Dat is ook mijn bedenking.
Ik ben nochtans erg gericht op duurzaamheid. Ik ben er ook hard mee bezig, zo ben ik onder andere EPB-verslaggever. Tot slot hebben we zelf ook een Ingrijpende Energetische Renovatie achter de rug. Kost wel wat maar geen absurde dingen gedaan: vooral veel en goed geïsoleerd, vloerverwarming (weliswaar met gascondensatieketel) zodat je op lage temperatuur kan stoken, wel een ventilatiesysteem maar slechts een C(+), enzovoort. Niets extra-ordinairs maar wel een energie-efficiënt huis gecreëerd.
En toch... Eén van mijn beste vrienden heeft onlangs een nieuwbouw gezet waarbij de gevraagde inspanningen naar duurzaamheid (E-peil) nog een stuk verder gaan dan een Ingrijpende Energetische Renovatie. Als je daar dan in de praktijk ziet hoeveel kubieke meters isolatie en wat voor een massa technieken daar allemaal insluipen...
Met zijn geothermische warmtepomp, ventilatiesysteem D en alle aanverwanten staat de helft van zijn kelder vol met technieken. Een elektrische kast als ware het een middelgroot bedrijf, ki-lo-meters koperen kabels, tientallen tot honderden meters galvabuizen voor ventilatie, tientallen tot honderden meters koperbuizen aan leidingen, kilometers alpex-buizen, om nog te zwijgen van al de andere materialen, allerhande "high-tech" toestellen die daar staan te draaien, ...
Pas op, een streling voor het oog als ingenieur. Daar niet van. Maar het eerste wat in mij opkwam was niet "Wauw", maar waren de volgende zaken:
- Hoe kan de productie en ontginning van àl deze grondstoffen en toestellen (met bijhorende gecumuleerde CO2-uitstoot) nu ooit duurzaamheidsgewijs de verwarming van 1 huis rechtvaardigen?!
- Hoe kan die financiële kost ooit terugverdiend worden met uitsparingen op de energiefactuur?
- Complexiteit: Als die kerel ooit 's morgens opstaat en de kamertemperatuur zit onverwachts onder de gewenste temperatuur. Ik wens hem veel succes om dat nog vlug even te fixen voor hij naar het werk vertrekt. Begin daar eens aan uit te vlooien wat er scheelt.

- Maintenance: Allemaal fantastisch als het nog nieuw is, maar alles slijt en verouderd op den duur. Daar kan héél veel aan kapot gaan. Zowel qua elektronica als ledingwerk, enzovoort. Als elke koppeling 0,1% kans heeft op lekken, maar het aantal koppelingen is x100...
Neen, dan denk ik dat het misschien toch wat doorgeschoten is allemaal.
Maar o wee als je in uw verbouwing een perfect raam recupereert en opnieuw wil gebruiken. Duurzaamheidsgewijs het beste wat je kan doen. Maar EPB-gewijs zul je zwaar afgestraft worden want je kan geen enkel stavingstuk meer voorleggen van dat oude raam. Dat is een groot hiaat in ons huidig systeem. Dit zet ook een grote rem op circulariteit.