Bewust alleenstaande ouders en impact op het kind

TNTim

Crew Member
Dit artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230307_96695163

"Als straks de roze eclairs bij de bakker verdwenen zijn, gaat ook Vrouwendag weer een jaar op stal. Behalve dan bij onze reporter Kim Clemens (39). Zij woont sinds kort met haar moeder en haar dochter onder één dak. Drie generaties die zorgen voor elkaar. “Terug naast mama in de zetel. Een doembeeld. Maar alleen zo blijven alle ballen in de lucht.” "

"Tot er een kind kwam, als bewust alleenstaande moeder."
-> Dit verklaart waarom er zoveel ballen in de lucht moeten.

" “Ik ben zo fier op u”, zei mijn mama toen Rosie pas geboren was. "
-> Precies alsof die moeder op zo'n moment iets anders kan zeggen.

Ze wou een kind als alleenstaande, want dat is wat vrijgevochten vrouwen tegenwoordig doen, achteraf blijkt dat kind toch wel veel werk dus gaat ze terug bij haar moeder wonen zodat de lasten verdeeld worden. In dit geval is 'lasten' te begrijpen als 'haar kind'.
Zelfs daar ziet ze overal onrecht dat haar aangedaan wordt, want het is toch moeilijk combineerbaar allemaal.
Guess what, zorgen voor kind(eren) is lastig voor alle ouders, zeker als je het u bij voorbaat al moeilijker maakt door er alleen aan te beginnen.
Denk toch gvd eens na over uw keuzes. Zeker als ze niet alleen jou, maar ook een kind beïnvloeden.
Wat verwacht ze nu, dat de maatschappij haar kind in haar plaats opvangt en opvoedt zodat zij op haar gemak kan gaan werken?

TLDR: Ik snap niet dat bewust alleenstaande moeders op een piëdestal geplaatst worden, dat is vaak een egoïstische keuze en nefast voor het kind.
 
TLDR: Ik snap niet dat bewust alleenstaande moeders op een piëdestal geplaatst worden, dat is vaak een egoïstische keuze en nefast voor het kind.
Eventjes kaderen dat ALLE ouders die hun stinkende best doen meer op een piëdestal mogen gezet worden wat mij betreft. 😉

Maar wie als BOM voor een traject kiest, wordt ook psychische gescreend, sociaal (wat ondersteunend netwerk betreft) dus ALS ze het via het officiële netwerk doen, zijn ze net meer geschikt dan een groot deel van "spontane" ouders. 😉

En het is niet alsof 1 van ons echt ten volle kon inschatten hoe zwaar het ouderschap ging zijn he... :unsure:

Ik zie dus helemaal niets fout aan BOM-moeders. Wat lopen klagen in de media, da's natuurlijk iets "doms", maar ik kan het ganse artikel niet lezen.
 
En het is niet alsof 1 van ons echt ten volle kon inschatten hoe zwaar het ouderschap ging zijn he... :unsure:
Klopt volledig!

En als er bij een gewoon koppel één van de ouders het moeilijk heeft dan kan de andere ouder zijn/haar verantwoordelijkheid nemen.
Bij een bewust alleenstaande ouder verklein je bij voorbaat al uw kind zijn/haar kansen op een backup-ouder.

Heb het hier zelf gezien de laatste jaren:
Schoonmoeder gestorven en mijn volledige schoonfamilie in een collectieve depressie voor +-2 jaar. Ging schoon geweest zijn voor mijn kinderen...

Ik zeg trouwens niet dat een BAM geen goeie moeder kan zijn, maar het engagement alleen aan gaan vergroot de kans op miserie voor de kinderen.
 
Ik zeg trouwens niet dat een BAM geen goeie moeder kan zijn, maar het engagement alleen aan gaan vergroot de kans op miserie voor de kinderen.
Niet per se, gezien er een stevige screening aan vooraf gaat. 😉

Jij gaat uit van ouderschap waarbij beide ouders 2 volwaardige partners zijn, terwijl er heel veel ouders (m/v) zijn die bijna alles alleen dragen, ondanks dat er wél partners zijn... Die kinderen krijgen dan niet eens "meer kansen", ze krijgen er nog een slecht voorbeeld van ouderschap bovenop!
 
Niet per se, gezien er een stevige screening aan vooraf gaat. 😉

Jij gaat uit van ouderschap waarbij beide ouders 2 volwaardige partners zijn, terwijl er heel veel ouders (m/v) zijn die bijna alles alleen dragen, ondanks dat er wél partners zijn... Die kinderen krijgen dan niet eens "meer kansen", ze krijgen er nog een slecht voorbeeld van ouderschap bovenop!
Hoe kan je dat screenen? Iemand kan toch gewoon BOM worden door middel van ONS of sex met een vriend?
 
  • Leuk
Waarderingen: Marv
Hoe kan je dat screenen? Iemand kan toch gewoon BOM worden door middel van ONS of sex met een vriend?
Op die manier: kan absoluut! Maar als je via het officiële traject gaat waarbij je je laat insemineren is er dus wél een screening vooraf.
 
Het horrorscenario bij de normale situatie, waarbij de zorg exclusief op de schouders van één ouder valt, is de startpositie bij de andere situatie.

En in hoeveel gevallen doet dat horrorscenario zich effectief voor? Ik ken persoonlijk niemand, zowel vrienden/familie/school, waarbij één ouder zich absoluut niets van zijn/haar kinderen aan trekt. Wel veel situaties waarbij één van de ouders het tijdelijk moeilijk heeft door job/verslaving/depressie en de andere ouder dit dan tijdelijk opvangt. Nadien doet zich soms zelfs de omgekeerde situatie voor.

In verband met de 'deftige screening': dat is er enkel via een traject. Lukt dat traject niet dan zijn er mogelijkheden genoeg voor vrouwen om zwanger te worden. (@Tonerider was me hier voor. :) )
 
Het horrorscenario bij de normale situatie, waarbij de zorg exclusief op de schouders van één ouder valt, is de startpositie bij de andere situatie.

En in hoeveel gevallen doet dat horrorscenario zich effectief voor? Ik ken persoonlijk niemand, zowel vrienden/familie/school, waarbij één ouder zich absoluut niets van zijn/haar kinderen aan trekt. Wel veel situaties waarbij één van de ouders het tijdelijk moeilijk heeft door job/verslaving/depressie en de andere ouder dit dan tijdelijk opvangt. Nadien doet zich soms zelfs de omgekeerde situatie voor.

In verband met de 'deftige screening': dat is er enkel via een traject. Lukt dat traject niet dan zijn er mogelijkheden genoeg voor vrouwen om zwanger te worden. (@Tonerider was me hier voor. :) )
Jij vertrekt dan ook vanuit het klassieke middenklassegezin waar papa en mama netjes onder 1 dak blijven wonen.
Ik heb als opvoedster in de bijzonderen jeugdzorg dan weer het absolute dieptepunt van de Vlaamse maatschappij gezien ook. En het overgrote deel van de mensen zweeft gelukkig ergens tussenin. 😉

Maar ik ken meerdere alleenstaande moeders die uitgingen van een normaal gezinsbeeld en daarin zwaar bedrogen uitkwamen (al dan niet in combinatie met een kind met een beperking). Als ze geluk hebben, vinden ze een stabiele partner die wél een correcte vaderfiguur in die kinderen hun leven kan zijn. Maar dat geldt evengoed voor eender welke BOM natuurlijk, dat dat kan.

En helemaal mee eens dat er BOM-moeders zijn die het op hun eentje klaren hoor, zonder officieel traject. Maar de groep ONbewust alleenstaande moeders is helaas vele malen groter. 🙈
 
Dit artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230307_96695163

"Als straks de roze eclairs bij de bakker verdwenen zijn, gaat ook Vrouwendag weer een jaar op stal. Behalve dan bij onze reporter Kim Clemens (39). Zij woont sinds kort met haar moeder en haar dochter onder één dak. Drie generaties die zorgen voor elkaar. “Terug naast mama in de zetel. Een doembeeld. Maar alleen zo blijven alle ballen in de lucht.” "

"Tot er een kind kwam, als bewust alleenstaande moeder."
-> Dit verklaart waarom er zoveel ballen in de lucht moeten.

" “Ik ben zo fier op u”, zei mijn mama toen Rosie pas geboren was. "
-> Precies alsof die moeder op zo'n moment iets anders kan zeggen.

Ze wou een kind als alleenstaande, want dat is wat vrijgevochten vrouwen tegenwoordig doen, achteraf blijkt dat kind toch wel veel werk dus gaat ze terug bij haar moeder wonen zodat de lasten verdeeld worden. In dit geval is 'lasten' te begrijpen als 'haar kind'.
Zelfs daar ziet ze overal onrecht dat haar aangedaan wordt, want het is toch moeilijk combineerbaar allemaal.
Guess what, zorgen voor kind(eren) is lastig voor alle ouders, zeker als je het u bij voorbaat al moeilijker maakt door er alleen aan te beginnen.
Denk toch gvd eens na over uw keuzes. Zeker als ze niet alleen jou, maar ook een kind beïnvloeden.
Wat verwacht ze nu, dat de maatschappij haar kind in haar plaats opvangt en opvoedt zodat zij op haar gemak kan gaan werken?

TLDR: Ik snap niet dat bewust alleenstaande moeders op een piëdestal geplaatst worden, dat is vaak een egoïstische keuze en nefast voor het kind.
Straks mist ze het sociale leven en de reizen.

Dan zit oma daar meermaals alleen met die kleine.

Eerst oma overtuigen of ze ook geen kat of hond nemen.
 
Laatst bewerkt:
k zie dus helemaal niets fout aan BOM-moeders. Wat lopen klagen in de media, da's natuurlijk iets "doms", maar ik kan het ganse artikel niet lezen.
We noemen het ook beter anders. BOM staat - dacht ik - voor bewust ongehuwde moeder. Later is dat BAM geworden (bewust alleenstaande moeder) maar nog beter zou BAO zijn: bewust alleenstaande ouder.

Trouwens, it takes a village to raise a child. Een kind opvoeden doe je nooit helemaal alleen :)
 
maar nog beter zou BAO zijn: bewust alleenstaande ouder.
Alleen is het voor mannen zo goed als onmogelijk om alleenstaande ouder te worden op een bewuste manier. 🙈
Als adoptieouder of pleegouder zal je sneller afgewezen worden als alleenstaande en een vrouw kan wèl een partner er in luizen om te proberen zwanger te worden en zodra dat gelukt is, "verdwijnen". Op papier "vader onbekend" en klaar. Voor een man is dat biologisch ook al een bijna onbestaande optie: een vrouw bezwangeren, direct na de geboorte het exclusief ouderlijk gezag laten vastleggen (via de rechter) en dan van de aardbol verdwijnen...
 
Alleen is het voor mannen zo goed als onmogelijk om alleenstaande ouder te worden op een bewuste manier. 🙈
Als adoptieouder of pleegouder zal je sneller afgewezen worden als alleenstaande en een vrouw kan wèl een partner er in luizen om te proberen zwanger te worden en zodra dat gelukt is, "verdwijnen". Op papier "vader onbekend" en klaar. Voor een man is dat biologisch ook al een bijna onbestaande optie: een vrouw bezwangeren, direct na de geboorte het exclusief ouderlijk gezag laten vastleggen (via de rechter) en dan van de aardbol verdwijnen...
Denk voor pleegouder dat dit niet het geval gaat zijn of toch niet minder "kans" maakt dan een koppel.

Er is een tekort aan pleegouders en als de kandidaat pleegouder voor het overige aan alle voorwaarden voldoet zal hij evengoed pleegouder kunnen worden.
 
Denk voor pleegouder dat dit niet het geval gaat zijn of toch niet minder "kans" maakt dan een koppel.

Er is een tekort aan pleegouders en als de kandidaat pleegouder voor het overige aan alle voorwaarden voldoet zal hij evengoed pleegouder kunnen worden.
In theorie misschien wel, in praktijk lijkt mij dat (jammer genoeg dan wel) iets anders te liggen.
 
Denk voor pleegouder dat dit niet het geval gaat zijn of toch niet minder "kans" maakt dan een koppel.

Er is een tekort aan pleegouders en als de kandidaat pleegouder voor het overige aan alle voorwaarden voldoet zal hij evengoed pleegouder kunnen worden.
In theorie zal dat waarschijnlijk wel kloppen, maar of de praktijk dat ook volgt?

@JPV vindt jij cijfers terug van het aantal alleenstaande pleegouders/adoptieouders?

(Waarmee ik niet zeg dat mijn vermoeden terecht zal zijn met een reden he! Er zijn talloze mannen die het als (deeltijds)alleenstaande ouder uitmuntend doen! Alleen vrees ik dat dat soort administratieve zaken altijd wat achter loopt op het maatschappelijk beeld..we zijn nog niet zo heel lang los aan het komen van het idee/beeld dat de moeder de beste ouder per (biologische) definitie zal zijn.)
 
In theorie zal dat waarschijnlijk wel kloppen, maar of de praktijk dat ook volgt?

@JPV vindt jij cijfers terug van het aantal alleenstaande pleegouders/adoptieouders?

(Waarmee ik niet zeg dat mijn vermoeden terecht zal zijn met een reden he! Er zijn talloze mannen die het als (deeltijds)alleenstaande ouder uitmuntend doen! Alleen vrees ik dat dat soort administratieve zaken altijd wat achter loopt op het maatschappelijk beeld..we zijn nog niet zo heel lang los aan het komen van het idee/beeld dat de moeder de beste ouder per (biologische) definitie zal zijn.)
In theorie misschien wel, in praktijk lijkt mij dat (jammer genoeg dan wel) iets anders te liggen.
Voor mijn eindwerk 10 jaar geleden heb ik een tijdje een blog gevolgd van een alleenstaande pleegvader.

Echter denk ik dat de combinatie kind en alleenstaande pleegvader moet lukken. En nogmaals mijn eigen gedacht, geen enkele staving hiervan, zullen er gewoon minder alleenstaande pleegvaders zijn. Waardoor er natuurlijk ook minder kans is op een geslaagde match.
 
In theorie zal dat waarschijnlijk wel kloppen, maar of de praktijk dat ook volgt?

@JPV vindt jij cijfers terug van het aantal alleenstaande pleegouders/adoptieouders?

(Waarmee ik niet zeg dat mijn vermoeden terecht zal zijn met een reden he! Er zijn talloze mannen die het als (deeltijds)alleenstaande ouder uitmuntend doen! Alleen vrees ik dat dat soort administratieve zaken altijd wat achter loopt op het maatschappelijk beeld..we zijn nog niet zo heel lang los aan het komen van het idee/beeld dat de moeder de beste ouder per (biologische) definitie zal zijn.)
Eerst over het aantal eenoudergezinnen/tweeoudergezinnen in het algemeen:

1678371057079.png


dan over de gezinssituatie van respondenten op een studie over pleegzorg:

1678371104653.png


uit deze studie: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/838/541/RUG01-002838541_2020_0001_AC.pdf

komt ongeveer overeen met dit:

1678371457783.png


Algemeen qua mogelijkheden tot adoptie:
 
Meer gelinkt aan de titel van het topic zelf: er zijn voor- en nadelen aan opgroeien als kind in een 1oudergezin (al dan niet bewust):

 
Een eigen thread hierover zeg, dat was nu ook niet de bedoeling.
Wou enkel mijn ergernis kwijt.

@Mulan
De eerste link lijkt me de enige van de twee die wetenschappelijk gefundeerd is en bevestigt dat het compleet nefast is voor een kind om op te groeien in een eenoudergezin.
 
Een eigen thread hierover zeg, dat was nu ook niet de bedoeling.
Wou enkel mijn ergernis kwijt.

@Mulan
De eerste link lijkt me de enige van de twee die wetenschappelijk gefundeerd is en bevestigt dat het compleet nefast is voor een kind om op te groeien in een eenoudergezin.
"Compleet nefast" is nu toch ook wel zwaar overdreven... Enige wat ECHT opvalt, is dat verdienvermogen dat opvallend achteruit gaat. Maar ik vermoed dat dat iets is dat met het groeien van de generaties ook iets is dat minder een probleem zal zijn (hoop ik toch!) Aangezien in dat onderzoek oa zestigers werden opgenomen. Met andere woorden: ook een generatie waarbij vrouwen niet geacht werden te gaan werken. Mijn ouders zijn ook jonge zestigers die beide aan 14j zijn gaan werken. Statistisch ook afkomstig uit een 1-oudergezin zelfs... (In praktijk mijn moeder niet maar ze is "buiten het huwelijk" op de wereld gekomen en mijn vader heeft zijn moeder verloren toen hij kind was) Maar daar was de tijdsgeest 'als je gaat werken mag je het geld van je overuren houden, ga je naar school heb je geen geld'.
Terwijl in de huidige maatschappij verder studeren oa door een studiebeurs, de mogelijkheid om met een leefloon naar school te gaan,... veel meer een optie is.
Daarnaast is co-ouderschap nu de norm terwijl je vroeger per definitie in een eenoudergezin opgroeide als je ouders uit elkaar gingen.
 
Dit artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230307_96695163

TLDR: Ik snap niet dat bewust alleenstaande moeders op een piëdestal geplaatst worden, dat is vaak een egoïstische keuze en nefast voor het kind.
Bwah egoïstisch... Ik ken zelf 3 vrouwen die dat gedaan hebben, en een ervan heeft zelfs een 2e ondertussen. De ene ken ik maar via via en hoor ik nooit dus ik weet niet hoe dat gaat, maar de andere 2 doen dat uitstekend.

Wat ik vooral uit het artikel haal is een vrouw die aan het bleiten is dat het veel werk is om een kleine op te kweken. Dat weet je op voorhand ook me dunkt...
 
Terug
Bovenaan