Biertopic!

Bieren van de struise redelijk gemakkelijk te vinden in de prik en tik in de buurt, toch? Zelfs de reservas etc

Op de Gentse Feesten op een terrasje gesukkeld met niks op de kaart dat ik kende. Prima want zo leer je eens wat kennen. Dit daar dan besteld en was wel te pruimen.

Wel jammer van het glas.

20230716-173514.jpg

Laatst bewerkt:
Overlaatst nog eens Pannepot van De Struise gekocht. Was al jaren geleden dat ik nog eens iets van De Struise had geprobeerd. De laatste jaren was de kwaliteit imo ferm gedaald maar de prijs goed gestegen. Al mijn flesjes Pannepot die ik een paar jaar terug had aangekocht waren ook allemaal zuur geworden. Gelukkig was dit nu niet het geval! De kwaliteit ligt terug in de buurt van wat het vroeger geweest was. Al zit er nu ook nog ergens een klein niet-storend zuurtje aan. Ofwel vergelijk ik nu met de reserva/gran reserva :unsure: . Jammer dat ze die niet hadden :drool:

Een dezer ga ik ook eens de Black Albert proberen. Was vroeger zowat mijn favoriete De Struise bier.
Ik heb een tijd geleden Black Damnation Maestro gedronken, vond ik enorm lekker.
We kunnen dat hier bestellen bij de lokale Prik&Tik.
Ik heb al lang zin om nog eens een paar flesjes te bestellen, maar ik vind het echt wel duur, 5,24€ voor een flesje. De Black Albert kost daar 3,92€, Pannepot 2,84€.

Ik heb een tijd geleden Black Damnation Maestro gedronken, vond ik enorm lekker.
We kunnen dat hier bestellen bij de lokale Prik&Tik.
Ik heb al lang zin om nog eens een paar flesjes te bestellen, maar ik vind het echt wel duur, 5,24€ voor een flesje. De Black Albert kost daar 3,92€, Pannepot 2,84€.
Dat zijn tegenwoordig wel gangbare prijzen voor speciaalbieren vrees ik.

Dat zijn tegenwoordig wel gangbare prijzen voor speciaalbieren vrees ik.

Al is er natuurlijk psychologisch nog een behoorlijk verschil tussen €2,8 (zeker geen gekke prijs voor een speciaalbier) en €5,2.
Al mogen we niet klagen, als ik de prijzen in de UK en Nederland bv. zie vergeleken met België. En dan slagen er nog zoveel brouwers in om daar failliet te gaan...

Al is er natuurlijk psychologisch nog een behoorlijk verschil tussen €2,8 (zeker geen gekke prijs voor een speciaalbier) en €5,2.
Al mogen we niet klagen, als ik de prijzen in de UK en Nederland bv. zie vergeleken met België. En dan slagen er nog zoveel brouwers in om daar failliet te gaan...

Ja maar de Black Damnation is de speciaal variant van de Black Albert dus wel "begrijpelijk" dat die 5 euro kost.

Lang lang geleden nog 9 euro betaald voor de eerste uitgave van de Black Damnation Mocha Bomb op café. (zelf lang op zoek en de cafébaas was ook lang op zoek naar dat flesje toendat ik het bestelde :p.)

Huidige caféprijs zou dan 15 euro zijn :p.

Ja maar de Black Damnation is de speciaal variant van de Black Albert dus wel "begrijpelijk" dat die 5 euro kost.

Lang lang geleden nog 9 euro betaald voor de eerste uitgave van de Black Damnation Mocha Bomb op café. (zelf lang op zoek en de cafébaas was ook lang op zoek naar dat flesje toendat ik het bestelde :p.)

Huidige caféprijs zou dan 15 euro zijn :p.

Ah juist, barrel aged, dan begrijp ik die prijs van €5 wel, dat is zelfs heel redelijk te noemen :)

€15 op café vind ik dan wel weer veel, die factor x3 zouden ze voor duurdere bieren (net als voor duurdere wijnen of andere dranken) best lager kunnen houden met misschien meer vraag tot gevolg?

Zijn dat speciale geuzebieren dan of zo? Of een Westvleteren van 30 jaar oud of zo. :p

Ik vroeg me dat ook af, op hun menu / prijslijst online zijn dat Noorse en Amerikaanse medes en melomels. De speciale geuzes zijn in vergelijking maar €10 - 15 (al zie ik niet of dat 37.5 of 75 cl is)

Tijdje geleden voorbij gewandeld en zag daar paar (voor mij althans) onbekende flessen van idd €40 à €60.

Ook paar geuzes van 3Fonteinen aan €30 en meer.

Sommige geuzes/lambieken kosten bij de brouwerij al +20euro per fles. Dus ja als je ze dan op café tegenkomt is het niet verwonderlijk dat de prijs naar +40€ gaat. Dan haal ik ze liever van tijd tot tijd ter plaatse en bewaar ze hier voor een speciale gelegenheid of ik maak er een speciale gelegenheid van.

Ik vroeg me dat ook af, op hun menu / prijslijst online zijn dat Noorse en Amerikaanse medes en melomels. De speciale geuzes zijn in vergelijking maar €10 - 15 (al zie ik niet of dat 37.5 of 75 cl is)

Vermoedelijk Schramm's, Superstition en Marlobobo. Zijn redelijk normale prijzen hoor. Als je die ter plekke zou kopen dan betaal je al makkelijk 35-40 dollar voor een fles van 37,5cl. Dat is ook geen bier he. En bovendien veel duurder om te vervaardigen door de grondstoffen en tijd die er in kruipt.
Maar echt wel een godendrank... Ik betaal met plezier 45 euro voor een fles Black Agnes... Daar sip je een paar uur van, zelfs met 2 personen.

Dit gezegd zijnde betaal je in Amerika ook wel snel dergelijke prijzen aan de brouwerij voor een exclusieve fles van 75cl (dikke , zeldzame BA stouts en zo), laat staan hier geïmporteerd.

Vermoedelijk Schramm's, Superstition en Marlobobo. Zijn redelijk normale prijzen hoor. Als je die ter plekke zou kopen dan betaal je al makkelijk 35-40 dollar voor een fles van 37,5cl. Dat is ook geen bier he. En bovendien veel duurder om te vervaardigen door de grondstoffen en tijd die er in kruipt.
Maar echt wel een godendrank... Ik betaal met plezier 45 euro voor een fles Black Agnes... Daar sip je een paar uur van, zelfs met 2 personen.

Dit gezegd zijnde betaal je in Amerika ook wel snel dergelijke prijzen aan de brouwerij voor een exclusieve fles van 75cl (dikke , zeldzame BA stouts en zo), laat staan hier geïmporteerd.

Ik ken te weinig van mede en melomel om dat in te schatten, zeker als het over buiten de Benelux gaat en dan nog dure landen zoals Noorwegen en de VS, dus interessante info!
Maar de vraag blijft wie dat in Antwerpen bestelt :)

Ik ken te weinig van mede en melomel om dat in te schatten, zeker als het over buiten de Benelux gaat en dan nog dure landen zoals Noorwegen en de VS, dus interessante info!
Maar de vraag blijft wie dat in Antwerpen bestelt :)
Iemand die iets te vieren heeft, zeker? Je hebt ook mensen die 500 euro betalen (of meer) voor een fles wijn op restaurant hé.

Schoonbroer is brouwmeester van Thisted Bryghus... Dat wil dus zeggen dat ik met de auto toch altijd weer met geopende kofferklep voor de poort van het magazijn mag zetten, waarna de flessen magischerwijs zich richting koffer begeven.

NxU8snz.jpg

Nu, Belgisch bier is beter bier, maar 't is toch wel interessant te merken hoe zij bier benaderen, en dat ze toch wel meer durven experimenteren.

Nu, Belgisch bier is beter bier, maar 't is toch wel interessant te merken hoe zij bier benaderen, en dat ze toch wel meer durven experimenteren.
Voor de traditionele stijlen zoals tripels of een goede geuze gaat dat wel op. Maar op gebied van IPA's en Stout bvb zit er in het buitenland een pak meer hoor. Denemarken heeft een enorm aanbod aan kwalitatieve brouwers imho.

Terug
Bovenaan