Bewust kleiner gaan wonen

Doe dan al die investeringen niet en draag eens een trui he :biglaugh:
Die investeringen zijn wel verplicht bij nieuwbouw. Vervolgens in die nieuwbouw overal verwarmen tot 23 graden is naar verbruik toe waarschijnlijk veel minder decadent dan uw 20 graden in de leefruimtes in uw jaren 50 huis.

Dat is ook mijn bedenking.

Ik ben nochtans erg gericht op duurzaamheid. Ik ben er ook hard mee bezig, zo ben ik onder andere EPB-verslaggever. Tot slot hebben we zelf ook een Ingrijpende Energetische Renovatie achter de rug. Kost wel wat maar geen absurde dingen gedaan: vooral veel en goed geïsoleerd, vloerverwarming (weliswaar met gascondensatieketel) zodat je op lage temperatuur kan stoken, wel een ventilatiesysteem maar slechts een C(+), enzovoort. Niets extra-ordinairs maar wel een energie-efficiënt huis gecreëerd.

En toch... Eén van mijn beste vrienden heeft onlangs een nieuwbouw gezet waarbij de gevraagde inspanningen naar duurzaamheid (E-peil) nog een stuk verder gaan dan een Ingrijpende Energetische Renovatie. Als je daar dan in de praktijk ziet hoeveel kubieke meters isolatie en wat voor een massa technieken daar allemaal insluipen... :oink:

Met zijn geothermische warmtepomp, ventilatiesysteem D en alle aanverwanten staat de helft van zijn kelder vol met technieken. Een elektrische kast als ware het een middelgroot bedrijf, ki-lo-meters koperen kabels, tientallen tot honderden meters galvabuizen voor ventilatie, tientallen tot honderden meters koperbuizen aan leidingen, kilometers alpex-buizen, om nog te zwijgen van al de andere materialen, allerhande "high-tech" toestellen die daar staan te draaien, ...

Pas op, een streling voor het oog als ingenieur. Daar niet van. Maar het eerste wat in mij opkwam was niet "Wauw", maar waren de volgende zaken:
  1. Hoe kan de productie en ontginning van àl deze grondstoffen en toestellen (met bijhorende gecumuleerde CO2-uitstoot) nu ooit duurzaamheidsgewijs de verwarming van 1 huis rechtvaardigen?!
  2. Hoe kan die financiële kost ooit terugverdiend worden met uitsparingen op de energiefactuur?
  3. Complexiteit: Als die kerel ooit 's morgens opstaat en de kamertemperatuur zit onverwachts onder de gewenste temperatuur. Ik wens hem veel succes om dat nog vlug even te fixen voor hij naar het werk vertrekt. Begin daar eens aan uit te vlooien wat er scheelt. :wtf:
  4. Maintenance: Allemaal fantastisch als het nog nieuw is, maar alles slijt en verouderd op den duur. Daar kan héél veel aan kapot gaan. Zowel qua elektronica als ledingwerk, enzovoort. Als elke koppeling 0,1% kans heeft op lekken, maar het aantal koppelingen is x100...
Neen, dan denk ik dat het misschien toch wat doorgeschoten is allemaal.

Maar o wee als je in uw verbouwing een perfect raam recupereert en opnieuw wil gebruiken. Duurzaamheidsgewijs het beste wat je kan doen. Maar EPB-gewijs zul je zwaar afgestraft worden want je kan geen enkel stavingstuk meer voorleggen van dat oude raam. Dat is een groot hiaat in ons huidig systeem. Dit zet ook een grote rem op circulariteit.
Mooie post, de klepel is gewoon doorgeslagen om een bepaald cijfertje te halen. Volgens de oude regelgeving waren we goed op weg om alle huizen ouder dan 30 jaar tegen de grond te smijten omdat het gewoon teveel geld en moeite zou kosten om dat naar EPC A te krijgen. Ze nemen idd nooit de ecologische impact mee om al die zaken om EPC A te krijgen, al die ingrepen hebben ook gewoon een kost om te produceren reken maar eens uit wanneer je dit hebt terugverdiend. Ik ben niet vaak eens met onze Mac-bc maar dit is gewoon nagels met koppen slaan. Europa/België heeft graag de moral high ground zonder dat dit een werkelijk impact heeft op de echt wereld

Toch heel moeilijk vergelijken zo’n dingen? Appartement of huis? Open of gesloten bebouwing? Veel thuis geweest of permanent op nachtverlaging?

met @anonymousMF kan ik vergelijken gezien hij een jaarlijks verbruik had gepost en ik nu bij een wekelijkse meting een testje kon doen. Met SomeDude zijn antwoord ben ik idd niets
525m3 op jaarbasis waarvan grofweg 150 voor sanitair
Kleine HOB constant op 21 waar VVW ligt (beneden en badkamer)
Nu wel L/L WP voor op 'bureaus' (veel thuiswerk) voor 650kwh

Die investeringen zijn wel verplicht bij nieuwbouw. Vervolgens in die nieuwbouw overal verwarmen tot 23 graden is naar verbruik toe waarschijnlijk veel minder decadent dan uw 20 graden in de leefruimtes in uw jaren 50 huis.
Er is niks decadent aan om in een jaren 50 huis in de winter een trui te dragen en alleen de ruimtes te verwarmen die verwarming nodig hebben.

Nieuwbouw is de ultieme ecologische decadentie "backed by the government".
Puur om de economie te stimuleren en taxen te kunnen heffen op alles wat jij verplicht moet installeren.
Gelukkig heb je met die +100k extra verplichte investering dan het moreel afgekocht om ooit nog iets voor het milieu te moeten doen. Je kan zelfs probleemloos anderen die truien dragen en in een oud huis wonen "ecologisch meer decadent" dan iemand dat met tshirts rondloopt in de winter.

Laatst bewerkt:
Gelukkig heb je met die +100k extra verplichte investering dan het moreel afgekocht om ooit nog iets voor het milieu te moeten doen.
Daar zal ik aan denken als ik de dampende autos weer voorbij rij met mijn niet-elektrische fiets terwijl mijn bedrijfswagen thuis moederziel alleen staat.

Ik vind de discussie over wat nu eigenlijk het meest ecologische is wel interessant (de toon minder). Als je naar een nieuwbouw kijkt, waar een hoop nieuw bouwmateriaal voor nodig is (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_concrete), en dan nog de technieken, denk ik nu ook wel dat je als gezin lang wat meer mag stoken voor je dat "compenseert". Bij een serieuze renovatie ligt dat mogelijk anders.

Feit is dat het ook niet zo zwart-wit is, zoals iemand hier al zei. Ik weet onze EPC niet sinds ons nieuw dak en ramen, voorheen was het 370. Maar onze stookkosten (en dus verbruik) vallen goed mee, want een rijhuis en we verwarmen ook niet elke ruimte.

Je kan natuurlijk ook ecologisch bouwen. Isoleren met natuurlijke materialen. Die paar ventilatie buizen zal nu ook het verschil niet maken. En kilometers kabel: domotica en UTP in elke kamer en uithoek is niet verplicht.

Je kan natuurlijk ook ecologisch bouwen. Isoleren met natuurlijke materialen. Die paar ventilatie buizen zal nu ook het verschil niet maken. En kilometers kabel: domotica en UTP in elke kamer en uithoek is niet verplicht.
Ik heb een tijd terug eens een gesprek gehad met iemand die dat uit principe deed voor de renovatie van een oude hoeve, en dat was allesbehalve evident als je effectief wou nagaan hoe ecologisch alles was. Uiteindelijk is dat nog altijd wat een niche, dus de juiste stielman vinden was niet venzelfsprekend.

Nu, als je over nieuwbouw spreekt, wat is dan het meest ecologische? Houtskelet?

Nu, als je over nieuwbouw spreekt, wat is dan het meest ecologische? Houtskelet?
Zo'n Hobbit hol ;)

iu

Ik heb een tijd terug eens een gesprek gehad met iemand die dat uit principe deed voor de renovatie van een oude hoeve, en dat was allesbehalve evident als je effectief wou nagaan hoe ecologisch alles was. Uiteindelijk is dat nog altijd wat een niche, dus de juiste stielman vinden was niet venzelfsprekend.

Is inderdaad niet makkelijk, je hebt bv. ook de hele logistieke keten natuurlijk die nog grotendeels fossiel gebaseerd is.
Voor van die reststromen zoals cellulose isolatie die dan ook nog circulair zijn zal dat wel superieur zijn aan PU gebaseerde isolatie zou ik denken. Maar dat is ook maar een gut feeling. Interessant onderwerp!

Wat is de EPC van je huis?
C, het is een rijhuis maar geen spouwisolatie voor of achter, ook geen vloerisolatie (zou nochtans niet zo moeilijk zijn want volledig onderkelderd maar dan kan ik in de kelder niet meer rechtstaan). Dak is wel geïsoleerd, dubbele ramen, deftige deuren. Goed genoeg voor mij.

Er is een andere thread over verbruik, daar kan je zien aan welke absurde bedragen mensen soms zitten in perfect geïsoleerde huizen. Maar ik heb nu toevallig in oktober mijn afrekening gehad dus ik kan het u ook gewoon zeggen. Voor okt 23 tot okt 24: elektriciteitsverbruik = 1.978 kwh = €719; gasverbruik = 4.221 kwh = €447, voor een totale jaarlijkse energiefactuur gas + elektriciteit van €1.161 en een nieuw voorgesteld maandelijks voorschot van €57 voor elektriciteit en €35 voor gas. Oei oei mijn tochtig krot :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
Ge kunt nu zo flauw doen als ge wilt, maar als je een nieuwbouw hebt is het verschil in benodigde energie tussen 20 of 21 en 23 graden ook niet immens. Laten afkoelen is er ook al niet bij met vloerverwarming. Ik heb ook vrienden die vinden dat we wat overdrijven met dag en nacht warm te zitten en dat het een graadje minder kan. Maar die vergelijken met hun (ruime) HOB van 1950 met enkel glas en geen isolatie.
Die zitten doorgaans in de kou maar verbruiken wel 4x zoveel als ik, omdat ze uitkijken, anders zou het nog veel meer zijn.

Als ik 20% zou besparen (en dan zou ik naar 20 graden moeten gaan, of mss zelfs lager), dan levert dat 1000kWh besparing op. Kan je met een kleine benzineauto 2000km mee rijden... Je kan dus beter de fiets nemen dan in de kou zitten :).

@Karton , dat je muren niet geisoleerd zijn maakt niet zoveel uit, de oppervlakte zal redelijk beperkt zijn wss. Mijn ouders hebben ook een rijhuis waarvan ze wel goed dubbel glas en nieuw dak met dakisolatie hebben en die verbruiken ook niet zoveel energie.
Die EPC C, is dat het huidige? Dat lijkt eerder een waarde van voor verbouwingen als je dakisolatie en deftige ramen/deuren hebt.
Ik zit met mijn nieuwbouw overigens aan een 5500kWh voor afgelopen jaar, maar heb wel wat verliesoppervlak en 5 personen in huis.

Schatting gebeurd, ons huis zou op dit moment 720K waard zijn, we kijken uit naar iets rond de 500-650K, op dit moment hebben we 100K in stocks zitten. Met de komst van kinderen zal het sparen wel wat minder zitten maar we hebben genoeg buffer om de vriendin 4/5e te laten werken en dat is uiteindelijk waar het allemaal om draaide. Ik ben opgegroeid in een gezin waar elke frank driedubbel moest gedraaid worden. Daarom heb ik het ook heel moeilijk om geld uit te geven, ook al is onze buffer groot genoeg.

Minder onderhoud, minder werken, zelfde levensstijl (die niet exuberant is).

Ondertussen is het topic wat een andere richting in geslagen en dat is zeker interessant, al verdient het energiezuiniger gaan wonen misschien een apart topic.

Persoonlijk ben er ook wel mee bezig. Wat de toekomst van de gasindustrie brengt is onzeker, maar beter wordt het volgens mij niet .

Persoonlijk ben er ook wel mee bezig. Wat de toekomst van de gasindustrie brengt is onzeker, maar beter wordt het volgens mij niet .

Denk dat we vooral op elektriciteit moeten focussen, maar ons net is daar nog niet geschikt voor en we mankeren wel een kernreactor of meerdere kleine. Zolang het betaalbaar blijft, blijf ik overigens ook gewoon aan het gas hangen.

Terug
Bovenaan