Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

• Geheelonthouder

Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

Stemmen: 36 10,4%
  • >20

Stemmen: 27 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    347
Gister alcoholvrij bier de hele avond gedronken. Ik had t gevoel alsof ik toch in de olie was terwijl ik heus wel wist dat het niet kon.

Blijkt dus echt dat er een placebo-effect mogelijk is.Artikel van De Standaard zowaar.

Fuck, ik ben dan (weekenddrinker)verslaafd? :unsure: .

Vandaag de eerste alcohol van 2022. 't Zullen twee glazen witte wijn worden of zo.
Mijn gebruik is dus wel enigszins onder controle.

Bon. Verkouden. Zal er maar wat Jägermeister op kappen, want daar zitten kruiden in ... :unsure:

Er is maar 1 middel dat echt werkt tegen verkoudheid

Daar zitten tenminste 32 verschillende kruiden in! :unsure:

491231_1.png

hier van het werk kado gekregen 3 flessen alcohol (whiskey, bier en nog iets, geen kenner)
nu, ik drink nooit alleen en eigenlijk nooit in het algemeen, dus dat staat hier nog schoon tot het einde der tijden.
dan vragen ze op het werk, en genoten van de kado?
wat zegt ne mens hier dan op?
een simpele 'nee' werd niet meteen goed aanvaard, leek me.

hier van het werk kado gekregen 3 flessen alcohol (whiskey, bier en nog iets, geen kenner)
nu, ik drink nooit alleen en eigenlijk nooit in het algemeen, dus dat staat hier nog schoon tot het einde der tijden.
Als ik alcohol krij dan zeg ik gewoon: "Dat is vriendelijk bedankt maar ik drink eigenlijk niet."
Dan krijg ik meestal als antwoord: "Ah oei, mijn excuses, dat wist ik niet."
Voor de rest doe ik daar dan niet moeilijk over. Hopelijk weten ze het dan tegen de volgende keer ;)

Gister alcoholvrij bier de hele avond gedronken. Ik had t gevoel alsof ik toch in de olie was terwijl ik heus wel wist dat het niet kon.

Blijkt dus echt dat er een placebo-effect mogelijk is.Artikel van De Standaard zowaar.

Fuck, ik ben dan (weekenddrinker)verslaafd? :unsure: .
Vrijdag ook de hele avond pinten mee gedronken, maar dan 0,0% voor mij.
Bah, op den duur is dat toch ook een blok op uw maag.

Wel een vreemd gevoel om dan in de wagen te stappen, ondanks ik wist dat ik volledig nuchter was.

Ze hebben paar jaar terug ooit is op tv een reportage laten zien van studenten in Leuven waarbij 50% alcohol vrij dronk en de rest gewoon pils.

Hoeveel zatte studenten dat ze toen hebben geïnterviewd die alcoholvrij bier hadden gedronken...belachelijk veel. Sommige zullen het er voor hebben gedaan maar andere hadden effectief een dronken gevoel ondanks de 0,0%

Vrijdag ook de hele avond pinten mee gedronken, maar dan 0,0% voor mij.
Bah, op den duur is dat toch ook een blok op uw maag.

Wel een vreemd gevoel om dan in de wagen te stappen, ondanks ik wist dat ik volledig nuchter was.
Ik had Stella 0,0, Carlsberg 0,0 en Leffe blond 0,0. Op de heel koude Leffe blond 0,0 na kwamen beide niet in de buurt van de "gewone" bieren. Lekker is het toch bijlage niet en ik had ook eenzelfde verstopt gevoel, wat ik eerder bij zwaardere bruine bieren heb.

Laten we zeggen dat ik tijdens de winter eerder een beperkte consumptie heb (max 3 glazen / week?). Dat zijn dan voornamelijk lichte streekbieren, en af en toe ook wel eens een fles witte/rode Catalaanse wijn samen met de vriendin. Drinken om te genieten dus. En met echte gelegenheden zoals verjaardagen of nieuwjaar durf ik weleens het grote geschut naar boven te halen (whiskey,..), maar dat is eerder zelden.

In de zomer verandert mijn alcoholgebruik wel enorm, en zeker tijdens de voorbije coronacrisis. Hier in Spanje is het echt heel verleidelijk om iedere vrije namiddag of valavond op het terras wat Claras of pilsen achterover te slaan. Dat zijn dan ook heerlijke momenten en het zit natuurlijk ook volledig vervat in de Spaanse cultuur. Maar vorige zomer heb ik mij hier misschien wat mee laten gaan door bijna dagelijks te drinken, dus daar wil ik in 2022 toch extra op letten.

Ik heb tenslotte het gevoel dat er toch grote verschillen met Vlamingen zijn op vlak van alcoholgebruik (en misbruik): Catalanen drinken vooral in functie van het 'gezellig samen zijn met familie en vrienden' en doen eigenlijk nooit stoer zoals een Vlaming dat kan (kijk eens, ik ben weer zat geweest en deze stoten heb ik uitgehaald, blabla). Die cultus van 'zuipen om te zuipen' is voor zover ik het zie hier bijna onbestaande.

Ik drink de vrijdag en zaterdagavond hier thuis een 2-tal gin tonics. Soms zijn er dat ook eens 3, maar meestal gewoon 2.

Moet wel zeggen dat ze wel tellen als dubbele eenheden denk ik :p

Diplomatisch antwoorden dan je ze houdt voor een speciale gelegenheid? ;)

"Ik ben er nog niet aan kunnen beginnen. Ge weet wel eh Jean, met de feestdagen enzo. Efkes de lever rust geven." En 9/10 hoor je er niets maar van.

Diplomatisch antwoorden dan je ze houdt voor een speciale gelegenheid? ;)

Maar dan wel de kans dat je volgende keer weer terug drank krijgt.
inderdaad, break the loop. volgende keer, geeft mij nen HDMI kabel, chocolade of een extra vrije dag.
"Ik ben er nog niet aan kunnen beginnen. Ge weet wel eh Jean, met de feestdagen enzo. Efkes de lever rust geven." En 9/10 hoor je er niets maar van.
liegen doe k niet zo graag :unsure: met de feestdagen letterlijk maar ene keer een speciale witte wijn geproefd omdat de nonkel die helemaal van ergens in frankrijk had meegebracht. lever is nog uitgerust sinds de zomer van 2018.

11-20 aangeduid, maar het hangt enorm af van mijn shiften.

Nachten: zo goed als niets. Na m'n laatste nacht durf ik wel 1tje drinken voor ik in m'n bed kruip (meestal glaasje tequila of vodka)

Vroege: meestal een aperitief (campari-tonic, rum-cola, Whisky-Cola of gin-tonic) tijdens het koken en s',avonds nog 1 zwaar biertje of cocktail (old fashioned of godfather)

Late: 2 zware biertjes na het werk.

Thuis: aperitief tijdens het koken en s'avonds 2 zware biertjes, cocktails of whisky.

Als ik in de tuin bezig ben durf ik wel een paar puntjes achterover gieten.
Als we BBQ'en hou ik me ook bij gewone pintjes.

Terug
Bovenaan