Ben jijzelf ooit al financieel gescamd geweest?

Ben jijzelf ooit al financieel gescamd geweest?

• Ja, maar ik kon steeds al het geld recuperen

Stemmen: 4 4,2%
  • Ja, voor een klein bedrag

Stemmen: 21 21,9%
  • Ja, voor een middelgroot bedrag

Stemmen: 4 4,2%
  • Ja, best voor een groot bedrag

Stemmen: 2 2,1%
  • Al mijn geld was weg!

Stemmen: 0 0,0%
  • Neen nog nooit

Stemmen: 65 67,7%

• Totaal aantal stemmers
    96

makila

Well-known member
Crowdfunder FE
Tegenwoordig is het schering en inslag. De stemming is anoniem (tenzij je hier iets over wenst te posten).

Voor mij is het optie 2.

* Ik heb ooit geinvesteerd in een legaal en nog steeds bestaand (Canadees) bedrijf. Maar ik had betaald via E-gold en de eigenaar lacht mij nu vierkant uit na het faillissement van E-gold. 200€ investering kwijt.
* Voor het overige een keer of 5 (zoiets) wat kleine bedragskes maar het geld wel telkens volledig kunnen recupereren.

Laatst bewerkt:
Tot op heden nog niet. Paar keer in het verleden ergens iets gekocht dat ik niet 100% vertrouwde en dan via Paypal. Bij niet aankomen ervan, de systemen van Paypal gebruikt om dat geld dan terug te vorderen.

Die truc gebruik ik nog altijd bij dingen die ik niet 100% vertrouw. Dat of Klarna. Dat is ok een extra bescherming waarbij er enkel betaling verwacht wordt na ontvangst van het bestelde goed.

Als 12 jarig manneke in Runescape, ja, door iemand die ik in het echt kende. Al mijn coal kwijt ☹️ Op dat moment niet leuk natuurlijk maar het heeft me toen wel een belangrijke les geleerd. Nadien nooit meer gescamd geweest voor zover ik weet.
Ik ben wel iemand die eigenlijk nooit zijn kastickets nakijkt, dus ik zal al wel dikwijls te veel betaald hebben. Zo herinner ik mij dat ik in een restaurant betaalde voor eten voor 2 personen, ik wandel naar buiten en de ober roept mij terug om te zeggen dat hij mij per ongeluk de rekening van de tafel ernaast had gegeven - van 6 personen. Ik had het zelf niet door ... :headshake: gewoon betaalt en vertrokken.

Voor mijn verhuis naar Canada mijn iMac willen verkopen. Had iemand met interesse, geen rare berichten ofzo alles leek normaal. Hij vroeg of hij met overschrijving kon betalen aangezien hij geen kleine 2000 in cash op zich wilde hebben, wat ik wel begreep. Ik was al weken vanalles aan het verkopen voor die verhuis en had al gewerkt met overschrijvingen en dat was telkens ok, dus na een tijdje was ik gewoon wat minder op mijn hoede.
Hij komt langs, mooi op tijd, oprechte interesse en stelde goede vragen over de computer. Bij het betalen ook mooi dubbel checken of mijn bankrekening juist was, toonde ook hoe het in de app van zijn rekening was gegaan, stonden ook andere betalingen op, leek allemaal perfect in orde. Het moment dat hij wegging had ik wel een raar gevoel, maar ik dacht dat het gewoon een beetje onzekerheid was omdat het over een (toen voor mij) groot bedrag ging.
Het ging toen om een buitenlandse overschrijving (hij was van NL) dus dat ging sowieso een paar dagen duren, natuurlijk stond er na een paar dagen niets op mijn rekening en die was ook niet meer te bespeuren. Bleek dat een fake app geweest te zijn, en hij en zijn bende hadden voor een kleine 100k aan materiaal gestolen over heel Belgie. Er is nog een aflevering over geweest op een Nederlands misdaadprogramma en ze hebben hem uiteindelijk te pakken gekregen.

Ik heb mij lang heel dom en naïef gevoeld maar kijk, een belangrijke (maar droevige) les geleerd en hij heeft 4 jaar in den bak gezeten en ik niet dus wie is er dan de dommerik.

Schoenkastje gekocht op Bol dat te klein was om praktisch te zijn. Op de foto's pasten schoenen er in maar die waren photoshop. Ik dacht ik vertrouw het toch maar helaas, er passen dus geen schoenen in.

Ik heb mij lang heel dom en naïef gevoeld maar kijk, een belangrijke (maar droevige) les geleerd en hij heeft 4 jaar in den bak gezeten en ik niet dus wie is er dan de dommerik.
Bovenstaand is mij nog niet voorgevallen maar ik vind dit voorbeeld wel één van de lastigste scams om bulletproof te vermijden. Je hebt echt van die gladde mannekes die het spel even goed kunnen spelen als ne echte koper en dan moet je al een 5 paar ogen aan uwe kop hebben.

Je hebt wel apps zoals payconiq / QR code waar je zelf de betaling kan controleren als verkoper maar die bestonden toen nog niet. En daar zitten ook limieten op (echter dat is wel het veiligste)

Laatst bewerkt:
Ikzelf niet, maar mijn vrouw via de Poolse versie van 2ehands.be, kreeg berichtje van een geinteresseerde koper. Een beetje een bizar verhaal ontstond waarbij de koper aangaf in een dorpje te wonen waar de default delivery dienst van die 2ehands website niet leverde, en die gaf mijn vrouw een link kreeg naar een namaak DPD/DHL website om het via daar te sturen. Die website vroeg dan om een BLIK-code* om de verzendingsbon te genereren en mijn vrouw gaf die code daarin met het idee dat ze daarmee de verzending betaalde, maar die code hebben de scammers dan gebruikt om gelijk aan een bankautomaat het maximum van de rekening te halen dat er toen opstond. Dat was iets van een 500 tot 1000 euro ofzo. Mijn vrouw kreeg dan een pop-up van de bank om de transactie goed te keuren, maar goed, dat is standaard en ze had dat niet deftig gelezen en dus gewoon goedgekeurd, en geld kwijt.

*BLIK-code: Pools systeem waarmee je met je bank app op de telefoon een code kan genereren die je op het internet bij een aankoop, aan de bank automaat of aan een bank terminal kan ingeven ter betaling en na het ingeven van die code krijg je dan een pop-up in je bank app "er wordt met jouw gegenereerde blik code een betaling ter waarde van x PLN uitgevoerd, goedkeuren of afwijzen?"

Ik éénmaal, of tweemaal... maar bij die tweede maal gewoon een paypal chargeback gedaan (kan ook een aankoop geweest zijn die oprecht per vergissing nooit verzonden/aangekomen is) en klaar ermee.

Eerste maal was irl. Stond iemand aan de deur die rond ging voor het goede doel, een kindje hier in de buurt met een hersentumor waarvoor ook in de frituren, bakkers, etc. spaarpotjes stonden voor een 'Hail Mary' behandeling in de V.S., ik heb die man een klein bedrag gegeven.

Bleek achteraf dat hoewel dat kind echt was, die man een oplichter was, stond in de krant. Hoop dat iemand anders die man z'n verdiende loon gegeven heeft, sommige mensen hebben nu eens géén schaamte. Niet dat ik er veel aan kwijt was gelukkig, maar zo profiteren van een ziek kind, je moet maar durven.

Dat is ooit een keer voorgevallen met Amazon. Ze hadden een cadeaubon besteld voor naar mijn eigen adres te sturen. Stond nochtans een 2FA op. Gelukkig was het met waardebongeld op die account en dus geen echt geld. Wel meteen mijn gelinkte betaalmethoden daar weggehaald en de nodige wachtwoorden vervangen.

Ik niet, al snap ik nog steeds niet dat ik als 14-jarige letterlijk 30 dollar in een enveloppe gestoken heb om naar de US te sturen voor een leveling guide van World of Warcraft.

3 weken later ineens een mail met de guide erin :p Dat waren nog simpelere tijden, nu is het echt opletten aan alle kanten.. één keer afgebroken in het betaalscherm van mijn app dat mijn frank net op tijd viel, maar je moet gvd zo aandachtig zijn tegenwoordig 😥

Ooit eens voor 25 euro voor een paar cd's gekocht op de website van een label waar ik eerder ook had gekocht. Maar opeens was de paypal optie weg dus ik had via overschrijving betaald.

Moet niet lang raden waarom de paypal optie verdwenen was dus.

Twee keer op tweedehands.be. 2 keer een game. 1 keer zogezegd verloren gegaan in de post een andere keer geen verdere reactie na de betaling...

Één keer voor een €400

Tijdens Corona. Trampoline van de kinderen kapot. Dus ik naar Van Cranenbroeck. Maar daar moest je dan zo om beurt binnen. Stond een gigantische rij. Ging uren duren.

Dan een webshop gevonden waar ze vanalles "fitness" verkochten. Dus ook van die hele die roeimachines, loopbanden, ...

Was een zeer mooie website. En alle artikels hadden veel uitleg. Ook over reserveer onderdelen die bij dat artikel hoorden en dergelijke. Bij de trampoline stond ook het aantal veren en van die zalen. De prijzen waren ook gewoon realistisch. Want was duurder als bij Van Cranenbroeck. Maar daar ging ik geen uren aanschuiven..

Was Fitness-Shops.nl ofzo

Afrekenen met bancontact...

En dan stilte.

Na een paar dagen gezocht op trust-pilot een dat dan gemerkt dat het ondertussen ook op tv was geweest en alles.

Dus... Altijd trust pilot checken.

Ik blijf het toch frappant vinden dat het mogelijk is om een webshop te maken met bancontact. En dat het dan voor de instanties blijkbaar compleet onmogelijk is om daar ook maar iets van terug te vinden.

In mijn afrekeningen kwam dat ook gewoon voorbij. Maar bij bestemming enkel een naam. Geen rekeningnummer....

Onrechtstreeks. Binnenvlucht geboekt in China en paypal werd gehackt vanuit internetcafé, ik kreeg gewoon mijn ticket maar de betaling kwam nooit door naar de vliegmaatschappij. De call operator, vrouw met hongerloon moest dat voorschieten, kreeg ik ook een huilmail van.

Boedapest anno 2014

Het begon allemaal heel onschuldig. Ik zat op een terrasje, rustig mijn 11ste pintje te drinken, toen twee buitengewoon vriendelijke en bloedmooie dames mij aanspraken. Ze lachten, ze complimenteerden mijn niet-brocolli kapsel, en plots voelde ik mij weer een jonge dekhengst van 18.

“Kom met ons mee naar een gezellig barretje,” zeiden ze.

Dus wij — mijn copain en ik — naar dat barretje elk met een knalharde stijve.

Binnen was het donker, muziek luid, en de eigenaar knikte naar de dames alsof ze familie waren. Maar op dat moment dacht ik nog: tiens, veu de rest geen volk hier beetje bizarre fieu

De dames bestelden voor mij de “speciale palinka” en "stella's" because they are from Belgium ho ho ho
Eentje werd twee.
Twee werden vier.

Ik voelde mij ondertussen een Hongaarse aristocraat.

Na een kwartiertje vroeg ik de rekening (in Forint) want ik had al in de mot dat er iets niet pluis was.

Omgerekend naar euro: rond de €4300 als ik het mij nog goe herinner

Ik dacht eerst dat het een telefoonnummer was.
Maar nee.

Ik keek naar de eigenaar en plots kwam er ne fucking wannabe buitenwipper van ne pé via de trappen naar beneden
Hij keek naar de dames.
De dames keken naar mij.
En plots begreep ik 100% zeker wat er gaande was. 🤡

Mijn maat fluisterde:
“Befferke… ik denk dat wij hier de avond sponsoren.”

Toen ik voorzichtig zei dat dit misschien een klein misverstandje was, kwam den wannabe buitenwipper naast ons. Hij leek een haalbare kaart alst op een gevecht ging aankomen ondanks de littekens op zijn meurend bakkes.

"You guys ordered the special Palinka"

Op dat moment beslisten mijn copain en ik dat het tijd was voor een tactische terugtrekking in het plat Vilvouds met een vleugje Brussels. De bitches vroegen daarop over wat we aan het discussieren waren (thank god dat nagenoeg heel de aardbol geen kloten kan verstaan wat we zeiden zelfs niet in ons eigen land), bref

Ik sprak dus af met mijn maat dat ik de wannabe buitenwipper ging problemen neer te leggen me ne welgemikte vuistslag op de kin en dat hij zich moest bezig houden met de bitches en de snowflake eigenaar.
Wat volgde was dus geen elegant vertrek, no way dat we ne cent gingen betalen.
"Guys you will have to pay, you can withdraw money from the ATM right here behind the curtains or pay by credit card"
Het signaal voor mij om te zeggen tegen mijn maat da ik dane ket hier naast mij ne alles of niks saflet ging geven en uit het niks gaf ik ne slag zo hard ik kon op de kin. Khad enorm veel chance want het bleek een voltreffer en hij viel plat ko op de grond. Ik bedankte mijn sensei Swa'ke voor de jarenlange bokstrainingen die hier weer zijn vruchten afwierpen
“Lopen, Befferke, lopen!” riep mijne maat die op da moment al had afgerekend met de 2 bitches, den eigenaar liep nog achter ons ma we waren al weg

Na 2 km was ik nog steeds aan het lopen, ongetwijfeld mijn persoonlijk record gebroken op die afstand.

1. Als de barman en de dames elkaar knikken, ben jij waarschijnlijk de sponsor van de avond.
2. En als er plots uit het niets nen andere pé verschijnt en je als een schaduw volgt is dat meestal geen uitnodiging voor een groepsknuffel.

Opletten boyz, steeds nadenken met het hoofd en minder met de buzze, bezopen of niet bezopen

Met licht gekrenkte trots,

Befferke

Laatst bewerkt:
Boedapest anno 2014

Het begon allemaal heel onschuldig. Ik zat op een terrasje, rustig mijn 11ste pintje te drinken, toen twee buitengewoon vriendelijke en bloedmooie dames mij aanspraken. Ze lachten, ze complimenteerden mijn niet-brocolli kapsel, en plots voelde ik mij weer een jonge dekhengst van 18.

“Kom met ons mee naar een gezellig barretje,” zeiden ze.

Dus wij — mijn copain en ik — naar dat barretje elk met een knalharde stijve.

Binnen was het donker, muziek luid, en de eigenaar knikte naar de dames alsof ze familie waren. Maar op dat moment dacht ik nog: tiens, veu de rest geen volk hier beetje bizarre fieu

De dames bestelden voor mij de “speciale palinka” en "stella's" because they are from Belgium ho ho ho
Eentje werd twee.
Twee werden vier.

Ik voelde mij ondertussen een Hongaarse aristocraat.

Na een kwartiertje vroeg ik de rekening (in Forint) want ik had al in de mot dat er iets niet pluis was.

Omgerekend naar euro: rond de €4300 als ik het mij nog goe herinner

Ik dacht eerst dat het een telefoonnummer was.
Maar nee.

Ik keek naar de eigenaar en plots kwam er ne fucking wannabe buitenwipper van ne pé via de trappen naar beneden
Hij keek naar de dames.
De dames keken naar mij.
En plots begreep ik 100% zeker wat er gaande was. 🤡

Mijn maat fluisterde:
“Befferke… ik denk dat wij hier de avond sponsoren.”

Toen ik voorzichtig zei dat dit misschien een klein misverstandje was, kwam den wannabe buitenwipper naast ons. Hij leek een haalbare kaart alst op een gevecht ging aankomen ondanks de littekens op zijn meurend bakkes.

"You guys ordered the special Palinka"

Op dat moment beslisten mijn copain en ik dat het tijd was voor een tactische terugtrekking in het plat Vilvouds met een vleugje Brussels. De bitches vroegen daarop over wat we aan het discussieren waren (thank god dat nagenoeg heel de aardbol geen kloten kan verstaan wat we zeiden zelfs niet in ons eigen land), bref

Ik sprak dus af met mijn maat dat ik de wannabe buitenwipper ging problemen neer te leggen me ne welgemikte vuistslag op de kin en dat hij zich moest bezig houden met de bitches en de snowflake eigenaar.
Wat volgde was dus geen elegant vertrek, no way dat we ne cent gingen betalen.
"Guys you will have to pay, you can withdraw money from the ATM right here behind the curtains or pay by credit card"
Het signaal voor mij om te zeggen tegen mijn maat da ik dane ket hier naast mij ne alles of niks saflet ging geven en uit het niks gaf ik ne slag zo hard ik kon op de kin. Khad enorm veel chance want het bleek een voltreffer en hij viel plat ko op de grond. Ik bedankte mijn sensei Swa'ke voor de jarenlange bokstrainingen die hier weer zijn vruchten afwierpen
“Lopen, Befferke, lopen!” riep mijne maat die op da moment al had afgerekend met de 2 bitches, den eigenaar liep nog achter ons ma we waren al weg

Na 2 km was ik nog steeds aan het lopen, ongetwijfeld mijn persoonlijk record gebroken op die afstand.

1. Als de barman en de dames elkaar knikken, ben jij waarschijnlijk de sponsor van de avond.
2. En als er plots uit het niets nen andere pé verschijnt en je als een schaduw volgt is dat meestal geen uitnodiging voor een groepsknuffel.

Opletten boyz, steeds nadenken met het hoofd en minder met de buzze, bezopen of niet bezopen

Met licht gekrenkte trots,

Befferke
Wel grappig, in Boedapest ook zoiets tegengekomen, hun prijzen met wit op zwart gedrukt om dan in 't bordeaux bovenaan: "non-member prices" te drukken en naast de witte prijzen dus ook een bordeaux prijs. Aangezien ze het licht daar nooit aanleggen in zo'n bars, kon je dat dus niet lezen tot je wilde afrekenen. :lol:
Toch ook maar snel het hotel opgezocht toen we weggelopen waren. :unsure:

Wel grappig, in Boedapest ook zoiets tegengekomen, hun prijzen met wit op zwart gedrukt om dan in 't bordeaux bovenaan: "non-member prices" te drukken en naast de witte prijzen dus ook een bordeaux prijs. Aangezien ze het licht daar nooit aanleggen in zo'n bars, kon je dat dus niet lezen tot je wilde afrekenen. :lol:
Toch ook maar snel het hotel opgezocht toen we weggelopen waren. :unsure:
Yup en het gebeurt daar vaak. De bewuste bar zie ik nie meer verschijnen op google, hopelijk bestaat het nie meer onder een andere naam. Vroeger las ik aan de reviews dat er veel domkoppen zoals wij eveneens in de val waren gelopen, ik ben er dan ook zeker van dat veel van de slachtoffers gewoon netjes hebben betaald om problemen te vermijden. Degoutant

Yup en het gebeurt daar vaak. De bewuste bar zie ik nie meer verschijnen op google, hopelijk bestaat het nie meer onder een andere naam. Vroeger las ik aan de reviews dat er veel domkoppen zoals wij eveneens in de val waren gelopen, ik ben er dan ook zeker van dat veel van de slachtoffers gewoon netjes hebben betaald om problemen te vermijden. Degoutant
Idd, ik weet nog dat ze toen de topless danseressen weg riepen van het podium omdat er volk in de bar zat dat niet wilde betalen. :unsure:
Na discussie de witte prijs mogen betalen en dat op de forint exact betaald, waarna die bazin begon te lachen en de buitenwipper er bij riep. Die vroeg subtiel waar ons hotel was zodat hij een taxi op de zaak kon regelen voor ons. "Service voor nieuwe klanten." Ja dag he, daar zo snel mogelijk vandaan gelopen richting ons hotel. Was gelukkig de laatste nacht in Boedapest, anders gingen we zelfs niet meer gerust rondlopen de dag er op. Matroesjka-vibes, maar dan iets erger. :laugh:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan