Film Beste streaming dienst voor FILMS

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum
Maar idd, ze schieten zichzelf op termijn in de voet zo.

John Kristensen (@jerrykan) / Twitter
 
Ja op community sowieso want het is eerder een social network site dus als je dan bepaalde reviewers volgt zal dat zeker helpen om nieuwe dingen te ontdekken maar die pik ik meestal op via indie news sites en film festivals. Als je echter diepgaand wil zoeken naar een bepaald soort film biedt letterboxd praktisch geen opties.
 
Vanwaar eigenlijk het idee dat IMDb een relic is van het verleden? Die hun database, querry capaciteit en opties zijn nog steeds enorm veel geavanceerder dan letterboxd en andere diensten. Letterboxd is vooral een mooiere doos maar veel zit er niet in imo.

Ik ga sowieso meer op mijn eigen smaak af dan popularity ratings dus ratings zijn voor mij niet zo belangrijk. Eens je over de 10k ratings hebt gaat het resultant ook niet veel verschillen met 100k ratings. Ik zie letterboxd eerder als social media waar IMDb veel meer een volwaardige te doorzoeken database is.

De database van IMDb is hun sterke punt. Dat is mij ook opgevallen, en dat is zo. Maar die database was er ook 10 jaar geleden. Een "relic" kan nog altijd goed zijn. IMDb was een goede site vroeger, maar is wel wat een site v/h verleden, van een vorige internetgeneratie. Ik denk met het sluiten van de forumboards dat ze veel gebruikers zijn verloren, terwijl anderen misschien niet meer zo actief op het internet en de nieuwe(re) generaties meer aangetrokken worden tot letterboxd. De wereld evolueert. Maar qua database wint IMDb zeker en vast, al is letterboxd bvb. wel gebruiksvriendelijker in het maken van lijsten. Op IMDb is dat zo een heel gedoe, dat ik dat eigenlijk nooit echt gedaan heb.

Letterboxd is ook niet volledig sociale media. Je kunt geen privèberichten of zelfs openbare berichten sturen, enkel reageren op reviews of communiceren op reviews (of lijsten). De sociale component is sterker aanwezig dan op IMDb (ook met het volgen v. gebruikers) en op dat vlak wint letterboxd het ook.

Maar IMDb heeft zeker nog zijn nut, dat is niet mijn punt. Maar naar de ratings daar kijk ik niet echt.

Letterboxd haalt het wel op community denk ik en veel van de letterboxd gebruikers hebben het gevoel dat Imdb een beetje beheerst wordt door het commerciele en eerder Amerikaanse cinema. Letterboxd gaat breder dan dat en geeft meer aandacht aan cinema uit andere delen van de wereld.

Jij legt het zeer goed uit.

Letterboxd verschilt qua demografie wel een beetje met de typische IMDb demografie. Ik denk dat het meer internationaler gericht is, en de gemiddelde leeftijd zal ook iets lager liggen dan op IMDb, en dat resulteert tot dat gevoel en die identiteit van de site.
 
Misschien heb je gelijk en ben ik zelf gewoon oud aan het worden. Ik word Moe van Al dat friends followen. Get off my lawn 😅
 
Ja op community sowieso want het is eerder een social network site dus als je dan bepaalde reviewers volgt zal dat zeker helpen om nieuwe dingen te ontdekken maar die pik ik meestal op via indie news sites en film festivals. Als je echter diepgaand wil zoeken naar een bepaald soort film biedt letterboxd praktisch geen opties.
Ik zie nu pas deze post die je blijkbaar recent hebt geplaatst.

In feite heeft men wel recent algoritmes toegevoegd. Bijvoorbeeld als je Adrift een leuke film vond kan je vergelijkbare films zien. https://letterboxd.com/film/adrift-2018/similar/ Dan zie je films die hetzelfde thema wat delen of dezelfde thema's exploreren. En over het algemeen vind ik het wel goed, natuurlijk is elke film anders en zal het soms misschien redelijk wat verschillen, maar bvb. als je kijkt naar Adrift of Arctic dan ga je wel soortgelijke films terugvinden en krijg je dan Everest, Jungle, Against The Ice enzovoort aangeraden of bij Adrift films met boten.


Je kan per thema zoeken


Of per nanogenre zoeken.

Zoals elk algoritme niet perfect, maar dat is IMDb ook niet. Dat is eigenlijk niets. Bovendien kunnen "lijsten" ook erg helpen in het zoeken naar films die je kunnen liggen, lijsten gedaan door users, zoals bijvoorbeeld deze https://letterboxd.com/hydratedshrimp/list/lonely-people-in-neon-cities/ en dat zijn lijsten die mij op weg kunnen helpen (en eerder zorgen voor een overvloed aan keuze in plaats van een gebrek aan).

Bij films kan je zoeken op genre, op welke dienst ze staan (al is dat een profunctie), enzovoort. Al is IMDb daarop uitgebreider. In de balk vanboven kan je wel met /country/Japan of /country/Belgium iets toevoegen en dan zie je de populairste films uit die kanten, maar co-producties tellen dan ook. Je kan dan ook /country/Japan/language/Japanese toevoegen en dan sorteer je op Japanse films (of Japan als co-producent) waar de Japanse taal in voorkomt, en dan ga je wel voornamelijk Japanse films zien. Of als je op "other" klikt, dan moet je niets in de bovenbalk aanpassen. Je kan ook per acteur gaan zoeken en dat overzicht is voor mij duidelijker dan op IMDb (of per regisseur).

Niets is perfect, en de database van IMDb is beter en vooral uitgebreider, maar letterboxd is ook zeker niet slecht erin.


Dit moet je wel manueel doen of meerdere filters toepassen. Dit is een voorbeeld waar ik filter op Belgische films met de Nederlandse taal en actie als een genre. Ik krijg 29 films te zien. Je kan filteren op populariteit of populariteit bij vrienden, of bij ratings. Je kan filteren op enkel wat op je watchlist staat. Je kan filteren op wat je gezien hebt enzovoort. Als je een lijst hebt met films die je hebt, kan je filteren op films die je hebt (en nog niet gezien hebt). Met de pro-functie kan je filteren op films die op de Belgische versie op Netflix staan (of de Amerikaanse voor jou).

Niet onderschatten wat je met letterboxd soms kan doen.

Enig probleem is dat letterboxd gebruik maakt van tmdb (database) ipv imdb database, en ik vind de imdb database op zich beter dan de tmdb, maar tmdb is ook niet slecht. IMDb is alleen zodanig uitgebreid, dat het eigenlijk een voorbeeld is voor elke database van wat dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vertrouwd met de letterboxd search. Ik heb er zelf ook een acc maar gebruik deze gewoon niet veel. Wat je daar opsomt heeft IMDb immers al Jaar en dag en nog veel meer.

Hier heb je Hun advanced title querry


Het is vooral dat dat ik heel regelmatig gebruik. Je hebt die advanced queries ook zo diepgaand voor people, collaborations, zelfs voor props, dieren, technologie, huishoud-items, ...
 
Ja dat klopt, die advanced search is nog altijd de beste. En nog een voordeel van IMDb is ook dat het beter en handiger is als je een overzicht of bestand wilt van je films in excel. Ook biedt het eigenlijk aan om uw database van films over te zetten naar een andere site, wat omgekeerd niet altijd gaat (van letterboxd naar imdb gaat niet).

Qua community ligt lboxd mij wel beter zoals gezegd, al is het soms ook te veel focus op "meme reviews" of te veel drama/zoeken naar controverse, maar dat is een beetje typisch voor het internet van vandaag.
 
Ik gebruik letterboxd om mijn films nu te loggen net omdat het handig is dat het niet al te ingewikkeld en uitgebreid is. Het heeft inderdaad wel meer dat social media aspect maar als je de juiste mensen volgt, krijg je wel interessante, soms verbazend diepgravende reviews. Ik stoor me wel een beetje aan al de meme reviews die bovenaan bij de meeste films staan. En ik vind het ook vervelend dat ze geen onderscheid maken tussen langspeelfilms en kortfilms als je de filmografie van een regisseur opzoekt.

Imdb gebruik ik eigenlijk vooral voor de trivia sectie.

ON TOPIC ga ik nog even Mubi verder promoten! Er zijn regelmatig aanbiedingen waar je 3 maanden kan krijgen voor €1 per maand, zeker de moeite waard om dan eens te proberen. En ze hebben ook studentenkorting.

Momenteel hebben ze een soort retrospective van Wong Kar Wai. In The Mood For Love, Happy Together, Fallen Angels en Chungking Express zijn al toegevoegd, 2046 en The Hand volgen nog de komende tijd. Afgelopen week is bijvoorbeeld ook Le Trou toegevoegd, die ga ik vanavond bekijken. Films zijn wel zelden in 4K (sommige van Wong Kar Wai nu wel!).
 
Tweedehands kan je redelijk wat DVD's kopen voor 1-2 euro, ik denk dat dat het beste zal zijn voor jou, en dan vooral in de type films waarvan jij weet dat je ze goed vindt. Bij grote verzamelaars zal je enorm veel kunnen vinden. Bij de kleinere verkopers denk ik dat je de meeste al zal hebben of gezien hebben.
Jep dat is idd zalig. Straks begint het rommelmarkt seizoen weer, en dan trek ik er op uit met de rugzak, en scoor graag zo heel veel films !

ondertussen moet ik er toch al een 800 hebben , en eigenlijk vind ik dit nog de leukste manier om een collection aan te leggen!
Je bent actief, alles origineel, nooit bang dat die bepaalde film niet meer wordt aangeboden op een platform, of dat je harddisk het begeeft.
Je leert mensen kennen (onder andere iemand hier op het forum leren kennen zo, die amper paar straten van me woont).
Geef mij maar de good old fashioned schijfjes eigenlijk. Je moet er wat plaats voor hebben, en het is absurd eigenlijk dat ze die doosjes van DVD zo groot maken (kon makkelijk 30 % kleiner), maar het blijft voor mij wel wat hebben.

Amazon prime ziet er me ook wel wat uit, misschien begin ik daar es mee, en zie wat het zegt!

bedankt iedereen voor de reply's!
 
Hoezo niet? Er staat toch duidelijk dat het een US analyse is? Daarom dat ik aanraad locatie te veranderen. Nederelandse regio heeft nog niet de helft van wat streamers daar aanbieden. En natuurlijk zijn "high quality" films subjectief maar natuurlijk wil de IMDB score wel degelijk iets zeggen aangezien het geen persoonlijke bevindingen zijn maar juist een graadmeter van hoe een film ligt bij het algemene publiek. Netflix gaat in Europe nog enorm veel films en series verliezen eens de andere streamers hier officieel starten en het valt echt wel op dat zij voor quantiteit over kwaliteit gaan.

De Nederlandse diensten zijn weggesmeten geld imo. Tenzij je begint te jongeleren maar da's ook meer moeite dan het waard is.

Netflix en co blokkeren toch VPN's? Ik heb NordVPN en als ik het op Belgie of NL zet, raak ik niet eens ingelogd. Ze zouden ook strenger optreden tegen dat soort praktijken, geen zin om mijn account kwijt te raken.
 
Ja, maar ik vond het persoonlijk wat misleidend omdat ik denk dat de meeste mensen daar geen gebruik van maken.

Al krijg je op Netflix ook al een groter aanbod als je gewoon je taal naar Engels zet dacht ik, maar bij niet alle films heb je dan NL subs uiteraard, als dat een vereiste is. Knoeien met VPN's doe ik liever niet. Toch niet voor streamingdiensten. Ik weet het heeft met rechten te maken en NL/BE is een kleiner niche-omgeving dan iets groots als de VS waar de grootste markt ligt, maar het is wat het is. Er staan ook films bij onze Netflix die bvb. niet op de Netflix van de VS staan, enzovoort.

Als je Netflix van op uw TV gebruikt (smart tv app) ofzo, of zelfs playstation kan je het ook niet omzeilen met VPN. Je moet van uw laptop al streamen via HDMI-kabel of chromecast (en dan kan je even goed torrenten).
 
Ik veranderde gewoon mijn locatie van mijn account via de settings op hun website. Is Al wel heel wat jaren geleden dus geen idee hoe dat er nu aan toegaat.

Ik heb zelf Al enkele jaren geen enkele betalende streamingdienst meer. Niet toevallig toen de gebruiksvriendelijkheid van Barney hierboven weer hoger kwam te liggen. 😅
 
Ik vind Disney+ wel de moeite met 20th century erbij.

Maar bij mij is het een combinatie van 600 blu-rays, 800 dvd's, 3000 gedownloade films en Disney+.

Netflix suckt al lang vind ik. Films die constant verdwijnen en duidelijk kwantiteit boven kwaliteit.
 
Je kan ook films huren in de google play store/google tv.
Maar dat zal zowiezo pak duurder uitkomen.
 
Wat gebruikt iedereen hier overigens van vpn? Mijn zeilboot mist tegenwoordig serieus zijn ankers en ben te tam eigenlijk nog om het werk te doen.
 
Je kan ook films huren in de google play store/google tv.
Maar dat zal zowiezo pak duurder uitkomen.
Voor veelkijkers wel, maar voor iemand die bvb. 1 film per maand kijkt is het zelfs goedkoper dan een netflix-abo. Ja, natuurlijk als je in een gezin woont moet je ook rekening houden met de rest van uw gezin.

Enige vervelende is dat je soms geneigd bent om naar iets uit de catalogus te kijken in plaats van iets anders, juist omdat het erin staat.

Ik vind Disney+ wel de moeite met 20th century erbij.

Maar bij mij is het een combinatie van 600 blu-rays, 800 dvd's, 3000 gedownloade films en Disney+.

Netflix suckt al lang vind ik. Films die constant verdwijnen en duidelijk kwantiteit boven kwaliteit.
Netflix originals zijn de enige waarvan je zeker weet dat ze erop blijven staan (dus met netflix logo). De rest staat er meestal een periode van 6 maand tot iets langer op, maar die contracten worden dan niet verlengd. Ik vind wel dat ze opener moeten zijn met wat er verwijderd zal worden (dus een tabblad met wat er verwijderd wordt). Maar tja. Het is inderdaad vervelend.
 
Terug
Bovenaan