Ben jij voorstander van België en Nederland als één land?

Wat geniet jouw voorkeur?

• Ja

Stemmen: 17 11,0%
  • Neen, België moet blijven hoe het is

Stemmen: 81 52,3%
  • Ja, maar met Luxemburg erbij

Stemmen: 16 10,3%
  • Ja, maar enkel Vlaanderen bij Nederland

Stemmen: 35 22,6%
  • Andere

Stemmen: 6 3,9%

• Totaal aantal stemmers
    155
Als ik zie hoe er in de koers nog altijd naar Mathieu Vanderpoel getuft wordt, denk ik niet dat de gemiddelde Belg er klaar voor zou zijn.

Ik vind het een zinloos idee. We delen een taal, maar hebben cultureel minder gemeen met het protestantse noorden dan met het Franstalige zuiden.

In een scenario waar de Europese Unie uit elkaar zou vallen is het idee wel te entertainen waard, maar dat heeft vooral te maken dat ik er niet in geloof dat we met het kleine land dat we zijn (laat staan enkel Vlaanderen) kunnen overleven in zo'n scenario.
Ik hang eerder Oscar Wilde aan... Nederland en Vlaanderen hebben alles gemeen, behalve natuurlijk de taal.

Ik denk dat vandaag de dag die grote verschillen die ooit ontstaan zijn door de tegenstelling tussen katholieken en protestanten wel meevallen, of op zijn minst geen werkend land moeten in de weg staan (zonder enige context).

Maar ik geloof nooit dat er significant veel mensen gelukkiger of beter af zouden zijn moesten we samensmelten als land. Uiteindelijk worden de Walen dan nog meer de zwarte schapen vermoed ik, of wij worden dat samen met hen. En in geen tijd zal dezelfde kerktorenreflex waardoor mensen Walen of zelfs West-Vlamingen/Limburgers fundamenteel andere mensen vinden ook een nieuw land verdelen.

Zo'n BeNeLux+ moest de EU uit elkaar vallen of een lege(re) doos worden, dat lijkt me wel interessant.
Uiteindelijk zitten er in België een 8% moslims ook (de cijfers dateren van enkele jaren terug trouwens), cultureel hebben we daar nog minder mee gemeen dan met de gemiddelde Nederlander. Dus het is nu al het geval dat we niet meer één land met één cultuur zijn.
Momenteel is het nog niet aan de orde, maar moest de EU uit elkaar vallen zou een Benelux+ als confederatie nog niet zo'n slecht idee zijn denk ik ook, om nog enigszins relevant te zijn in de wereld.

Liever niet als ik naar mijn eigen leven kijk.
Ik zou mij niet verbeteren, integendeel.
Als ik kijk en hoor van Nederlanders hoe het geregeld is voor gehandicapten daar, ben je toch veel beter af hier.

Al zijn er dingen die ze efficiënter aanpakken, dat dan weer wel.

Liever niet als ik naar mijn eigen leven kijk.
Ik zou mij niet verbeteren, integendeel.
Als ik kijk en hoor van Nederlanders hoe het geregeld is voor gehandicapten daar, ben je toch veel beter af hier.

Al zijn er dingen die ze efficiënter aanpakken, dat dan weer wel.
Nu, Nederland wordt soms aanzien als een soort efficiëntere, economisch en politiek beter geregelde buur. Maar een deel van onze levensstandaard is wat ze is omdat de overheid serieus in de schulden zit uiteindelijk lijkt me, dat is de altijd terugkomende discussie van waar moet er nu belastingsgeld naartoe gaan en waar niet.

Ik ben niet tegen maar het heeft geen punt om aan separatisme of unionisme te doen zonder eerst een visie op een nieuwe nationale identiteit te ontwikkelen.

Enkel denken in termen van "ze zijn daar efficiënter" of "het is goed om iets achter de hand te hebben mocht het mislopen met de EU" is niet realistisch.

Om dit te verwezenlijken moeten we net grootser durven dromen. De Verenigde Nederlanden kan de kiem worden waaruit een nieuwe, betere EU ontspringt. :smile:

Cultureel nee, economisch ja, maar daarvoor moet dat jiet één land worden.
België is nu al een land dat met moeite overeen komt.

Alsof het een verschil zou maken. Belgie is Vlaanderen + Wallonie (+ Brussel). Er is nog een duidelijke grens tussen beide en we mengen niet veel.

Als NL toegevoegd wordt, wat zou dat van verschil maken? Een extra niveau van complexiteit om verder in politieke gridlock te verzeilen.

Voor de rest zie ik het nooit gebeuren. Alsof NL hun sterke economie en begroting en zo zouden in de vuilbak zouden kieperen om de krabbenmand van Belgie erbij te nemen...

Ik vind dat toch enorm overdreven.
Ik werk nu 22 jaar in NL, kom wekelijks boven de rivieren. Dat verschil is helemaal niet gigantisch.
Zelfde verhaal hier, ik werk ook al 20+ jaar hecht samen met Nederlanders en ben er vaak. De Nederlanders liggen cultureel veel dichter bij ons dan de Walen, taal is daar maar één aspect van.
In de jaren '80 werd er in Vlaanderen meer naar de Nederlandse TV gekeken dan naar de Belgische.
Ik weet zeker dat iedereen hier zonder veel moeite 5 Nederlandse cabaretiers, 5 Nederlandse presentators en 5 Nederlandse zangers kan opnoemen. Wie kan dat voor Wallonië?

Langs de andere kant ligt Wallonië ook veel dichter bij Frankrijk dan bij Vlaanderen. Daar wordt nu nog altijd meer naar Frankrijk gekeken dan naar Vlaanderen.

Dus ja, Vlaanderen bij Nederland zou zeker een veel homogener land opleveren dan België nu is. En zeker niet minder homogeen dan bijvoorbeeld Duitsland, waar toch ook verschillen zijn tussen bijvoorbeeld Oost- en West-Duitsland.

Maar dat is natuurlijk allemaal nog wat anders dan die landen ook effectief te herschikken, ik denk niet dat dat realistisch is.

Speciale operatie richting Nederland incoming. Met ons machtig leger is dat binnen de 24h gefikst - bijgevolg is dat de betere optie, dat politiek geregeld krijgen gaat eeuwen duren.

Qua cultuur zijn er imo veel meer gemeenschappelijke factoren dan iedereen laat uitschijnen:
  • We hebben beiden drugsproblemen
  • We hebben beiden moeite om een regering op de been te houden
  • Extreem rechts is populair
  • Beiden multicultureel
  • We staan constant in de file, enkel de ondergrond is verschillend: putten en bulten VS biljard
  • ...

Vlaanderen moet gewoon opsplitsen van Wallonië, niet persé samen mengen met Nederland of een ander land.
Wallonië trekt nu Vlaanderen naar beneden door de Belgische misconstructie.

Zelfde verhaal hier, ik werk ook al 20+ jaar hecht samen met Nederlanders en ben er vaak. De Nederlanders liggen cultureel veel dichter bij ons dan de Walen, taal is daar maar één aspect van.

Dat kan allemaal wel goed kloppen, maar ik kan toch niet de enige zijn die mij meer thuis in Wallonië voelt dan in Nederland.

Nederland is zo gelikt en geordend dat het onderdrukkend wordt. Alsof ik in een open lucht gevangenis rondloop, ik kan er nooit snel genoeg weg zijn. Amsterdam is wel de moeite, al de rest mag de zee terugnemen wat mij betreft.

Laatst bewerkt:
edit: Er is ook een reden waarom Nederlanders vaak naar hier komen omdat het hier "gezellig" is. Ik ben niet tegen een unie zolang zij maar onze normen op vlak van efficiëntie en ruimtelijke ordening overnemen.
België heeft geen ruimtelijke ordening, als je dat met NL vergelijkt. Hier doet iedereen zijn goesting, een straat met appartementen, villa's, boerderijen, kmo's langs elkaar. Die vorm van lintbebouwing is echt niet optimaal hoor.

Het zou naïef zijn om te denken dat we dan het beste van de 2 werelden gaan krijgen, dus neen, liever niet. Los van dat de Nederlanders ons compleet gaan overpakken omdat ze nu eenmaal veel assertiever en aanweziger zijn dan ons. We kunnen ook op bepaalde gebieden samenwerken zonder 1 land te vormen.

Cultuur vind ik dan een vreemd argument. Alsof bijvoorbeeld een Limburger en een Antwerpenaar hetzelfde zijn?

Laatst bewerkt:
Ook dan vallen we onder de Nederlandse regels , betalen we meer voor gezondsheidszorg (akkoord veel is dan gratis maar als ik de Nederlander hoor zijn de wachttijden dan ook lang en moet je soms zelf zorgen voor nazorg )
Gratis? Er is niet veel gratis in Nederland, laat staan in de gezondheidszorg. Als €150 per maand betaalt en dan niks hoeft te geven bij de huisarts, wilt niet zeggen dat het gratis is he. De gezondheidszorg in Nederland is eerst en vooral enorm duur en ten tweede is de kwaliteit er niet naar.

België heeft geen ruimtelijke ordening, als je dat met NL vergelijkt. Hier doet iedereen zijn goesting, een straat met appartementen, villa's, boerderijen, kmo's langs elkaar. Die vorm van lintbebouwing is echt niet optimaal hoor.
Met als gevolg dat het bijna in heel Vlaanderen maximum 50 is tegenwoordig en dat je overal staat aan te schuiven.
Je bent in feite sneller waar je moet zijn met een speed pedelec.

Terug
Bovenaan