Bijberoep in garage (computer herstellingen)

The_agent

New member
Hallo allemaal:).

Ik heb onlangs mijn garage verbouwd naar een chillroom/ extra kamer met heel veel stopcontacten, maar ondertussen hebben we met de madam besloten om de zolder ook te vernieuwen en daar nog eens een paar extra kamers uit te halen.

Dus de garage word of een mancave, of een bijberoep.
Ik ben wel een beetje handig met computer herstellingen. Dus dacht ik of het nog als bijberoep rendabel is om simpele herstellingen uit te voeren.
Ik merk ook dat oudere mensen waar ik dagelijks mee in contact kom soms echt niet weten waar ze terecht kunnen met hun computer.

Gaming computers in mekaar steken zit er de komende jaar niet meer in denk ik zo.
Is dit aan te raden? of zijn jullie van mening dat hier de markt dood voor is?

Met dank Yasin

Sowieso is het vet daar van de soep. Iedereen heeft wel een vriend/familie/kennis die daar raad mee weet en aan de slag kan. Mensen gebruiken ook meer en meer laptops, wat moeilijker te herstellen valt.

Ik ben geen expert in de fiscaliteit maar hou zeker in het achterhoofd dat je als zelfstandige met een BVBA bijvoorbeeld toch al wat omzet moet draaien om vertrokken te geraken. Ook bij een eenmanszaak zit je met een hoog belastingstarief en gaat het noodzakelijk zijn om jouw kosten/inkomsten in vergelijk te houden. Elke pure euro dat je uit jouw beroep doet ga je quasi halveren. Dat zorgt voor een erg hoog uurloon, met minder klanten tot gevolg.

tenzij ge gelijk ne louis rossman moederborden kunt repareren lijkt me dat geen lucratieve business.

Ok bedankt allen voor de reacties. Ik ga eens even verder onderzoeken wat ik nog verder kan doen. Ik wil zowiezo een bijverdienste. We gaan zien waar ik ga eindigen😁

Er zijn hier & daar nog wel plaatsen waar je terecht kan met een (simpele) computer herstelling. Die mannen vragen niet weinig, maar ook niet zoveel dat niemand het nog wil proberen.
Zij zullen wss wel eerder met uwen business gaan lopen omdat de mensen sneller hun weg naar daar zullen vinden dan een hobbyist in z'n garage, ya know.

Nu ... men houdt de herstellingen dan ook wel simpel. Zo zal men al snel eens jouw computer herformatteren als het probleem zich mogelijks niet in de hardware bevind (software is meestal de boosdoener), wat mensen dan weer niet zo leuk vinden. Maar een Windows fixen die om zeep is kost zoveel uren dat niemand dat ooit zal willen betalen. 'k Vind wel dat men dan zo braaf mag zijn om een backup van de data te nemen, mor soit.
Als je u zou will differentiëren door die grondige fixer te zijn dan gaat uw uurloon heel laag worden natuurlijk, want no way dat ge ooit het reëel aantal uren aangerekend krijgt. Dan kom je in de situatie zoals een bedrijf zich regelmatig in bevind met een externe IT dienst, waar een nieuw machien goeikoper is dan de fix.

Zoals al aangehaald, hardware matig doet men niet veel meer. Veel laptops zijn veel moeilijker te repareren en sommige vrijwel onmogelijk (omdat er vanalles & nog wat op het moederbord wordt gesoldeerd).
Veel 'desktop PC' gebruikers vind je niet meer, laat staan die oudere mensen waarover je spreekt.
M'n pa heeft zo'n 'all-in-one' staan, die ook al niet meer zo handig zijn dan een klassieke desktop PC.

Pretty much ... als je nog een desktop PC vind ... is het van een enthousiasteling, een gamer in veel gevallen, die een zwaar machien zelf heeft gebouwd. Of eventueel iets dat als NAS dienst doet (of gewoon een NAS enclosure, ipv desktop PC). Allerhande speciale gevallen, nog weinig als 'gewoon PC'tje' in een gezin.

Ik heb zo ook wel ouderen in de familie die mij dan wel weten te vinden bv.
Ik spreek dus uit ervaring als ik aangeef dat het soms heel wat tijd kost.
Heb die all-in-one ook eens moeten zien te fixen & ben daar 2d aan bezig geweest (OK, veel tijd gaat verloren bij re-install software & ge moet daar niet letterlijk op zitten staren, but still).

Anyway ... long story short ... ik denk dat 't sop de kolen niet meer waard is.

Terug
Bovenaan