Auto Beste road trip auto

Walnoot

Banned
Hoi,

Ik ben van plan om een road trip te doen van België t.e.m. Zuid-Afrika en ik ben op zoek naar de "beste" auto hiervoor wat betreft gas mileage, mogelijke onderhoudskosten onderweg en een "smooth" ride in de zin dat het aangenaam dient te zijn om mee te rijden op de snelweg e.d.
Ik zou graag een iet of wat oudere dieselwagen willen gebruiken hiervoor zoals een oudere Mercedes-Benz of een Toyota.
De bedoeling is dat ik de auto aanschaf en hem na de reis terug verkoop.
Kan iemand een degelijke wagen aanraden?

Dank!
 
Een Volvo!

Nee, een Land Cruiser ofzo is ideaal. Echte 4x4, hoog op zijn poten en betrouwbaar. Hou er wel rekening mee dat er landen in Afrika zijn die tegenwoordig geen auto's ouder dan 10jr toelaten, ook niet op buitenlandse nrplaat. Je gaat dus al met iets relatief recent moeten gaan.
 
Dat is dan dwars door de Sahara? Want dan ga je er niet komen met een normale auto he, daar heb je aangepaste auto's voor nodig.

Daarnaast is 13000km in korte tijd ook gewoon heel belastend voor een auto, dus je leert best al maar iets over mechaniek...
 
Dacia Duster 4x4 , RAV4 ook en optie

Absoluut geen optie.

Beste optie blijft een recente single cab landcruiser. Waar je ook in panne valt in Afrika ga je stukken vinden om te fixen. Als ook LC kunnen overweg met vuile benzine/diesel wat je sowieso zal krijgen in het centrale gedeelte. Je moet ook rekening mee houden dat uw vering een zware upgrade moet krijgen (hello Ironman vering). Denk aan zonnepanelen om uw frigo koud te houden. Minimum 2 extra wielen met velgen, compressor en Tyre repair kit.

Zorg dat je iets snapt van mechaniek en altijd op hoede zijn en nooit snachts / donker rijden.

Onderschat dit echt niet, je kan zoiets op geen enkel gebied vgl met een road trip.
 
Dat is dan dwars door de Sahara? Want dan ga je er niet komen met een normale auto he, daar heb je aangepaste auto's voor nodig.

Daarnaast is 13000km in korte tijd ook gewoon heel belastend voor een auto, dus je leert best al maar iets over mechaniek...
Er liggen daar wegen hoor, ik vermoed dat hij niet de Paris-Dakar route neemt. Centraal Afrika is slechter om door te rijden dan de Sahara.
Ik zou meer inzitten met de veiligheid in die landen dan de wegen. :p
 
Er liggen daar wegen hoor, ik vermoed dat hij niet de Paris-Dakar route neemt. Centraal Afrika is slechter om door te rijden dan de Sahara.
Ik zou meer inzitten met de veiligheid in die landen dan de wegen. :p
Maar dat lijkt me 1 weg te zijn (N6) die 2500km door nogal nefast gebied voor auto's moet. Dat lijkt me nu toch echt niet zomaar iets om uit te proberen zonder dat je zelf minstens de helft van de mogelijke mankementen kan oplossen. Ik vermoed dat pakweg uw luchtfilter bvb regelmatig gaat mogen vervangen worden...

En inderdaad, de veiligheid onderweg... Het klinkt als een cool plan, maar het klinkt ook als een plan met jaren voorbereiding :p
 
Maar dat lijkt me 1 weg te zijn (N6) die 2500km door nogal nefast gebied voor auto's moet. Dat lijkt me nu toch echt niet zomaar iets om uit te proberen zonder dat je zelf minstens de helft van de mogelijke mankementen kan oplossen. Ik vermoed dat pakweg uw luchtfilter bvb regelmatig gaat mogen vervangen worden...

En inderdaad, de veiligheid onderweg... Het klinkt als een cool plan, maar het klinkt ook als een plan met jaren voorbereiding :p
Valt goed mee als je door Algeria rijdt redelijk veilig en wegen cva. Het is het stuk er na. Mali en Niger blijven issues. Sudan, Car, DRC, South Soudan te vermijden.

Nigeria en Kameroen beste opties om te rijden tot in Guinea en dan stukje Angola to Zambia. Dan ben je echt veilig tenzij in het NO van Moz en ZO van Tanzania, daar is IS ook terug actief.
 
Je hebt geen road trip auto nodig maar een RTW auto 😉.
In Afrika en zo zie je inderdaad veel van die Toyota pick up rijden, dus dat zal inderdaad waarschijnlijk de best keuze zijn. Maar dan nog ha je serieuze upgrades mogen doen, een extra tank van 100l of zo lijkt me wel aan te raden.
Andere gear zal ook nodig zijn, bv een satelliet telefoon. Verzekeringen en zo neem je best ook.
 
Je hebt geen road trip auto nodig maar een RTW auto 😉.
In Afrika en zo zie je inderdaad veel van die Toyota pick up rijden, dus dat zal inderdaad waarschijnlijk de best keuze zijn. Maar dan nog ha je serieuze upgrades mogen doen, een extra tank van 100l of zo lijkt me wel aan te raden.
Andere gear zal ook nodig zijn, bv een satelliet telefoon. Verzekeringen en zo neem je best ook.
Een single cab LC komt standaard met een double tank in totaal van 160-180L. Hangt wat af vh bouwjaar en land.

Daar naast heb je nog min volgende nodig.:
- bull bar, voor en achter
- frigo met battery, power converter en solar panels
- alu cab
- winch
- vering upgrade.
- rooftop tent
- compressor
- roof rack
- hi Jack point & hi Jack
- min 2 extra Jerry cans, beter 4
- 2 vollewaardige wielen met velg.
- GPS met T4A opgeinstalleerd

@TS mask uw lid hier https://tracks4africa.co.za/social/#forum

Had je dit paar weken eerder gezegd kon ik je eens mijn LC DC tonen. Maar ligt momenteel uit elkaar in Joburg. Terug aanpassingen doen is beetje een drugs als je begint met een Overland voertuig te maken.

Edit: ik heb nog eens de opening post deftig gelezen, de TS komt eigenlijk totaal niet geloofwaardig over. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Een single cab LC komt standaard met een double tank in totaal van 160-180L. Hangt wat af vh bouwjaar en land.

Daar naast heb je nog min volgende nodig.:
- bull bar, voor en achter
- frigo met battery, power converter en solar panels
- alu cab
- winch
- vering upgrade.
- rooftop tent
- compressor
- roof rack
- hi Jack point & hi Jack
- min 2 extra Jerry cans, beter 4
- 2 vollewaardige wielen met velg.
- GPS met T4A opgeinstalleerd

@TS mask uw lid hier https://tracks4africa.co.za/social/#forum

Had je dit paar weken eerder gezegd kon ik je eens mijn LC DC tonen. Maar ligt momenteel uit elkaar in Joburg. Terug aanpassingen doen is beetje een drugs als je begint met een Overland voertuig te maken.

Edit: ik heb nog eens de opening post deftig gelezen, de TS komt eigenlijk totaal niet geloofwaardig over. :unsure:
Die upgrades gaan u wel ongeveer het equivalent van een kleine auto kosten, gok ik :p
 
Mijn auto heeft dat allemaal hoor, versie 2.0 komt er aan door 2de zoon.

Ik stretch de wagen en zal dus een 4x6 of 6x6 worden. Prijs zal de decision factor zijn. En quasi alle niet alu cab onder delen worden vervangen door alu cab : https://www.alu-cab.com/products/?g...5m9FBNiTJLJm9oZUgMwJkZ1vF7z2UkJIaAvaFEALw_wcB

Maar zal nog maanden door voor hij klaar is, ik heb tijd aangezien jongste maar 8 maand is. Dus kan mijn tijd nemen voor beslissingen.

Edit: zoiets maar met 2 tenten dan
 
Laatst bewerkt:
Neem een wagen die in elk afrikaans land wordt gebruikt en waar je dus gemakkelijk onderdelen van kan vinden. En zie ook dat je talen op niveau zijn. Dus minimaal frans + engels.
 
Een single cab LC komt standaard met een double tank in totaal van 160-180L. Hangt wat af vh bouwjaar en land.

Daar naast heb je nog min volgende nodig.:
- bull bar, voor en achter
- frigo met battery, power converter en solar panels
- alu cab
- winch
- vering upgrade.
- rooftop tent
- compressor
- roof rack
- hi Jack point & hi Jack
- min 2 extra Jerry cans, beter 4
- 2 vollewaardige wielen met velg.
- GPS met T4A opgeinstalleerd

@TS mask uw lid hier https://tracks4africa.co.za/social/#forum
Goede post!

@ OP : Vergeet ook geen cyanidepil in uw kies te bewaren voor wanneer Boko Haram ineens uw tent binnenstampt om vervolgens uw trommelvliezen te doen scheuren met onaards geschreeuw alvorens u de slechtste scheerbeurt van uw leven te geven.

Los daarvan kan het wel een top ervaring zijn natuurlijk. :unsure:
 
Dank allen voor de tips!

De reis an sich is niet voor in de nabije toekomst doch eerder een plan voor volgend jaar in de lente.
Ik ben de mogelijke routes, technische zaken (gear e.d.), administratie (verzekeringen zoals hierboven gemeld), etc. aan het onderzoeken.
De auto is een van de belangrijkste onderdelen uiteraard.
Van wat ik online heb gelezen komt eenToyota Landcruiser zoals deze https://www.autoweek.nl/reviews/art...-4d-sx-2005/?referrer=https://www.google.com/ vaak aan te raden.
Een oude Mercedes ('80 - '00) zou ook een optie kunnen zijn en gezien de prevalentie van (oude) Mercedes wagens in veel Afrikaanse landen, zouden herstellingskosten onderweg relatief goedkoper zijn dan bv. een Land Rover of een Dacia Duster o.i.d.

Deze dudes hebben het in een 2004 Opel Combo gedaan met reeds 250k op de teller:
Wel 'maar' tot Ivoorkust maar toch een knappe tocht.
 
Heb jij ooit al eens gereden in Afrika? Noord Afrika is op geen enkele manier te vergelijken met central en zuidelijke Afrika. Er is voor een reden waarom ze die tours doen met kevers en kut wagens zoals een opel combo in de Sahara. Omdat er wegen zijn. Mercedes is daar ook leuk maar vanaf je centraal Afrika passeert succes er mee.

Die landcruiser is trouwens geen Afrikaans model, waarom denk je aan dit model? Terug er is een reden waarom in Afrika, Australia en elk oorlogs gebied een Landcruiser single cab wordt gebruikt. Model zoals dit https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTMlxStuOPgBRXLL6ySJ1bRIKv4QrUr-EoHRQ&usqp=CAU

Nee comfort krijg je daar niet bij, uw verbruik zal niet laag zijn. Maar je kan er wel overal mee gerken. Met een Europees model van LC good luck. Verkeerde tank station tegenkomen en uw motor is kapot door vuile petrol. Denk aub ook niet aan diesel want in vele centraal Afrikaanse landen kan je dit niet vinden buiten de grote steden. Een LC SC is ook niet kapot te krijgen en geraak je overal mee.

Begint eerst al eens met kleine rondtrips te doen in Afrika. Doe paar overlanding trips.

PS ik woon in ZA. Ik heb al veel gereden in Zuidelijk Afrika. Niet zo lang terug van ZA naar Zambia gereden. 2 dagen vast gezeten in zand op een offroad weg in Namibia 2j gelede.

Wat jij wilt doen lees je niet op fora en zeker niet op Nederlands car forum. In Europa kan je niet eens de deftige LC kopen. Hoe kunnen zij dan ff zeggen welke wagen goed is voor Afrika. Krijg ervaring, leer uit uw fouten en dan ga de uitdaging aan.
 
Laatst bewerkt:
De betrouwbare Volvo xc70 5cyl diesel. Al dan niet met een lift kit, en oud of nieuw model hangt af van hoever je wilt gaan.
Is geen straf om in te zitten op geasfalteerde wegen en kan ook redelijk goed zijn plan trekken op onverharde ondergrond.
 
Terug
Bovenaan