Biertopic!

En iets heel anders: Rosa Merckx van Liefmans overleden.

Dit weekend maar eens een Goudenband drinken dan. Of een Kriek Brut. :thinking:

Bij ons in de drankencentrale hadden ze vandaag 10 (!) bakken staan Westvleteren 8 en 12. Allemaal "gecamoufleerd" in bakken van Westmalle. Gezien ze de gist gebruiken van Westmalle, gezien ze dezelfde flesjes gebruiken als Westmalle, er is wel een duidelijke samenwerking (net zoals Achel die heeft) dus waarom dan ook niet dezelfde bakken gebruiken. Stapelen makkelijker dan die houten die ze gebruiken in de abdij. Ik geloof nooit dat ze die flesjes in de drankencentrale allemaal van bak veranderd hebben om in de duik te kunnen verkopen. En dan zou ik 1 of 2 bakken zetten en de rest vanachter in het magazijn maar geen 10. Ik zou het verhaal gaan geloven dat er inderdaad een "zwart" circuit is langs de achterdeur van de abdij langs waar er Westvleteren in de drankencentrales terechtkomt aan woekerprijzen en dat de paters het oogluikend toestaan.

Bij ons in de drankencentrale hadden ze vandaag 10 (!) bakken staan Westvleteren 8 en 12. Allemaal "gecamoufleerd" in bakken van Westmalle. Gezien ze de gist gebruiken van Westmalle, gezien ze dezelfde flesjes gebruiken als Westmalle, er is wel een duidelijke samenwerking (net zoals Achel die heeft) dus waarom dan ook niet dezelfde bakken gebruiken. Stapelen makkelijker dan die houten die ze gebruiken in de abdij. Ik geloof nooit dat ze die flesjes in de drankencentrale allemaal van bak veranderd hebben om in de duik te kunnen verkopen. En dan zou ik 1 of 2 bakken zetten en de rest vanachter in het magazijn maar geen 10. Ik zou het verhaal gaan geloven dat er inderdaad een "zwart" circuit is langs de achterdeur van de abdij langs waar er Westvleteren in de drankencentrales terechtkomt aan woekerprijzen en dat de paters het oogluikend toestaan.
Ik heb het in 3 winkels ook al te koop zien staan en dan was het idd altijd van 10 tot 12 EUR, dacht ik. Maar dat waren dan altijd maar enkele flesjes (die je zag). Zo 10 bakken is wel al veel natuurlijk. Misschien via een andere handelaar die op de een of andere manier een hele hoop in stock heeft. Ik herinner mij nog die in Nederland. Maar of dat dan echt met medeweten van de abdij zou gebeuren... Zonder zulke dingen te doen zullen zij ook wel genoeg verkopen zou ik denken.

Tijd geleden nog eens bij de Dolle Brouwers geweest en wat Boskeun meegebracht. Gisterenavond nog eentje gedronken ne verdekke dat is toch ook een goed bier.

Ik heb het in 3 winkels ook al te koop zien staan en dan was het idd altijd van 10 tot 12 EUR, dacht ik. Maar dat waren dan altijd maar enkele flesjes (die je zag). Zo 10 bakken is wel al veel natuurlijk. Misschien via een andere handelaar die op de een of andere manier een hele hoop in stock heeft. Ik herinner mij nog die in Nederland. Maar of dat dan echt met medeweten van de abdij zou gebeuren... Zonder zulke dingen te doen zullen zij ook wel genoeg verkopen zou ik denken.

Tijd geleden nog eens bij de Dolle Brouwers geweest en wat Boskeun meegebracht. Gisterenavond nog eentje gedronken ne verdekke dat is toch ook een goed bier.
Dat ze al hun bier makkelijk kwijt zouden geraken rechtstreeks aan particulieren staat als een paal boven water. Maar die urban legend van dat er geregeld camions met bier vertrekken naar elders zou ik toch wel ergens gaan geloven.
Ze mogen zeggen wat ze willen, maar al het bier dat ze op een camion zetten moeten ze zelf niet meer de moeite voor doen om te verkopen en laten afhalen. En ik denk dat van de woekerprijzen van 10-12€ (die ik overigens zelf nooit zou betalen), nadat alle tussenstations hun deel genomen hebben iets meer achter blijft bij de paters dan via de legale weg. Ze mogen nog zeggen dat het voor het goed doel is... Denk dat het voor hen ook een win-win situatie is.

Dat ze al hun bier makkelijk kwijt zouden geraken rechtstreeks aan particulieren staat als een paal boven water. Maar die urban legend van dat er geregeld camions met bier vertrekken naar elders zou ik toch wel ergens gaan geloven.
Ze mogen zeggen wat ze willen, maar al het bier dat ze op een camion zetten moeten ze zelf niet meer de moeite voor doen om te verkopen en laten afhalen. En ik denk dat van de woekerprijzen van 10-12€ (die ik overigens zelf nooit zou betalen), nadat alle tussenstations hun deel genomen hebben iets meer achter blijft bij de paters dan via de legale weg. Ze mogen nog zeggen dat het voor het goed doel is... Denk dat het voor hen ook een win-win situatie is.

Ik denk niet dat de pater zich daar mee bezig houden, de paar keren dat ze extra geld nodig hadden, deden ze gewoon openlijk een actie op veel grotere schaal dan een camion hier of daar, zoals die actie met o.a. Colruyt, ook eens met een Amerikaanse importeur dacht ik.

Met winsten van gemakkelijk €6-7 per flesje (om nog maar te zwijgen van de nog ergere woekerwinsten als ze in de VS verkocht worden) = €500 winst voor 3 bakken... denk ik dat er wel mensen zijn die zich daarmee bezig houden om elke 2 maanden om 3 bakken te gaan en die dan door te verkopen.

Zo ken ik wel wat volk met een abonnement bij een paar geuze brouwers die de beperkte oplages kopen om aan drie keer de prijs in de US te kunnen verkopen. Ze geven daar grof geld voor sommige bieren van hier.

En iets heel anders: Rosa Merckx van Liefmans overleden.

Dit weekend maar eens een Goudenband drinken dan. Of een Kriek Brut. :thinking:
Heerlijke vrouw, eens ontmoet na een rondleiding bij Liefmans. Kwam daar gewoon bij ons aan tafel zitten een beetje kuieren over bier en het leven. :love:

Nog maar enkele posts terug ging het erover. :)
Ben benieuwd wat de prijs er zal zijn.

Ja ik ook. Wat zijn de maatregelen tegen illegale handel in België genomen en die succes zouden hebben waarover in het artikel gesproken wordt? Kan mij eigenlijk niet onmiddellijk wat herinneren daar omtrent? Dat er nu ook online kan besteld worden met levering aan huis. Dat je 4 bakken kan kopen nu ipv 3. Mij lijkt het makkelijker geworden als je de juiste mensen vindt. Of er moet toch al ergens een soortgelijk netwerk zijn zoals ik dit weekend al even als vermoeden op gaf.

Ja ik ook. Wat zijn de maatregelen tegen illegale handel in België genomen en die succes zouden hebben waarover in het artikel gesproken wordt? Kan mij eigenlijk niet onmiddellijk wat herinneren daar omtrent? Dat er nu ook online kan besteld worden met levering aan huis. Dat je 4 bakken kan kopen nu ipv 3. Mij lijkt het makkelijker geworden als je de juiste mensen vindt. Of er moet toch al ergens een soortgelijk netwerk zijn zoals ik dit weekend al even als vermoeden op gaf.

Ik kom enkele keren per jaar in de abdij en ken enkele paters persoonlijk. Ik weet dat ze effectief bezig geweest zijn met het opzoeken van personen die in grote hoeveelheden Westvleteren verkochten en hoe dit kwam. Hoe en wat er effectief gebeurt is weet ik ook niet maar dat ze weldegelijk dit willen stoppen (doorverkopen aan woekerprijzen)is zeker.
Naar wat zij mij vertellen hebben ze tot nu toe geen extra handeltje naar winkels/groothandels toe zoals velen beweren.
Wat wel zo is dat als je iemand kent je wel bier kan vragen. Ik bijvoorbeeld kan eigenlijk vragen wat ik wil iedere keer dat ik ga maar ik maak daar geen misbruik van. Ik vraag 2 bakken en verkoop telkens 1 aan dezelfde prijs aan broers of vrienden. Iedereen content. Ik weet wel dat er zo wel degelijk misbruik gemaakt werd door gasten in het verleden.

Aanrader: Georges IV van brouwerij Deca. Voor mij toch een prima combinatie waar je de whiskey en de vaten meteen in herkent, zonder te alcoholisch te worden.

Een absoluut dieptepunt meegemaakt in de horeca.
Dit weekend zat ik met de fiets in Bouillon met vrienden. We hadden allemaal honger en rond 16u was er niet teveel open die ook warme maaltijden serveerde dus gewoon de eerste beste genomen om iets te kunnen eten en door te rijden.
Niet echt naar de kaart gekeken en het bleek dat het gemiddelde bier 5,7euro koste. Redelijk aan de prijs vonden we.
Soit een Orval gekozen als apero en bij het eten vroeg ik een rochhaut IPA. Komt die doodleuk met enkel het flesje en vroeg die of ik het niet erg vond om in hetzelfde glas te drinken! WTF!? Dus die verkoopt een bier van 5.7euro en is dan nog te lui om het juiste glas erbij te brengen en ik zou het in een vuil opgewarmd Orval glas mogen gieten. Echt wij waren daar allemaal aan het kijken van wat is dat hier allemaal? Ik heb nog nooit een Google recensie geschreven maar nu toch al veel goesting gehad.

Een absoluut dieptepunt meegemaakt in de horeca.
Dit weekend zat ik met de fiets in Bouillon met vrienden. We hadden allemaal honger en rond 16u was er niet teveel open die ook warme maaltijden serveerde dus gewoon de eerste beste genomen om iets te kunnen eten en door te rijden.
Niet echt naar de kaart gekeken en het bleek dat het gemiddelde bier 5,7euro koste. Redelijk aan de prijs vonden we.
Soit een Orval gekozen als apero en bij het eten vroeg ik een rochhaut IPA. Komt die doodleuk met enkel het flesje en vroeg die of ik het niet erg vond om in hetzelfde glas te drinken! WTF!? Dus die verkoopt een bier van 5.7euro en is dan nog te lui om het juiste glas erbij te brengen en ik zou het in een vuil opgewarmd Orval glas mogen gieten. Echt wij waren daar allemaal aan het kijken van wat is dat hier allemaal? Ik heb nog nooit een Google recensie geschreven maar nu toch al veel goesting gehad.
Ik heb in het Brusselse ooit eens een Duvel gekregen in een pilsglas. :unsure: Het was dan ook een groezelige pitabar, maar toch ...

Bij dit warme weer vond ik een geuze nog het beste smaken. Die zurigheid verfrist en lest de dorst een stuk beter dan een stevige stout.

Heb onlangs op een feest zo van mijn oren gemaakt dat het heiligschennis was: een Orval geven in een Westmalle glas. (Oke, ik had misschien wel een paar orvallekes te veel op die moment 😆). Er was 1 begonnen met een Orval en de helft van de familie was gevolgd. Die mens was daar niet op voorzien met zijn aantal glazen en had er niet beter op gevonden dan maar in Westmalle glazen te beginnen uitschenken.

Over glazen kan je hele boeken schrijven. Tegenwoordig gebruik ik nog het liefst een Teku glas, daar kan alles in.

Eergisteren met 2 vrienden wat bieren geproefd.

Zijn de reveu gepasseerd:

• Fils a papa nr14: Tripel gerijpt op rumvaten. Opvallend zuur voor een tripel. Volgens het label was de zuurtegraag 1/5 wat zeker niet overeenkwam met de werkelijkheid. Toch lekker.
  • Bad Motherfucker IPA: Lekker, niet bijzonder
  • The Big Show S43 Brewery: Imperial Cheesecake Stout. Heel lekker, een Stout zonder de gewoonlijke smoky smaak.
  • Don't talk tot strangers Frontaal: Norwegian Stout met vanille en liquorice. Ben zelf geen dropliefhebber. Eerste slok was dan ook echt mijn ding niet. Maar hoe dieper in het glas, hoe meer het smaakte.

Overlaatst nog eens Pannepot van De Struise gekocht. Was al jaren geleden dat ik nog eens iets van De Struise had geprobeerd. De laatste jaren was de kwaliteit imo ferm gedaald maar de prijs goed gestegen. Al mijn flesjes Pannepot die ik een paar jaar terug had aangekocht waren ook allemaal zuur geworden. Gelukkig was dit nu niet het geval! De kwaliteit ligt terug in de buurt van wat het vroeger geweest was. Al zit er nu ook nog ergens een klein niet-storend zuurtje aan. Ofwel vergelijk ik nu met de reserva/gran reserva :unsure: . Jammer dat ze die niet hadden :drool:

Een dezer ga ik ook eens de Black Albert proberen. Was vroeger zowat mijn favoriete De Struise bier.

Een heuglijk moment. Ik heb een fles Geuze van Girardin die deze week jarig is. 20 jaar neergelegen in het donker op vaste temperatuur.

Overlaatst nog eens Pannepot van De Struise gekocht. Was al jaren geleden dat ik nog eens iets van De Struise had geprobeerd. De laatste jaren was de kwaliteit imo ferm gedaald maar de prijs goed gestegen. Al mijn flesjes Pannepot die ik een paar jaar terug had aangekocht waren ook allemaal zuur geworden. Gelukkig was dit nu niet het geval! De kwaliteit ligt terug in de buurt van wat het vroeger geweest was. Al zit er nu ook nog ergens een klein niet-storend zuurtje aan. Ofwel vergelijk ik nu met de reserva/gran reserva :unsure: . Jammer dat ze die niet hadden :drool:

Een dezer ga ik ook eens de Black Albert proberen. Was vroeger zowat mijn favoriete De Struise bier.

Bij Willems in Grobbendonk hebben ze de Pannepot special reserva & grand reserva nog op voorraad in de webshop.

Als ik Struise bieren bestel, heeft Willems vaak meer in voorraad dan Struise zelf. Maar Struise hebben dan weer soms andere moeilijk te vinden bieren van andere brouwerijen (bv. Mok Master) in hun webshop.

Terug
Bovenaan