Berekening eindafrekening variabel tarief met digitale teller en bepaling voorschot

rubenvb

Well-known member
Hallo iedereen,

met de stijgende prijzen komt er weer veel informatie over van alles en nog wat gerelateerd aan je energiefacturen.

Zo las ik iets over gebruiksprofielen en hoe die worden toegepast om je opgemeten jaarverbruik uit te smeren over het jaar. Zie de uitleg van de VREG hier: https://www.vreg.be/nl/verbruiksprofielen-en-productieprofielen
Daar staat tevens bij dat dit enkel gebruikt wordt indien er geen nauwkeurige informatie per uur of kwartier beschikbaar is.
Die is natuurlijk wel beschikbaar met een digitale teller, dus ik verwacht ook dat een energieleverancier die data effectief gebruikt.

Is dat zo bij elke leverancier?
Wat zijn de wettelijke bepalingen hieromtrent?

Het vervelende waar ik nu mee zit is dat op onze werf een mager verbruik nu blijkt onderhevig te zijn aan een schatting van verbruik van Fluvius, en ondanks het feit dat ik een realistische eindafrekening al dubbel en dik met de voorschotten heb betaald, hebben ze zomaar het voorschot opgetrokken met 50%. Ik denk dat ik nu iedere maand mijn jaarverbruik (sinds februari is dit een kleine 200 kWh, tegen een 4-6 c€, dus waarschijnlijk iets van een 25-35c€ met alle heffingen e.d.) aan totale kost betaal. Ik had al eens gebeld naar de leverancier, ze gingen het voorschot verlagen (door mijn uitleg van dat we er nog niet wonen), maar als ik online en op mijn nieuw voorschotfactuur kijk, is er juist niets veranderd.
Op hun website staat nu dit:
Je nieuwe voorschot werd automatisch berekend op basis van de schatting van je jaarverbruik. Die schatting krijgen we van Fluvius en kunnen we niet aanpassen.
Dus hoe zit het nu juist? Hoe wordt dat geschat verbruik vanuit Fluvius opgemaakt en hoe gaat mijn eindafrekening er werkelijk uitzien?
 
Vraag me dat ook af, stel nu koppel gaat 6 maand overwinteren in Spanje, geen verbruik elektriciteit, verwarming op vorstbeveiliging, dus quasi geen verbruik...
 
Hallo iedereen,

met de stijgende prijzen komt er weer veel informatie over van alles en nog wat gerelateerd aan je energiefacturen.

Zo las ik iets over gebruiksprofielen en hoe die worden toegepast om je opgemeten jaarverbruik uit te smeren over het jaar. Zie de uitleg van de VREG hier: https://www.vreg.be/nl/verbruiksprofielen-en-productieprofielen
Daar staat tevens bij dat dit enkel gebruikt wordt indien er geen nauwkeurige informatie per uur of kwartier beschikbaar is.
Die is natuurlijk wel beschikbaar met een digitale teller, dus ik verwacht ook dat een energieleverancier die data effectief gebruikt.
Ik zie niet in waarom dat niet het geval zou zijn. Dat doen ze nu ook al op voorwaarde dat ze ofwel :
1) dit via een digitale meter doorkrijgen
2) hun meteropnemer dit is komen verifiëren.

Het vervelende waar ik nu mee zit is dat op onze werf een mager verbruik nu blijkt onderhevig te zijn aan een schatting van verbruik van Fluvius, en ondanks het feit dat ik een realistische eindafrekening al dubbel en dik met de voorschotten heb betaald, hebben ze zomaar het voorschot opgetrokken met 50%. Ik denk dat ik nu iedere maand mijn jaarverbruik (sinds februari is dit een kleine 200 kWh, tegen een 4-6 c€, dus waarschijnlijk iets van een 25-35c€ met alle heffingen e.d.) aan totale kost betaal. Ik had al eens gebeld naar de leverancier, ze gingen het voorschot verlagen (door mijn uitleg van dat we er nog niet wonen), maar als ik online en op mijn nieuw voorschotfactuur kijk, is er juist niets veranderd.
Fluvius maakt enkel een raming op wanneer zij niet zelf ter plaatse zijn komen verifiëren. Ze zijn wettelijk verplicht om 1 keer om de 4 jaar (als ik mij nog goed herinner) een effectieve meteropname te doen (ipv de doorgegeven versie van de gebruiker te accepteren). En als jij ze dan niet binnenlaat (of jij hebt de meterkaart vb gemist en geen gegevens doorgegeven) dan hebben zij het recht om een raming te doen.

Is zo'n beetje een dissuadering dat je hen toch binnenlaat. En die raming doen ze dan niet op basis van historische gegevens, maar gewoon op basis van wat men als een normaal verbruik acht.

Maar bij de eerstvolgende keer dat zij dan effectief de meter persoonlijk kunnen inspecteren, doen ze een verrekening naar de reële stand en krijg je dan ook dit bedrag terug uitgekeerd.
Ik heb zo 1 jaar 750€ mogen opleggen. En heb toen het jaar erop bij de afsluiting van de meter en de notatie van de exacte stand van de meter dat gewoon teruggekregen.

En neen, bellen, klagen en zagen verandert daar niets aan. Gewoon wachten tot de volgende keer.
 
Terug
Bovenaan