Big Four

Dat is echt wel belachelijk als die coachee nu 1 jaar moet wachten tot hij senior kan worden. Indien hij binnen 2 maanden wel gepromoveerd kan worden is het oke maar ze gaan het systeem en procedures waarschijnlijk niet aanpassen voor die persoon. Wil jouw vriend 1 coachee minder omdat het veel tijd vergt of omdat hij dergelijke praktijken ziet, er niet mee akkoord gaat, en niets aan kan doen om op te komen voor zijn coachee?
Is louter policy. Men krijgt een budget aan opslag/promoties om te verdelen en als je pech hebt en het is een jaar met meerdere ‘fast tracks’ dan volg je voor de anderen de standaard procedure, is het een jaar met extra veel verloop, dan blijft er wel ruimte voor uitzondering op de regel. Heb ooit die discussie gehad met director van Londen en Senior Manager van Polen, is standaard global policy, ze kunnen daar moeilijk omheen. Iedereen kent intern de steekkaarten met goalsettings om te kunnen promoveren, die goals zijn evenzeer internationaal opgesteld. Kunt ge hier lokaal weinig aan doen.

Is louter policy. Men krijgt een budget aan opslag/promoties om te verdelen en als je pech hebt en het is een jaar met meerdere ‘fast tracks’ dan volg je voor de anderen de standaard procedure, is het een jaar met extra veel verloop, dan blijft er wel ruimte voor uitzondering op de regel. Heb ooit die discussie gehad met director van Londen en Senior Manager van Polen, is standaard global policy, ze kunnen daar moeilijk omheen. Iedereen kent intern de steekkaarten met goalsettings om te kunnen promoveren, die goals zijn evenzeer internationaal opgesteld. Kunt ge hier lokaal weinig aan doen.
Bedankt voor de verduidelijking!

Dat is altijd het lastige met al die regels, er zijn dan uitzonderingen zoals "fast tracks" waardoor de regels niet meer zo zwart-wit zijn. En 1 jaar moeten wachten op een promotie omwille van 2 maanden verschil is wel pijnlijk vroeg in je carrière, scheelt financieel ook wel een stuk.

Soms zijn die regels ook gewoon een uitleg om bv. aan nummer 3 op de lijst te geven waarom 1 en 2 promotie kregen en je als 3 uit te boot valt. Een stok, een hond, zoiets.

Dat is altijd het lastige met al die regels, er zijn dan uitzonderingen zoals "fast tracks" waardoor de regels niet meer zo zwart-wit zijn. En 1 jaar moeten wachten op een promotie omwille van 2 maanden verschil is wel pijnlijk vroeg in je carrière, scheelt financieel ook wel een stuk.

Soms zijn die regels ook gewoon een uitleg om bv. aan nummer 3 op de lijst te geven waarom 1 en 2 promotie kregen en je als 3 uit te boot valt. Een stok, een hond, zoiets.
Nochtans is dit in veel bedrijven gewoon zo.
Doorgroeien in uw functie en dus promoveren binnen uw functie dat is vaak op vaste tijdstippen op een jaar en hangt vast aan budgetten. Zo weet ik dat in september de pot vrijkomt en ik als ik wil een teamgenoot mag voorleggen voor promotie. Er zijn binnen heel het departement 2 of 3 spots voor promotie en het departementshoofd beslist wie zijn dossier het sterkst is. Na mondelinge verdediging en als deze persoon weerhouden wordt dan volgt in november de promotie.
Buiten de periode september - oktober kan er geen promotie gemaakt worden. Het enige wat kan is intern veranderen naar een vacante betrekking, en bij niet dringende betrekkingen worden deze vaak ook pas ingevuld in juli, wederom budgeteel.

Dus ja dat is lastig want als de persoon die ik voorleg niet weerhouden wordt dan moet deze persoon een jaar wachten voor een nieuwe kans.

Momenteel ben ik consultant 2 en verdien ongeveer 2.2k inclusief maaltijdcheques, zonder overuren. Heb gehoord dat een senior 3 slechts 2.4k verdient. Kan dit kloppen? En hoeveel verdien je vanaf senior 1? En hoeveel vanaf manager? Waarop kan ik mij best voorbereiden indien ik dit jaar of volgend jaar promotie krijg tot senior? Vind het werk momenteel wel heel plezant zeker omdat je overuren kan compenseren, maar dit stopt vanaf senior.

Momenteel ben ik consultant 2 en verdien ongeveer 2.2k inclusief maaltijdcheques, zonder overuren. Heb gehoord dat een senior 3 slechts 2.4k verdient. Kan dit kloppen? En hoeveel verdien je vanaf senior 1? En hoeveel vanaf manager? Waarop kan ik mij best voorbereiden indien ik dit jaar of volgend jaar promotie krijg tot senior? Vind het werk momenteel wel heel plezant zeker omdat je overuren kan compenseren, maar dit stopt vanaf senior.
Euhm, consultant 2 / senior 1 / senior 3 zijn geen markt-gedefinieerde termen. Dus ge zult toch moeten zeggen bij welk bedrijf dat is en/of indicatie moeten geven van jaren ervaring.

Niet gehinderd door enige kennis, lijkt het mij bizar dat een consultant 2 2,2k zou hebben, en een senior 3 slechts 2,4K (in de veronderstelling dat de volgorde consultant 2 => senior 1 => senior 2 => senior 3 is).

Ik mag hopen netto?

Euhm, consultant 2 / senior 1 / senior 3 zijn geen markt-gedefinieerde termen. Dus ge zult toch moeten zeggen bij welk bedrijf dat is en/of indicatie moeten geven van jaren ervaring.

Niet gehinderd door enige kennis, lijkt het mij bizar dat een consultant 2 2,2k zou hebben, en een senior 3 slechts 2,4K (in de veronderstelling dat de volgorde consultant 2 => senior 1 => senior 2 => senior 3 is).
Dit lijken mij zeer markt-gedefinieerde termen binnen de big4 in een big4 forum. Consult 2, 2 jaar ervaring, 2.2k netto (inclusief auteursrechten en maaltijdcheques en wagen). Bruto is iets van 2.450.

Zit al iets verder bij mij hoeveel je netto overhoudt, maar als senior 3 ga je toch al zeker richting 3k bruto, zoniet hoger. Lijkt me afhankelijk van de BU en prestatie. Consultant 2 is niet bij alle Big4 en BUs hetzelfde gedefinieerd trouwens, kan 2de jaar zijn, maar ook 4de jaar.

Als er gesproken wordt over een verschil tussen 2.2k en 2.4k netto voor consultant 2 en senior 3, neem ik aan dat in het consultant 2 niveau overuren worden meegenomen, terwijl die 'gecompenseerd' worden door de bonus als senior. Lijkt me ook een heel gering verschil omdat de representatievergoeding typisch hoger wordt als senior.

Dit lijken mij zeer markt-gedefinieerde termen binnen de big4 in een big4 forum.
Neen dat zijn het niet, een consultant of senior in bedrijf A is niet hetzelfde als in bedrijf B. Zoals ik zei, zonder jaren ervaring erbij te zetten (dus ook voor wat een senior is), kunnen we niet echt iets zeggen (tenzij iemand van hetzelfde bedrijf kan antwoorden uiteraard).

Consult 2, 2 jaar ervaring, 2.2k netto (inclusief auteursrechten en maaltijdcheques en wagen). Bruto is iets van 2.450.
2,4 brut voor 2 jaar ervaring is normaal / marktconform, maar aan de onderkant van die marktconforme grens imo.

2,4 brut voor 2 jaar ervaring is normaal / marktconform, maar aan de onderkant van die marktconforme grens imo.
Bij ons zit iemand met 2j ervaring tussen de 2,8 en 3k brut. Een starter (van de schoolbanken) komt binnen aan +-2,6 brut. En dat met een mooi extra legaal pakket van gsm abbo, hospi, groeps, wagen, tankkaart, €100 netto, MC's, ECO cheques en 32d verlof.
Een starter zit dus bij ons op +- een comfortabele 1,9k netto (incl. MC's). Niet slecht, als ik dat vergelijk met 6j geleden toen ik zelf ben gestart aan 2,4 brut, wat toen 1,6 net gaf (incl. MC's).. Maar de wereld is ook wat duurder geworden en de competitie harder :)
En dat extralegaal pakket stijgt wanneer je promotie maakt van Jr > Medior (hier zijn nog 3 levels in) > Sr.
Vanaf een bepaald level binnen medior komt er ook een bonus bij.

Een Sr. Consultant is bij ons effectief een senior. Dwz. iemand met ten minste 8 à 10j ervaring. In de big4 ben je al senior wanneer je nog groen bent achter je oren.

@Topgear, allemaal mooi enzo, maar gij zit niet bij een big4 (en zelfs in de farma dacht ik?). Dus dat verandert niks aan mijn post. Hij vraagt naar een big4 verloning, en dus is het vrij nutteloos te vergelijken met iets anders. Kunnen we evengoed zeggen "ja maar een offshore baggeraar verdient wel 5k net met 2 jaar ervaring hoor".

Dus mijn antwoord op zijn vraag blijft:

@Topgear, allemaal mooi enzo, maar gij zit niet bij een big4 (en zelfs in de farma dacht ik?). Dus dat verandert niks aan mijn post. Hij vraagt naar een big4 verloning, en dus is het vrij nutteloos te vergelijken met iets anders. Kunnen we evengoed zeggen "ja maar een offshore baggeraar verdient wel 5k net met 2 jaar ervaring hoor".

Dus mijn antwoord op zijn vraag blijft:
In de big4 is er ook een life science afdeling, die concurreert met één van onze afdelingen ;-)

Er stappen geregeld big4 consultants naar ons over en vice versa.

De verloning binnen de big4 hangt natuurlijk ook gewoon af van de service line. Ik zat ook aan 2800 bruto na 2 jaar deloitte consultancy, na 3 jaar 3100 bruto etc. Op zich vond ik de verloning altijd markt conform hoewel het gewoon niet altijd strookt met de uren die er tegenover staan.

De verloning binnen de big4 hangt natuurlijk ook gewoon af van de service line. Ik zat ook aan 2800 bruto na 2 jaar deloitte consultancy, na 3 jaar 3100 bruto etc. Op zich vond ik de verloning altijd markt conform hoewel het gewoon niet altijd strookt met de uren die er tegenover staan.
Inderdaad, alles hangt af van de service line. Consultancy/advisory betaalt doorgaans beter dan al het compliance werk (accountancy/audit).

Inderdaad, alles hangt af van de service line. Consultancy/advisory betaalt doorgaans beter dan al het compliance werk (accountancy/audit).
Voila, een deel van ons bedrijf concurreert met de consultancy/advisory/lifescience tak van de big4. En daar proberen we het salaris pakket competitief te houden.

Terug
Bovenaan