Biertopic!

Dan toch met een toastje met zalm bij zeker?
Want dat eet nen alien nog al ne ke geirn he!
We komme van veir

Het aantal trappisten stijgt wel sterk, ik zie dat er ondertussen eentje van Engeland is.
De Italiaanse Tre Fontana vond ik best goed, kruidig maar toch fris.

Van de trappisten vind ik die van Tre Fontane (geen fan van die eucalyptus) en sommige van La Trappe het minste. Spencer en Engelszell variëren wat. Die nieuwe van Tynt Meadow is wel zeer smakelijk.

Van deze post gebruik maken om Achel nog eens aan te raden. Altijd wat onderbelicht vind ik en we mogen die nu ook geen trappist meer noemen :(.

Is Orval zo makkelijk te krijgen bij jou? Ik moet al m'n contacten vragen of ze mee een oogje in het zeil houden voor nen bak...
Die Troubadour moet ik eens checken dan, die ken ik niet.
In de lokale Delhaize kan je die makkelijk vinden. Helaas hadden ze daar geen Troubadour Magma, maar gelukkig wel Papegaei. Zeer lekker blond bier dat ik heb ontdekt in een hipstercafé in 't Stad. Korsakov, denk ik.

In de lokale Delhaize kan je die makkelijk vinden. Helaas hadden ze daar geen Troubadour Magma, maar gelukkig wel Papegaei. Zeer lekker blond bier dat ik heb ontdekt in een hipstercafé in 't Stad. Korsakov, denk ik.

Amai lucky you, hier in de streek staan mensen neeus aan neeus voor nen bak :D

Van de trappisten vind ik die van Tre Fontane (geen fan van die eucalyptus) en sommige van La Trappe het minste. Spencer en Engelszell variëren wat. Die nieuwe van Tynt Meadow is wel zeer smakelijk.

Van deze post gebruik maken om Achel nog eens aan te raden. Altijd wat onderbelicht vind ik en we mogen die nu ook geen trappist meer noemen :(.
Inderdaad dat vind ik ook. Die van Achel vind ik ook zeer goed. Echt spijtig dat die zo in de schaduw staat.

Betekent dat dan dat je alle trappisten al gedronken hebt en er een paar daar van niet lekker vindt?
Of dat je niet alle trappisten die je dronk lekker vond?
Welke vond je minder lekker?
Buiten de laatste van Westmalle (ale eigenlijk is dat geen nieuwe want aan de brouwerij al te verkrijgen ervoor) heb ik bijna alle trappistenbieren die in de handel te verkrijgen zijn gedronken. Je hebt natuurlijk wel een aantal gelijk de petit Orval die enkel aan de brouwerij te verkrijgen zijn en die tel ik dus niet mee.

Orval vind ik fantastisch. Achel zoals gezegd zeer goed. Rochefort 6 vind ik persoonlijk de beste van Rochefort, maar 8 en 10 zijn ook heel lekker. Chimay vind ik de blauwe goed, de andere varianten iets minder. Heb ze nu terug in huis gehaald om nog eens te proberen. Westvleteren is lekker maar wat overroepen. Maar ik vind dat flesje zo schoon zonder dat etiket 😍.
La Trappe en tre Fontane hebben wel enkele lekkere varianten zoals de vatgerijpte van la Trappe of de Scala scoeli, maar over het algemeen niet zo zot van. De Zundert 10 vind ik een goeie middelmaat. De Britse en de Spencer uit USA vind ik de minste van de hoop, konden mij echt niet bekoren. De Oostenrijkse vind ik wel lekker, komt misschien ook dat door de Duitse familie van mijn vrouw ik wat naar de Duitse/Oostenrijkse biercultuur toegegroeid ben.
Edit: Westmalle vergeten 😊. De Tripel is ook wel goed, maar de dubbel drink ik niet zo graag.

Vandaag een Oeral van 't vat gedronken bij de Dolle Brouwers :). OK bier en verfrissend op een warme dag als vandaag.

Daarna nog een XL van 't vat. Vond ik precies lekkerder dan wanneer ik die uit de fles dronk. Zelfde heb ik met Arabier.

Orval is idd top en uniek. Heb momenteel 3 bakken staan van zo'n 5 jaar oud.
We zijn die nu stilletjesaan aan het uitdrinken.

Waar bewaren jullie bier eigenlijk als dat voor lange tijd (jaren) is?

Ik zou ook eens graag bepaalde bieren enkele jaren laten rusten maar het probleem is dat we geen kelder hebben.
We hebben wel een kruipkelder, is het wel of niet aan te raden wat flesjes bier in een plastic zak te wikkelen en gewoon in de kruipkelder te leggen?

Belangrijkste voor het bewaren is uit de zon en met een ietwat constante temperatuur.
Ik heb hier gewoon een kast in de inpandige garage waar het altijd tussen de 15-20 graden is, daar hebben al flessen vijf jaar zonder problemen in gestaan.
Een kelder is nog beter natuurlijk aangezien het daar nog constanter (en iets koeler) is.

Ik zou die flesjes gewoon zo in de kruipkelder zetten (misschien op een verhoging voor moest je water binnen krijgen).

Ik heb dat ook lang gedaan, maar uiteindelijk vind ik het niet echt de moeite, zeker als je collectie groeit. Duurt lang, neemt veel tijd in beslag en uiteindelijk zelden een verbetering. Het smaakt wel anders en het is wel interessant om de evolutie te proeven, maar dat is het dan ook.
Ik laat enkel nog geuze en lambik ouder worden, al de rest… Zelfs mijn orval drink ik vrij snel op.
Ik heb een grote wijnkoelkast 2dehands op de kop getikt en daar ligt alles in. Tegenwoordig ook plaats tekort, zo zie je maar 😃

Waar bewaren jullie bier eigenlijk als dat voor lange tijd (jaren) is?

Ik zou ook eens graag bepaalde bieren enkele jaren laten rusten maar het probleem is dat we geen kelder hebben.
We hebben wel een kruipkelder, is het wel of niet aan te raden wat flesjes bier in een plastic zak te wikkelen en gewoon in de kruipkelder te leggen?
ik heb ook geen kelder maar bewaar mijn bier bij mijn ouders in hun kelder.
dit maakt het ook makkelijker om eraf te blijven :)

het is nu ook niet dat ik veel bier bewaar : enkel Orval en de Megablend van Horal. (2017-2019 en 2021)

Ik had wat flessen Oerbier, Dulle Teve en Rochefort 10 om te bewaren. Maar na drie jaar kon ik het niet meer aanzien en heb ze opgedronken. Nu bewaar ik eigenlijk niets meer lang. Enkel nog twee bakken Westvleteren 12 heb ik die ondertussen al zo'n 5 jaar oud zijn.

Ik had wat flessen Oerbier, Dulle Teve en Rochefort 10 om te bewaren. Maar na drie jaar kon ik het niet meer aanzien en heb ze opgedronken. Nu bewaar ik eigenlijk niets meer lang. Enkel nog twee bakken Westvleteren 12 heb ik die ondertussen al zo'n 5 jaar oud zijn.

Wat is eigenlijk de ideale tijd om zulke bieren te bewaren om enerzijds een opmerkelijk verschil in smaak te merken, maar anderzijds ook niet het risico te lopen dat ze niet meer lekker zijn?

Orval is IMO de uber-pale ale.

… en als je pale ale breed bekijkt dan kan ik ook de Viven Imperial IPA en Viven Master IPA aanraden, alsook de Troubadour Magma.
En Whitbread is een heel lekkere oer-pale-ale :-)

Er is wel een groot verschil tussen een pale ale en een IPA.
De basis is vaak dezelfde maar de pale ales krijgen hun karakter uitsluitend van de bitterhoppen waarmee ze gebrouwen worden. Bij de IPA bieren komt de meeste smaak en beleving van de aroma- of drooghoppen.

Deze man weet waarover hij spreekt :bow:

Ik heb voor het eerst Rochefort Tripel gekocht, vooralsnog geen even grote fan als van de 8 of 10.
Zeer veel bezinksel heb ik ook gemerkt, is dat iets wat andere ook gemerkt hebben of is het toevallig m'n batch?

In mijn Tripel zaten nu ook nog hele klodders gist (en deze moeten natuurlijk mee in het bier als de brouwer dit zo wil :coolbrows:)

Ik vind die Oostenrijkse bijvoorbeeld echt niet zo geslaagd. Recent nog een aantal nieuwe varianten van gedronken en die waren ook niet om over naar huis te schrijven. Vooral die Nivard vond ik echt niet lekker.

De Oostenrijke trappisten kon ik ook niet smaken. Net één grote anijs/dropsmaakbeleving

Mmmmm, van die van Tynt Meadow was ik aangenaam verrast. Heerlijke koffietoetsen!

En Achel Extra Bruin is... :drool:
Zwaarder variant van de gewone bruine.

Wat is eigenlijk de ideale tijd om zulke bieren te bewaren om enerzijds een opmerkelijk verschil in smaak te merken, maar anderzijds ook niet het risico te lopen dat ze niet meer lekker zijn?

Lichte blonde bieren: liefst binnen het jaar

Pils en IPA: liefst zo snel mogelijk na het brouwen - sommige IPA bieren verliezen heel snel hun volste aroma

Zwaardere blonde bieren: langer dan een jaar te bewaren

Blonde zware trappisten: hetzelfde als hierboven

Zware donkere bieren: de bewaarbieren bij uitstek, kunnen soms bewaard worden tot na hun voorgeschreven vervaldatum en nog meer (positieve) smaakbeleving geven

Maar langer dan 3-5 jaar zou ik nooit iets laten liggen tenzij het om een échte Geuze of echte Kriek gaat (op Geuze of lambiek gebaseerd). Bij deze kan een 10 jaar oud exemplaar snel vele malen beter smaken ALS deze correct bewaard blijven.

Elk bier is anders en d.m.v. ervaring van jezelf en anderen leer je snel wat beter wordt en wat er niet beter op wordt met de tijd.

Dat bewaren kan ook tegenvallen hoor, heb ooit eens nen Orval van 5 jaar oud gehad die na het openen richting plafond ging en het scheelde helemaal niet veel of hij was er geraakt :laugh:

Mmmmm, van die van Tynt Meadow was ik aangenaam verrast. Heerlijke koffietoetsen!

En Achel Extra Bruin is... :drool:
Zwaarder variant van de gewone bruine.

Lichte blonde bieren: liefst binnen het jaar

Pils en IPA: liefst zo snel mogelijk na het brouwen - sommige IPA bieren verliezen heel snel hun volste aroma

Zwaardere blonde bieren: langer dan een jaar te bewaren

Blonde zware trappisten: hetzelfde als hierboven

Zware donkere bieren: de bewaarbieren bij uitstek, kunnen soms bewaard worden tot na hun voorgeschreven vervaldatum en nog meer (positieve) smaakbeleving geven

Maar langer dan 3-5 jaar zou ik nooit iets laten liggen tenzij het om een échte Geuze of echte Kriek gaat (op Geuze of lambiek gebaseerd). Bij deze kan een 10 jaar oud exemplaar snel vele malen beter smaken ALS deze correct bewaard blijven.

Elk bier is anders en d.m.v. ervaring van jezelf en anderen leer je snel wat beter wordt en wat er niet beter op wordt met de tijd.
Tynt Meadow is idd smakelijk. Was ik ook aangenaam van verrast.

Ik weet dat zo'n IPA's en dergelijke best niet te lang bewaard blijven. Maar wat denk je van Arabier? Ik vind dat geen slecht bier maar iets te wrang voor mij. Tenzij ter plaatse van het vat vind ik die precies iets zachter.
Maar hoe denk je dat de evolutie is als je die bewaart? Normaal zou de bitterheid/wrangheid er dan toch wat moeten uit zijn?

Tynt Meadow is idd smakelijk. Was ik ook aangenaam van verrast.

Ik weet dat zo'n IPA's en dergelijke best niet te lang bewaard blijven. Maar wat denk je van Arabier? Ik vind dat geen slecht bier maar iets te wrang voor mij. Tenzij ter plaatse van het vat vind ik die precies iets zachter.
Maar hoe denk je dat de evolutie is als je die bewaart? Normaal zou de bitterheid/wrangheid er dan toch wat moeten uit zijn?

Die bitterheid zal volgens mij niet snel overgaan.
Mijn eigen proefnotities hier: 'overheersende bittehop, naar het wrange toe' dus zowat dezelfde beleving als jij hebt.

Qua bitterheid in bieren: hopbitterheid van aroma-hoppen vervliegen na een tijdje, die van de bitterhop die aan de basis ligt van het brouwsel zelden tot nooit.

Een smaakevolutie gaat niet zo snel gebeuren in een blond bier. De bieren met de meeste verandering qua smaak over tijd zijn die met gekleurde mouten (en hoe donkerder het bier, hoe meer dit zal evolueren).
Lambieken/geuze en brett-bieren zoals Orval zijn dan een uitzondering.

De temperatuur waarop je een bier drinkt kan alles ook compleet veranderen.
Ik drink alles wat geen zwaar donker bier is meestal heel fris maar laat deze opwarmen naargelang welk bier het is.

Een pint moet haast bevriezen, een IPA mag even opwarmen, een tripel en blond kan nog langer staan en de zwaarste kerels drink je gewoon op keldertemperatuur.
Je hebt dat allemaal al zelf gemerkt maar als je de test doet met twee keer hetzelfde bier zij aan zij kan het verschil immens zijn.

/EDIT:

Hieronder een interessant artikel dat ook tamelijk goed uitlegt waarom hetzelfde bier 'van het vat' zachter kan smaken:

Laatst bewerkt:
Doorgaans klopt dit, maar let wel op want voor van die zware pastry stouts met veel additieven (kokosnoot, vanille, kaneel, ...) gaat dit niet op. Daar vervagen die additieven vaak vrij snel en dan trekt het bier ook weer op geen fluit meer.

Doorgaans klopt dit, maar let wel op want voor van die zware pastry stouts met veel additieven (kokosnoot, vanille, kaneel, ...) gaat dit niet op. Daar vervagen die additieven vaak vrij snel en dan trekt het bier ook weer op geen fluit meer.
Is dat ook bij Struise bieren het geval? Heb ik nog nooit lange tijd bewaard.

Terug
Bovenaan