Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Bij heel wat ondersteunende onderwijsorganisaties heeft Demir ook serieus gesnoeid (in verschillende gevallen gewoon de steun stopgezet, ook al werden ze goed geëvalueerd). Allemaal zaken die ons over een aantal jaar weer in ons gat zullen bijten.

Bij heel wat ondersteunende onderwijsorganisaties heeft Demir ook serieus gesnoeid (in verschillende gevallen gewoon de steun stopgezet, ook al werden ze goed geëvalueerd). Allemaal zaken die ons over een aantal jaar weer in ons gat zullen bijten.
NVA heeft de mond vol van een welvarend vlaanderen, maar bespaart intussen op alles wat welvaart creeërt. Arm Vlaanderen

Over de begroting, er zijn heel wat subsidies die maatschappelijk minder relevant zijn waar men niet aankomt. En zie ook het bedrijfswagentopic, daar kan men ook op besparen zonder de toekomstige welvaart te hypothekeren
Natuurlijk. Bartje zwijgt ook oa over de taxshift uit een nog niet zover verleden (dat kost de schatskist ook enkele miljarden maar daar blijft het stil over).

Ivm Firmawagens. Tsja ze rijden er zelf mee rond hé (al benoemen ze het anders) :tongue:

Interessant zo'n (neven)discussie over onderwijs, maar de regering De Wever I en het begrotingstekort waar nu zoveel rond te doen is zitten natuurlijk federaal. Vlaams is het niet Arizona, maar het raketijsje...
In een meer solide staatsstructuur zou een groter deel van het huidige federale begrotingstekort, sowieso ook meer mee gedragen worden door de gewesten/gemeenschappen, want een deel van het "extra" gat in de begroting komt o.a. door Defensie. Alleen zou daarbij onvermijdelijk ook nog meer naar onderwijs gekeken worden, want dat is daar (Vlaams/Franstalig) de grootste uitgavenpost.

Kan me in een aantal zaken vinden dat er inderdaad opgelet moet worden niet onze enige grondstof (kennis) kapot te besparen, maar anderzijds kan je moeilijk ontkennen dat er nog heel wat inefficiënties in ons onderwijssysteem zitten, zeker in het secundair onderwijs, (koepels en "onderwijsvrijheid", prestatienoemers LO-leerkrachten, etc.), maar in mindere mate ook hoger, waar gerust bespaard op kan worden. Dit terwijl in andere aspecten net onder geïnvesteerd is (bijvoorbeeld duurzame schoolgebouwen, technisch/beroepsonderwijs hier ook als ik het zo hoor).

Ten zuiden van de taalgrens bespaart men momenteel bijvoorbeeld ook verder op een aantal gevoelige punten (prestatienoemers voor leerkrachten derde graad, verloning pedagogische masters, ziekteverlof van leerkrachten) en/of trekt men inschrijvingsgelden hoger onderwijs omhoog, weliswaar gelijk met Vlaanderen met o.a. extra stakingen tot gevolg: https://www.bruzz.be/actua/samenlev...willen-staken-op-10-en-25-november-2025-10-30

Ik ben van bepaalde Vlaamse maatregelen ook geen fan, bv. snoeien in studiebeurzen.
Anderzijds andere maatregelen lijken me zéér logisch, bijvoorbeeld hoger inschrijvingsgeld voor "hobbycursussen" in 't volwassenenonderwijs.
Hoger onderwijs kan ik moeilijker inschatten. Wetenschappelijk onderzoek zou ik bijvoorbeeld niet in besparen, de overheid biedt niet de mogelijkheid om onderzoek te stimuleren dat niet meteen een economische return moet hebben, maar ik zou daarbij evenzeer wél sturen qua bepaalde vakgebieden...

Ten zuiden van de taalgrens bespaart men momenteel bijvoorbeeld ook verder op een aantal gevoelige punten (prestatienoemers voor leerkrachten derde graad, verloning pedagogische masters, ziekteverlof van leerkrachten) en/of trekt men inschrijvingsgelden hoger onderwijs omhoog, weliswaar gelijk met Vlaanderen met o.a. extra stakingen tot gevolg: https://www.bruzz.be/actua/samenlev...willen-staken-op-10-en-25-november-2025-10-30
In de pers was men daar positief over, we zullen zien wat de praktijk brengt zeker.

Laatst bewerkt:
In de pers was men daar positief over, we zullen zien wat de praktijk brengt zeker.

Vanuit het perspectief van de Franstalige begroting op orde te brengen kan men daar positief over zijn.
Wanneer onderwijs 70% van je budget uitmaakt (Franstalige gemeenschap) en leerkrachten hun loon is daar 80% van de kost, heb je ook weinig keuze dan om elders te besparen MAAR ...

Eerlijk is eerlijk, wie van ons wilt 10% meer gaan werken zonder extra loon?
Of je zal maar de tijdelijke leerkracht zijn die er zijn job door verliest?
En waarom weeral de oude generaties sparen en de jongere generaties harden treffen? Bv. door het optrekken van de opleidingsduur of masters pedagogie te ontmoedigen?

Ik vind het echter weinig doordacht en zelfs laf om voor zo'n algemene verhoging te gaan van 20 naar 22 om dat te kunnen verkopen als solidariteit, maar dan niet doortastend te durven zijn op véél meer ongelijke verhoudingen, bv. de leerkracht lichamelijke opvoeding die op 22 lesuren evenveel geld binnenhaalt als de leerkracht Wiskunde (om nog maar te zwijgen van leerkrachten in technische richtingen die soms 28h moeten kloppen). Maar goed, dan zou een groter deel van het onderwijs misschien wel langer platliggen natuurlijk.

Wat de praktijk brengt? Dit lijkt mij een done deal. Zie het nut van zo'n staking ook niet in, die maatregelen gaan niet snel teruggedraaid worden.

Punt was echter vooral dat dit voor de Arizona-begroting an sich weinig tot niets uitmaakt ook, deel van het dilemma federaal is dat men daar op een select aantal bevoegdheden maar nog kan besparen, waarbij sociale zekerheid en gezondheidszorg de grote slokkop zijn en Defensie jammer genoeg al jaren het stiefkind was, totdat bleek hoe een slecht idee dat was...
OF men moet naar de inkomsten durven kijken (*kuch* salariswagens en vennootschappen *kuch*)

Je kan veel zeggen van GLB maar hij is wel de enige die het verkiezingsprogramma van zijn partij consequent uitvoert.
Wat cynisch genoeg nog maar eens illustreert dat de politieke structuren in dit land niet meer werken. Maar ook dat is niets nieuws.
En neen ik heb ook geen quick fixes, is enkel een vaststelling.

Je kan veel zeggen van GLB maar hij is wel de enige die het verkiezingsprogramma van zijn partij consequent uitvoert.
Wat cynisch genoeg nog maar eens illustreert dat de politieke structuren in dit land niet meer werken. Maar ook dat is niets nieuws.
En neen ik heb ook geen quick fixes, is enkel een vaststelling.
NVA maakte volop campagne om een staatshervorming door te duwen, dag 1 na de verkiezingen zat het al in de frigo.

Pronostiek voor wanneer de regering valt ?
Gridlock forever.
Doodgravers van België vol. 2... Er komt geen rechtsere regering dan deze, dus wat die Bouchez aan het doen is is mij een raadsel. Of nee wacht, gewoon imago opbouwen in Wallonië om zijn dominantie daar te betonneren, op de kap van de volledige Belgische welvaart. Geen weldenkend mens (zijn die er nog?) die denkt dat je na de potentiële val van De Wever I betere kaarten gaat krijgen voor een regeringsvorming, in tegendeel. Er is géén andere optie, dat was na de verkiezingsuitslag al duidelijk. Wat die politiek strategen bij de MR zitten te doen, god mag het weten. Compleet gestoord dit.

NVA maakte volop campagne om een staatshervorming door te duwen, dag 1 na de verkiezingen zat het al in de frigo.
Omdat je voor een staatshervorming de PS nodig hebt en die stonden vanaf dag 1 buiten spel. Voor MR is dat in onbespreekbaar. Dat is een van de absolute basics in Belgische politieke kennis, maar dat is uiteraard geen reden voor de average Vlaming om het zonder enige kennis van zaken te gebruiken als stok voor N-VA...

Komt nog eens bij dat je met MR (dacht men) wel deftig kan onderhandelen over begroting en beperking van sociale stelsels (bv. beperking werkloosheid in tijd was een dikke vette nee met PS). Dat laatste had prioriteit, dus een goed staatsman legt het belang van zijn land boven een partijprogramma. Iets dat Bouchez itt De Wever niet kan, en oa de reacties hier van "hij doet wat zijn programma zegt" tonen goed waarom: je scoort daarmee bij de gemiddelde burger die nauwelijks begrijpt hoe zijn land in mekaar zit en een geheugen van max. 6 maanden heeft. Who cares about deugdelijk bestuur right?
Men heeft hier de mond vol van gebrek aan lange termijn visie bij politici, maar tegelijk wel aantonen waarom dat zo is. Gewoon los de afgrond in rijden, maar wel volgens de weg die je partijprogramma voorlegde. Knap werk hoor.

Meteen ook weer een mooie illustratie van waarom ik nooit zal gaan stemmen in dit land, compleet hopeloze boel. No fucking way dat ik mijn kostbaar weekend spendeer aan zo'n circus. Liever een zondagvoormiddag lekker rustig in de zetel dan tussen een bende retards te gaan wachten in de muffe sportzaal van de lokale basisschool.

Achteraf op het werk en online ranten over waarom al de rest er geen kloten van kent, ja. That's how I roll :coolbrows:

Te triestig voor woorden. Kennis is de enige grondstof die vlaanderen heeft en N-VA is die nu aan het beschadigen.

Belangrijk zinnetje dat weer iedereen negeert:
De impact van de bijkomende besparingen in 2026 is dan ook van die aard dat de universiteiten zich gedwongen voelen vanaf het academiejaar 2026-2027 een verhoging van het studiegeld te vragen met 150 EUR per student.

En dat is de bedoeling. Ipv te draaien op sponsoring van belastinggeld moeten universiteiten meer zelfvoorzienend zijn (aka studenten zelf meer opdraaien) en dat werd dringend tijd. Hoger onderwijs is in België véél te goedkoop. Vraag maar eens aan de Nederlanders op de UA of UGent waarom ze hier komen studeren en niet aan de topuniversiteiten in eigen land. Simpel: het is hier een pak goedkoper. Neem nog eens in rekening hoe een niet verwaarloosbaar deel van de studenten hun studententijd gebruiken om dik het varken uit te hangen en gerust 1-2-3 jaar langer doen over hun traject dan nodig. Ook dat er ontzettend veel wordt gestudeerd "om maar iets gestudeerd te hebben". Of eerst 2 jaar flipfloppen met "verkeerde richting gekozen" of "gho tis men ding niet". Zelf ook eentje in de familie die maar een doctoraat is gaan doen "want ik heb nog geen zin om te gaan werken". No joke.

Maar ohnee N-VA maakt ons onderwijs kapot en we gaan er allemaal van afzien. Jaja. In de VS, met studiegelden tot 100x zo hoog als hier, studeren ook geen topingenieurs of dokters meer af en daar gebeurt 0,0 noemenswaardige innovatie hé. In Nederland is het ook armoede troef op vlak van kennis hé.

"Het probleem in België zit bij de uitgaven, niet bij de belastingen"
> doet iets aan uitgaven
"Boe er is al genoeg bespaard. Schande!"

Hopelijk is het allemaal theater en komt er toch nog een akkoord. Als deze regering het niet kan, dan zal het duren tot de boot al half gezonken is voor ze maatregelen durven nemen

Belangrijk zinnetje dat weer iedereen negeert:

En dat is de bedoeling. Ipv te draaien op sponsoring van belastinggeld moeten universiteiten meer zelfvoorzienend zijn (aka studenten zelf meer opdraaien) en dat werd dringend tijd. Hoger onderwijs is in België véél te goedkoop. Vraag maar eens aan de Nederlanders op de UA of UGent waarom ze hier komen studeren en niet aan de topuniversiteiten in eigen land. Simpel: het is hier een pak goedkoper. Neem nog eens in rekening hoe een niet verwaarloosbaar deel van de studenten hun studententijd gebruiken om dik het varken uit te hangen en gerust 1-2-3 jaar langer doen over hun traject dan nodig. Ook dat er ontzettend veel wordt gestudeerd "om maar iets gestudeerd te hebben". Of eerst 2 jaar flipfloppen met "verkeerde richting gekozen" of "gho tis men ding niet". Zelf ook eentje in de familie die maar een doctoraat is gaan doen "want ik heb nog geen zin om te gaan werken". No joke.

Maar ohnee N-VA maakt ons onderwijs kapot en we gaan er allemaal van afzien. Jaja. In de VS, met studiegelden tot 100x zo hoog als hier, studeren ook geen topingenieurs of dokters meer af en daar gebeurt 0,0 noemenswaardige innovatie hé. In Nederland is het ook armoede troef op vlak van kennis hé.

"Het probleem in België zit bij de uitgaven, niet bij de belastingen"
> doet iets aan uitgaven
"Boe er is al genoeg bespaard. Schande!"
Belangrijk feitje dat jij negeert: Demir weigert om een verhoging van het studiegeld goed te keuren.

Doodgravers van België vol. 2... Er komt geen rechtsere regering dan deze, dus wat die Bouchez aan het doen is is mij een raadsel. Of nee wacht, gewoon imago opbouwen in Wallonië om zijn dominantie daar te betonneren, op de kap van de volledige Belgische welvaart. Geen weldenkend mens (zijn die er nog?) die denkt dat je na de potentiële val van De Wever I betere kaarten gaat krijgen voor een regeringsvorming, in tegendeel. Er is géén andere optie, dat was na de verkiezingsuitslag al duidelijk. Wat die politiek strategen bij de MR zitten te doen, god mag het weten. Compleet gestoord dit.

Logische opbouw - maar is het dat wel met de realiteit vraag ik me af? Het gevolg van een democratie van de onze is dat de absolute macht niet bestaat, het gewicht van de partijen vertegenwoordigd ook lang niet het gewicht in het nemen van beslissingen of het stemmen van wetten - grote partijen hebben ook veel te verliezen terwijl kleinere dat nauwelijks hebben, als die kleinere partijen dan ook nog eens een tijdelijk momentum kunnen creëren zie je vaak dat die zeer significant boven hun gewicht boksen.

Gekoppeld aan bovenstaande heeft imo Connor Rousseau momenteel de grootste impact.

grote partijen hebben ook veel te verliezen terwijl kleinere dat nauwelijks hebben
Het is nochtans op momenten als deze dat je als partij in de regering moet willen zitten. De hervormingen die nu (al of niet) ingevoerd worden, zullen nog heel lang impact hebben op de hele bevolking. Het is nu dat je daar als partij mee zeggenschap in wil hebben.
De regeringen van de vorige 20 jaar hebben amper significante beslissingen genomen (BHV laat me niet lachen). De enige reden om daar in te zitten was om maandelijks een vette cheque te ontvangen.
Hopelijk is het allemaal theater en komt er toch nog een akkoord.
Vrij zeker dat dit de waarheid is. Tegenwoordig is politiek helaas veel show verkopen. Als ze gewoon een akkoord smeden op een weekendje tijd en dan daarmee buiten komen, dan is men bang dat de perceptie zal zijn dat men hier te licht over gegaan is. Hoe moeilijker het akkoord gevonden lijkt te zijn, hoe gemakkelijker het te verdedigen zal zijn: "kijk, we hebben ons uiterste best gedaan, maar dit was het uiterst haalbare, etc...."
Er zal wel een akkoord volgen.

Als het grootste concreet gedragen voorstel in de begroting komt van de enige linkse partij in een rechtse regering dan weet je wel hoe laat het is zeker.

Terug
Bovenaan