Ben jij voorstander van België en Nederland als één land?

Wat geniet jouw voorkeur?

• Ja

Stemmen: 17 11,0%
  • Neen, België moet blijven hoe het is

Stemmen: 81 52,3%
  • Ja, maar met Luxemburg erbij

Stemmen: 16 10,3%
  • Ja, maar enkel Vlaanderen bij Nederland

Stemmen: 35 22,6%
  • Andere

Stemmen: 6 3,9%

• Totaal aantal stemmers
    155
België heeft geen ruimtelijke ordening, als je dat met NL vergelijkt. Hier doet iedereen zijn goesting, een straat met appartementen, villa's, boerderijen, kmo's langs elkaar. Die vorm van lintbebouwing is echt niet optimaal hoor.
En wat is het resultaat van al die regelneverij en bureaucratische bedilzucht? Zielloze, fake woonkazernes en één of ander slik en schorre-gebied dat we gered hebben dat vol met muggen zit.

Lintbebouwing is verder Vlaams erfgoed.

'het cultuur verschil met Nederland is te groot'. Sorry maar komen jullie soms buiten? Ons cultuur verschil met Nederland is quasi nihil. Een confederatie Vlaanderen - Nederland zou op economisch en cultureel vlak vele male logischer zijn dan het misbaksel dat België nu is.

Liever Vlaanderen apart dan samen met Nederland.
(nog beter is het gewoon zo laten als het is, en er proberen het beste van te maken. Het lijkt mij dat ook Wallonie echt wel beseft dat er veel moet veranderen)

- Infrastructuur ginder is beter.
- Jobs zijn beter betaald.
- Ruimtelijke ordening bestaat al in Nederland sinds de Nieuwe Tijd, hier is het een zootje.
- Eenvoudiger politiek systeem wat uiteindelijk minder geldverkwisting is.
Jij (en sommige anderen) hebben hier wel een paar vreemde kronkels. De thread gaat over de éénmaking van de 2. Geen bezetting door Nederland. Het is niet alsof we dan opeens alles op zijn Nederlands zouden gaan doen...

Verder zijn dingen zoals infrastructuur en ruimtelijke ordening niet opeens recht te trekken. Het is wat het is hier. Maar ook Nederland is niet perfect qua ruimtelijke ordening.

Jij (en sommige anderen) hebben hier wel een paar vreemde kronkels. De thread gaat over de éénmaking van de 2. Geen bezetting door Nederland. Het is niet alsof we dan opeens alles op zijn Nederlands zouden gaan doen...

Verder zijn dingen zoals infrastructuur en ruimtelijke ordening niet opeens recht te trekken. Het is wat het is hier. Maar ook Nederland is niet perfect qua ruimtelijke ordening.
Helemaal mee eens en er wordt nu gefocust op de goede punten in Nederland, maar niet op de slechte. Het grappige is dat ze in Nederland net zo goed klagen over hoe alles in dat land gaat en soms ook zeggen "in België is dit en dat beter".

Als we het al zouden doen, dan enkel met Vlaanderen. Ter vereenvoudiging een 100% nederlandstalig land. (Behalve dan wat ze in Curacao en Aruba spreken.)
Maar dan heb je nog altijd verschillende opties. Worden we volledig geïntegreerd in Nederland en houdt Vlaanderen op als staatkundige entiteit te bestaan? Worden we zoals Aruba, een land binnen het 'koninkrijk der Nederlanden'? Of worden we zoals Bonaire, en krijgen we een statuut als caribisch openbaar lichaam? Ik ben voorstander van dat laatste. Dan hebben we een eilandsraad ipv een parlement.

Er zijn wel voordelen. Gezamenlijk GDP zou Spanje flink voorbijsteken. GDP per capita zou in de top 10 belanden. Als je rekent dat het wegvallen van de grens ook nog een boost in GDP zou bezorgen, dan is er kans dat we Canada ook inhalen. Dan mogen we in principe een plaats in de G7 (of nieuwe G8) gaan eisen en zouden we globaal als regio veel sterker gaan staan. Een fusie tussen Antwerpen en Rotterdam zou dan ook mogelijk worden waardoor je een heel sterke haven krijgt.

Ik ben zeker voorstander mits het behoud van culturele regio's met daarbij ook de nodige garanties/beschermingen ingebouwd.

Ik vind "cultuurverschil" toch ook wel overdreven. Zo groot is die niet. Niet iedere Nederlander is de luidruchtige Hollander die de rust verstoort, juist zoals niet iedere Waal in die straat van Verviers woont :p.

Ik vind het eerlijk gezegd altijd absurd hoe dit idee bijna altijd gelanceerd wordt vanuit de groep die, ook vandaag nog, strijdt voor meer zelfbeschikking in een land waar we als Vlaming zowel demografisch als economisch en vaak, zoals nu, ook politiek het overwicht hebben. Om dan te gaan pleiten voor een hereniging met Nederland waar we demografisch, economisch en politiek een veel kleiner broertje zouden worden dan dat de Walen dat nu voor ons zijn. Waar sta je dan met je zelfbeschikking?

Er wordt hier ook veel te beperkt naar cultuur gekeken. Cultuur is meer dan programma's op tv en zelfs meer dan taal. Het gaat ook over gebruiken, manier van leven, enzovoort, waar het gewoon onmiskenbaar zo is dat we op dat vlak veel dichter staan bij de Walen dan bij de Nederlanders. Zijn dat onoverkomelijke verschillen? Natuurlijk niet, maar dat zijn ze ook niet met de Walen en daar leven we al 100 jaar in zekere spanning mee en daar delen we wel geen taal mee maar zijn we cultureel dus wel nauwer mee verwant.

Op economisch en geopolitiek vlak kan ik De Wever wel volgen als hij zegt dat de scheiding een grote vergissing was. We hadden inderdaad een wereldmacht kunnen zijn. Maar dan heb ik eerder spijt van de scheiding in de 16de eeuw, want dan zou allicht nu nog altijd het centrum van de macht en welvaart bij ons liggen en niet in het noorden. Want daar blijf ik toch wel bij, ook nu zouden we samen sterker zijn, maar op dit moment zou het economische, demografische en zeker ook politieke zwaartepunt niet bij ons liggen. En in dat geval zouden we ook samen sterker zijn als onderdeel van Frankrijk, Duitsland of Engeland, ...

Geef mij dan toch maar een sterkere EU, waarbij we als België en Vlaanderen enigszins onze culturele eigenheid en zelfbeschikking kunnen behouden.

Laatst bewerkt:
Ik vind "cultuurverschil" toch ook wel overdreven. Zo groot is die niet. Niet iedere Nederlander is de luidruchtige Hollander die de rust verstoort, juist zoals niet iedere Waal in die straat van Verviers woont :p.
Naah, maar ik heb gedurende langere tijd in Wallonië gezeten en merkte toch wel een verschil op qua opvattingen dan wat ik gemiddeld in Vlaanderen of Nederland zou verwachten. Ten eerste qua humor, onze Vlaamse sarcastische zelfspot werkt écht niet in Wallonië (helaas aan de harde hand mogen ondervinden). Ook ondervonden dat er, op het vlak van werken/uitkeringen heel anders naar word gekeken dan dat we dat in Vlaanderen doen (waar we hier stiekem is lachen als er een kennis op de dop zit is dat daar doodnormaal, het tegenargument als ik erover in discussie ging was dat ik een Vlaming was en daarmee einde verhaal). En dan was je nog is een rechtse lul. Vaak genoeg discussies gehad over dat het nogal paradoxaal is om als links en sociaal uit de kast te komen maar dan wel onterecht van de sociale zekerheid leven en dit doodnormaal te vinden.

Ook vind in Nederland geweldig, veel jovialer dan ons, altijd gezellig. Maar de Nederlandse assertiviteit wordt nogal vaak verward met arrogantie. Plus de woonsituatie in NL is naar mijn aanvoelen pakken slechter dan hier. Ook niet voor niks dat er hier zoveel Nederlandse studenten bij ons studeren (om geen 40.000 euro te moeten betalen na afstuderen).
Ook vaak het argument dat ze daar beter verdienen... Maar wat wij jaarlijks aan ziekteverzekering kwijt zijn zijn ze daar bijna maandelijks kwijt. Kwaliteit van zorg is zeer goed maar er is als patiënt quasi geen therapeutische vrijheid. Gezien ze daar allemaal in van die duiventillen wonen en de gemiddelde mens daar niet met een dikke bedrijfswagen rondrijdt maar met een Kia Punto stel ik me toch serieus in vraag of we hier in België op financieel vlak niet beter af zijn.

Naah, maar ik heb gedurende langere tijd in Wallonië gezeten en merkte toch wel een verschil op qua opvattingen dan wat ik gemiddeld in Vlaanderen of Nederland zou verwachten. Ten eerste qua humor, onze Vlaamse sarcastische zelfspot werkt écht niet in Wallonië (helaas aan de harde hand mogen ondervinden). Ook ondervonden dat er, op het vlak van werken/uitkeringen heel anders naar word gekeken dan dat we dat in Vlaanderen doen (waar we hier stiekem is lachen als er een kennis op de dop zit is dat daar doodnormaal, het tegenargument als ik erover in discussie ging was dat ik een Vlaming was en daarmee einde verhaal). En dan was je nog is een rechtse lul. Vaak genoeg discussies gehad over dat het nogal paradoxaal is om als links en sociaal uit de kast te komen maar dan wel onterecht van de sociale zekerheid leven en dit doodnormaal te vinden.

Ook vind in Nederland geweldig, veel jovialer dan ons, altijd gezellig. Maar de Nederlandse assertiviteit wordt nogal vaak verward met arrogantie. Plus de woonsituatie in NL is naar mijn aanvoelen pakken slechter dan hier. Ook niet voor niks dat er hier zoveel Nederlandse studenten bij ons studeren (om geen 40.000 euro te moeten betalen na afstuderen).
Ook vaak het argument dat ze daar beter verdienen... Maar wat wij jaarlijks aan ziekteverzekering kwijt zijn zijn ze daar bijna maandelijks kwijt. Kwaliteit van zorg is zeer goed maar er is als patiënt quasi geen therapeutische vrijheid. Gezien ze daar allemaal in van die duiventillen wonen en de gemiddelde mens daar niet met een dikke bedrijfswagen rondrijdt maar met een Kia Punto stel ik me toch serieus in vraag of we hier in België op financieel vlak niet beter af zijn.

Goh, heel mijn leven werkende met Franstaligen. Het hangt echt af van de regio en leeftijd. Die van Henegouwen zijn een stuk anders dan Waals-Brabanders bijvoorbeeld.

Sommige zeiden mij: "moest de nv-a opkomen hier, ik stem er direct op". Rijke waals-brabanders met een degout voor de ps-ptb. Terwijl die van Henegouwen hartelijker zijn maar een Vlaming ook een halve fascist vinden.

Was wel grappig wanneer ik eens voort werk in putje Charleroi moest zijn. "un flamand! Ici!?" Iedereen supervriendelijk. Precies alsof ik de eerste Vlaming was in 30 jaar die durfde daar binnen te komen.

De waalse/Brusselse jeugd heeft massa's zelfspot. Die maken sneller een mop over Waalse werklozen dan ik :p.

Brusselaars verschillen ook serieus van Walen an sich maar dat is meer "grootstad" vs "de buitenwijk". Cultuurverschil is er ook tussen een van Ninove en Gent. De klagende verstokte verzuurde autoverslaafde versus de wereldvreemde hipster met een bakfiets die roept "ik stem enkel op vrouwen".

De Siciliaanse Walen, dat is wel speciaal. Soms echt tikkeltje "godfather" scenes meegemaakt.
Dat is een ander niveau van persoonlijke relaties/zaken regelen.

Provincie Luxemburg, dat is ook iets apart maar zijn dat nog Walen eigenlijk? Meer Vlamingen en Hollanders daar dan iets anders.

Ik vind het eerlijk gezegd altijd absurd hoe dit idee bijna altijd gelanceerd wordt vanuit de groep die, ook vandaag nog, strijdt voor meer zelfbeschikking in een land waar we als Vlaming zowel demografisch als economisch en vaak, zoals nu, ook politiek het overwicht hebben. Om dan te gaan pleiten voor een hereniging met Nederland waar we demografisch, economisch en politiek een veel kleiner broertje zouden worden dan dat de Walen dat nu voor ons zijn. Waar sta je dan met je zelfbeschikking?

Ik vermoed dat doorgedreven taalkundige nationalisten gewoon geen onderscheid maken; voor hen zijn Vlamingen en Nederlanders één volk.

Voor een echte Flamingant zijn Limburgers en Brabanders ook Vlamingen. Dit terwijl vele Limburgers en Brabanders zullen zeggen dat ze eigenlijk hun eigen ding zijn.

Goh, heel mijn leven werkende met Franstaligen. Het hangt echt af van de regio en leeftijd. Die van Henegouwen zijn een stuk anders dan Waals-Brabanders bijvoorbeeld.

Sommige zeiden mij: "moest de nv-a opkomen hier, ik stem er direct op". Rijke waals-brabanders met een degout voor de ps-ptb. Terwijl die van Henegouwen hartelijker zijn maar een Vlaming ook een halve fascist vinden.

Was wel grappig wanneer ik eens voort werk in putje Charleroi moest zijn. "un flamand! Ici!?" Iedereen supervriendelijk. Precies alsof ik de eerste Vlaming was in 30 jaar die durfde daar binnen te komen.

De waalse/Brusselse jeugd heeft massa's zelfspot. Die maken sneller een mop over Waalse werklozen dan ik :p.

Brusselaars verschillen ook serieus van Walen an sich maar dat is meer "grootstad" vs "de buitenwijk". Cultuurverschil is er ook tussen een van Ninove en Gent. De klagende verstokte verzuurde autoverslaafde versus de wereldvreemde hipster met een bakfiets die roept "ik stem enkel op vrouwen".

De Siciliaanse Walen, dat is wel speciaal. Soms echt tikkeltje "godfather" scenes meegemaakt.
Dat is een ander niveau van persoonlijke relaties/zaken regelen.

Provincie Luxemburg, dat is ook iets apart maar zijn dat nog Walen eigenlijk? Meer Vlamingen en Hollanders daar dan iets anders.
Na 4 jaar in Charerloi te hebben gewoond, je spreekt me de woorden uit de mond

Je kan niet heel Henegouwen over dezelfde kam scheren. In Edingen doet de PS het juist slecht.
Ze hebben daar wel een wat hoger inkomen en een lagere werkloosheidsgraad dan het gemiddelde van Henegouwen.
Silly doet het nog beter dan Edingen op deze twee parameters trouwens, en daar stemde 57% op de liberalen.

Laatst bewerkt:

Ik moest onlangs ook eens in een buitenwijk van Luik zijn waar toch enige tristesse in de lucht hing. Ik werd er aangesproken door een man en toen hij doorhad dat ik een Vlaming was, was zijn eerste opmerking "hoe zijt gij hier terecht gekomen?".

Hij wist ook te zeggen dat "het hier echt een rattennest is" en "ge ogen op uw rug moet hebben". Wel allemaal in perfect Nederlands. Vreemde ervaring.

Een benelux die op verschillende vlakken gaat samensmelten kan nooit slecht zijn. Dan hebben wij in ieder geval een pak meer slagkracht op de internationale markt. Een mastodont in de landbouw en in brain-power. 29 miljoen inwoners. Gedaan met de idiote wafelijzerpolitiek in ons land. Als ze dan nog wat parlementen afschaffen zie ik eigenlijk weinig nadelen.

Een benelux die op verschillende vlakken gaat samensmelten kan nooit slecht zijn. Dan hebben wij in ieder geval een pak meer slagkracht op de internationale markt. Een mastodont in de landbouw en in brain-power. 29 miljoen inwoners. Gedaan met de idiote wafelijzerpolitiek in ons land. Als ze dan nog wat parlementen afschaffen zie ik eigenlijk weinig nadelen.
Zijn burgers van grote landen beter af dan die van kleine landen? Ik denk niet dat daar veel objectieve data voor is. Die overheden hebben wel meer macht op het internationale toneel maar ook een diversere bevolking waardoor die minder hun stempel op het beleid kunnen duwen. Overheden van grote landen kunnen beter hun agenda doorduwen maar de kans is wel kleiner dat dat ook jouw agenda als burger is.

Terug
Bovenaan