Beheer van personal finances als Expat

Hellsdinner

Crew Member
Ik ben een expat werkende in Vietnam en heb wat geld bijeen gespaard.
Ik kan geen spaarrekening openen hier op eigen naam, de Vietnamese overheid wilt dat je het geld dat je verdient hier ook uitgeeft.
Nu vroeg ik me af wat ik het beste doe met dit geld, aangezien het op mijn rekening gewoon "stil" staat.

Enig advies?

(we spreken hier niet van een gigantisch bedrag, gewoon enkele maandlonen)
 
Cocaine en ho ... aandelen? :unsure:

Zoals hierboven aangegeven: als je dat wil parkeren op een spaarrekening, kan je geen buitenlandse rekening openen? En anders zien om dat te investeren in iets dat rendeert. Als expat denk ik niet dat je spaart om daar een huis of appartement te kopen.
 
Ken je iemand in Vietnam met bezittingen/geld in Europa die wel vietnemees geld kan gebruiken? Je koopt dan iets van hem/haar in Europa met je Vietnamees geld.
 
Laatst bewerkt:
ge gaat naar pataya, zoekt daar nen bleke bierbuikman met 3 vriendinnen en vraagt of diene nie wa baht daar wil krijgen voor euro's hier.

Source: 2 van mijn collega's gaan 2x per jaar 1000'en euro's daar uitgeven aan.. ontspanning
 
Ja ik weet van bijvoorbeeld Thailand dat ze er daar héél speciale wetgevingen op nahouden tov buitenlanders en wat die mogen en niet.
Als je daar werkt kan je daar gewoon een rekening openen met je werkvergunning (en eventueel huurcontract/aantonen van eigendom).
Als toerist iets minder makkelijk maar vraag me af of dit in België als toerist makkelijker is.

ge gaat naar pataya, zoekt daar nen bleke bierbuikman met 3 vriendinnen en vraagt of diene nie wa baht daar wil krijgen voor euro's hier.

Source: 2 van mijn collega's gaan 2x per jaar 1000'en euro's daar uitgeven aan.. ontspanning
Een plan voor Thailand, maar hij zit in Vietnam.
 
Ok dus:
- Rekening openen in België en naar daar overschrijven.
Dit is ook mijn gedacht, is er een thread die kan helpen met wat ik er in België best mee doe? (Spaarrekening, investeren, ...)
Probleem is dat zelfs geld overschrijven naar een land buiten Vietnam, geen simpele taak is. Dan moet ik steeds in person naar mijn bank gaan en daar mijn loonbrieven laten zien en een verantwoording schrijven waarom ik geld het land uit wil sturen (en dat voor iedere transfer).

Jep.
ge gaat naar pataya, zoekt daar nen bleke bierbuikman met 3 vriendinnen en vraagt of diene nie wa baht daar wil krijgen voor euro's hier.

Source: 2 van mijn collega's gaan 2x per jaar 1000'en euro's daar uitgeven aan.. ontspanning
Ik woon hier al 3 jaar, nooit de nood gehad met dat soort volk op te trekken.
Als je daar werkt kan je daar gewoon een rekening openen met je werkvergunning (en eventueel huurcontract/aantonen van eigendom).
In Vietnam kan je een bank rekening openen met je werkvergunning (en ook de huur van mijn appartement is via werkvergunning/temporary residence card) maar geen spaarrekening.
 
Eventueel Vietnamezen in België vinden die regelmatig geld opsturen naar hun familie in Vietnam. Zij storten het geld op uw Belgische rekening. Jij geeft het geld cash aan hun familie. Zij sparen de kosten uit om het te versturen via Worldremit of Wise etc... en jij hebt het geld hier op een rekening. Nu brengt een spaarrekening hier ook wel niks meer op.
 
Probleem is dat zelfs geld overschrijven naar een land buiten Vietnam, geen simpele taak is. Dan moet ik steeds in person naar mijn bank gaan en daar mijn loonbrieven laten zien en een verantwoording schrijven waarom ik geld het land uit wil sturen (en dat voor iedere transfer).
Weet niet of het legaal is en überhaupt kan, maar kan je geen Paypal aanmaken, geld storten daarop (via jouw Vietnamese online rekening bv) en het dan laten uitstorten naar een Belgisch bankrekeningnummer?

Of sla ik hier de bal volledig mis?
 
Weet niet of het legaal is en überhaupt kan, maar kan je geen Paypal aanmaken, geld storten daarop (via jouw Vietnamese online rekening bv) en het dan laten uitstorten naar een Belgisch bankrekeningnummer?

Of sla ik hier de bal volledig mis?
Is volgens mij wel mogelijk maar heeft een vrij hoge wisselkoers en transferkost heb ik gehoord.
 
Is volgens mij wel mogelijk maar heeft een vrij hoge wisselkoers en transferkost heb ik gehoord.
Ik krijg via Paypal vaak geld uit Australië. Verlies op totale som steeds 6,4% transactiekost.
Maar om aan uw Paypal 2 rekeningen te koppelen en te versluizen van de ene naar de andere is nog iets anders natuurlijk…
 
Hoezo heb je eigenlijk geen rekening (meer) in België? Rekening openen met domicilie in Vietnam, geen idee wat ze gaan zeggen.


Verder zijn er enkele brokers die specifiek op de expat markt mikken:
- Swissquote luxemburg (vroeger Internaxx).
- Ook bij Interactive Brokers moet je terecht kunnen, denk ik.

Maar gezien die brokers vermoedelijk geen rekening hebben in Vietnam, ga je van het lastige bankkantoor bezoek niet af geraken.
 
Eventueel Vietnamezen in België vinden die regelmatig geld opsturen naar hun familie in Vietnam. Zij storten het geld op uw Belgische rekening. Jij geeft het geld cash aan hun familie. Zij sparen de kosten uit om het te versturen via Worldremit of Wise etc... en jij hebt het geld hier op een rekening. Nu brengt een spaarrekening hier ook wel niks meer op.

Als je hiermee begint moet je niet verschieten dat je van je bank opeens een melding krijgt dat ze je klantenrelatie stopzetten.
 
Terug
Bovenaan