Begroting in het regeerakkoord: supernota

In de afspraak ging het net over Denemarken dat een feestdag had afgeschaft, zou blijkbaar 1,3 miljard opbrengen. Zijn er cijfers over wat dit in België zou opleveren?

Vind zoiets wel een interessante piste. Al acht ik de kans op slagen nihil als je ziet hoe hard de vakbonden nu al weken lang aan het janken zijn.
Als het niet te precies moet zijn is die schatting makkelijk te maken. België heeft een GDP van 580 miljard, er zijn pakweg 220 werkdagen in een jaar. Da's 2,6 miljard per werkdag, natuurlijk, niet heel de economie volgt die werkdagen, sommige productie gaat ook daarbuiten verder en er zijn fabrieken die nu al niet continu werken omdat er niet voldoende vraag is, daar gaat een extra werkdag niets aan veranderen, als we om daarvoor te corrigeren een compleet willekeurige 75% van die 2,6 miljard nemen komen we op een extra productie van 1.9 miljard voor België moesten we een dag minder verlof hebben.

uhm.
Ik kom juist dit tegen link vrt
Ik volg een professionele bachelor opleiding.
Is een beetje dubbel opgesteld.
Er staat: "Wie een erkende opleiding voor een knelpuntberoep volgt, kan op dit moment zijn werkloosheidsuitkering nog behouden tot het einde van die opleiding. Voor studenten verpleegkunde betekent dit 4 jaar, als ze kiezen voor de professionele bachelor."
Maar ook weer: "Wie een opleiding voor een knelpuntberoep volgt, zoals verpleegkunde, zal na 2 jaar zijn werkloosheidsuitkering verliezen. Dat zegt minister van Werk David Clarinval (MR). Het nieuwe regeerakkoord bepaalt dat alle uitkeringen beperkt worden tot 2 jaar."

Ik vermoed dat de niet bachelors dit kunnen kwijt spelen en de bachelors behouden hun uitkering?
Moet blijkbaar nog gestemd worden in het parlement, maar toch..
Moest ik dit verliezen, ga ik mijn jaar zelfs niet afmaken. Krijg ik financieel niet rond. Het is nu al krabben iedere maand

Dat zijn de huidige regels versus de maximale implementatie van het nieuwe regeerakkoord, gevraagd aan een liberaal minister.
Ik vermoed dat de linksere zijde in de regering hier wel een uitzondering zal voorzien, zeker voor de knelpunt-beroepen. Sterker nog: wie weet is zelfs de N-VA pro, want zij hebben op Vlaams niveau de minister van onderwijs én werk.

Deze maatregel om mensen op werkloosheid naar een knelpuntberoep te sturen, lijkt mij iets wat de moeite waard lijkt om te behouden.
ik denk wél dat mensen zelf eerder 2 keer gaan nadenken in de toekomst of ze dit nog zélf gaan willen op deze manier: want de impact van zo'n periode terug omscholen op je pensioen zal onvermijdelijk groter worden lijkt me.

Probleem met de voorbeelden uit dat artikel: kleuteronderwijs en verpleegkunde is helaas dat dat net twee opleidingen zijn met zware stagevereisten. Veel andere omscholingen kan je net nog doen in de avonduren/weekends - wat ook al een zware tol op je privé/gezins/sociaal leven zal leggen - maar je kan moeilijk stage in het (kleuter)onderwijs en/of een ziekenhuis combineren met een andere job. Als je al in die sector (resp. onderwijs of zorg) werkt kan er mogelijks wel meer, maar dat is ook niet iets wat iedereen lukt.

uhm.
Ik kom juist dit tegen link vrt
Ik volg een professionele bachelor opleiding.
Is een beetje dubbel opgesteld.
Er staat: "Wie een erkende opleiding voor een knelpuntberoep volgt, kan op dit moment zijn werkloosheidsuitkering nog behouden tot het einde van die opleiding. Voor studenten verpleegkunde betekent dit 4 jaar, als ze kiezen voor de professionele bachelor."
Maar ook weer: "Wie een opleiding voor een knelpuntberoep volgt, zoals verpleegkunde, zal na 2 jaar zijn werkloosheidsuitkering verliezen. Dat zegt minister van Werk David Clarinval (MR). Het nieuwe regeerakkoord bepaalt dat alle uitkeringen beperkt worden tot 2 jaar."

Ik vermoed dat de niet bachelors dit kunnen kwijt spelen en de bachelors behouden hun uitkering?
Moet blijkbaar nog gestemd worden in het parlement, maar toch..
Moest ik dit verliezen, ga ik mijn jaar zelfs niet afmaken. Krijg ik financieel niet rond. Het is nu al krabben iedere maand

Wraakroepend dat iemand die in jouw positie zit dan z'n uitkering zou verliezen terwijl een luie 55+er gewoon in de hangmat zou mogen blijven liggen.

Meer dan 40% van langdurig werklozen zijn 55+ overigens. Maar die groep durven we natuurlijk (weer) niet aanspreken.

Platfond op maaltijdcheques mogelijks van 8EUR naar 12EUR. Blijkbaar toch weer één van de makkelijkste manieren om mensen wat extra netto te geven. Ecocheques zouden in dat scenario verdwijnen.

Ik hoop dat die verhoogde kostenaftrek enkel van toepassing is indien men de verhoging heeft voorzien van de maaltijdcheques. Niet dat die al defacto van toepassing geacht wordt zodra er maaltijdcheques uitgegeven worden. Want dan creëer je een extra gat in de begroting zonder dat er effectief een verhoging van die maaltijdcheque is gebeurd...

Ik hoop dat die verhoogde kostenaftrek enkel van toepassing is indien men de verhoging heeft voorzien van de maaltijdcheques. Niet dat die al defacto van toepassing geacht wordt zodra er maaltijdcheques uitgegeven worden. Want dan creëer je een extra gat in de begroting zonder dat er effectief een verhoging van die maaltijdcheque is gebeurd...
Op het nieuws werd er gezegd dat die extra aftrek er enkel was voor het stuk tussen de 8 en 10 euro.

Wraakroepend dat iemand die in jouw positie zit dan z'n uitkering zou verliezen.

Wraakroepend dat zoiets gesubsidieerd moet worden.

15jaar terug zelf omscholing gedaan voltijds werken en s'avonds/overdag 4/7 naar school voor 3jaar. Waar een wil is is een weg.

Wraakroepend dat zoiets gesubsidieerd moet worden.

15jaar terug zelf omscholing gedaan voltijds werken en s'avonds/overdag 4/7 naar school voor 3jaar. Waar een wil is is een weg.
Wraakroepend? Het is voor een groot stuk in functie van de maatschappij. Ik zou liever hebben dat onze zorg, die door de vergrijzing alleen maar toeneemt qua noden, niet instort.

Nu, ik kan gerust meegaan in een discussie over de hoogte van dit soort ondersteuning. Maar het meest wraakroepende zou nu toch zijn dat men mensen die in deze opleiding zitten plots van deze beloofde steun zou afhalen. Als er dan mensen halverwege mee stoppen is de cost/return voor de maatschappij pas dramatisch.

Verder weet ik niet wat voor opleiding je gevolgd hebt, maar in de zorg zit hier standaard heel wat stage uren in. Hoe je dat met een gewone job maar moet zien te combineren ontglipt me.

Wraakroepend dat iemand die in jouw positie zit dan z'n uitkering zou verliezen terwijl een luie 55+er gewoon in de hangmat zou mogen blijven liggen.

Meer dan 40% van langdurig werklozen zijn 55+ overigens. Maar die groep durven we natuurlijk (weer) niet aanspreken.
Natuurlijk met die nuance dat die “luie 55+er” toch al een goede 30 jaar heeft bijgedragen op allerlei manieren aan de samenleving en de staatskas gespekt heeft.
De initiële opleiding van titatovenaar heeft mee gefinancierd en misschien zelfs voor kort zijn werkloosheidsuitkering.

Ik ben akkoord dat ook al ben je bijna ten einde loopbaan je maximaal moet ingezet worden om op loopbaan te volmaken.
Maar langs de andere kant moeten we ook kritisch durven kijken naar omscholingen te financieren onder het werkloosheidsuitkering. Daarbij mogen we ons ook afvragen of een deeltijdse tewerkstelling niet mogelijk is. En in het geval van een opleiding in de zorg een betaalde stage ook niet aan de orde kan zijn.

Natuurlijk met die nuance dat die “luie 55+er” toch al een goede 30 jaar heeft bijgedragen op allerlei manieren aan de samenleving en de staatskas gespekt heeft.
De initiële opleiding van titatovenaar heeft mee gefinancierd en misschien zelfs voor kort zijn werkloosheidsuitkering.

Ik ben akkoord dat ook al ben je bijna ten einde loopbaan je maximaal moet ingezet worden om op loopbaan te volmaken.
Maar langs de andere kant moeten we ook kritisch durven kijken naar omscholingen te financieren onder het werkloosheidsuitkering. Daarbij mogen we ons ook afvragen of een deeltijdse tewerkstelling niet mogelijk is. En in het geval van een opleiding in de zorg een betaalde stage ook niet aan de orde kan zijn.

Ik moet denken aan een stuk uit de stand-up van Chris Rock. Komt een mooie quote uit die show; " You can't take credit for shit you're supposed to do".

Daarmee bedoel ik dat een 55+'er die 30 jaar op de teller heeft gewoon gedaan heeft wat er van hem maatschappelijk verwacht werd. Meer niet. Wat mij betreft kan je daar niet naar verwijzen om een daaropvolgende inactiviteit van 12 jaar te nuanceren.

Akkoord dat er aan de andere kant ook werk moet gemaakt worden van opleidingshervorming.

Ik moet denken aan een stuk uit de stand-up van Chris Rock. Komt een mooie quote uit die show; " You can't take credit for shit you're supposed to do".

Daarmee bedoel ik dat een 55+'er die 30 jaar op de teller heeft gewoon gedaan heeft wat er van hem maatschappelijk verwacht werd. Meer niet. Wat mij betreft kan je daar niet naar verwijzen om een daaropvolgende inactiviteit van 12 jaar te nuanceren.

Akkoord dat er aan de andere kant ook werk moet gemaakt worden van opleidingshervorming.

Ja maar in welk opzicht is uw uitspraak dan gegrond?
Ja het was wat de maatschappij van het verwachte, maar waarom moet die persoon erbij betrokken worden als het gaat over een persoon die misschien hooguit 10 jaar bijgedragen heeft en al van de lusten wilt genieten?
En er is niks nuanceren aan, zoals ik zei ben ik ook van mening dat die personen maximaal terug ingezet moeten worden. Maar ik ga niet akkoord met hen onmiddellijk "lui" en "niet werkwillig" te bestempelen.
En al zeker niet als je het simplistisch voorstel, ga maar aan het werk! Dat is gewoon zeer simplistisch en daarmee ontken je de realiteit op de arbeidsmarkt.
Het is echt niet zo eenvoudig voor iemand van 55+ om een nieuwe job te vinden, al zeker niet als er een gekende medische achtergrond is.
De discriminatie op de arbeidsmarkt is een reëel gegeven.

Ja maar in welk opzicht is uw uitspraak dan gegrond?
Ja het was wat de maatschappij van het verwachte, maar waarom moet die persoon erbij betrokken worden als het gaat over een persoon die misschien hooguit 10 jaar bijgedragen heeft en al van de lusten wilt genieten?
En er is niks nuanceren aan, zoals ik zei ben ik ook van mening dat die personen maximaal terug ingezet moeten worden. Maar ik ga niet akkoord met hen onmiddellijk "lui" en "niet werkwillig" te bestempelen.
En al zeker niet als je het simplistisch voorstel, ga maar aan het werk! Dat is gewoon zeer simplistisch en daarmee ontken je de realiteit op de arbeidsmarkt.
Het is echt niet zo eenvoudig voor iemand van 55+ om een nieuwe job te vinden, al zeker niet als er een gekende medische achtergrond is.
De discriminatie op de arbeidsmarkt is een reëel gegeven.

Ik denk niet dat elke 55+er die zonder werk zit lui is hoor. Maar ik denk wel dat er een groep is die zegt foert ik trek wel steun tot aan mijn pensioen. 't is voor die groep dat de nieuwe maatregelen bedoeld zijn onder andere. Dat er dan bijvangst ontstaat bij jonge mensen in opleidingstrajecten vind ik een probleem.

Ik denk niet dat elke 55+er die zonder werk zit lui is hoor. Maar ik denk wel dat er een groep is die zegt foert ik trek wel steun tot aan mijn pensioen. 't is voor die groep dat de nieuwe maatregelen bedoeld zijn onder andere. Dat er dan bijvangst ontstaat bij jonge mensen in opleidingstrajecten vind ik een probleem.
En hoeveel steun krijgen die dan?

Terug
Bovenaan