besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

En als je een handdoek goed laat drogen?

De experte ter zake volgen!
Zoals ik zei, is geen consensus over, en vooral omdat er nog wel variabelen meespelen :p

En als het om zo'n zaken gaat, vind ik iets zoals tante kaat geen experte ^^ Ik ga af op studies van microbiologen. En die zeggen best om de x dagen of na x keer gebruiken. En dan nog hangt het af van variabelen (zoals hoe goed is de badkamer verlucht, hoe snel drogen de handdoeken, staat er een toilet in de badkamer (en doe je het deksel dicht bij het doorspoelen), gebruik je de handdoek ook om handen af te drogen/bij het tanden poetsen, ...).

Zoals ik zei, is geen consensus over, en vooral omdat er nog wel variabelen meespelen :p

En als het om zo'n zaken gaat, vind ik iets zoals tante kaat geen experte ^^ Ik ga af op studies van microbiologen. En die zeggen best om de x dagen of na x keer gebruiken. En dan nog hangt het af van variabelen (zoals hoe goed is de badkamer verlucht, hoe snel drogen de handdoeken, staat er een toilet in de badkamer (en doe je het deksel dicht bij het doorspoelen), gebruik je de handdoek ook om handen af te drogen/bij het tanden poetsen, ...).

Bwaaah, van wat bacteriën wordt je sterker hebben ze mij steeds wijsgemaakt - binnen de grenzen van normale hygiëne denk ik dat veel mensen bij momenten sterk overdrijven in bepaalde zaken. De typische zaken:

- dingen die over datum zijn weggooien zonder daar bij stil te staan: flesje cécémel (van collega) dat 6 maand "vervalen" was maar steeds in de koelkast - was nog prima, dus lekker uitgedronken - collega's waren de begrafenis al aan het regelen - maar een melkproduct dat niet goed meer is , dat ruik/proef je gewoon instant.
- handdoek goed laten drogen en 4-5 keer gebruiken, doe ik al +30 jaar, meestal wel 2 x douche per dag gezien levensstijl (dagelijks veel contact met dieren)

Sommigen hier vergeten ook wel dat je met die handdoek nog steeds een hoop dode huidcellen afveegt (zelfs als je net 'proper' gewassen bent), en ook haren. Ik hou het bij 2x en dan de was in. (3x zou ik nog wel doen, bv. al vaker gedaan wanneer ik op reis was, maar meer dan dat lijkt me niet meer zo hygiënisch :unsure:)

Maar bon, dit topic gaat over wat je doet om te besparen, dus ik heb het hier neergeschreven. En ja, telkens een propere handdoek gebruiken (wat ik al heel mijn leven doe) was een verspilling, maar dat is nu voorbij :niceone:

Ik ben overstag gegaan en brood zelf beginnen bakken. Kostprijs is lager (wel dat machine nog eerst terugverdienen) en is qua smaak dik te pruimen!

Nu nog eens bekijken want grotere zakken is voordeliger maar dat stockeren is mss wat minder leuk

Deze namiddag eens door het dorp gereden. Alle tavernes, restaurants en cafés vol. Incl terrasverwarmers.
Het kan er nog van af bij velen!
Dat is volgens mij omdat de realiteit pas over enkele maanden bij velen gaat toeslaan. (afrekening, aanpassing voorschot, ....)

Ik ben overstag gegaan en brood zelf beginnen bakken. Kostprijs is lager (wel dat machine nog eerst terugverdienen) en is qua smaak dik te pruimen!

Nu nog eens bekijken want grotere zakken is voordeliger maar dat stockeren is mss wat minder leuk
Verbruik machine ook meegerekend of ist zonnepanelen met terugdraaiende teller?

Als ge douched zonder washandje dan kan ik nog wel bedenken dat sommigen die handdoek toch vuil vinden nadat ze bepaalde delen pas echt “schoongeschrobbed” hebben bij het afdrogen. Dus je moet dan misschien geen washandjes wassen maar je wast dan meer handdoeken.
Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen bestaan die langs de ene kant met hun blote nagel aan hun poepgat krabben maar langs de andere kant dan weer wel na iedere douchebeurt een verse handdoek pakken. Van overcompensatie gesproken ...

Met dit mentale beeld voor mij herleef ik de corona vibes en heb ik heimwee naar de tijd dat we elkaar een elleboog in plaats van een hand gaven.

Hier ook een nieuwe handdoek elke dag, ik ben dan wel de enige in mijn omgeving die dat doet blijkbaar.
Ik heb hetzelfde met kousen, als ik 's morgens kousen aandoe en me een paar uur erna douch neem ik nieuw paar.
Meestal zelfs bij het nagel knippen, ik krijg al rillingen als ik diezelfde koude gedragen sokken opnieuw moet aan doen.

Sommigen hier vergeten ook wel dat je met die handdoek nog steeds een hoop dode huidcellen afveegt (zelfs als je net 'proper' gewassen bent), en ook haren. Ik hou het bij 2x en dan de was in. (3x zou ik nog wel doen, bv. al vaker gedaan wanneer ik op reis was, maar meer dan dat lijkt me niet meer zo hygiënisch :unsure:)

Maar bon, dit topic gaat over wat je doet om te besparen, dus ik heb het hier neergeschreven. En ja, telkens een propere handdoek gebruiken (wat ik al heel mijn leven doe) was een verspilling, maar dat is nu voorbij :thumb:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Strigilis Eerst den dezen gebruiken.

Hier ook een nieuwe handdoek elke dag, ik ben dan wel de enige in mijn omgeving die dat doet blijkbaar.
Ik heb hetzelfde met kousen, als ik 's morgens kousen aandoe en me een paar uur erna douch neem ik nieuw paar.
Meestal zelfs bij het nagel knippen, ik krijg al rillingen als ik diezelfde koude gedragen sokken opnieuw moet aan doen.

Mja, een paar sokken meer of minder gaat het verschil niet maken qua hoeveelheid was.

Wij gebruiken ook altijd propere handdoeken hoor. Hoeveel van die droogrekken hebben jullie staan in de badkamer??
Ik gebruik 2 handdoeken, mijn vrouw 3, dochter 2. Dat zijn 7 handdoeken die daar moeten te drogen hangen?

En zoals al gezegd, het is niet dat je enkel proper water af kuist he, waarom zou je anders uw handdoeken ooit wassen?

Verbruik machine ook meegerekend of ist zonnepanelen met terugdraaiende teller?
Zonnepanelen
Je kan sokken binnenstebuiten draaien en 2 keer dragen
Wij gebruiken ook altijd propere handdoeken hoor. Hoeveel van die droogrekken hebben jullie staan in de badkamer??
Ik gebruik 2 handdoeken, mijn vrouw 3, dochter 2. Dat zijn 7 handdoeken die daar moeten te drogen hangen?

En zoals al gezegd, het is niet dat je enkel proper water af kuist he, waarom zou je anders uw handdoeken ooit wassen?
Koop eens grotere handdoeken, uw dochter is wat 70cm?

Wij wassen die maar af en toe en douche quasi dagelijks minimaal beide 1 keer

Ik ben al blij dat ik niet de enige ben (of was) die altijd een propere handdoek gebruik(te). :lol:

Voelde mij na de eerste reacties hier al ne weirdo met smetvrees ofzo

Ik heb dat ook al gedaan, maar vond dat nu precies niet waard om te blijven doen. De besparing is toch zo groot niet?

Dat is volgens mij omdat de realiteit pas over enkele maanden bij velen gaat toeslaan. (afrekening, aanpassing voorschot, ....)
Dat zal bij een bepaald deel inderdaad het geval zijn, al zijn het vaak dezelfde mensen die veel op restaurant of café gaan en anderen die dat amper doen. Als je met een gezin van 5 ergens goed gaat eten kost dat gewoon een bom geld. Geld dat een gezin dat vroeger al maar net rond kwam er ook niet voor over had. Ik denk dat de winkels veel harder geraakt gaan worden door minder funshoppen als de horeca.

De mazoutprijzen zijn de laatste tijd toch goed aan het zakken, ondertussen nog €1,11/l. Ik kan me herinneren dat ik jaren terug ook eens aan €0,95 mazout ingeslagen heb (wat toen uiteraard duur was). Aan 2000L is dat 300 euro verschil, en de overheid gaat me een mazoutcheque geven van €300. 20% van de Vlaamse gezinnen stookt op mazout.
Voor gas is het uiteraard een ander paar mouwen, maar daar zitten we ondertussen toch ook alweer met een halvering van de prijs sinds de top. Vandaag ook weer ruim 5% lager, momenteel ziet het er toch niet echt naar uit dat de prijzen hier al gaan blijven hangen.

Vandaag ook weer ruim 5% lager, momenteel ziet het er toch niet echt naar uit dat de prijzen hier al gaan blijven hangen.
Ik zou persoonlijk nog niet te vroeg roepen om eerlijk te zijn. Zodra het eens goed vriest of goed koud wordt, ga je een opstoot krijgen. Laat ons hopen dat dat niet gebeurd voor eind december...

Meten is weten, maar testen is ook goed: gooi de sok tegen de muur en als die blijft kleven is het tijd voor nieuwe, anders zijn ze nog goed :ROFLMAO:

Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen bestaan die langs de ene kant met hun blote nagel aan hun poepgat krabben maar langs de andere kant dan weer wel na iedere douchebeurt een verse handdoek pakken. Van overcompensatie gesproken ...

Met dit mentale beeld voor mij herleef ik de corona vibes en heb ik heimwee naar de tijd dat we elkaar een elleboog in plaats van een hand gaven.
In een ver verleden hebben wij eens bacteriën op de kweek gezet om eens te onderzoeken wat nu proper/niet proper is - ik heb vooral onthouden dat de WC bril eigenlijk nog meevalt wanneer we vergeleken met deurklink, smartphone, toetsenbord, muis, vaatdoek, snijplank, handtas - kwestie van het eens even in perspectief te plaatsen.

Pindanootjes op café zijn soms ook een topper trouwens.

Ik heb dat ook al gedaan, maar vond dat nu precies niet waard om te blijven doen. De besparing is toch zo groot niet?
Hangt wederom van een aantal factoren af natuurlijk.
Broodmix of niet, zo ja dewelke? En met welk brood vergelijk je het, een brood van 800gr uit de supermarkt van €0.8 (gene zever, bestaat echt) of ééntje van de bakker aan €3 ;)

Terug
Bovenaan