Ben jij al eens betrokken geweest in een rechtszaak?

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE
Hetzij als getuige, betrokken partij,...
Enkele jaren geleden kochten we ons huis van een investeerder die oude(re) panden opkoopt, ze renoveert en dan met (liefst winst) verkoopt. Al snel bleek dat er enkele verborgen gebreken waren waaronder twee zeer ernstige: zadeldak was minder grondig geïsoleerd dan gedacht, en de roofing van het plat dak was zo slecht dat we na twee maanden al vochtinsijpeling hadden. Gelukkig hebben we hierdoor erger kunnen voorkomen door snel een zeil te leggen.

Zaak is dan voor de rechter gekomen, een (dure) expert werd aangesteld. Zaak is ten lange leste in der minne geregeld. Op de belangrijkste punten hebben we toch gelijk gekregen. We hebben een schadevergoeding gekregen, maar door advocatenkosten ed hebben we toch nog moeten bijlenen om ons dak te renoveren.
 
1 keer: beperkte investering gedaan in een bedrijf dat op een frauduleuze manier failliet ging (oprichten van een nieuwe legale entiteit, de oude leegzuigen ten voordele van de nieuwe en dan de oude failliet verklaren).
1 van de grotere investeerders heeft dan een rechtzaak aangespannen en ons als kleinere investeerders laten deelnemen.

Helaas ging de rechter niet mee in het verhaal, was nochtans een zeer duidelijk geval. Bovenop ~€600 verlies dus nog eens ~€130 aan gerechtskosten verloren, maar ik vond het uit principe de moeite om dat risico te nemen en ik schatte de kans om de zaak te winnen op meer dan 20%.

Voor die grotere investeerders was dat wel pijnlijker, 1 iemand die 10 K€ verloor, een andere 3K€.
 
Professioneel: ja, als verdachte. Tot op heden altijd positief uitgedraaid maar bezorgt altijd wel stress.
Privé: nee
 
Ja: 1 x rijden onder invloed van alcohol.

edit @TNTim : uw eerherstel. Heb je die zelf gedaan, of via advocaat?
Indien zelf: modelbrief gebruikt?

En hoeveel heeft u dit gekost? en hoe lang heb je moeten wachten op de effectieve schrapping dan?
Ik overweeg ook sterk om dit te doen, van zodra mijn 3 jaar voorwaardelijk voorbij is (nog een half jaartje te gaan).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Door rood gereden met de wagen en toen voor de politierechter moeten verschijnen.
Is al jaren terug en ben toen ook veroordeeld tot een geldstraf + rijverbod.
In België zijn straffen in grote mate afhankelijk van welke rechter uw zaak beoordeelt en ik had toen de strengste politierechter van Vlaanderen.
Ondertussen 'herstel in eer en rechten' voor gedaan zodat ik opnieuw een blanco strafblad heb. 😅

Paar maanden terug zijn we aangereden toen we voor een rood licht stonden te wachten met de wagen.
Aanrijder pleegde vluchtmisdrijf, konden nummerplaat doorgeven, en zaak komt voor binnen een paar weken.
Wagen van aanrijder was een bedrijfswagen, politie kon in eerste instantie niets doen buiten een mail sturen naar de firma om te vragen wie er met de wagen reed. Onbegrijpelijk vind ik dat in een modern land, maar soit...

Van nabij ook de rechtszaak tegen de aanrijder van mijn broer gevolgd. Hij werd aangereden als fietser op een rond punt, waarbij de auto voorrang diende te verlenen, begin 2019 en was zwaargewond. Zaak in eerste aanleg is reeds uitgesproken, aanrijder is aansprakelijk gesteld met een héél lichte straf. Aanrijder is hiertegen in beroep gegaan en zaak komt, normaal gezien, opnieuw voor 10/2023.
In eerste aanleg heeft advocaat van tegenpartij zijn schriftelijke conclusies neergelegd de dag voor de oorspronkelijke zittingsdag, waardoor onze advocaat niet anders kon dan uitstel vragen om dit te bekijken. In eerste aanleg is een heel lichte straf uitgesproken, maar toch adviseert advocaat van tegenpartij om in hoger beroep te gaan. (kassa kassa) En nu is er opnieuw uitstel gevraagd door diezelfde advocaat voor schriftelijke conclusies, anders was de zaak al gepleit in maart. Sommige advocaten zijn onmenselijk...
 
2x
-1997 Opgefokte honda nsr Klasse B @140km/u 40000fr boete en maand rijverbod.
-2008 100km/u in zone 50 650€ boete en maand rijverbod.(was noodzakelijk voor mijn job om een auto te herstellen, wegje waar geen kat komt maar wel een flitser op een oprit stond)
 
1x

In 2015 een appartement gehuurd. Super sympathiek was de slaapkamer pas behangen in een modern zwart behang.

2maand later, stevige winterprik en na een week schimmel achter het bed en kast (schimmel stak goed af op dat zwart behang)
Schimmel op het bed, lattenbodem, kleerkast nachtkastjes, ondergoed, kledij, enfin alles.
Proberen zo te regelen, verschillende malen op 2 weken iemand "komen kijken" en ook ene de muur komen behandelen, maar niemand die naar het probleem zocht.

Intussen had ik al alle schade aangegeven aan onze verzekering.
Huurbaas bleek enkel verzekerd te zijn voor waterschade door leidingprobleem.

Onze verzekering hem voor de rechtbank gedaagd om de terugbetaling van hem persoonlijk terug te vorderen.

Meer terug gekregen dan die spullen waarde hadden, nog even gratis in het appartement kunnen blijven. Maar dan wel op straat gezet 😂
 
Toen ik nog studeerde voor maatschappelijk assistent als stagiair eens meegeweest naar de rechtbank met een bejaarde vrouw die haar man had vermoord.

Heftige boel.
 
1x als slachtoffer van slagen en verwondingen nadat een zatlap een bierglas op mijn voorhoofd kapot sloeg.

Op zich mooie som van getrokken, maar te weinig volgens de tabel van de medisch expert. De rechter ging bepaalde punten verlagen waardoor de schadevergoeding dus ook minder werd. :unsure: Achteraf gezien was ik mss beter in beroep gegaan, maar op het moment zelf was ik vooral content dat al dat gedoe achter de rug was.
 
Terug
Bovenaan