Belgen gooien jaarlijks bijna 5 miljoen euro aan statiegeld in de glasbol

Je gaat toch niet speciaal op en af rijden daarmee? Als je eens in een winkel moet zijn met zo'n inzamelbak, pak je ze mee. De Colruyt kan het ook, dat lijkt me geen dure supermarkt te zijn.
Ik ga ook naar de Colruyt maar ik ga daar niet staan koekeloeren met mijn zak met 4 flesjes in om mijn 80 cent of wat is het te krijgen. Het is daar al druk genoeg.

Je gaat toch niet speciaal op en af rijden daarmee? Als je eens in een winkel moet zijn met zo'n inzamelbak, pak je ze mee. De Colruyt kan het ook, dat lijkt me geen dure supermarkt te zijn.
Een colruyt is helaas nog verder van huis.
Ik weiger gewoon mijn tijd eraan te verspillen.

Zoals ze recentelijk hier ook verplicht een GFT bak geintroduceerd hebben, weeral iets dat plaats in neemt en staat te gisten en stinken in mijn garage.
Uiteraard met een nieuwe bijkomende belasting.
Ik heb ze uitgekuist en op zolder gezet.

Rest, Glas, papier, PMD, batterijen & grote dingen naar het containerpark. Voor mij is het genoeg geweest.

Toch opvallend hoeveel mensen hier dit blijkbaar gewoon weggooien omdat het bedrag het hun niet waard is om dat eens mee te nemen naar zowat elke supermarkt.
Naast het financiële voordeel om ze terug binnen te dragen, is er ook nog het ecologisch voordeel dat blijkbaar compleet genegeerd wordt. Dat laatste gegeven vind ik toch vreemd. Als je ziet hoeveel topics over het milieu, luchtkwaliteit, ecologie, ... gaan op dit forum, had ik toch gedacht dat er meer mensen zouden inzetten op recyclage. Het is natuurlijk niet hetzelfde als sluikstorten of met opzet fout recycleren, maar dat miniem beetje moeite niet willlen doen om die flessen mee te nemen naar de winkel is toch ook een teken van onwil imo.
Ik wil wel het punt maken dat je alles op een hoop gooit. Van een flesje in de glasbol te gooien krijgen de mensen errond geen verhoogd risico op kanker, bijvoorbeeld.

Maar verder akkoord hoor, het is gewoon menselijk gedrag natuurlijk. Niemand is 100% een heilige. Ik denk daar niet standaard aan, dus dan staat daar een berg glas die ik nog zou moeten sorteren. Dat op voorhand doen vereist een aanpassing. Er aan denken dit mee te nemen naar de supermarkt en daar dan aanschuiven vereist een aanpassing. En als je dat doet voor 10 cent per fles, ja dan spreek je wat mij betreft over iets vrijwillig. Eerlijk, als het zo een groot issue zou zijn, dat ze dan ofwel dat statiegeld optrekken, of die dingen ophalen wat mij betreft.

Is het gemakzucht, ja. Maar anderzijds vind ik dat we ons dagelijks met zoveel mini kuttaken "moeten" bezighouden, dat er al eens iets vantussen valt. Als dat dan 5 flessen zijn in een glasbol die eigenlijk konden uitgewassen worden, mja.

Ik zet het in apparte zakken (van die grote stevige supermarkt zakken). Tegen dat ik mijn glas ga wegdoen zijn er toch zoveel zakken dat ik in 2x moet gaan (ik heb er zo een kast in de garage voor waar ~10 zakken vol flesjes in passen en meestal heb ik ook nog een paar bakken bier).

Ik breng het ook naar de colruyt waar ik het gewoon zelf mag stapelen. 1 voor 1 in een bak doen is niet echt praktisch met de hoeveelheid.

Ik zal maar niet zeggen met welke frequentie dat vol geraakt, ik consumeer waarschijnlijk wel te veel alcohol dan gezond voor me is (al moet ik zeggen dat als ik een tijdje sober ga vervang ik alles met glazen non alco flesjes, dus dat hoopt even snel op)

Het is toch geen enkele moeite om een flesje met statiegeld apart te houden en dan mee te nemen als je de boodschappen doet (allez, ik veronderstel dat iedereen wel eens in de supermarkt moet zijn en niemand volledig zelfvoorzienend is)?
En als je het niet voor het geld of het milieu doet, doe het dan voor het aanzien dat je geniet aan de flessenautomaat als de mensen zien hoeveel flessen speciaalbier jij je kan permitteren…

we-can-afford-it-zoe.gif

dan is flessen speciaalbier in de glasbak gooien zonder het statiegeld te innen natuurlijk nog meer aanzien he... "we can afford it even more" (of zo)

Ik begrijp het wel, ondanks dat wij wel sorteren. 't is dubbele last: het neemt twee keer zoveel plaats in thuis en dan moet ge ne stapel wegbrengen naar de glasbol en dan ook nog eens naar de winkel. In de colruyt moet ge dan nog eens wachten tot die van de kassa vrij is. Loopt ge met dat stom ticketje rond, dus steekt ge dat weg waardoor dat ge kans hebt dat ge het dan vergeet af te geven aan de kassa en dat allemaal voor 60 cent of zo.

Ik kan mensen wel begrijpen als ze zeggen dat het een rompslomp is maar toch vind ik dat een non argument. Hoewel we hier in Belgie al kampioen zijn in het sorteren begin ik mij toch meer en meer af te vragen of we niet meer kunnen doen. Zeker als we dan om de oren geslagen worden met nieuws dat te maken heeft met energietekorten en hoe we afhankelijk zijn van niet europese landen voor bepaalde materialen. Dan is het in mijn ogen gewoon een kleine moeite om spaarzaam om te gaan met de middelen willen we onszelf niet in de voet schieten en ook zorgen dat wie achter ons komt ook nog gebruik kan maken van wat de aarde ons geeft. En als je dan eens 5 lege flesjes moet afgeven waar je dan ook nog eens 1 minuut moet wachten op uw ticketje dan is dat maar zo, we zouden het verdomme nog voor niks ook moeten doen.

Ik kan mensen wel begrijpen als ze zeggen dat het een rompslomp is maar toch vind ik dat een non argument. Hoewel we hier in Belgie al kampioen zijn in het sorteren begin ik mij toch meer en meer af te vragen of we niet meer kunnen doen. Zeker als we dan om de oren geslagen worden met nieuws dat te maken heeft met energietekorten en hoe we afhankelijk zijn van niet europese landen voor bepaalde materialen. Dan is het in mijn ogen gewoon een kleine moeite om spaarzaam om te gaan met de middelen willen we onszelf niet in de voet schieten en ook zorgen dat wie achter ons komt ook nog gebruik kan maken van wat de aarde ons geeft. En als je dan eens 5 lege flesjes moet afgeven waar je dan ook nog eens 1 minuut moet wachten op uw ticketje dan is dat maar zo, we zouden het verdomme nog voor niks ook moeten doen.
De praktijk wijst nu wel uit dat als mensen geen (financieel) voordeel of nadeel ondervinden bij zo'n beslissingen die niet echt worden genomen op een manier die de maatschappij helpt, tenzij er misschien een soort sociale druk bij hoort.

Ik moet nu wel zeggen dat ik niet weet hoe dat recyclage symbooltje eruit ziet op glas. Ik vermoed ook niet dat dit op een pot nutella gaat staan of een pastasaus maar eerder drankgerelateerd is. (zware bieren die je los kan kopen)
In dat geval is het vrij eenvoudig op te lossen. Minder drinken of meer op cafe gaan :D

De praktijk wijst nu wel uit dat als mensen geen (financieel) voordeel of nadeel ondervinden bij zo'n beslissingen die niet echt worden genomen op een manier die de maatschappij helpt, tenzij er misschien een soort sociale druk bij hoort.
Sta me toe dat gewoon triestig te vinden. Ik kan minder en minder begrip opbrengen voor het feit dat veel dingen enkel gebeuren voor financieel gewin. Net zoals ik ook tegen statiegeld ben op blik en plastic verpakkingen, imo moeten we als maatschappij dit toch gewoon kunnen sorteren en verwerken zonder dat overal rond te gooien en onze eigen leefwereld tot een stort te maken.

Geen idee waarom je mijn post labelt met de unsure smily.

De rit naar de dichtsbijzijnde winkel die statiegeld geeft is 4 km.
Dus dien ik 8 km te rijden met een 2 liter diesel.
Dat kost me ongeveer 1 liter diesel die momenteel 2,2 euro per liter gaat.

Mijn "winst":
Een uur verloren met naar een winkel te gaan waar ik helemaal niet moet zijn.
Slijtage aan mijn auto met korte koude start ritjes.
1 liter diesel verbranden aan €2,2/liter, ook niet ideaal voor het mileu hé

Om uit de kosten te raken dien ik al een pak meer dan 22 flesjes meenemen maar liggen die flessen maanden te stinken want ik drink zo veel niet.

Het houdt simpelweg geen steek.

Vorig jaar deed ik mijn flesjes nog "cadeau" aan de bejaarde buurvrouw maar die wil ook geen gratis leeggoed meer. Pure tijdversplilling.

Toch opvallend hoeveel mensen hier dit blijkbaar gewoon weggooien omdat het bedrag het hun niet waard is om dat eens mee te nemen naar zowat elke supermarkt.
Naast het financiële voordeel om ze terug binnen te dragen, is er ook nog het ecologisch voordeel dat blijkbaar compleet genegeerd wordt. Dat laatste gegeven vind ik toch vreemd. Als je ziet hoeveel topics over het milieu, luchtkwaliteit, ecologie, ... gaan op dit forum, had ik toch gedacht dat er meer mensen zouden inzetten op recyclage. Het is natuurlijk niet hetzelfde als sluikstorten of met opzet fout recycleren, maar dat miniem beetje moeite niet willlen doen om die flessen mee te nemen naar de winkel is toch ook een teken van onwil imo.

Omdat kleine drankenwinkels al geen flessen accepteren die ze zelf niet verkocht hebben (Ik moet bedelen bij sommige kleinere bierwinkels om mijn leeggoed te aanvaarden want ze twijfelen "Heeft u die flesjes hier gekocht?" Mag je je kasticket van zes maand terug meepakken :p.)

Dus ik hou mij er niet mee bezig. Ik ga een keer om de 6 maand een kleine voorraad inkopen bij speciale bierwinkels. Ik ga geen lege flesjes bewaren voor 6 maand lang voor 1 euro terug te krijgen wat die bierwinkel zelf ook al haat want voor hen is het ook tijd en geldverlies.

Dan smijt ik het ook zelf liever in de glasbak. Moest er één mij vragen "ik wil het statiegeld wel", dan mag hij ze gratis krijgen. Maar bedelaars gaan meestal niet naar speciale biershops. (In Gent haalt men glas op. Dus vroeger zag je nog heel soms een bedelaar s'nachts de bakken afzoeken naar statiegeld-flessen maar wie heeft er nog statiegeld-flessen uit een normale supermarkt? )

Je ziet ook dat meer en meer kleine bierproducenten afstappen van flessen van statiegeld naar flessen zonder statiegeld of naar blik. Want voor hen is dat ook niet financieel interessant om te werken met statiegeld-flessen. Het is maar zelden dat een kleine brouwer een fles met statiegeld heeft.

Voor gewone supermarkten doe ik wel de moeite maar ik koop zelden bier bij een supermarkt en voor de rest zou ik begot niet weten waar er statiegeld opstaat.

Laatst bewerkt:
Geen idee waarom je mijn post labelt met de unsure smily.

De rit naar de dichtsbijzijnde winkel is 4 km.
Dus dien ik 8 km te rijden met een 2 liter diesel.
Dat kost me ongeveer 1 liter diesel die momenteel 2,2 euro per liter gaat.

Mijn "winst":
Een uur verloren met naar een winkel te gaan waar ik helemaal niet moet zijn.
Slijtage aan mijn auto met korte koude start ritjes.
1 liter diesel verbranden aan €2,2/liter, ook niet ideaal voor het mileu hé

Om uit de kosten te raken dien ik al een pak meer dan 22 flesjes meenemen maar liggen die flessen maanden te stinken want ik drink zo veel niet.

Het houdt simpelweg geen steek.

Vorig jaar deed ik mijn flesjes nog "cadeau" aan de bejaarde buurvrouw maar die wil ook geen gratis leeggoed meer. Pure tijdversplilling.
Waar haal je dan je eten en wasproducten en dergelijke? Je moet toch ooit eens naar de winkel?

Waar haal je dan je eten en wasproducten en dergelijke? Je moet toch ooit eens naar de winkel?
De lokale lidl op 200 meter afstand heeft 99% van wat ik dagelijks nodig heb.
Sorry, had beter moeten specifiëren dat de dichtsbijzijnde winkel die statiegeld geeft op 4km is.
Moest de lokale Lidl statiegeld geven dan doe ik natuurlijk mijn leeggoed daar binnen.
My bad.

Een colruyt is helaas nog verder van huis.
Ik weiger gewoon mijn tijd eraan te verspillen.

Zoals ze recentelijk hier ook verplicht een GFT bak geintroduceerd hebben, weeral iets dat plaats in neemt en staat te gisten en stinken in mijn garage.
Uiteraard met een nieuwe bijkomende belasting.
Ik heb ze uitgekuist en op zolder gezet
.

Rest, Glas, papier, PMD, batterijen & grote dingen naar het containerpark. Voor mij is het genoeg geweest.
Ziehier de reden van de unsure smiley. In mijn ogen is het redelijk normaal dat iedere persoon bijdraagt voor zijn eigen afval maar top dat je weigert om te zorgen dat er minder afval is en dan spreekt over bijkomende belasting. De rest van de maatschappij betaalt met plezier de rekening omdat jij geen zin hebt in een extra vuilbakje in uw garage. Kunnen we je dan ook terug verwelkomen in het plug in batterijen topic om kritiek te leveren op mensen die geen bebat betaald hebben op hun battetij of is dit enkel wanneer het tegen uw eigen financiele belangen ingaat?

Of nog zo'n goeie:

Je organiseert een feestje. Vrienden nemen fles wijn of fles bier mee. Flessen zijn leeg en staat nu bij mij.
Moet ik nu achterhalen bij die vrienden van welke winkel die fles wijn komt zodat ik weet in welke winkel het statiegeld kan krijgen? :p

Of laten jullie de gasten de lege flessen meepakken want enkel zij weten van welke winkel het komt :p? Want ja? komt het van de Delhaize, Colruyt of godbetert van een Carrefour? Of hebben ze bij hun lokale handelaar iets speciaal gekocht?...

Heel dat statiegeld verhaal kan enkel goed werken als iedereen alles accepteert van elkaar maar winkels willen dat niet. Dus het is niet handig.
En de 10/20cent wat al 20 jaar hetzelfde bedrag is, helpt ook niet. Moest statiegeld nu 0,50/1 euro zijn, dan zouden er veel meer moeite doen :p.

Je organiseert een feestje. Vrienden nemen fles wijn of fles bier mee. Flessen zijn leeg en staat nu bij mij.
Moet ik nu achterhalen bij die vrienden van welke winkel die fles wijn komt zodat ik weet in welke winkel het statiegeld kan krijgen? :p
Sinds wanneer is er statiegeld op flessen wijn? :P

Net eens gechecked, geen enkele fles die ik staan heb is met statiegeld. Vlugge steekproef op collectandgo (die statiegeld bij bier wel aanduiden) geeft bij 10 flessen wijn geen enkele met statiegeld.

Maar ja, in die situatie breng ik die naar de Colruyt of lokale drankencentrale; die aanvaarden alles, ook dingen die zij niet verkopen. Ik vind ook dat het overal zo zou moeten zijn. Maar zolang het systeem zo scheef is en winkels zelf beslissen wat ze aanvaarden (of zelfs als, zoals de Lidl van hierboven die wel dingen met statiegeld verkoopt maar het leeggoed niet doet...), snap ik dat sommige mensen het niet recycleren.

Als ik speciaal ergens naartoe zou moeten rijden voor statiegeld i.p.v. in de winkels binnendooen waar ik toch kom; zou ik het waarschijnlijk ook niet doen.

Ik denk dat de reden dat kleine winkels enkel hun verkochte merken terugnemen, is omdat ook brouwerijen enkel meepakken wat van hun is.
Ne Duvel wordt namelijk enkel in een Duvel fles gebotteld, dus die zijn er niks mee als daar ineens fleskes Gulden Draak in hunne retour steken. Dat is ook voor hen een extra kost (sorteren en ofwel hunne glasbak in ofwel tijdelijk stockeren en als er genoeg zijn dan naar de betreffende brouwerij shippen). Bij ne Colruyt gaan die niet alle paletten controleren, maar bij een klein winkeltje gaan ze dat waarschijnlijk wel zien en tegenhouden.
Het zou dus ook al helpen moesten brouwerijen een beetje tot een standaard komen voor hun fleskes zodat ze onderling gebruikt kunnen worden. Maar het oog wil ook wat natuurlijk.

Ik denk dat voor velen het ook niet duidelijk is waarom de ene glazen pot wel in de glasbak moet en de andere niet en wat de werkelijke winst is. (zeker voor mensen die dan toch speciaal naar een winkel zouden moeten gaan waar ze normaal niet komen omdat hun winkel geen retour doet.)

En zoals ik al aangaf: 0.1 is gewoon een te klein bedrag. Als ge 1.7 betaalt voor een speciaalbiertje, ben je even goed bereid om 1.8 te betalen he. Dan voel je het niet als je het in de glasbol smijt. En ge krijgt ook geen dopamine van een retourbonneke van 0.6 voor een sixpack terug te geven.
Ik snap dat sommigen vinden dat we het ook zouden moeten sorteren als er geen statiegeld op zit en I agree, maar de wereld zit zo niet in elkaar. De naft kost ook veel, maar we blijven onze auto ook nemen voor de kleinste zaken en mensen leggen hun motor ook niet af als ze moeten wachten op iemand, want anders valt hun AC uit (of ze moeten ne start/stop hebben). Mensen kiezen voor gemak/comfort. Zo simpel is het. De incentive moet groot genoeg zijn om dat op te geven. Sommigen gaan dat doen vanwege hun overtuiging/idealisme, maar bij sommigen gaat de incentive er enkel zijn als de portemonnee geraakt wordt. Met 10c per fles raakt ge die niet bij de meerderheid van mensen.

Ik denk dat de reden dat kleine winkels enkel hun verkochte merken terugnemen, is omdat ook brouwerijen enkel meepakken wat van hun is.
Ne Duvel wordt namelijk enkel in een Duvel fles gebotteld, dus die zijn er niks mee als daar ineens fleskes Gulden Draak in hunne retour steken. Dat is ook voor hen een extra kost (sorteren en ofwel hunne glasbak in ofwel tijdelijk stockeren en als er genoeg zijn dan naar de betreffende brouwerij shippen). Bij ne Colruyt gaan die niet alle paletten controleren, maar bij een klein winkeltje gaan ze dat waarschijnlijk wel zien en tegenhouden.
Het zou dus ook al helpen moesten brouwerijen een beetje tot een standaard komen voor hun fleskes zodat ze onderling gebruikt kunnen worden. Maar het oog wil ook wat natuurlijk.

Ik denk dat voor velen het ook niet duidelijk is waarom de ene glazen pot wel in de glasbak moet en de andere niet en wat de werkelijke winst is. (zeker voor mensen die dan toch speciaal naar een winkel zouden moeten gaan waar ze normaal niet komen omdat hun winkel geen retour doet.)

En zoals ik al aangaf: 0.1 is gewoon een te klein bedrag. Als ge 1.7 betaalt voor een speciaalbiertje, ben je even goed bereid om 1.8 te betalen he. Dan voel je het niet als je het in de glasbol smijt. En ge krijgt ook geen dopamine van een retourbonneke van 0.6 voor een sixpack terug te geven.
Ik snap dat sommigen vinden dat we het ook zouden moeten sorteren als er geen statiegeld op zit en I agree, maar de wereld zit zo niet in elkaar. De naft kost ook veel, maar we blijven onze auto ook nemen voor de kleinste zaken en mensen leggen hun motor ook niet af als ze moeten wachten op iemand, want anders valt hun AC uit (of ze moeten ne start/stop hebben). Mensen kiezen voor gemak/comfort. Zo simpel is het. De incentive moet groot genoeg zijn om dat op te geven. Sommigen gaan dat doen vanwege hun overtuiging/idealisme, maar bij sommigen gaat de incentive er enkel zijn als de portemonnee geraakt wordt. Met 10c per fles raakt ge die niet bij de meerderheid van mensen.

Naar mijn weten niet eigenlijk. De Duvelstijl-flesjes ("Steinie-fles)" zijn juist een reden waarom dat kleine brouwers niet graag met statiegeldflessen werken.

Omdat Duvel-Moortgat zodanig grote contracten heeft om te werken met herbruikbare flesjes, geraken de kleintjes niet aan herbruikte flesjes. Dus als een kleine brouwer wil werken met een Duvel-stijl flesje, dan zijn zij quasi verplicht om "nieuwe" flesjes te kopen aan hogere prijs maar uiteindelijk belanden die flesjes bij Duvel-Moortgat omdat zij alle gerecycleerde statieflesjes opkopen (met natuurlijk een lager aankoopprijs)

Dus kleine brouwers betalen de nieuwe prijs en dan loopt Moortgat ermee weg aan een derde van de prijs terwijl de kleine brouwer de volle aankooprijs heeft gefinancierd.

Daarom dat kleine brouwers liever werken met non-statiegeld flesjes (longnecks bijvoorbeeld) die goedkoper in aankoopprijs zijn.

Terug
Bovenaan