Ik denk dat de reden dat kleine winkels enkel hun verkochte merken terugnemen, is omdat ook brouwerijen enkel meepakken wat van hun is.
Ne Duvel wordt namelijk enkel in een Duvel fles gebotteld, dus die zijn er niks mee als daar ineens fleskes Gulden Draak in hunne retour steken. Dat is ook voor hen een extra kost (sorteren en ofwel hunne glasbak in ofwel tijdelijk stockeren en als er genoeg zijn dan naar de betreffende brouwerij shippen). Bij ne Colruyt gaan die niet alle paletten controleren, maar bij een klein winkeltje gaan ze dat waarschijnlijk wel zien en tegenhouden.
Het zou dus ook al helpen moesten brouwerijen een beetje tot een standaard komen voor hun fleskes zodat ze onderling gebruikt kunnen worden. Maar het oog wil ook wat natuurlijk.
Ik denk dat voor velen het ook niet duidelijk is waarom de ene glazen pot wel in de glasbak moet en de andere niet en wat de werkelijke winst is. (zeker voor mensen die dan toch speciaal naar een winkel zouden moeten gaan waar ze normaal niet komen omdat hun winkel geen retour doet.)
En zoals ik al aangaf: 0.1 is gewoon een te klein bedrag. Als ge 1.7 betaalt voor een speciaalbiertje, ben je even goed bereid om 1.8 te betalen he. Dan voel je het niet als je het in de glasbol smijt. En ge krijgt ook geen dopamine van een retourbonneke van 0.6 voor een sixpack terug te geven.
Ik snap dat sommigen vinden dat we het ook zouden moeten sorteren als er geen statiegeld op zit en I agree, maar de wereld zit zo niet in elkaar. De naft kost ook veel, maar we blijven onze auto ook nemen voor de kleinste zaken en mensen leggen hun motor ook niet af als ze moeten wachten op iemand, want anders valt hun AC uit (of ze moeten ne start/stop hebben). Mensen kiezen voor gemak/comfort. Zo simpel is het. De incentive moet groot genoeg zijn om dat op te geven. Sommigen gaan dat doen vanwege hun overtuiging/idealisme, maar bij sommigen gaat de incentive er enkel zijn als de portemonnee geraakt wordt. Met 10c per fles raakt ge die niet bij de meerderheid van mensen.