Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• CD&V

Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

Stemmen: 13 8,4%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij is dat ook gewoon theater, terwijl elke Belg toch met een zeker wantrouwen opgevoed is. Nuja, wat mij dikwijls stoort is dat als er cijfers zijn (en die zijn er vaak) er niets van factcheck gebeurt, of die wordt dan ergens gepubliceerd op pagina 8 onderaan. Neem nu de 7de dag, zo'n debat komt meestal neer op twee compleet tegengestelde zaken als de waarheid claimen, waarna de presentator/moderator afrondt zonder commentaar, iedereen bedankt om te komen, en voorstelt naar een liedje te luisteren. Terwijl dat toch gewoon het moment zou zijn om die standpunten eens uit te pluizen (desnoods tegen de week erna).

Het rectordebat (met Wim Devilder) bij de KUL had (semi)onafhankelijke factcheckers die tijdens het debat tussen kwamen om zaken te controleren, en daarbij beide kandidaten ook tegenspreken. Maar zoiets zou bij de VRT tot dermate veel ongemakkelijk geschuifel op (redactie)stoelen leiden dat men met de vrijgegeven wrijvingswarmte de studio zou kunnen warmstoken.

Laat dat net de kracht van de democratie zijn. Je mag (binnen de lijnen van de wet) een partij oprichten en om en bij een miljoen stemmen halen. Maar als de rest samen een stem meer haalt zit je in de oppositie.
Het scenario waarin VB en PVDA elk 30% halen zou dan ook wel 's voor vuurwerk zorgen in de Wetstraat.

Er zou beter een aanpassing komen op het recht om te gaan stemmen. Ipv vanaf 18j zou dat beter zijn 'iedereen die minimaal x euro heeft bijgedragen in het jaar voor de verkiezingen (of sinds de vorige verkiezingen)' :unsure:

Er zou beter een aanpassing komen op het recht om te gaan stemmen. Ipv vanaf 18j zou dat beter zijn 'iedereen die minimaal x euro heeft bijgedragen in het jaar voor de verkiezingen (of sinds de vorige verkiezingen)' :unsure:
Groot gelijk! Teruggaat het goede oude cijnskiesrecht, zullen wij wel beslissen wat het best is voor het gepeupel! :unsure:

Beetje wereldvreemd...nu goed, hij kent zijn kiespubliek wel.

Laatst bewerkt:
Dit vind ik ook, nu heb je mensen die nooit iets bijdragen of systematisch weigeren te werken die ook gewoon mogen stemmen.

Dit vind ik ook, nu heb je mensen die nooit iets bijdragen of systematisch weigeren te werken die ook gewoon mogen stemmen.
Vind ik ook maar ik zou veel verder gaan.

Dat plebs zoals jij dat moet gaan werken als een ordinaire loonslaaf, stemrecht heeft is toch ook maar stom.

Want iedereen weet dat de echte innovatie en productiviteit van pure ondernemers en kapitaalbezitters komt.
Dus enkel bedrijfseigenaren met +2 miljoen euro aan aandelen mogen stemmen.

:unsure:

Of we kunnen iedereen met een IQ <100 anders ook gewoon het stemrecht ontnemen... Al die gekke antivaxers en flat earthers ook... Zo een mensen met lage intellectuele capaciteit beseffen toch niet waarvoor ze stemmen...

Beetje wereldvreemd...nu goed, hij kent zijn kiespubliek wel.
Goh, ik vind nu toch ook niet dat je rijk bent omdat je 3000 - 6000 euro verdient en een tweede verblijf koopt. Dan ben je bij de betere middenklasse.

Het absurde is weer typisch Belgisch: eerste woning wordt geregeld door gewest en tweede verblijven zijn een federale materie. Dan krijg je natuurlijk onlogische constructies. Bouchez zal wel Dardennen in het achterhoofd houden en willen vermijden dat de verkoop aan tweede verblijven daar gaat slabakken.

Over belastinghervorming zei hij ook dat hij alle zogenaamde niche-voordelen (bvb. belastingvoordeel tweede verblijven, sociale zekerheid topsporters) zou afschaffen als de belasting op arbeid met 30% zou dalen. Nu, de inkomensbelasting drastisch laten dalen lijkt me dan weer een voordeel waar heel veel gezinnen van zouden genieten. Tussen zeggen en doen zit echter een grote kloof.

Goh, ik vind nu toch ook niet dat je rijk bent omdat je 3000 - 6000 euro verdient en een tweede verblijf koopt. Dan ben je bij de betere middenklasse.

Het absurde is weer typisch Belgisch: eerste woning wordt geregeld door gewest en tweede verblijven zijn een federale materie. Dan krijg je natuurlijk onlogische constructies. Bouchez zal wel Dardennen in het achterhoofd houden en willen vermijden dat de verkoop aan tweede verblijven daar gaat slabakken.

Over belastinghervorming zei hij ook dat hij alle zogenaamde niche-voordelen (bvb. belastingvoordeel tweede verblijven, sociale zekerheid topsporters) zou afschaffen als de belasting op arbeid met 30% zou dalen. Nu, de inkomensbelasting drastisch laten dalen lijkt me dan weer een voordeel waar heel veel gezinnen van zouden genieten. Tussen zeggen en doen zit echter een grote kloof.
Ja, maar dat is een stropop van Bouchez. Het gaat er toch niet over of dat mensen die een tweede verblijf willen kopen rijk zijn, wel of dat gesubsidieerd moet worden op kosten van de staat. Toch volsterkte onzin en daarmee breng je natuurlijk mensen die hun eerste woning willen kopen mee in de problemen.

Kies niet op partijen maar kies voor een richting dat een land zal varen op basis van een onafhankelijke stemtest.

Ik deel deze mening niet, niettegenstaande ik gigantische problemen heb met de gedachtegang van een aantal leden van extreme partijen ben ik dus wel bereid om deelname aan de regering te steunen - om een aantal redenen:
Sorry dat ik enkele pagina’s verder hier op terugkom.

Enerzijds ook al begrijp ik de redenen die je aanhaalt, werkt onze Belgische politiek op die manier niet.

De soep zou wel zo heet gegeten worden, moest ze aan tafel geraken. En daar wringt het schoentje. Uiteraard zijn er al gesprekken geweest met VB over een regeringsdeelname. Maar in een democratie zoals de onze waar je naar een coalitie toewerkt is het enige toegangsbiljet naar de tafel dat je wil afwijken van je eigen standpunten. Denk je nu echt dat het Vlaams Belang van zijn standpunten gaat afwijken om op die manier gezichtsverlies te lijden?

De enigste vijand van het VB in België is het VB zelf. Ik ben het niet zo vaak eens met BDW maar wat hij aanhaalt in dat interview met Gert Verhulst daar kan ik hem alleen maar gelijk geven. Neem afstand van controversiële figuren binnen uw partij en zet een gematigde toon op. Maak uw sociale media campagnes niet tegen één persoon maar kom met duidelijke feiten en oplossingen.
Niet in de zin van ‘we draaien de geldkraan toe en tis opgelost’ maar kom eens met iets constructiefs voor alle grote problemen die ons land heeft. Ik weiger te geloven dat het VB geen verstandige mensen in de rangen heeft, maar het ganse extreem-rechtse marketingverhaal er rond doet de boodschap geen eer aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan