Ben Weyts wil wolf niet langer beschermen

In principe wel maar als je ook naar andere gebieden kijkt waar ze al lang wolven hebben: er zullen altijd huisdieren en vee doodgebeten worden, volledige bescherming is praktisch niet haalbaar. Als je de wolf toelaat in een gebied zullen er huisdieren en vee sterven. Ik ben persoonlijk ook eerder een natuurliefhebber dan een dierenliefhebber op dat vlak maar ik snap wel dat er mensen zijn die dat anders zien.
Het emotionele aspect doet inderdaad veel. In het geval van de wolf zit je dan ook nog met een relatief wijdverspreide conspiracy theorie dat ze uitgezet zijn, hoewel niemand op die vraag kan antwoorden wat het doel nu precies zou zijn daarvan.
Weyts weet natuurlijk ook dat hij met dit voorstel zowel tegen- als voorstanders gaat krijgen, maar ik kan alleen maar hopen dat het er niet doorkomt of dat Europa desnoods ingrijpt. Een diersoort wordt niet zomaar beschermd voor zijn mooie ogen he.

Het emotionele aspect doet inderdaad veel. In het geval van de wolf zit je dan ook nog met een relatief wijdverspreide conspiracy theorie dat ze uitgezet zijn, hoewel niemand op die vraag kan antwoorden wat het doel nu precies zou zijn daarvan.
Weyts weet natuurlijk ook dat hij met dit voorstel zowel tegen- als voorstanders gaat krijgen, maar ik kan alleen maar hopen dat het er niet doorkomt of dat Europa desnoods ingrijpt. Een diersoort wordt niet zomaar beschermd voor zijn mooie ogen he.
DE EU heeft net de bescherming van de wolf verlaagd om zo'n maatregelen als deze die Weyts voorstelt mogelijk te maken, een paar maand terug was dit nog niet mogelijk geweest denk ik omwille van EU regels.

Off-topic: ik heb een achterneefje en hij heet Wolf. ik beeld me altijd in dat ze het over hem hebben als ik krantenkoppen lees zoals "Ben Weyts wil wolf niet langer beschermen", of "Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) stelt bescherming wolf in vraag: "Leven wolf belangrijker dan leven pony's en schapen?"".

Er kan geïnvesteerd worden in kuddebewakingshonden om bijv. vee te beschermen, maar dat is wel relatief duur. Veehouders krijgen dan eigenlijk het gevoel dat zij betalen voor een ecologisch belang.

Misschien is het ook een idee voor een bedrijf om meer kosteneffectieve maatregelen te bedenken.

Laatst bewerkt:
Een eigenaar van een pony/schapen whatever dat zijn dieren niet op stal zet kan ook investeren in een anti wolf omheining.

Maar het mag precies geen geld en geen moeite kosten om je eigen dier te beschermen..

Als mijn bomma haar kippen 's nachts niet binnen zet kan er 's morgens ook wel eens weg zijn door een vos/marter/...

Een eigenaar van een pony/schapen whatever dat zijn dieren niet op stal zet kan ook investeren in een anti wolf omheining.

Maar het mag precies geen geld en geen moeite kosten om je eigen dier te beschermen..

Als mijn bomma haar kippen 's nachts niet binnen zet kan er 's morgens ook wel eens weg zijn door een vos/marter/...
Liefst van al draait de maatschappij op voor zulke zaken he. Kwestie van toch wat landbouw-manieren te hebben als hobbyist.

Je zou denken dat hoe groter de partij hoe groter de pool waaruit men kan vissen voor competente personen om in een regering te stoppen maar het blijkt gewoon dat dat niet zo is.
Je kan het ook anders bekijken. Er zijn intussen zoveel regeringen en zoveel plekken te vullen dat het bijna onmogelijk wordt nog competente mensen te vinden om al die plekken op te vullen.

Het was vroeger niet nodig, vandaar die weerstand denk ik. De wolf is nog maar recent terug in het land uiteindelijk, dus dat werkt in mensen in hoofd een beetje zoals een verworven recht: "ik heb nooit mijn beesten moeten beschermen en nu is dat ineens wel nodig, wat een zever!" In landen waar de wolf nooit weg is geweest zal dat wel anders liggen denk ik.
En ook in die situatie heb je mensen die zich afvragen waarom we die niet allemaal afmaken wegens "overlast".

Overigens recent nog iets gelezen over Leopold I, die een fervent jager was. Een van de sterke verhalen errond is dat hij eigenhandig de laatste wolf van België zou geschoten hebben, en het was een grote!

Je kan het ook anders bekijken. Er zijn intussen zoveel regeringen en zoveel plekken te vullen dat het bijna onmogelijk wordt nog competente mensen te vinden om al die plekken op te vullen.
Die plekken vullen is 1 ding, maar hun diepe zakken vullen voor al die nutteloze postjes is weer iets anders.

DE EU heeft net de bescherming van de wolf verlaagd om zo'n maatregelen als deze die Weyts voorstelt mogelijk te maken, een paar maand terug was dit nog niet mogelijk geweest denk ik omwille van EU regels.

Omdat en dat moet hierbij wel onderstreept worden, vermoedelijk minstens voor een deel omdat von der Leyen’s pony opgepeuzeld werd door een wolf.

The U-turn started in September 2023, when Commission President Ursula von der Leyen advocated to downgrade the species’ protection following the death of her pony, Dolly, reportedly due to a wolf attack. In December 2023, the European Commission proposed to downlist the species under the Bern Convention. Just a year earlier, the EU rejected the same proposal for lacking a scientific basis.

From a conservation perspective, the decision is expected to undo decades of progress. While strict protection under the Habitats Directive has allowed wolf populations to recover, their condition remains fragile in most of Europe. It grants Member States greater flexibility in ‘managing’ wolf populations, including increased culling, which is bound to threaten the species. To avoid this setback, we call on Member States to keep the wolf strictly protected under their national law.

Weakening the Habitats Directive undermines one of the EU’s most effective tools for preserving biodiversity: the law effectively restores species, protects ecosystems, and helps safeguard Europe’s natural heritage.

Al die 'dierenliefhebbers' met hun pony eten overigens ongetwijfeld graag een goeie steak in 't weekend of net-geen-plofkip uit de supermarkt, liefst zo goedkoop mogelijk. Maar als een wolf aan hun pony'tje komt... oh nee...

Al die 'dierenliefhebbers' met hun pony eten overigens ongetwijfeld graag een goeie steak in 't weekend of net-geen-plofkip uit de supermarkt, liefst zo goedkoop mogelijk. Maar als een wolf aan hun pony'tje komt... oh nee...

Dat is toch naast de kwestie?
Het is trouwens meer dan alleen maar “aan hun pony’tje zitten”. De bescherming van de wolf is nu zo dat ze in feite geen duimbreed in de weg mag gelegd worden omdat ze zo beschermd zijn.
Dit houdt een bepaald risico in voor ons als klein volgebouwd landje niet enkel voor vee en pony’s maar ook voor de gehele leefomgeving omdat ze ook niet gestoord mogen worden. Dit in vraag stellen lijkt me nu toch niet zo absurd.

Dat is toch naast de kwestie?
Het is trouwens meer dan alleen maar “aan hun pony’tje zitten”. De bescherming van de wolf is nu zo dat ze in feite geen duimbreed in de weg mag gelegd worden omdat ze zo beschermd zijn.
Dit houdt een bepaald risico in voor ons als klein volgebouwd landje niet enkel voor vee en pony’s maar ook voor de gehele leefomgeving omdat ze ook niet gestoord mogen worden. Dit in vraag stellen lijkt me nu toch niet zo absurd.

Van zodra een wolf een gevaar vormt voor mensen mag men hem voor mijn part afschieten.

Een pony is wat mij betreft niet anders dan een kalfje, alleen krijgt die eerste doorgaans een naam, "Gino de pony", en die laatste een oormerk "wandelende biefstuk of melkfabriek".

Wil je een pony houden voor je plezier? Prima, dan moet je maar zorgen voor een veilige stalling. Maar niet een pleidooi gaan houden om de natuur terug kapot te maken (een toppredator die terugkeert is een teken van een herstellend ecosysteem) om jouw hobby goedkoop te houden.

In een ideale wereld zou ik ook graag de ruimtelijke wanorde van dit land aanpakken, en de 'verpaarding' aanpakken door op die dieren (inclusief pony's dus) een stevige extra belasting te heffen. Nu gaat hopen landbouwgrond verloren aan dure paardeneigenaars.
Zal nooit gebeuren, want enerzijds 'het zijn toch 'oh zo lieve diertjes'' en anderzijds paarden houden is een hobby die al eens voorkomt bij de 'machtigere'/rijkere klassen.

Als je zo veel geld kunt geven aan een paard/pony, dan zal er wel een schrikdraad aan af kunnen zeker? Blijft een luxeproduct, paarden en pony's zijn nu éénmaal niet goedkoop.

Als je zo veel geld kunt geven aan een paard/pony, dan zal er wel een schrikdraad aan af kunnen zeker? Blijft een luxeproduct, paarden en pony's zijn nu éénmaal niet goedkoop.
Goh, ik denk dat zo'n pony nu wel meevalt qua kost, als je toch ergens een (kleine) weide hebt. Maar inderdaad, die omheining moet gewoon als een standaard worden meegenomen in de totale kost.

Goh, ik denk dat zo'n pony nu wel meevalt qua kost, als je toch ergens een (kleine) weide hebt. Maar inderdaad, die omheining moet gewoon als een standaard worden meegenomen in de totale kost.
Ik lees 3000-5000 euro per jaar zou een pony kosten (stalkosten, dierenartskosten, voeding, ...), naast de aanschaf van de pony zelf. Dus dat is toch al eerder iets voor de 'rijke' mensen.

Ik lees 3000-5000 euro per jaar zou een pony kosten (stalkosten, dierenartskosten, voeding, ...). Dus dat is toch al eerder iets voor de 'rijke' mensen.
Mijn buurman heeft zo'n weide naast mijn tuin, waar hij dan tijdelijk pony's zet van een vriend (die ze doorverkoopt). Die vriend draagt natuurlijk al de dierenartskosten, maar terwijl die hier staan eten die gewoon wat er ook op de weide groeit, en staan die onder een gammel afdak als ze willen. Ik dacht dat (sommige?) pony's ook gewoon heel het jaar door buiten konden staan, dus of daar nu veel stalkosten bij komen kijken. Enfin ja een beest kost geld, maar die 3000-5000 EUR lijkt me nu wel hoog hoor.

Sappig onderwerp, al even sappig als die pony van Von Der Leyen was voor die wolf. Ik had altijd een lichte aversie voor NVA omdat dat in mijn ogen te vaak een partij is voor de gegoede middenklasse, en als ze weer eens duidelijk de kans kiezen van mensen met meer geld dan verstand -in plaats van de overduidelijk rationelere keuze om de wolf te beschermen-, bevestigen ze mijn verzuurde negatieve gevoelens over een bepaald segment aan luxeverslaafde Vlamingen die hun egoistische rothobbies belangrijker vinden dan het milieu. En ja, ik voel jullie ogen (waarschijnlijk terecht) al rollen in jullie kassen over de veralgemeningen waar ik voor de zoveelste keer mee afkom. Maar toch. Mwahaha.:evil:

Da's aan de ene kant waar maar heel wat hobbies kosten geld, moest de overheid zeggen dat bvb wielertoeristen vanaf volgend jaar een paar duizend euro per jaar zouden moeten betalen om hun hobby te kunnen blijven uitoefenen, zou dat ook wel wat weerwerk zou veroorzaken, al is er een redelijke groep die nu ook al zo'n bedragen uitgeeft.

Sappig onderwerp, al even sappig als die pony van Von Der Leyen was voor die wolf. Ik had altijd een lichte aversie voor NVA omdat dat in mijn ogen te vaak een partij is voor de gegoede middenklasse, en als ze weer eens duidelijk de kans kiezen van mensen met meer geld dan verstand -in plaats van de overduidelijk rationelere keuze om de wolf te beschermen-, bevestigen ze mijn verzuurde negatieve gevoelens over een bepaald segment aan luxeverslaafde Vlamingen die hun egoistische rothobbies belangrijker vinden dan het milieu. En ja, ik voel jullie ogen (waarschijnlijk terecht) al rollen in jullie kassen over de veralgemeningen waar ik voor de zoveelste keer mee afkom. Maar toch. Mwahaha.:evil:
Maar is het echt een overduidelijke rationelere keuze? Als het mijn keuze was zou ik ook 100% voor de wolf kiezen maar da's niet omwille van rationele afweging, eerder omdat ik fan ben van wilde natuur (en niets met pony's heb).

Maar is het echt een overduidelijke rationelere keuze? Als het mijn keuze was zou ik ook 100% voor de wolf kiezen maar da's niet omwille van rationele afweging, eerder omdat ik fan ben van wilde natuur (en niets met pony's heb).
Nee, ik ga me niet laten verleiden tot die discussie want het is natuurlijk wat genuanceerder dan mijn initiele hersenkronkels. Ja, pony's zullen wel geluk brengen in sommige mensen hun leven. meer dan een kat zou doen? Hmm. Misschien.
Men doet wat men wilt. Misschien ben je zodanig geobsedeerd dat je de helft van je inkomen afgeeft om toch maar een pony te kunnen hebben en leef je voor de rest in vergelijkbaar comfort als het beest zelf. (Maar toch. Zet een hek, verdorie.)

In een ideale wereld zou ik ook graag de ruimtelijke wanorde van dit land aanpakken, en de 'verpaarding' aanpakken door op die dieren (inclusief pony's dus) een stevige extra belasting te heffen. Nu gaat hopen landbouwgrond verloren aan dure paardeneigenaars.
Zal nooit gebeuren, want enerzijds 'het zijn toch 'oh zo lieve diertjes'' en anderzijds paarden houden is een hobby die al eens voorkomt bij de 'machtigere'/rijkere klassen.
Weyts is een dwaas, uiteraard heeft een wolf hier meer recht om te zijn en leven dan wat luxe-huisdieren.

De verpaarding van Vlaanderen is overigens een steeds groter probleem aan het worden:
Paardachtigen: gestegen van ~77.600 (2010) naar ~190.600 (2023), +145 %
Niet alleen gaat er zo steeds meer natuur- en landbouwgrond verloren, maar nu gaan we er dus ook nog eens ons beleid op aanpassen ten nadele van echte natuur.

Ik zie het overigens somber in voor de wolf, want ook de jacht heeft een sterke lobby tegen de wolf. Ze zullen het zelf niet met zoveel worden zeggen, maar jagers zijn bang dat wolven hun wild zullen opeten zodat zij het niet meer kunnen afschieten... Bah.

Terug
Bovenaan