Bethesda.net Launcher gaat op pensioen; firma opteert nu voor Steam

Er bestaan veel voorbeelden van grotere bedrijven die zin hadden om ofwel hun eigen online winkel ofwel hun eigen software (waarmee je een spel opstart) aan te maken. Electronic Arts heeft Origin, Ubisoft bedacht uPlay, Take-Two Interactive verzon de 2K Launcher, Activision-Blizzard beschikt over battle.net en er is natuurlijk ook de Epic Game Store. Daarmee eindigt de lijst niet, want op een gegeven moment besloot Bethesda eveneens om haar deelname in te dienen, wat betreft het oprichten van dit soort zakelijke initiatief. Titels zoals onder andere DOOM Eternal en bepaalde The Elder Scrolls-games kon je via dit platform bemachtigen, maar daar komt binnenkort een einde aan, aldus de firma zelve.

Recent kondigde de enorme uitgever (en ontwikkelaar) namelijk aan dat men de Bethesda.net Launcher binnenkort gaat uitschakelen, volgens een verklaring en de FAQ-sectie op hun officiële website. Het proces start tijdens de vroege dagen van april 2022 - een exacte datum werd momenteel niet op de kalender aangeduid - en het einddoel is dat men alle bezittingen van iedere klant gratis zal overdragen naar Steam. Dit houdt niet alleen in dat Bethesda.net Launcher-games verplaatst zullen worden naar Valve's digitale distributie service, maar ook het geld (in de online portemonnee ervan) dat nog niet werd besteed. Het migreren van save files zal men alsook toelaten wanneer het zover is: voor de meeste games gaat men dit automatiseren, hoewel een beperkt aantal spellen eerder een manuele aanpak vereisen. Welke stappen iemand in zulke gevallen moet opvolgen, zal Bethesda uitstippelen wanneer alles klaar staat.

Aangekochte games zullen nog tot mei 2022 toegankelijk blijven via de Bethesda.net Launcher, hoewel de eigenlijke accounts die hieraan verbonden zijn, zelfs na die periode actief blijven. Deze zullen immers nog steeds noodzakelijk zijn om de relevante spellen op Steam te kunnen spelen, of om bepaalde bestaande features (zoals mods of in-game skins) te activeren. Let wel: deze procedure is enkel van toepassing voor de PC-versies van hun spellen, want de firma verklaarde dat het niet mogelijk zal zijn om relevante games (in plaats van Steam) op een PlayStation- of Xbox-console te plaatsen. Zoals we eerder reeds schreven: alle huidige informatie kun je op deze officiële pagina lezen, welke daarenboven een afzonderlijk gedeelte voor Fallout 76 bevat.

 
Redactie
Het verwondert me enigszins dat ze niet gingen voor de Xbox app, maar ik ben er zeker niet rouwig om. De Steam-client is fine for me :wink:.
 
Ik ben zelf wel verknocht aan de steam launcher. Ze waren er eerst (of toch als eerst groot) en dat levert een enorm voordeel op. Ik koop liever een game op Steam dat 5 EUR meer kost dan op eender welk andere launcher.
 
Terug
Bovenaan