Beste Boomers, bedankt voor bewezen diensten....de uitgang is daar!

Niet veel zin om mij in heel de discussie hier te moeien, maar die dingen zijn niet exclusief. Je kan met je potje zowel mooie dingen doen na uw pensioen en toch nog genoeg over hebben om samen met uw pensioen de kost van uw rusthuis te kunnen dragen. Het probleem zit bij een hoop mensen die verwachten dat hun pensioen al die kosten volledig dekt en daarom eigenlijk gewoon niet sparen tijdens de rest van hun leven. Financiële ongeletterdheid is echt een enorm probleem, en al zeker in een maatschappij met zijn huidige problemen.
Als je naar de cijfers kijkt, is een pensioen van bijvoorbeeld € 1750 (huidige gemiddelde) vaak prima genoeg. Met een afbetaald huis heb je aan € 1.000 voldoende voor je vaste lasten én wat extra's. Dat betekent dat je vanaf je 67ste tot aan de gemiddelde rusthuisleeftijd van 83 jaar zo'n 16 jaar lang nog € 750 per maand kunt sparen. Als je nog op ruimere voet leeft, dat kan ook nog altijd prima. Als je een afbetaald huis hebt, doe dan zelfs gerust alles op, cru gezegd.

Mensen gaan gemiddeld pas rond hun 83ste naar een rusthuis en verblijven er zo'n 3 jaar. Zelfs als we ruim rekenen en uitgaan van een verblijf van 8 jaar, heb je door dat spaargeld én je lopende pensioen ineens een budget van € 3.250 per maand (€ 1.750 pensioen + € 1.500 uit je spaarpot (16 jaar sparen opdoen in 8 jaar. Dit zonder enige rente te tellen dan zelfs). Dat dekt de rusthuisfactuur ruimschoots.

Mocht je na die gemiddelde 3 jaar komen te overlijden, dan blijft er zelfs nog zo'n € 90.000 aan overgebleven pensioenspaargeld + de woning over voor de kinderen. Het pensioen is er in de eerste plaats voor bedoeld dat je zélf goed kunt leven, niet om een erfenis te maximaliseren — maar onderaan de streep blijft er dus alsnog een mooi bedrag over.

Natuurlijk zullen er zeker ook heel wat situaties zijn waarbij mensen wel in de problemen komen. Zonder eigen woning, vroeg alleen vallen met een zeer laag pensioen, ... er zullen zeker personen/situaties zijn waarvoor een pensioen niet afdoende is. Maar het blindstaren op de verhouding tov. een rusthuis vind ik alvast niet correct. Gegeven dat dit slechts een kleine periode van je pensioen behelst in ruim de meeste gevallen.

Misschien eerder een toelatingsexamen om te mogen stemmen.
En een examen " verder kijen dan populistisch gezwets."
Ik ken geen enkel bedrijf waar de CEO en de leden van Exco geen reeks van management screenings en assessments hebben moeten ondergaan.

Daarentegen kunnen politici van om het even welke slag en zelfs zonder enige bekwaamheid een land van 12milj inwoners en een jaaromzet (BNP) van 650 Miljard EUR zogenaamd besturen. De resultaten zijn er dan ook naar.

Dit gegeven zijnde verbaast het mij helemaal niet dat BE een bestuurlijke en financiële puinhoop is. Het tegenovergestelde zou pas een mirakel zijn.

Ik ken geen enkel bedrijf waar de CEO en de leden van Exco geen reeks van management screenings en assessments hebben moeten ondergaan.

Daarentegen kunnen politici van om het even welke slag en zelfs zonder enige bekwaamheid een land van 12milj inwoners en een jaaromzet (BNP) van 650 Miljard EUR zogenaamd besturen. De resultaten zijn er dan ook naar.

Dit gegeven zijnde verbaast het mij helemaal niet dat BE een bestuurlijke en financiële puinhoop is. Het tegenovergestelde zou pas een mirakel zijn.
Maar een bedrijf heeft geen 11miljoen aandeelhouders met evenveel beslissingsrecht die moeten overeen komen om de ceo en de leden van de raad van bestuur aan te stellen. Als je daar echt nog niet het verschil in kan zien ben ik er zeker van dat een ingangsexamen voor het stemrecht noodzakelijk is.

Niet veel zin om mij in heel de discussie hier te moeien, maar die dingen zijn niet exclusief. Je kan met je potje zowel mooie dingen doen na uw pensioen en toch nog genoeg over hebben om samen met uw pensioen de kost van uw rusthuis te kunnen dragen. Het probleem zit bij een hoop mensen die verwachten dat hun pensioen al die kosten volledig dekt en daarom eigenlijk gewoon niet sparen tijdens de rest van hun leven. Financiële ongeletterdheid is echt een enorm probleem, en al zeker in een maatschappij met zijn huidige problemen.
Nee, hét probleem zit bij het feit dat veel mensen vinden dat hun pensioen alles moet dekken punt.
Er zijn er evengoed nen hoop die op nen berg geld zitten maar verontwaardigd zijn dat ze daar elke maand €200 moeten gebruiken want "ze hebben daar heel hun leven voor gewerkt". Mensen moeten echt eens afstappen van dat idee. Je legt tijdens je leven een spaarpot aan waar je op je oude dag, als je inkomen uit arbeid wegvalt, je levenstandaard mee op pijl kan houden, wat over is gaat naar je erfgenamen... niet, ik heb heel mijn leven gewerkt voor dit geld: dit móet 100% in mijn erfenis terecht komen, de maatschappij moet nu maar zorgen dat ik rond kom zonder dat ik daaraan moet zitten.

Die rusthuisfactuur is echt een héél vermoeiend debat dat altijd op emotie ipv ratio wordt gevoerd. Zie ook Tonerider zijn bericht over het feit dat hij nog juist een colatje zou kunnen betalen... dat is zuiver emotionele chantage. Het is niet de maatschappij hun opdracht om u van een luxeleven te voorzien, een sociale maatschappij zorgt voor een goeie basis. Als je daar nog de nodige luxe bovenop wil dan werk/spaar je daar maar voor. Als ik over 5 jaar een wereldreis wil maken van 6 maand dan ga ik daar ook nu voor sparen ipv alles op te doen en dan over 5 jaar te klagen dat ik juist genoeg heb om te voet in een tent rond te trekken...

Misschien eerder een toelatingsexamen om te mogen stemmen.
En een examen " verder kijen dan populistisch gezwets."
Stemplicht moet imho zo snel mogelijk afschaft worden trouwens. Totaal onverantwoord om gepeupel dat zich laat brainwashen door online algoritmes mee te laten (te dwingen zelfs) beslissen over de toekomst van ons land.

Maar een bedrijf heeft geen 11miljoen aandeelhouders met evenveel beslissingsrecht die moeten overeen komen om de ceo en de leden van de raad van bestuur aan te stellen. Als je daar echt nog niet het verschil in kan zien ben ik er zeker van dat een ingangsexamen voor het stemrecht noodzakelijk is.
Mijn punt gaat over de competentie van iemand. Niet hoe die op een bepaalde positie terecht komt. Als er geen competentiecriteria opgelegd worden aan premiers en ministers, dan kom je terecht in de toestand waarin BE zich nu bevindt.

Stemplicht moet imho zo snel mogelijk afschaft worden trouwens. Totaal onverantwoord om gepeupel dat zich laat brainwashen door online algoritmes mee te laten (te dwingen zelfs) beslissen over de toekomst van ons land.
Is er in feite een correlatie tussen stemplicht / geen stemplicht en het stemmen op figuren als Trump? In de VS is er geen stemplicht en mensen stemden daar ook op Trump...

Edit crew: taalgebruik aangepast

Laatst bewerkt door een moderator:
Daarom hoogtijd om een toelatingsexamen te organiseren voor politici. Net zoals aan de univs. Als je een land/gewest/stad wil besturen, dan moet je management-skills of gelijkwaardige ervaring hebben. Heb je die niet, dan kom je er niet in.

Wat gaat dat nu helpen? :p

Lijstje van ministers van pensioenen:

Michel Daerden was bedrijfsrevisor,
Vandelanotte is een prof in publiek recht,
Alexander de croo heeft een economie diploma en zat bij één of ander managementconsulting bedrijf
Frank Vandenbroucke heeft een doctoraat gedaan aan Oxford.
Bruno Tobback is advocaat in economisch en sociaal recht
...

Wat of wie ga je tegenhouden met je toelatingsexamen? :p

Die hebben hele tijd uitgevoerd wat de meerderheid toen wou. "Fictieve besparingen."

Penibele staat van overheidsfinanciën en de gevolgen daarvan op pensioenen en andere (al dan niet) prioriteiten op budgettair vlak moet los van de generaties worden gezien denk ik.
Politicus is een carrière geworden en daar loopt het al mis. Deel cadeautjes uit en je wordt herkozen. In het omgekeerde geval kan je beschikken. Zowel intern binnen een partij als extern bij verkiezingen. Het zijn oude krokodillen als Verhofstadt, de oude Tobback, Leterme en Vandelanotte die de boel om zeep hebben geholpen, niet De Wever.
De puinhoop in Griekenland tijdens de eurocrisis van 2011 toen er een Grexit dreigde is ook maar (semi-)opgelost geraakt toen ze de beroepspolitici aan de kant schoven en technocraten hun gang lieten gaan.
Idem met Italië waar Monti de puinhoop van Berlusconi mocht opkuisen en recenter nog Draghi.

Zet hier een Wim Moesen en Geert Noels aan het werk en je hebt binnen 30 dagen een begroting.
Ik kan u nu al zeggen hoe de begrotingsbesprekingen binnen Arizona gaan aflopen. Weken en maanden gepalaver en het enige wat er uit de bus zal komen, is wat gerommel in de marge maar nul structurele maatregelen aan de uitgavenzijde.

Penibele staat van overheidsfinanciën en de gevolgen daarvan op pensioenen en andere (al dan niet) prioriteiten op budgettair vlak moet los van de generaties worden gezien denk ik.
Politicus is een carrière geworden en daar loopt het al mis. Deel cadeautjes uit en je wordt herkozen. In het omgekeerde geval kan je beschikken. Zowel intern binnen een partij als extern bij verkiezingen. Het zijn oude krokodillen als Verhofstadt, de oude Tobback, Leterme en Vandelanotte die de boel om zeep hebben geholpen, niet De Wever.
De puinhoop in Griekenland tijdens de eurocrisis van 2011 toen er een Grexit dreigde is ook maar (semi-)opgelost geraakt toen ze de beroepspolitici aan de kant schoven en technocraten hun gang lieten gaan.
Idem met Italië waar Monti de puinhoop van Berlusconi mocht opkuisen en recenter nog Draghi.

Zet hier een Wim Moesen en Geert Noels aan het werk en je hebt binnen 30 dagen een begroting.
Ik kan u nu al zeggen hoe de begrotingsbesprekingen binnen Arizona gaan aflopen. Weken en maanden gepalaver en het enige wat er uit de bus zal komen, is wat gerommel in de marge maar nul structurele maatregelen aan de uitgavenzijde.

Maar de bevolking wil geen technocraten. Technocraten brengen enkel slecht nieuws en vragen altijd om offers te brengen.
Wat krijg je dan? Wantrouwen tegen intellectuelen. Wie krijg je dan uiteindelijk? Trump, Farage, Dewinter, communisten,... Wat zullen we dan uiteindelijk krijgen? Gigantisch economische schade en welvaartverlies. (Zie Brexit, zie Griekenland,...)

Maar de bevolking wil geen technocraten. Technocraten brengen enkel slecht nieuws en vragen altijd om offers te brengen.
Wat krijg je dan? Wantrouwen tegen intellectuelen. Wie krijg je dan uiteindelijk? Trump, Farage, Dewinter, communisten,... Wat zullen we dan uiteindelijk krijgen? Gigantisch economische schade en welvaartverlies. (Zie Brexit, zie Griekenland,...)
Er komt een punt dat de bevolking niets meer te willen heeft als de crisis maar groot genoeg is.

Je kunt het ook zo bekijken dat een deel van die (vermeende) welvaart eigenlijk schijnwelvaart is/was op de kap van... (vul in)

Nee, hét probleem zit bij het feit dat veel mensen vinden dat hun pensioen alles moet dekken punt.
Er zijn er evengoed nen hoop die op nen berg geld zitten maar verontwaardigd zijn dat ze daar elke maand €200 moeten gebruiken want "ze hebben daar heel hun leven voor gewerkt". Mensen moeten echt eens afstappen van dat idee. Je legt tijdens je leven een spaarpot aan waar je op je oude dag, als je inkomen uit arbeid wegvalt, je levenstandaard mee op pijl kan houden, wat over is gaat naar je erfgenamen... niet, ik heb heel mijn leven gewerkt voor dit geld: dit móet 100% in mijn erfenis terecht komen, de maatschappij moet nu maar zorgen dat ik rond kom zonder dat ik daaraan moet zitten.

Die rusthuisfactuur is echt een héél vermoeiend debat dat altijd op emotie ipv ratio wordt gevoerd. Zie ook Tonerider zijn bericht over het feit dat hij nog juist een colatje zou kunnen betalen... dat is zuiver emotionele chantage. Het is niet de maatschappij hun opdracht om u van een luxeleven te voorzien, een sociale maatschappij zorgt voor een goeie basis. Als je daar nog de nodige luxe bovenop wil dan werk/spaar je daar maar voor. Als ik over 5 jaar een wereldreis wil maken van 6 maand dan ga ik daar ook nu voor sparen ipv alles op te doen en dan over 5 jaar te klagen dat ik juist genoeg heb om te voet in een tent rond te trekken...

Er was nog recent een grappig hln-artikel recent van een gepensioneerd koppel die verontwaardigd waren dat ze bijna hun tweede huis moeten verkopen om rond te komen. (wat waarschijnlijk nog met gevoel van overdrijving was.)

Alsof dat iets onredelijk is.

Maar die zat dus waarschijnlijk in een systeem waar je heel weinig sociale bijdragen moest betalen. (Mini-statuut van meewerkend echtgenoot waar er geen pensioenopbouw is en nauwelijks sociale bijdragen moesten betaald worden.)

“Maar waarom hebben ze mij dat dan nooit gezegd? Ik heb meer dan tien jaar bijdragen betaald. Dat gaat toch over meer dan 10.000 euro"

Volledig pensioen met alle sociale verzekeringen erbij verwachten voor maar 10.000 euro sociale bijdragen betalen over een periode van tien jaar... Sommige zijn echt wereldvreemd tot en met.

Er was nog recent een grappig hln-artikel recent van een gepensioneerd koppel die verontwaardigd waren dat ze bijna hun tweede huis moeten verkopen om rond te komen. (wat waarschijnlijk nog met gevoel van overdrijving was.)

Maar die zat dus waarschijnlijk in een systeem waar je heel weinig sociale bijdragen moest betalen. (Mini-statuut van meewerkend echtgenoot waar er geen pensioenopbouw is en nauwelijks sociale bijdragen moesten betaald worden.)

“Maar waarom hebben ze mij dat dan nooit gezegd? Ik heb meer dan tien jaar bijdragen betaald. Dat gaat toch over meer dan 10.000 euro"

Volledig pensioen met alle sociale verzekeringen erbij verwachten voor maar 10.000 euro sociale bijdragen betalen over een periode van tien jaar... Sommige zijn echt wereldvreemd tot en met.
Het is wel een beetje fucked up dat je natuurlijk jaren betalingen doet aan een systeem waarvoor je eigen geen rechten kan opbouwen. Maar wat die man dan allemaal vertelt zegt alles: die spreekt dan over €700 bijdragen per kwartaal, alsof dat veel geld is in deze context :sarcastic: ... das €2800 per jaar. Aan die ratio moet je 6 jaar afdragen om 1 jaar pensioen van €1400 af te dekken. Dan mag je nog 45 jaar loopbaan hebben, dan heb je dus voor 7,5 jaar pensioen afgedekt... Proficiat u bent 72,5 jaar, vanaf nu creëert u een put voor de maatschappij die u nooit meer zelf terug gaat dichten.

Ook dat is zo'n typische emotionele chantage: Ik heb héél mijn leven hard gewerkt als zelfstandige en kijk eens wat ik maar krijg!!?!!! Als je dan de financiën gaat uitspitten hebben ze peanuts afgegeven aan de sociale zekerheid over hun carriere maar verwachten ze wel dat de overheid hen pak al 15 jaar lang (en de rest in veel gevallen) €2k/maand gaat uitdelen (€360k). Het probleem is soms het niet willen snappen maar in realiteit zijn die bedragen voor veel mensen waarschijnlijk ook te groot en te abstract. In hun hoofd hebben ze over hun loopbaan véél geld afgegeven aan overheid, wat meestal en hopelijk ook inderdaad klopt. Maar de optelsom van wat ze allemaal terugkrijgen van overheid wordt soms veel moeilijker gemaakt.

De mens trekt dan ook nog de "wat als ik sterf???" kaart... euhm, 1 van uw eigendommen verkopen? Uw vrouw zit in een rolstoel, hoe praktisch is het dan nog van 2 eigendommen te hebben als ze alleen valt? En als het finaal echt niet anders kan is er altijd nog het OCMW in zo'n gevallen.

Ik zou eerder ook eens kijken naar de velen die 35jaar en langer onafgebroken werken 37KEUR per jaar bedrijfsvoorheffing betaald hebben dwz overbelast zijn geweest en waarvan het pensioen van 2285EUR in vraag gesteld wordt.

Het klopt niet dat men de helft van het jaarinkomen gedurende +35j afroomt (zeg maar in beslag neemt), en dan nu komt zeggen dat het geld op is. Dat is op zijn zachtst gezegd barslecht management van diegene die de afgedragen bedrijfsvoorheffing beheren, dwz de overheid en meer bepaald de ministers en hun kabinetten.

Ik zou eerder ook eens kijken naar de velen die 35jaar en langer onafgebroken werken 37KEUR per jaar bedrijfsvoorheffing betaald hebben dwz overbelast zijn geweest en waarvan het pensioen van 2285EUR in vraag gesteld wordt.

Het klopt niet dat men de helft van het jaarinkomen gedurende +35j afroomt (zeg maar in beslag neemt), en dan nu komt zeggen dat het geld op is. Dat is op zijn zachtst gezegd barslecht management van diegene die de afgedragen bedrijfsvoorheffing beheren, dwz de overheid en meer bepaald de ministers en hun kabinetten.
Kan het nog populistischer. Alsof belastingen enkel voor de sociale zekerheid zijn. Gaan we dan ook eens eerlijk zijn en kijken welke premies en subsidies er in die 35 jaar rondgestrooid geweest zijn?

Kan het nog populistischer. Alsof belastingen enkel voor de sociale zekerheid zijn. Gaan we dan ook eens eerlijk zijn en kijken welke premies en subsidies er in die 35 jaar rondgestrooid geweest zijn?
Dat is niet populistisch, dat zijn de naakte cijfers. Premies? Niks premies. Geen firmawagens, geen cafetariaplannen, 3 dagen ouderschapsverlof, geen 4/5 loopbaan, nada.

De groep die 35 jaar onafgebroken een gemiddelde van 37.000 euro per jaar aan bedrijfsvoorheffing betaalt, is net de groep die nu nog aan het werk is en uitzicht heeft op een veel lager pensioen dan die 2285.

Het topic gaat over de boomer-generatie, hoeveel doorsnee-boomers gaan er zo'n bedrag afgedragen hebben? Voor velen gaat het zelfs niet bruto geweest zijn.

Belastingen betaald. Sociale bijdragen betaald. Mee betaald aan onderwijs, gezondheidszorg, kinderbijslag en de hele sociale constructie.
Ik heb zelf geen kinderen. Dat betekent dus dat ik jarenlang heb meebetaald aan de opleiding en ondersteuning van kinderen van anderen.
Onder andere van mensen die mij vandaag uitleggen dat zij voor mij moeten betalen.

Die manier van denken…

Omdat jij nu niet kan genieten van kindergeld betekent dat niet dat dit nooit voor jou uitbetaald geweest is.

Jij betaalt mee aan het kindergeld omdat er ooit zelf kindergeld voor je betaald werd ? IEDEREEN of bijna iedereen die nu nog leeft heeft ooit kindergeld ontvangen.

Dat is nu net het minst discriminerende ding in ons land. Tenzij je voor 1930 geboren bent.

Van alle dingen waar je een punt mee zou kunnen maken is dat toch echt wel het slechtste voorbeeld :/

Laatst bewerkt:

Nog zo een koppel:

Eigen woonst, spaargeld, en toch niet rondkomen met 1800 euro pensioen. Kunnen niet op reis gaan of niets.
Vraag me dan af waar dat geld elke maand naartoe gaat.

Nog zo een koppel:

Eigen woonst, spaargeld, en toch niet rondkomen met 1800 euro pensioen. Kunnen niet op reis gaan of niets.
Vraag me dan af waar dat geld elke maand naartoe gaat.
Ik kan het artikel niet lezen. Maar 1800 euro als koppel dat is nu toch ook gewoon heel beperkt?

Boodschappen wordt vaak als vuistregel 300/maand genomen per persoon. Dat is al 600 euro.
Dan heb je nog alles van energiekosten, naargelang de woning. Maar toch ook gemakkelijk 200 euro.
Internet, tv, verzekeringen, ... 150 euro per maand?
Auto gemakkelijk 300 euro per maand (afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud, naft, ...)

En dan zijn er nog wel wat kosten die er bij zullen komen. Zoals kleding, medische kosten, en god wat weet ik nog allemaal.

Terug
Bovenaan