Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Ik vind het eigenlijk wel echt erg dat er aan de indexering wordt geraakt. Dat was het heilige huisje van de vakbond, en terecht. Werd ook altijd zo ingezet bij alle onderhandelingen. Ik doe nu nog maar één onderhandeling mee en ik zie al hoe het van in het begin gebruikt wordt:
- De loonnorm is 0% voor dit jaar (surprise, de cijfers worden telkens zo verkracht dat het "toevallig" altijd 0% is), maar niet over zeuren, want dan schaffen ze de index af
- Geen zijwegen zoeken om toch opslag te kunnen geven, want dan zouden ze weleens aan de index durven komen!
- Zeker de index niet hervormen, want dan zetten we de deur open dat de index onderhandelbaar is en dat is hij niet. Dus geen voorstel om de index voor de laagste lonen zwaarder te laten doorwegen dan voor de hoogste.

Wat zie je dan nu? Voilà, index is toch onderhandelbaar. Ik ben dan ook nog niet zo zeker dat hij over 2j wel gewoon weer terug "normaal" wordt ingesteld.

Het is blijkbaar 9,2 miljard besparing en geen 10 miljard - zal nog wel bijsturing vragen de komende jaren. Nu goed, best dat er al iets is in plaats van dat het blijft aanmodderen en dat we overgaan naar nieuwe verkiezingen. Met een PS terug aan de lead in de peilingen in Wallonië was dat een rampscenario geweest.

Ik vind het eigenlijk wel echt erg dat er aan de indexering wordt geraakt. Dat was het heilige huisje van de vakbond, en terecht. Werd ook altijd zo ingezet bij alle onderhandelingen.

Inderdaad, iedereen die niet kan onderhandelen (ambtenaren, leerkrachten of werknemers) worden hierbij geraakt.

edit: het is inderdaad een soort indexsprong, dus maar 2x. Het effect zal dan wel meevallen. (tenzij het permanent wordt, zodra we deze ingreep vergeten zijn)

Nu is het wel niet meer duidelijk wat het is, nu staat er:
• Een van de maatregelen is om een 'centenindex' door te voeren in 2026 en 2028, waarbij alle lonen slechts geïndexeerd zullen worden tot 4.000 euro.

Van dat aftoppen staat er nietmeer bij, maar het is HLN, dusja... Bij de standaard staat het dus wel nog (en zal het wel zo zijn).

Dus nog meer mensen richting een 4/5e (lager brutoloon) in combinatie met een flexijob?

Met 4/5de zit ik nog altijd dik boven de 4000/maand, dat helpt niet.
Enige wat helpt is zelfstandig worden en terug bij mijn werkgever aan de slag gaan...

Ik begrijp wat hij bedoelt, maar het klopt niet. Het is een oneliner en vind ik wereldvreemd.

Iedereen gaat de pijn voelen. En bij mensen met een heel dik vel kun je iets dieper snijden, en dan doet het nog altijd niet zo veel pijn als bij de mensen met een superdun velletje. Mensen met meer dan genoeg, hebben ook iets meer luxe dat ze kunnen laten liggen, mensen met weinig kunnen geen luxe laten liggen omdat ze die al veel minder hadden.

In dit plan krijgen mensen met veel iets minder voordeel dan mensen met minder. Dat is niet hetzelfde als dat ze worden gestraft, dat werken niet meer zou lonen. En dan heb je ook nog het fabeltje dat mensen meer verdienen omdat ze gewoon harder hun best doen of hebben gedaan. Dat klopt niet. Als je 2x meer verdient, betekent dat niet dat je 2x harder werkt dan een ander. Of dat je werk 2x nuttiger is in de maatschappij zelfs.
Mja, je kan toch niet ontkennen dat het de definitie van sterkste schouders wel heel erg opgetrokken wordt. 4K bruto is net niet het mediaan-loon, alles daarboven belandt ook al in de 50% belastingschijf en diegene met bedrijfswagens, maaltijdcheques en andere optimalisaties worden met deze maatregel proportioneel beloond.

Met 4/5de zit ik nog altijd dik boven de 4000/maand, dat helpt niet.
Enige wat helpt is zelfstandig worden en terug bij mijn werkgever aan de slag gaan...

Jij wel, maar mensen die rond die 4000€ zitten zullen er dan bij winnen

Schijnzelfstandigheid dus?

Jij wel, maar mensen die rond die 4000€ zitten zullen er dan bij winnen

Schijnzelfstandigheid dus?

Aangezien ik nu al een zeer vrije rol heb en ik dat vrijwillig zou doen is er toch geen sprake van schijnzelfstandigheid.
Ik kan perfect voldoen aan alle voorwaarde zodat het niet om fraude gaat, ik voldoe daar als werknemer al aan want ik heb een volledig zelfstandige rol, ik word niet gemanaged ofzo.

Ik heb gelukkig wel wat ruimte om te onderhandelen, dus ik rkig die index er ergens ongetwijfeld wel bij geluld.

Mja, je kan toch niet ontkennen dat het de definitie van sterkste schouders wel heer erg opgetrokken wordt. 4K bruto is net niet het mediaan-loon, alles daarboven belandt ook al in de 50% belastingschijf en diegene met bedrijfswagens, maaltijdcheques en andere optimalisaties worden met deze maatregel proportioneel beloond.
Dat kan ik wel ontkennen: ik denk nog altijd dat iemand met 4k bruto het namelijk iets beter kan missen dan iemand met 1.2k bruto. Dat principe blijft gewoon gelijk. En je krijgt opnieuw minder voordeel, niet meer nadeel.

Wat ik absoluut ook erg vind, is dat alle miserie van salariswagens en andere constructies zo kunnen blijven.

Pakjestaks op niet-europese webshops a la Shein is alleszins al een goed signaal (minder goedkope rommel) maar zal toch niet veel extra geld opleveren?
Te zien hoe en waar ze die taksen heffen? België (Luik) is een doorvoerhub voor China (Alibaba) naar Europa. Daar komen jaarlijks ettelijke miljarden pakjes toe. Als België de 2 euro per pakje gaat innen, ook al is het voor een buitenlandse bestemmeling, dan zit ge gauw aan een paar miljard inkomsten :D
(overigens niet zo speciaal die 2 euro taks, want door Europa beslist begin deze maand?)

Absurd hoe hard men moet onderhandelen in eigen regering voor dit resultaat.

In ieder geval is dit weer de volgende non-actie dat onderstaand probleem niet gaat oplossen.
Binnen 2 jaar kunnen we weer 20 miljard zoeken.

Dat kan ik wel ontkennen: ik denk nog altijd dat iemand met 4k bruto het namelijk iets beter kan missen dan iemand met 1.2k bruto. Dat principe blijft gewoon gelijk. En je krijgt opnieuw minder voordeel, niet meer nadeel.

Wat ik absoluut ook erg vind, is dat alle miserie van salariswagens en andere constructies zo kunnen blijven.
Tja, zo kan je elke maatregel voor iedereen die meer dan het minimumloon verdient verdedigen natuurlijk, met dat principe beland je uiteindelijk in het communisme.

Is die 4000 euro geïndexeerd?

Want dit is inderdaad een draad van een akkoord. Degenen met een niet geoptimaliseerd loon (lees koterij) worden dus aangepakt, terwijl het omgekeerd zou moeten zijn.

De heilige huisjes blijven overeind aka BTW verhoging, bedrijfswagens, mutualiteiten, subsidies, auteursrechten, managementvenootschappen,...
Is natuurlijk wel het gevaar van zo'n "tijdelijke" maatregelen. Er zijn er zo uit de jaren 90 en waarschijnlijk ook van daarvoor die nog van kracht zijn. Stapje is dan weer kleiner om dat verder te rollen in de tijd en niet te indexeren.

Ik word zelf getroffen door de index maatregel maar vind het wel logisch dat de lagere lonen hier meer voordeel uithalen en wel volledige index kunnen genieten.

Laat wel weer veel ruimte tot 'optimalisering' open via managementvennootschappen en schijnzelfstandigheid. Wanneer heeft iemand eens het lef om dat eens wat aan te pakken.
Ook gaan ze er van uit dat dit iets opbrengt en begroting dus te veel afhangt van indexatie, in plaats van wat meer structurele oplossingen.

Puur anekdotisch: eergisteren weer op restaurant geweest met vrienden, waarvan iemand zelfstandig. Uiteraard BTW bonnetje vragen en inbrengen. Nog opscheppen van alle kosten die ze thuis maken inbrengen in de vennootschap (koffie, wc papier, elektronisch materiaal,..). "Ja maar ik gebruik het wel tijdens mijn werkuren he. Van zolang ik niet gepakt/aangesproken word erop doe ik gewoon verder en mijn boekhouder zegt ook dat het mag".

Heb ik rond die index het dan zo verkeerd begrepen? Ik begrijp het zo dat je de index sowieso krijgt maar dan tot het plafond van €4000. Het stukje boven €4000 is dan die centenindex wat weer onduidelijk is wat dat exact wil zeggen.

Weeral 4 dubbel in ons gat gepakt.

- Loonindexering beperkt -> permanente verarming
- Accijns op gas ferm naar boven
- Pensioenmalus -> Verplicht werken tot uw pensioenleeftijd van 72 jaar of anders -5% pensioen per jaar
- Meerwaardetax van 10% (om te beginnen)
- €2 pakjestax

Gingen ze BBSZ voor hogere lonen ook niet eens afschaffen?
Daar hoor je ook niets meer over.

de term brede schouders is vandaag toch weer aardig opgerekt, de lat ligt nu op 4.000 euro. Vanaf dat bedrag zijn je schouders breed genoeg dat je wel een extraatje mag doen om de overheidsfinanciën op orde te helpen zetten. Eigenlijk is dat bijna georganiseerde diefstal. Alles boven de 4.000 moeten de bedrijven wel nog aan 50% uitkeren, maar dan aan de overheid i.p.v aan de werknemer. De gulzigheid van de moddervette overheid kent geen grenzen meer.

Daarnaast: belastingen, taksen, en accijzen. What's new? Gelukkig krijgen we de fiscale hervorming in 2029 als zoethoudertje.

en schijnzelfstandigheid.
Ik ben als externe consultant nu 15 jaar in vaste loondienst. De collega van het bedrijf met de 2de meeste dienstjaren heeft er 5 in vaste loondienst. (!)

De grootste reden is dat de meeste consultants (schijn)zelfstandig worden. Ze blijven in dienst via consultancybedrijven maar niet in vaste loondienst hé. Eigenlijk doe ik het dus als één van de weinigen correct he. Ik ben geen schijnzelfstandige.

Ik blijf de aanpassing van indexering iets vreemd vinden voor de begroting.

Indexering is toch iets dat wordt onderhandeld op sector niveau. Tussen werkgever en werknemer. Het loon wordt dan toch ook betaald door de werkgever en niet de regering.

Ik snap dat je bv iets wilt doen aan concurrentie kracht. Maar waarom dan het plafond. Ik zou net denken dat bedrijven waar de loonkosten het hoogst ligt er net last van hebben en dat zijn nu niet typisch de bedrijven met hogere lonen.

de term brede schouders is vandaag toch weer aardig opgerekt, de lat ligt nu op 4.000 euro. Vanaf dat bedrag zijn je schouders breed genoeg dat je wel een extraatje mag doen om de overheidsfinanciën op orde te helpen zetten. Eigenlijk is dat bijna georganiseerde diefstal. Alles boven de 4.000 moeten de bedrijven wel nog aan 50% uitkeren, maar dan aan de overheid i.p.v aan de werknemer. De gulzigheid van de moddervette overheid kent geen grenzen meer.

Daarnaast: belastingen, taksen, en accijzen. What's new? Gelukkig krijgen we de fiscale hervorming in 2029 als zoethoudertje.
De mediaan ligt net onder de 4k, na de index volgend jaar waarschijnlijk 4k.
Echt absurd dat de media de woorden van de politiekers blindelings overneemt. "enkel de hoge lonen geimpacteerd!!"
De mediaan is niet de hoge lonen.

Terug
Bovenaan