Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik vergroot niks uit, tis letterlijk dat bedrag.Zo kun je alles uitvergroten natuurlijk.
De enige reden dat onze lonen niet competitief zijn is de gigantisch hoge belastingen erop. Ze schuiven dat altijd af op de index maar dat is je reinste bullshit. Gezien uw kennis vd materie in andere topics bespaar ik mezelf de uitleg van hoeveel 40€ index de WG kost en hoeveel er bij de WN terechtkomt.Daar ga ik akkoord met je. Dat is een verrekening die veronderstelt dat er geen 2e ronde effecten zijn van die maatregel, die er uiteraard zullen zijn. De index zal minder snel stijgen, de lonen gaan een beetje competitiever worden, er gaan minder overheidsuitgaven zijn (ik mag hopen dat dat de bedoeling is van dit gedrocht van een maatregel). Dus alles tesamen zou ik verwachten dat in reele termen die niet al te veel invloed heeft in the long run.
Tis niet omdat je goed uw boterham verdient dat je plots minder recht hebt op bepaalde dingen is ook mijn insteek.Maar het is blijkbaar wel realistischer (lees: gewenst?) om nog maar eens extra inkomsten te gaan zoeken bij precies die groep die nu al het meeste afdraagt. En ja, sommige maatregelen gaan mij ook raken. Mijn partner en ik verdienen goed, dus we zullen het overleven, maar dat is net de point: die rekening maak ik zelf, niet bepaalde users hier die voortdurend voor anderen beslissen wat 'eerlijke' bijdragen zijn.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Gumball klaagt dat hij nu maar pakweg 40 euro krijgt ipv 80. Wegens minder index. Er is niks dat de werkgever tegenhoudt om hem toch gewoon die 40 extra te geven ( dus 80 in totaal). Alleen zal het nu niet automatisch zijn en zal je moeten bewijzen dat je het waard bent
Niet extra steunen, maar zoals nu meer belastingen betalen dan getrouwde koppels vind'k niet correct. Gewoon gelijk trekken.We leven in een periode met een extreem zware begrotingsproblematiek en gigantische uitdagingen op vlak van klimaat, geopolitiek, en competitiviteit. Waarom moet je dan speciaal dingen gaan doen voor mensen die hun leven inefficiënt inrichten? Met alle respect voor alleenstaanden met kinderen die het zwaar hebben, die verdienen van mij wel wat financiële verlichting, maar alleenstaanden zonder kinderen die er toch bewust voor kiezen om zelf in een appartement of huis alleen te gaan wonen, moeten we daar nu echt centen in gaan steken? Toen ik alleenstaande was heb ik in een studio gewoond waar mijn badkamer en mijn slaapkamer dezelfde ruimte was. Daarna ben ik gaan samenhuizen met twee andere mensen. Nooit heb ik verwacht dat de regering mij extra zou steunen. In mijn hoofd was het gewoon logisch en vanzelfsprekend dat alleen wonen duurder is.
In het algemener: moeten we niet eens met z'n allen gaan toegeven dat het absurd is dat wij in België zo belachelijk veel ondersteuning op alle mogelijke vlakken krijgen en onze koopkracht zo'n heilig huisje is, als we niet eens een deftige industriële basis hebben en de chinezen tegenwoordig quasi alles beter kunnen dan wij? Moeten we niet gewoon erkennen dat de periode dat wij rijker zijn omdat we effectief productiever zijn dan andere landen voorbij is?
Nu goed, da's misschien een andere discussie diee we elders moeten voeren.
Op welke manier betalen alleenstaanden dan meer belastingen dan getrouwde koppels? Voor zover ik weet is het voornaamste voordeel dat getrouwde koppels hebben is dat er bij een imbalans tussen de inkomens het kan voorkomen dat de beste verdiener in een lagere loonschijf valt. Maar dat is toch geen voordeel ten opzichte van alleenstaanden? Da's gewoon kijken naar het gezinsinkomen.Niet extra steunen, maar zoals nu meer belastingen betalen dan getrouwde koppels vind'k niet correct. Gewoon gelijk trekken.
Je kunt het ook bereken op 100 jaar voor de achterkleinkinderen die er de gevolgen van dragen, dan zal het bedrag nog groter zijn, want dat zal zich in de barema's blijven vertaald zien. Dan is het ook letterlijk dat bedrag. Maar ook dat blijft het feit uitvergoten, naar mijn mening.Ik vergroot niks uit, tis letterlijk dat bedrag.
Door onze jaarlijkse indexering is die 40€ een kleintje met sneeuwbaleffect.
Hoewel ik trouwens meestal niet PVDA gezind ben kan ik ze hier gelijk geven. De deur staat nu op een kier. Ze hebben aan de index gemorreld en de bevolking zal het slikken.
Kijk maar is met welke pennenstrook de effectentaks plots maal twee gaat.
Men gaat "kijken" of men daar iets kan doen maar ik mis een concrete maatregel (zo simpel als één klant = evenveel belastingen als loon uit personenbelasting op je inkomsten van die klant)
Het voordeel van een geoptimaliseerd brutoloon, bv. € 3900 bruto plus salariswagen versus € 4900 bruto zonder salariswagen is bij deze wéér groter geworden, in plaats van kleiner.
Dan is het nog steeds maar de eerste 2% op jaarbasis die niet geindexeerd wordt op het hoge loon. Zie eerder hier.Op bedragen die je uit de entiteit haalt zou men 34% belasting heffen (in totaal) ipv de 32% die het nu is (bedragen afgerond om niet te moeten opzoeken). Er is iets. Maar voor mij is het gewoon, en daar ben ik het eens, te weinig. Maar ik verwacht met MR en NVA in de regering nu eenmaal niet dat men daar gaat doorpakken. Omdat dit nu eenmaal minder zichtbaar is als de persoon met een goed brutoloon.
Ik ben het voor de rest eens. De index was 1 van de zaken waardoor een niet geoptimaliseerd brutoloon nog een potentiële reden was omdat die extralegale voordelen niet echt, om niet te zeggen niet, mee-indexeren.
En als je dan een paar indexen van 9% en 12% krijgt zoals we eventjes gehad hebben dan kan dat wel zaken / discrepanties weer eventjes recht zetten. Als je het puur vanuit een absoluut bedrag bekijkt.
Goh, los van hoe we het doen internationaal gezien heb ik de indruk dat veel mensen hier lijken te denken dat de bomen tot in de hemel groeien. Misschien is dat de mentaliteit/gewoonte die we hebben verkregen (van onze ouders) tijdens de gouden jaren '60 ofzo.In het algemener: moeten we niet eens met z'n allen gaan toegeven dat het absurd is dat wij in België zo belachelijk veel ondersteuning op alle mogelijke vlakken krijgen en onze koopkracht zo'n heilig huisje is, als we niet eens een deftige industriële basis hebben en de chinezen tegenwoordig quasi alles beter kunnen dan wij? Moeten we niet gewoon erkennen dat de periode dat wij rijker zijn omdat we effectief productiever zijn dan andere landen voorbij is?
Nu goed, da's misschien een andere discussie diee we elders moeten voeren.
Dingen zoals huwelijksquotiënt is inderdaad appels met peren vergelijken als je dat naast een alleenstaande zet. Dat hangt af van alle lonen, een koppel kan daar idd voordeel uit halen als men kijkt naar gezinsinkomen gedeeld door 2 maar het is geen zekerheid.Op welke manier betalen alleenstaanden dan meer belastingen dan getrouwde koppels? Voor zover ik weet is het voornaamste voordeel dat getrouwde koppels hebben is dat er bij een imbalans tussen de inkomens het kan voorkomen dat de beste verdiener in een lagere loonschijf valt. Maar dat is toch geen voordeel ten opzichte van alleenstaanden? Da's gewoon kijken naar het gezinsinkomen.
Nu zijt ge het echt op flessen aant trekken eh...Je kunt het ook bereken op 100 jaar voor de achterkleinkinderen die er de gevolgen van dragen,
Nogmaals, ik weet niet in welke grootordes jij werkt, maar 15.5k€ vind ik niet overroepen.Daarmee wil ik niet ontkennen dat er geen langetermijn effect is. Maar daarmee wil ik wel zeggen dat we het niet moeten overroepen.
In het akkoord staat toch dat als je de winst van een vennootschap uitkeert je 3% meer belasting moet betalen. (vvpr bis en liquidatiereserve).Deze indexsprong voor "hoge" lonen was voor mij beter te verdedigen geweest indien men extralegale voordelen mee in het bad gesmeten zou hebben en diezelfde schijnzelfstandige IT'ers (genre de Linux server engineer die enkel voor C****** werkt als klant, maar die "zelfstandig" is) en andere management-vennootschappen correct te belasten. Men gaat "kijken" of men daar iets kan doen maar ik mis een concrete maatregel (zo simpel als één klant = evenveel belastingen als loon uit personenbelasting op je inkomsten van die klant)
(voor een IT freelancer)Kijk heel simpel, dat vind ik gewoon naïef. Ik haat de term "brede schouders" ook. Maar om dan ook met clichés te werken. Een steen kan je niet stropen. En om dan gewoon onze toekomst als land te ondergraven door zaken zoals kinderbijslag te gaan schrappen, helpt enkel kinderarmoede in de hand en ondergraaft dus onze toekomst.
Daarmee wil ik niet ontkennen dat er geen langetermijn effect is. Maar daarmee wil ik wel zeggen dat we het niet moeten overroepen. Ik denk dat er weinig mensen nu nog wakker liggen van de indexsprong van 2015. Dat is wat ik wil zeggen. En dat was een volledige indexsprong. Die voelden ook de hogere lonen veel harder dan een beperkte indexsprong.
In het akkoord staat toch dat als je de winst van een vennootschap uitkeert je 3% meer belasting moet betalen. (vvpr bis en liquidatiereserve).
Dat is een veelvoud tegenover de indexsprong(voor een IT freelancer)
Ter info: belastingsdruk op je winst stijgt dus van 32% (20% vennootschapsbelasting en 15% uitkering) naar 34,4% (20% + 18%).
Daarnaast stijgt ook het loon dat je jezelf moet uitkeren om 20% vennootschapsbelasting te hebben (normaal 25%).
En komt er een beperking op de voordelen alle aard voor die berekening.
Dus zeggen dat er geen concrete maatregelen zijn is wat kort door de bocht.
Ik denk niet dat je fout waart. Maar er zitten ook (te veel) andere partijen in de regering waar je rekening mee moet houden.Ik heb bij de vorige verkiezingen voor de eerste keer, als eerder 'links gezinde mens' op NVA gestemd, omdat ik somehow had gehoopt dat we hier écht werk van gingen maken. Oh, how I was wrong.
Waarom moet je dan speciaal dingen gaan doen voor mensen die hun leven inefficiënt inrichten?
flexi-jobs jaarlijks tot 18.000 euro, de helft meer dan het huidige plafond. Wie voltijds werkt, mag de flexi- job bovendien uitoefenen in een bedrijf dat verbonden is met zijn werkgever. Het huidige verbod daarop vervalt."
Gepensioneerde blijven onbeperkt.
Toch ook weer een rare kronkel.
"Kinderbijslag schrappen" was je eerste stelling, maar goed, ik ga ook akkoord dat ik liever had gezien dat men iets gelijkaardigs had trachten te bereiken met reeds bestaande tools dan weer iets nieuws te verzinnen (als je echt zoiets wilt doen natuurlijk).Je moet als overheid wel zorgen dat je op het laatste niet overwegend stenen overhoudt, want dan houdt het toch echt op. En dat kan alleen als iedereen inlevert. Ook de bijna stenen.
Ik heb het niet over afschaffen, ik heb het over niet indexeren. Wat je nooit gehad hebt, zal je ook niet missen zeker, of telt dat alleen voor mensen die >4000 bruto verdienen?
Dat ze eens stoppen met hun zever en excuses, die centenindex, geef gewoon toe dat het een verhoging van de patronale bijdage is voor de 'hogere' lonen. Je moet een kind een kind durven noemen.
Die bevorderde wel tegelijkertijd onze positie tov de buurlanden, terwijl dat nu niet het geval is. Want het uitgespaarde deel wordt doorgestort. Tevens waas het voor iedereen gelijk (procentueel), terwijl er nu gediscrimineerd wordt. Dat is een heel andere context imo.