnen uitvoeren. Op de doos staat dat het spel geschikt is voor een leeftijd vanaf drie jaar, maar dat lijkt me wel erg jong. Hoe dan ook ging ik er, samen met mijn twee kadees, mee aan de slag.

Schaak 1.jpg


Al spelenderwijs het serieuze werk beginnen

Schaken doe je uiteraard op een schaakbord en dit bord uit Het Verhaal van Koning Schaak is dubbelzijdig. De ene kant is de 'droge' kant voor normale spellen. De andere zijde is iets fraaier vormgegeven, wat uiteraard de interesse wekt van de kinderen. Daarnaast zijn er twee zakjes aanwezig met alle zwarte en witte speelstukken, een aantal punchboards met vrolijke figuurtjes en een dik verhalenboek waarin de regels van schaken worden uitgelegd. Het aanleren van de regels gaat spelenderwijs. Zo wordt er een tof verhaal verteld van een koning die teveel taart eet, gaan ook de kinderen van de koning (de pionnen) met aandacht lopen en zijn er rollen weggelegd voor onder meer de paarden, lopers en torens. Na het verhaaltje van elk speelstuk, is het tijd om te oefenen. Op die manier wordt er aangeleerd dat een koning maar één stap in elke richting kan zetten en door middel van minigames wordt dit aan de kinderen duidelijk gemaakt.

Mijn kinderen hebben er zowaar een nieuw favoriet spel bij.


Ook de pionnen kunnen maar één stapje zetten, al kunnen ze de eerste keer twee stappen vooruit zetten. En willen ze een andere pion slaan, dan moet dat diagonaal. Er wordt in het verhalenboek aangeraden om bij jongere kinderen een week lang de stappen van een nieuw speelstuk te herhalen, zodat dit goed ingeprent zit. Bij mijn kinderen van acht en negen was dat uiteraard niet nodig. Ook de beweging van de paarden wordt spelenderwijs uitgelegd, à la 'galopperen, galopperen, stapje opzij'. Aan de reactie van mijn kinderen te zien is het verhaal bedoeld voor de iets jongere spelertjes, en hierbij moet ik wel vertellen dat het verhaal en de opzet van het verhalenboek uitstekend in elkaar zitten.

Schaak 2.jpg


Steeds een beetje bijleren

Om de kleinsten onder ons te helpen, zitten er ook een aantal punchboards in de doos met daarop de verschillende figuurtjes van de koning, koningin en meer. Deze kartonnen figuurtjes kunnen dan in de speelstukken geschoven worden, zodat zij een duidelijker beeld krijgen van welk speelstuk nu precies wie is. Ook dit was voor mijn kinderen overbodig, maar zo zie je maar dat er bijzonder veel aandacht werd geschonken aan dit bordspel. De speelstukken zijn ook van een zeer goede kwaliteit en de bijhorende zakjes zorgen ervoor dat het opzetten en opruimen van het spel bijzonder eenvoudig en snel is.

Hoewel mijn collectie uit meer dan zeshonderd (ja, 600!) spellen bestaat, vragen mijn kinderen regelmatig om te schaken. Uiteraard zeg ik hierop geen nee, want zo leren ze toch verder vooruit te denken. Hen bewust laten winnen doe ik niet, maar het is wel erg fijn om te zien dat ze uit hun (soms stomme) fouten leren en met net een beetje meer aandacht aan een nieuw potje schaak beginnen. Al moet ik hen nog afleren dat er niet 'gekilld' wordt in schaken, maar dat je een ander speelstuk slaat. 't Is iets met Among Us ofzo ... Mijn kinderen hebben er zowaar een nieuw favoriet spel bij. En daar ben ik Megableu dankbaar voor.

Conclusie

Het Verhaal van Koning Schaak is een bijzonder mooie productie van Megableu. Via een uitgebreid verhalenboek worden toffe verhalen verteld die de verschillende mogelijke stappen van elk speelstuk uitleggen. Om alles visueel aantrekkelijker te maken, kun je kartonnen figuurtjes in de speelstukken schuiven. Het is tof om te zien hoe de kinderen elke keer weer leren uit hun fouten en steeds meer aandacht hebben. Dit is nu een van de favorieten van mijn twee kinderen.

Pro

  • Bijzonder mooi materiaal
  • Alles wordt verhalend uitgelegd
  • Elke keer meer vooruitgang
  • Grote speelstukken

Con

  • Leeftijd vanaf drie jaar lijkt me sterk
8

Over

Uitgever

  1. Megableu

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

20 minuten
 
Terug
Bovenaan