besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Cara pils kopen ipv jupiler.

En over het algemeen minder drinken kopen. Dat vind ik echt duur. Dat vergt een zekere gewenning maar levert wel wat op. Anderzijds verdun ik sommige limonades nog met de helft water.
Tout Bien van Average Rob kopen in de Delhaize. Ik las toevallig dat een biersommelier zei dat het beter is dan Jupiler, en ik zag dat het (gemiddeld) ook goedkoper is.

Ik eet hier ook regelmatig als lunch paar boterhammen met zo een doosje makreelfilet in tomatensaus/olie. Vrij gezond, goedkoop en ge hebt uw wekelijkse portie vis binnen.
Ik eet dat ook wel graag maar 'k zou het niet direct naast m'n collega's beginnen eten. :)

Tout Bien van Average Rob kopen in de Delhaize. Ik las toevallig dat een biersommelier zei dat het beter is dan Jupiler, en ik zag dat het (gemiddeld) ook goedkoper is.
Ik vind Jupiler dan ook wel heel mottig tbh. Maar goed, zal er ook vanaf hangen met welk bier je 'opgroeide' tijdens het op stap gaan en op café etc.. hier is dat Cristal Alken.

Ik kijk gewoon een beetje, jaarlijks zijn er acties. Voor de zomer is er meestal 1 bak kopen 1 bak gratis en dan doe ik stock in voor heel de zomer. Soms ook 18+6 of 14+10.. zelden tot nooit een bak aan volle prijs gekocht.

Ik eet hier ook regelmatig als lunch paar boterhammen met zo een doosje makreelfilet in tomatensaus/olie. Vrij gezond, goedkoop en ge hebt uw wekelijkse portie vis binnen.

Had ik ook eens gedaan en in de vuilbak ik mijn bureau gekieperd. Savonds niet aan gedacht om die te ledigen en de volgende dagen ook niet. En ondertussen iedereen (incl mezelf) zich afvragen van waar die stank kwam na een dag of 2. Heeft dan toch nog een paar dagen geduurd eer ik mijn euro gevallen was.

Das gewoon Martens Pils in een andere verpakking toch? En daar wordt in onze contreien vooral van gezegd dat ge er het schijt van krijgt...

Eettips en inkopenstips. Kostenbesparingen zijn er vooral op gericht om te vermijden dat je naar afhaaleten/frituur of onnodige ongezonde dingen grijpt of eten moet weggooien.
1) maak een weekplanning. Niet te ambitieus zijn. Met vier/vijf gerechten kom je een heel eind. De restjes zijn voor de andere dagen. Doe altijd je frigo en diepvries open en probeer op te gebruiken wat je aantreft.
2) maak meer eten dan je nodig hebt voor één maaltijd. Restjes/diepvriesmaaltijden zijn lifesavers op vermoeiende dagen.
3) Ga niet naar de winkel als je honger hebt. Je inkopen om half zes 's avonds als je uitkijkt naar het avondeten gaan ervoor zorgen dat je niet aan de verleiding van ongezonde troep kunt weerstaan. Ga op zaterdag na het ontbijt of zorg dat je niet uitgehongerd bent.
4) Leg een lijst van standaardgerechtjes aan waar je steeds naar kunt grijpen als je geen inspiratie hebt bij het maken van je weeklijst.
5) Idealitair heb je wat recepten achter de hand voor maaltijden die je bijna volledig uit ingredienten uit de berging kunt halen. Denk aan een simpele pasta pesto of een curry.
6) Als je echt geen kookheld bent maar je wilt wel eens wat werk maken van zelf te koken , maar je weet totaal niet waar te beginnen bij het maken van een weeklijst, hang dan de velt-seizoensgroentenkalender aan je frigo, en vertrek van de groenten die je daar voor de huidige maand aantreft.
7) Ben je begaan met het milieu, maar vind je biogroenten te duur? Let dan vooral op dat je lokaal en in seizoen koopt, en dat je wat meer groenten en minder vlees koopt. Qua impact is dat enorm veel belangrijker dan dat biolabel.

Ik laat gewoon mijn warm eten aan huis leveren voor 8,5 euro elke dag.Groenten,aardappelen en vlees.Scheelt boodschappen,afwas,tijd,energie...
Ik ben alleenstaande.

Laatst bewerkt:
Dat is dan voor 1 persoon vermoed ik?
Thans heel schaalbaar is dat niet, stel een gezin van 3:
3+8,5*30dagen = 764.
Moet je nog drinken, ontbijten en middag eten.

Spaghetti bolognese maken voor 3 is 2-10€ totaal afhankelijk van hoe goed je de kwaliteit wilt. Kost 20 minuten werk en maak je saus in bulk, Vries ze in en het is maar opwarmen de volgende keer. Afwassen etc is nu ook de kost niet en wekelijks langs een winkel passeren ook niet. Natuurlijk met een deftig lijstje en geen honger zoals hierboven al eens vermeld.

En kook je een beetje vers toch ook wel een serieus verschil in milieuvriendelijkheid. Zo'n kant en klare maaltijden komen waarschijnlijk in plastieken verpakking?

Van die bulk zaken wat wij maken en invriezen:
-soep
-stoofvlees
-goulash
-pulled pork (gemakkelijk tussen wraps)
-videe
-Chili
-bolognese

Voor spaghetti maak ik in één keer 7 porties.
Super lekker, en makkelijk voor de avonden wanneer ik geen zin heb om te koken.

Kost ook bijna niets als je gehakt nog eens 1 + 1 kan kopen.

Zo zie je maar weer dat je vooral kostenefficiënt kan koken als je daar in de eerste plaats al voldoende middelen voor hebt.

Nu kan ik ook veel meer in bulk kopen/koken en zo voordeel eruit halen, maar vroeger op ons klein appartement had ik daar überhaupt niet de ruimte voor om dat allemaal een plaats te geven. Al zeker niet voor zaken die in de diepvries moeten worden bewaard.

Nog een tip om in tijden van dure elektriciteit wat te besparen: koop een grote powerbank, neem hem mee naar je werk en laadt hem tijdens de werkuren op op kosten van het bedrijf. Thuis kan je dan je gsm en laptop opladen met de elektriciteit die je gestolen hebt van het werk. In het verlengde kan je ook een battery charger meenemen om opnieuw op kosten van de chef je lege batterijen op te laden. Zie het als een soort extralegaal voordeel. Mijn powerbank staat alvast op (checkt) 94%, dankuwel

Nog een tip om in tijden van dure elektriciteit wat te besparen: koop een grote powerbank, neem hem mee naar je werk en laadt hem tijdens de werkuren op op kosten van het bedrijf. Thuis kan je dan je gsm en laptop opladen met de elektriciteit die je gestolen hebt van het werk. In het verlengde kan je ook een battery charger meenemen om opnieuw op kosten van de chef je lege batterijen op te laden. Zie het als een soort extralegaal voordeel. Mijn powerbank staat alvast op (checkt) 94%, dankuwel
Je kan ook winkeldiefstallen zien als welvaartsherverdeling!
:S

Je kan ook winkeldiefstallen zien als welvaartsherverdeling!
:S
Ik heb op Vice eens een documentaire gezien over de Robin Hoods van Londen. Dat waren armen die gingen stelen uit de winkel voor zichzelf maar ook voor andere armen uit de buurt (tegen een kleine vergoeding natuurlijk).

Die docu heb ik vooral onthouden omdat er een dude gewoon met een kalkoek naar buiten wandelde uit de winkel, dat lukte omdat die zo vol zelfvertrouwen dat deed dat iedereen dacht dat het wel de bedoeling/afgesproken was :unsure:

Een 20.000 mah powerbank kost pakweg 50 euro.
Pakweg 0,2 kwh om die volledig op te laden

Volgens VREG is de gemiddelde prijs in augstus: 0,67euro per kwh https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Prijzen_elektriciteit.html (woning 1200kwh genomen)

Dus je investeert 50 euro om 0,2*0,67 = 0,134 euro per dag uit te sparen
Dus je moet dit 373 dagen doen om die 50 euro eruit te halen.

Dat vind ik toch niet echt rendabel.

Laatst bewerkt:
Ik heb op Vice eens een documentaire gezien over de Robin Hoods van Londen. Dat waren armen die gingen stelen uit de winkel voor zichzelf maar ook voor andere armen uit de buurt (tegen een kleine vergoeding natuurlijk).

Die docu heb ik vooral onthouden omdat er een dude gewoon met een kalkoek naar buiten wandelde uit de winkel, dat lukte omdat die zo vol zelfvertrouwen dat deed dat iedereen dacht dat het wel de bedoeling/afgesproken was :unsure:
Zo ben ik vroeger eens backstage geraakt op pukkelpop door een fluovestje aan te doen en een zitbank op mijn schouder naar binnen te dragen. Zou vandaag de dag uiteraard niet meer lukken.

Terug
Bovenaan