Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Merk ook op: overheid op weg naar de beste bruto loonbetaler van allemaal + meeste vakantie. Ook onderwijs en zorg hebben grote sprongen gemaakt.
De overheid is dan zowat de enige werkgever die niet aan loonsoptimalisatie doet hé. Vakantiedagen zijn wel hoog, maar ook daar ga je in de privé wel sectoren vinden waar je door een voordelige CAO en ADV-dagen goed zit.

Ik denk persoonlijk dat voor hooggeschoolden met een "gewilde" achtergrond zoals STEM de overheid niet geweldig aantrekkelijk is.

Omdat dat ook zowat het enige is waarop onderwijs/overheid kan concurreren voor personeel en men in 'de privé' bewust inzet op meer extralegale voordelen?
Vakantie moet je verrekenen op.a. met het feit dat kleine vakanties voor veel leerkrachten wel recuperatietijd zijn.
Statutair pensioen moet je het niet meer voor doen, een goede tweede pijler is interessanter indien je hooggeschoold bent.
Veel andere extralegale voordelen buiten soms wel/soms niet maaltijdcheques moet je niet op rekenen.

Als men in andere sectoren extralegale voordelen aanbiedt die niet in rekening worden gebracht (inclusief het verschil tussen een onvolledige eindejaarspremie en een dertiende maand) dan kan je niet echt eerlijk louter bruto maandlonen vergelijken natuurlijk.
De overheid is dan zowat de enige werkgever die niet aan loonsoptimalisatie doet hé. Vakantiedagen zijn wel hoog, maar ook daar ga je in de privé wel sectoren vinden waar je door een voordelige CAO en ADV-dagen goed zit.

Ik denk persoonlijk dat voor hooggeschoolden met een "gewilde" achtergrond zoals STEM de overheid niet geweldig aantrekkelijk is.

Was niet bedoeld als kritiek hoor, enkel als observatie - maar voor die extralegale voordelen zie ik wel giga verschillen bij overheden - o.a. VDAB heeft een aardige lijst bvb.

Was niet bedoeld als kritiek hoor, enkel als observatie - maar voor die extralegale voordelen zie ik wel giga verschillen bij overheden - o.a. VDAB heeft een aardige lijst bvb.

Akkoord daar zitten verschillen op, maar tegelijkertijd wil je niet weten hoe pover vele kleuterklasjes eruit zouden zien zonder kleuterjuffen die met hun eigen middelen (of realistisch gezien ook een stuk van die van hun partner/familie) daar de boel gaan oplappen.

Ik zeg niet dat ik nooit niets koop voor m'n job (bv. betere muis en klavier dan dat m'n werkgever me geeft, of goede bureaustoel voor thuis), maar qua laptops in scholen zijn we terug op het punt aan het komen dat nieuwe leerkrachten maar terug hun eigen laptop moeten voorzien, bij welke (niet-zelfstandige) werkgever is dat nog zo?

HA HA HA HA

Subiet ligt heel het indexsprong centending boven de 4000 euro en max 2% in de prullenbak. Tenzij ze het veranderen naar 2027 en 2028 of zo. Je weet wel, deftig plan en goed uitvoeren.

Dat was toch de reden van de circuskunstjes van 4000 maar enkel op de eerste 2% index ? "Het moet hetzelfde zijn als bij de ambtenaren". Hoe gaan ze zich hier nu weer uit wriemelen... Wachten tot de finale cijfers eind december en dan de private sector tijd geven tot januari om al dan niet indexeringen voor de maand januari op manier A of B te berekenen ?

HA HA HA HA

Subiet ligt heel het indexsprong centending boven de 4000 euro en max 2% in de prullenbak. Tenzij ze het veranderen naar 2027 en 2028 of zo. Je weet wel, deftig plan en goed uitvoeren.

Dat was toch de reden van de circuskunstjes van 4000 maar enkel op de eerste 2% index ? "Het moet hetzelfde zijn als bij de ambtenaren". Hoe gaan ze zich hier nu weer uit wriemelen... Wachten tot de finale cijfers eind december en dan de private sector tijd geven tot januari om al dan niet indexeringen voor de maand januari op manier A of B te berekenen ?
Ik hoop toch gewoon mijn normale index te zien op 2 januari 😂. En volgens mij zit dat er dik in ook. Ze maken het weer allemaal zo onnodig gecompliceerd. Ik ga toch eens glimlachen als ze't niet rondkrijgen en mijn volledige index op de rekening staat 😂

Ik vrees ervoor, het gaat énorm complex zijn. Zelfs op grote schaal zijn belangrijke modaliteiten niet duidelijk:

Ik gok wel op: men gaat sowieso salariswagens niet meerekenen, want men durft dat systeem niet aanpakken.
Men gaat enkel naar brutoloon kijken, om zoveel mogelijk overheidspersoneel dat desondanks doorgaans géén volledige 13e maand heeft mee te nemen, maar men gaat vakantiegeld en 13e en 14e maand niet meerekenen.

Alleen deeltijds werkenden is iets waarop ik niet zou durven gokken... want er zijn argumenten in beide richtingen, maar ik mag hopen dat men dat pro rata naar voltijds gaat omrekenen en op basis daarvan indexeren. Deeltijds werkenden profiteren al van ons progressief belastingstelsel.

Ik vrees ervoor, het gaat énorm complex zijn. Zelfs op grote schaal zijn belangrijke modaliteiten niet duidelijk:

Ik gok wel op: men gaat sowieso salariswagens niet meerekenen, want men durft dat systeem niet aanpakken.
Men gaat enkel naar brutoloon kijken, om zoveel mogelijk overheidspersoneel dat desondanks doorgaans géén volledige 13e maand heeft mee te nemen, maar men gaat vakantiegeld en 13e en 14e maand niet meerekenen.

Alleen deeltijds werkenden is iets waarop ik niet zou durven gokken... want er zijn argumenten in beide richtingen, maar ik mag hopen dat men dat pro rata naar voltijds gaat omrekenen en op basis daarvan indexeren. Deeltijds werkenden profiteren al van ons progressief belastingstelsel.

Ik snapt niet hoe een deeltijdswerkende profiteert. Hij wordt toch gewoon prorata betaald?

Ik snapt niet hoe een deeltijdswerkende profiteert. Hij wordt toch gewoon prorata betaald?

Het gaat niet om de pro rata betaling, dat is logisch. In een lagere belastingschijf vallen, profiteren is misschien een overdreven woord, maar op z'n minst toch stevig voordeel hebben. Je verliest netto een pak minder dan dat je bruto verliest als je parttime te gaan werken, en zelfs op vlakken waarop je een correctie zou verwachten in dit geval, bijvoorbeeld forfait beroepskosten of bepaalde sociale voordelen, doet men dit niet/onvoldoende.

Mij zou het logisch lijken het indexeringsplafond mee te laten schalen met het bruto voltijdsloon, maar dat ligt blijkbaar op tafel, dus to be continued.

Het gaat niet om de pro rata betaling, dat is logisch. In een lagere belastingschijf vallen, profiteren is misschien een overdreven woord, maar op z'n minst toch stevig voordeel hebben. Je verliest netto een pak minder dan dat je bruto verliest als je parttime te gaan werken, en zelfs op vlakken waarop je een correctie zou verwachten in dit geval, bijvoorbeeld forfait beroepskosten of bepaalde sociale voordelen, doet men dit niet/onvoldoende.

Mij zou het logisch lijken het indexeringsplafond mee te laten schalen met het bruto voltijdsloon, maar dat ligt blijkbaar op tafel, dus to be continued.
Indien dat niet het geval was ging ik graag enkele dagen rond de indexering parttime werken, om dan terug voltijds verder te gaan met een volledig geïndexeerd loon.

Dus terechte bemerking.

Zijn die argumenten niet even goed toepasbaar op iemand die voltijds werkt voor een veel lager loon als een andere voltijdse?

Ik werk zelf tijdelijk (ouderschapsverlof) 90% en mijn indexering in het verleden zijn altijd op mijn voltijds brutoloon berekend. Dit lijkt me ook gewoon de logica zelve. Of ben ik een uitzondering omdat ik maar tijdelijk deeltijds werk?

Ik werk zelf tijdelijk (ouderschapsverlof) 90% en mijn indexering in het verleden zijn altijd op mijn voltijds brutoloon berekend. Dit lijkt me ook gewoon de logica zelve. Of ben ik een uitzondering omdat ik maar tijdelijk deeltijds werk?

Natuurlijk is dat logisch, maar daar ontstaat de zever.

Stel je voltijds loon is 7000 en je werkt 50%. 3500 dus. Wat ga je dan doen ? Volledig indexeren ? En dan een jaar later voltijds gaan werken? Dan heb je 7000+ volledige index. Iemand die voltijds werkte, heeft minder. NIET FAIR.

Stel dat je de deeltijdse niet volledig indexeert want rekent met 7000. Maar de deeltijdse gaat nooit of te nimmer nog full time werken. Dan heeft die een indexatie gemist voor niks terwijl een ander die full time 3500 verdient, wel de indexatie volledig gehad heeft. NIET FAIR.

En dan begint het gezever over wat fair is en wat niet fair is en bladiebladiebla. Want waarom zou je dan niet MC of auto of nettovergoeding wel of niet meetellen als arbitraire zaken zoals deeltijds/voltijds wel meetellen.

Was er voor al deze complexiteit maar een simpele oplossing geweest. Oh wacht...

Waarom deze regering het zich altijd zo moeilijk wil maken door simpele maatregelen te complexificeren door arbitraire vrijstellingsgrenzen op te stellen is mij toch een mysterie. Compromis, I get it. Maar het explodeert telkens in een diarree aan flankerende maatregelen en gezever voor zeldzame edge cases. Meerwaarde belasting en 10k vrijstelling, check. Nu dit, check. Melissa met haar renovatiepremies gelinkt aan inkomen, check. Verbouwpremies en vermogencheck, check.

Hier zal het wel iets geweest zijn genre - mannekes, we willen een indexsprong maar dat gaat slecht afstralen - zullen we eens iets anders doen - een centjesindex waarbij de sterke schouders wat minder krijgen -> briljant idee want de belastingschaal verhogen kunnen we ook niet doen.

Laatst bewerkt:

Zie reactie van @cege die het eigenlijk ruim uitlegt.
Als een indexering voor iedereen een gelijk percentage is (of toch per sector) en er geen limiet van € 4000 bruto is, dan maakte dat géén verschil.

Nu zou je winst doen door tijdelijk effe deeltijds te gaan werken als ze enkel op je deeltijds loon indexeren als je daardoor onder die drempel duikt, en dan terug erna voltijds gaan werken, want dan schaal je terug voorbij de drempel.
Nog belangrijker (maar voor mij niet van toepassing) wat met mensen die shiftpremies krijgen en dergelijke? Lijkt mij ook maar fair dat hun premies wél volledig geïndexeerd worden? Want ik zie niet in hoe men het anders zou doen.

Alles van verbouwpremies en dergelijke zou ik eigenlijk graag een "penalty" zien waarbij mensen die deeltijds werken, ook een lagere premie krijgen ten opzichte van mensen die voltijds werken.

Nu zou je winst doen door tijdelijk effe deeltijds te gaan werken als ze enkel op je deeltijds loon indexeren als je daardoor onder die drempel duikt, en dan terug erna voltijds gaan werken, want dan schaal je terug voorbij de drempel.
Maar als het berekend wordt op het bruto dan is er toch geen probleem?

Zie reactie van @cege die het eigenlijk ruim uitlegt.
Als een indexering voor iedereen een gelijk percentage is (of toch per sector) en er geen limiet van € 4000 bruto is, dan maakte dat géén verschil.

Nog belangrijker (maar voor mij niet van toepassing) wat met mensen die shiftpremies krijgen en dergelijke? Lijkt mij ook maar fair dat hun premies wél volledig geïndexeerd worden? Want ik zie niet in hoe men het anders zou doen.

Alles van verbouwpremies en dergelijke zou ik eigenlijk graag een "penalty" zien waarbij mensen die deeltijds werken, ook een lagere premie krijgen ten opzichte van mensen die voltijds werken.

Mijn madam doet payroll, he. Die volgt het nieuws niet, dus die wist nog van niks. Ik leg het in 5 min uit en die komt met 500 scenarios waar je uren kunt palaveren.

Wat met wie 3950 verdient ? Volledig indexeren of tot 4000 en het stuk boven 4000 'centenindex' ?

Wat met wie vorig jaar shiften deed en dit jaar niet en volgend jaar opnieuw. Met shift > 4000, zonder shift < 4000. Wat met wie op commissie betaald wordt en zonder comissie soms onder/soms boven de 4000 ? Wat met wie 2 jobs heeft bij verschillende werknemers vb 80% rooster bij A en 10% bij B maar voltijds loon B veel hoger dan A. Wie betaalt wat aan de overheid ? Wat met wie zowel payroll als zelfstandige is in zelfde bedrijf (bij mijn madam zijn er zo veel). etc etc etc etc. Have fun, politiek. Was er maar een simpele oplossing voor de bricollage rond de 4000 euro grens... :laugh:

Terug
Bovenaan