Beste Boomers, bedankt voor bewezen diensten....de uitgang is daar!

Spijtig, dit had nog wel een interessant topic kunnen zijn. Maar als zowel TS als de usual suspects het allemaal weer in het ridicule gaan trekken en tot torenhoge cliché’s gaan herleiden dan kan je net zo goed stoppen.
Dat mag je vinden, maar ik denk dat je oorzaak en gevolg hier om draait.
Mijn openingspost was bewust satire en niet bepaald subtiel.

Daarna kwamen er echter reacties voorbij over boomers die huizen voor een handdruk kochten, op hun 52ste met pensioen gingen, vijf Duvels per dag drinken, acht cruises per jaar doen en om 6 uur hun handdoek op een ligbed leggen in de all-in.
Als ik die karikatuur vervolgens bewust uitvergroot, trek ík het topic plots in het ridicule?

Er zijn hier ondertussen ook verschillende inhoudelijke reacties gekomen over pensioenen, demografie, vastgoedprijzen, fiscaliteit en politieke verantwoordelijkheid. Daar heb ik volgens mij ook normaal op gereageerd...
Maar ik ga geen seminarie organiseren rond iemand die begint over mijn pamper of voorstelt boomers desnoods met geweld te laten schenken.
Wie ernstig discussieert, krijgt van mij een ernstig antwoord. Wie een cliché op tafel legt krijgt meestal een satirisch/overdreven cliché terug....

Laatst bewerkt:
Spijtig, dit had nog wel een interessant topic kunnen zijn. Maar als zowel TS als de usual suspects het allemaal weer in het ridicule gaan trekken en tot torenhoge cliché’s gaan herleiden dan kan je net zo goed stoppen.
Exact dit. Dit topic leidt nergens toe @mods

Sarcasme, ouwe zakken, karikaturen ... Wat met respect discussiëren is toch iets dat moelijk blijkt vandaag. Los van de mensen die wel hun best doen natuurlijk.
Morgen is dit topic op slot denk ik, en eigenlijk spijtig. We delen deze aardbol en dit land wel samen met vele andere generaties.

Te sarcastisch? Misschien... Maar vooral weinig bereid om stilletjes “boomer” als collectief schuldbegrip te slikken.

Respectvol discussiëren is inderdaad moeilijk vandaag.

Alleen valt mij op dat “oude zak”, “pamper”, “dood gewicht”, “desnoods met geweld” en een halve generatiekarikatuur blijkbaar nog onder debat vallen. Maar zodra TS met sarcasme terugkaatst, wordt plots de begrafenismuziek voor het topic opgezet en moeten de mods komen.
Ik deel deze aardbol en dit land inderdaad met andere generaties. Dat was net mijn punt. Samenleven is iets anders dan één generatie collectief de rekening presenteren en daarna verontwaardigd zijn wanneer die generatie antwoordt.
Dat risico loop je wanneer het dood gewicht ineens tegenspreekt :smile: :smile: :smile:

Ge kunt ook moeilijk communiceren op een voor u sarcastische manier en nadien klagen dat er antwoorden komen die even sarcastisch zijn.

Als 39 jarige werk ik hele dagen met jonge en oude generaties en vind die interactie best boeiend en heel grappig wanneer ge bepaalde clichés gaat ontleden.

Spijtig van alle zever in dit topic van de typische figuren die al even cliché is als alle vooroordelen over het thema.

Hoewel termen als "boomers" en "generation Z" op zich al wat karikaturen zijn, toch nog een vraag om deze topic terug naar een zinvolle discussie te laten gaan. Wie hierna nog denkt dat deze discussie geholpen wordt door extreme karakteriseringen van boomers te geven, mag een dagje genieten van de zon buiten ipv op dit forum te zitten.

Daar heb je op zich gelijk in. Wie met sarcasme opent, moet niet beginnen huilen wanneer er sarcasme terugkomt. Dat was ook nooit mijn probleem. Mijn punt zit vooral in wat er onder dat sarcasme soms bovenkomt wanneer je de clichés wat begint af te pellen.

En net die interactie tussen generaties vind ik ook interessant. Vaak blijkt na drie (of meer) posts dat “de boomer” en “de millennial” in werkelijkheid veel minder ver uit elkaar liggen dan de openigspost deed vermoeden.

De rest van de zever... tja. Een forum zonder "zeveraars" is niet veel beter dan een saaie personeelsvergadering.

Iedereen nog een fijne zondagavond toegewenst :thumb: :thumb: :thumb:

Sterke signature trouwens : “Democracy dies in darkness.”
Op het eerste gezicht bijna een slogan. Maar hoe langer je erover nadenkt, hoe zwaarder die zin wordt.
Democratie sterft blijkbaar niet altijd met veel lawaai...maar stilletjes in een donkere kerker gewoon omdat niemand nog keek.

Oh ook nog denk ik dat Boomers sneller en gemakkelijker aan jobs geraakte.
Mijn eerste baas was een Boomer en die had zijn (bureau) job nog gekregen doormiddel van een briefje van de pastoor!

Zou nu niet lukken denk ik :woohoo:

Als jullie één issue zouden willen aanpakken in heel dit debat, wat zou het dan zijn ?
Boomers :unsure:

Nee, ik denk niet dat er een oplossing is als je maar 1 issue kan aanpakken in dit debat. Dat is denk ik de clou van de ganse problematiek, namelijk dat je eigenlijk een ganse hervorming nodig hebt (gedragen door de meerderheid) ipv enkele losse maatregelen. Maar als we realistisch zijn is dit mssh ook wel een utopie.

Nu we toch evolueren naar een ernstig gesprek ga ik het sarcasme (even) parkeren.

Ik onderken zonder probleem dat Gen X, Y en Z mee de rekening zullen moeten betalen van jarenlang onverantwoord omspringen met publieke middelen. En ja, waarschijnlijk met tegenzin. Dat zou ik in hun plaats ook hebben.

Wie vandaag werkt, ziet hoge lasten, dure woningen, druk op de zorg en een overheid die structureel moeite heeft om haar financiën op orde te krijgen. Dan is het bijzonder gemakkelijk om cynisch te worden wanneer men tegelijk hoort dat er “geen alternatief” is en dat er opnieuw ergens extra geld moet worden gevonden. Daar moeten we als oudere generatie niet flauw over doen.

Er is te lang geld uitgegeven alsof toekomstige inkomsten vanzelf zouden volgen. Te vaak werden moeilijke beslissingen uitgesteld omdat de volgende verkiezingen te dicht bij waren. En de rekening verdwijnt natuurlijk niet omdat de politici die ze mee hebben uitgeschreven ondertussen met pensioen zijn of niet meer in functie zitten. Die rekening blijft liggen en blijft op je teen staan.

Dus ja: jongere generaties hebben het volste recht om daar kwaad over te zijn over dat mismanagement.

Waar ik mij tegen verzet, is de sprong van “er is jarenlang slecht beleid gevoerd” naar “de boomers hebben alles opgegeten”.
Dat is te gemakkelijk. Maar ontkennen dat de generaties na ons een zware erfenis krijgen doorgeschoven?

Nee.

Dat ga ik niet doen of ontkennen.
Ze verdienen op zijn minst de eerlijkheid om te zeggen: op veel vlakken hebben we als samenleving te lang boven onze stand geleefd.
En iemand zal dat moeten betalen. Helaas zijn dat meestal de mensen die de rekening niet zelf hebben uitgeschreven.

Als jullie één issue zouden willen aanpakken in heel dit debat, wat zou het dan zijn ?
Een gemeenschappelijk doel vastleggen waarrond gedeelde normen, waarden en strategie rond gebouwd kunnen worden. Maar dat is utopisch merk ik meer en meer.

Nu is het van legislatuur naar legislatuur. We moeten durven op lange termijn denken en ons daaraan houden. Vroeger werd er soms nog voor eigen deur geveegd, nu is dat quasi onbestaande. Zeker in stedelijke contexten.

Er werd hier trouwens geopperd dat het volk beslist en verantwoordelijk is. Daar ga ik niet mee akkoord. Het volk kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor wanbeleid. Ik stel het kort, want het is mij veel te warm 🥲

Te sarcastisch? Misschien... Maar vooral weinig bereid om stilletjes “boomer” als collectief schuldbegrip te slikken.

Respectvol discussiëren is inderdaad moeilijk vandaag.

Alleen valt mij op dat “oude zak”, “pamper”, “dood gewicht”, “desnoods met geweld” en een halve generatiekarikatuur blijkbaar nog onder debat vallen. Maar zodra TS met sarcasme terugkaatst, wordt plots de begrafenismuziek voor het topic opgezet en moeten de mods komen.
Ik deel deze aardbol en dit land inderdaad met andere generaties. Dat was net mijn punt. Samenleven is iets anders dan één generatie collectief de rekening presenteren en daarna verontwaardigd zijn wanneer die generatie antwoordt.
Dat risico loop je wanneer het dood gewicht ineens tegenspreekt :smile: :smile: :smile:
Dat is net wat ik aankaart, zowel boomers als non boomers mogen meer begrip voor elkaar tonen. Ik had het ook op anti boomer sarcasme, maar als je zelf sarcastisch begint, wel soms niet te vermijden.

ps. maar mod JPV reageerde reeds hierop

De kiezersstem zou meer effect hebben als er niet zo veel partijen tegen elkaar werkten ipv met elkaar, en als er geen hoop verliezers gaan samenklonteren in brakke coalities ... of uit de oppositie moord en brand schreeuwen bij elke verandering of hervorming. Sommigen zouden nog liefst de regering zien vallen uit puur eigenbelang ipv eens knopen door te hakken.

Dat is de schuld van ons politiek systeem, niet van mij hoor. En bijna onmogelijk weg te stemmen, of het duurt 20 jaar en het kalf is al verdronken.

Laatst bewerkt:
Volgens mij is de rode draad dat generatie x verwijt aan generatie x-1 dat ze hun eigen leven zo comfortabel mogelijk hebben gemaakt als het systeem toeliet zonder aan de toekomst te denken.

En dat is exact wat "wij" gemiddeld gezien ook doen, zoals je overal ziet en op dit forum ook kan lezen.

En we hebben altijd voor politici gekozen die zeiden dat we zo goed bezig waren ook, ook al moet je geen genie zijn om je daar vragen bij te stellen, IMO.

Heel dat pensioensysteem moet afgeschaft worden. Iedereen zorgt voor zijn eigen pensioen. Het is niet "omdat we daar als maatschappij (100 jaar) geleden voor gekozen hebben", dat dit niet kan of mag veranderen. Zorg, onderwijs dat dat solidair geregeld wordt, tot daar aan toe. Maar heel dat pensioensysteem is zo pervers en onlogisch dat het bijna niet te beschrijven valt.

Heel dat pensioensysteem moet afgeschaft worden. Iedereen zorgt voor zijn eigen pensioen. Het is niet "omdat we daar als maatschappij (100 jaar) geleden voor gekozen hebben", dat dit niet kan of mag veranderen. Zorg, onderwijs dat dat solidair geregeld wordt, tot daar aan toe. Maar heel dat pensioensysteem is zo pervers en onlogisch dat het bijna niet te beschrijven valt.
Waarom pervers en onlogisch dat je na jaren werken een pensioen krijgt?

Ik heb er geen probleem mee moest men "geleidelijk" aan een nieuw systeem implementeren. Maar je kan natuurlijk niet verwacht dat ze "morgen" plots aan een 64 jarige gaan zeggen: "Vanaf nu is het pensioen afgeschaft. Ge krijgt just niks."

We hebben ooit gekozen voor dit systeem. Je hebt tientallen jaren nodig om het anno 2026 volledig te hervormen.

En hoe ga je dat vertellen aan diegene die halfweg/ bijna, net of op pensioen zijn?

Zo werkt een samenleving.
...
Een beetje respect: dank u!
Voor mij gaat het vooral om de instandhouding van een politiek systeem dat decennialang door oudere generaties is aanvaard zonder echt structureel verzet. Niet omdat “boomers” individueel schuld hebben, maar omdat het systeem waarin ze leefden zich kon vastzetten dankzij electorale stabiliteit en een overheid die zichzelf steeds dieper heeft ingegraven.

Nieuwe generaties erven daardoor een politiek landschap dat quasi onveranderbaar lijkt: een log apparaat, een fiscale structuur die niemand durft hertekenen, een sociale zekerheid die op automatische piloot draait, en een politieke klasse die vooral bezig is met het beheren van het bestaande in plaats van het hervormen.
Dat is geen verwijt aan één leeftijdsgroep, maar wel een vaststelling: wie lang genoeg in een systeem leeft, begint het te zien als “normaal”, zelfs wanneer het al lang niet meer werkt voor iedereen.

Wat mij stoort in de generatiediscussie is dat het vaak wordt herleid tot karikaturen: boomers zouden alles hebben opgegeten, jongeren zouden alles willen zonder inspanning. Dat soort slogans helpt niemand vooruit. Het echte probleem is dat structurele hervormingen decennialang zijn uitgesteld, waardoor elke generatie nu tegen dezelfde muur loopt:
- een overheid die amper nog beweegt,
- een politiek die vooral beheert in plaats van vernieuwt,
- en een systeem dat zo complex is geworden dat elke verandering meteen als “onmogelijk” wordt bestempeld.

Daarom reageer ik op jouw quote: niet om boomers te bashen, maar om te benadrukken dat het politieke immobilisme waar we vandaag mee zitten, niet uit de lucht is komen vallen. Het is het resultaat van jarenlange electorale rust, een gebrek aan hervormingsdrang, en een overheid die zichzelf heeft vastgeschroefd in procedures, structuren en belangen.
En ja, wanneer je dat systeem vandaag probeert te veranderen, bots je op een muur die generaties lang is gebouwd. Jongeren en werkenden moeten functioneren binnen een model dat ze niet hebben ontworpen, maar waar ze wel de rekening van betalen.

Dat is voor mij de kern:
niet “boomers zijn het probleem”, maar het feit dat het systeem dat hen gediend heeft, nu iedereen verstikt, en dat echte verandering daardoor bijna onmogelijk is geworden.

Wat had er gerealiseerd kunnen worden als het systeem niet vastgeroest was?

1. Een volledige fiscale hervorming
België draait nog steeds op een belastingmodel uit de jaren ’70–’80.
Met meer hervormingsdruk had men kunnen realiseren:
- lagere lasten op arbeid, hogere lasten op kapitaal;
- een transparant, eenvoudig systeem i.p.v. het huidige kluwen;
- een model dat werk lonender maakt en ondernemerschap stimuleert.

2. Een slankere, efficiëntere overheid
België is wereldkampioen institutionele versnippering.
Met meer politieke durf had men kunnen:
- overheidslagen schrappen,
- administraties fuseren,
- een overheid bouwen die sneller beslist en minder kost.

3. Een toekomstbestendig pensioensysteem
In plaats van pleisters had men kunnen kiezen voor:
- een Scandinavisch puntensysteem,
- een eerlijkere verhouding tussen bijdragen en uitkeringen,
- een model dat demografische schokken aankan.

4. Een echte woningmarkt‑hervorming
Met meer hervormingsbereidheid had men kunnen:
- bouwvergunningen versnellen,
- speculatie en leegstand aanpakken,
- sociale huisvesting moderniseren,
- fiscale voordelen hertekenen zodat starters niet worden weggeconcurreerd.

5. Digitale modernisering van de staat
België had een Estland kunnen zijn.
Met meer druk op modernisering had men kunnen:
- administratie volledig digitaliseren,
- papieren procedures afschaffen,
- een overheid bouwen die realtime werkt i.p.v. met formulieren uit 1998.

6. Een politieke reset zoals in andere landen
Niet gewelddadig, maar wel structureel — zoals:
- de Franse Revolutie die het ancien régime wegveegde,
- de Roemeense omwenteling die een verstikkend systeem beëindigde,
- Scandinavische hervormingsgolven die hele sectoren hertekenden.

Zo’n institutionele reset “dit werkt niet meer, we bouwen het opnieuw”, is hier nooit gekomen.

Door decennialang te kiezen voor stabiliteit boven hervorming, hebben boomers, bewust of onbewust, een systeem laten verharden dat nu niet meer meegroeit met de samenleving.
Dat immobilisme was toen misschien comfortabel, maar is vandaag wél een probleem: het maakt echte verandering bijna onmogelijk.

Ook al profiteerde ik natuurlijk onrechtstreeks mee van de boomerperiode via mijn ouders, dat verandert niets aan het feit dat hun politieke immobilisme vandaag wél een probleem vormt.
Ik heb als kind kunnen genieten van dingen die dankzij hun generatie mogelijk waren:
- stabiel onderwijs zonder structurele crisissen,
- betaalbare gezondheidszorg,
- een woningmarkt die nog niet ontspoord was,
- een robuust sociaal vangnet,
- een overheid die nog functioneerde, traag maar niet verlamd.

Dat gaf mij een jeugd zonder constante onzekerheid.
Maar als 38‑jarige zie ik vooral de keerzijde: het systeem dat mij als kind beschermde, is nu zo vastgeroest dat het mijn toekomst eerder belemmert dan ondersteunt.
Ik erf een politiek landschap dat nauwelijks nog hervormbaar is, een fiscale structuur die niemand durft hertekenen, een woningmarkt die volledig is dichtgeslibd, en een overheid die vooral bezig is met het beheren van haar eigen inertie.

Dus ja, ik heb geprofiteerd van wat boomers hebben opgebouwd, maar ik betaal nu de prijs voor wat ze niet hebben hervormd.
Dat is de realiteit van mijn generatie: we kregen de voordelen als kind, maar de nadelen als volwassene.

Terug
Bovenaan