Begroting in het regeerakkoord: supernota

Meerdere oplossingen mogelijk:
  • intrede van kinderarbeid
  • afschaffen pensioenen
  • werken tot 75 jaar
  • invoeren 50 uren week
  • belastingen naar 75%
  • belasting op vermogen, gekoppeld aan een exit regeling van 95%
  • ...
we lossen het wel op we schuiven de factuur wel door.
FTFY. Gezien de groep die aan ontvangstzijde zit veel groter komt dan diegene die bijdraagt zie ik bitter weinig politieke beweging komen om zwaar in de pensioenen te gaan snoeien.

FTFY. Gezien de groep die aan ontvangstzijde zit veel groter komt dan diegene die bijdraagt zie ik bitter weinig politieke beweging komen om zwaar in de pensioenen te gaan snoeien.

Dat zag je ook heel mooi tijdens het spreekmoment van Axel Ronse bij de regeerverklaring. Hij verdedigt met vuur dat ze (NVA) niet de generatie zullen zijn die leeft op de kap van de toekomst en vooral de factuur niet zal doorsturen. Kwam maar heel lauw applaus op uit de meerderheid. Gen X of later? You're fucked. Groeten van de boomers.

Wie had dat kunnen denken

29 artsen, 2,1 miljoen aan telefoontjes - maar besparen in de gezondheidszorg is niet mogelijk

Vermoedelijk klein percentage dat fraudeert- mss, mss ook niet, onthoud wat contextbinder zegt: als fraude makkelijk is zal er gefraudeerd worden.

29 artsen, 2,1 miljoen aan telefoontjes - maar besparen in de gezondheidszorg is niet mogelijk

Vermoedelijk klein percentage dat fraudeert- mss, mss ook niet, onthoud wat contextbinder zegt: als fraude makkelijk is zal er gefraudeerd worden.
Kunnen we dit geld dan niet terugvorderen wegens fraude?

Nog zoiets, fair divers uiteraard - maar ben je dan niet beter dat je zegt als sanctie: 1 jaar werken aan 50% van loon, en als je goed gewerkt hebt mag je blijven, anders buiten.

Ik heb nog nooit moeten betalen voor een telefoontje. Er zullen eveneens artsen zijn die nooit iets aangerekend hebben ;).

Nog zoiets, fair divers uiteraard - maar ben je dan niet beter dat je zegt als sanctie: 1 jaar werken aan 50% van loon, en als je goed gewerkt hebt mag je blijven, anders buiten.

Alles minder dan ontslag lijkt me vrij absurd, bij elke andere werkgever zou je meteen buiten liggen als je die werkgever oplicht maar om rechter te worden liggen de ethische standaarden blijkbaar een stuk lager.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit moeten betalen voor een telefoontje. Er zullen eveneens artsen zijn die nooit iets aangerekend hebben ;).

Zij kunnen dat rechtstreeks met de mutualiteit regelen waardoor jij daar nooit iets van zou weten. Enkel het remgeld dat ze normaal zouden aanrekenen laten ze dan vallen

Ze mogen enkel iets aanrekenen voor een echte consultatie via telefoon met diagnosestelling etc.
Niet voor eender welk telefoontje met een vraag of de vraag voor een voorschrift bv.

Ze mogen enkel iets aanrekenen voor een echte consultatie via telefoon met diagnosestelling etc.
Niet voor eender welk telefoontje met een vraag of de vraag voor een voorschrift bv.
Ah, ik dacht dat ze een telefoontje voor een voorschrift als consultatie rekenden.
Voor een diagnosestelling heb ik nooit gebeld.

23.08.2024 telefoontje naar de dokter om een voorschrift te vragen voor medicatie tegen hoogteziekte

Enkele minuten later in mijn ebox een getuigschrift met nomenclatuur nummer 109012: Het opmaken en ondertekenen, buiten welk onderzoek van de zieke ook, van getuigschriften, farmaceutische voorschriftbriefjes en allerlei bescheiden

23.08.2024 telefoontje naar de dokter om een voorschrift te vragen voor medicatie tegen hoogteziekte

Enkele minuten later in mijn ebox een getuigschrift met nomenclatuur nummer 109012: Het opmaken en ondertekenen, buiten welk onderzoek van de zieke ook, van getuigschriften, farmaceutische voorschriftbriefjes en allerlei bescheiden

Op het nieuws op tv zeiden ze expliciet dat zo'n dingen niet onder teleconsultatie vallen, maar nu ik er verder over lees lijkt dat inderdaad niet te kloppen en mochten artsen tot nu toe zelf beslissen wat er onder teleconsultatie valt en wat niet...

Heb ze vriendin die in haar praktijk collega heeft die alleen nog telefonische consultaties doet ...
200 dagen, 32 per dag aan 20 euro zit je > 130k

Heb ze vriendin die in haar praktijk collega heeft die alleen nog telefonische consultaties doet ...
200 dagen, 32 per dag aan 20 euro zit je > 130k
Ergens begrijp ik dat wel. Huisartsen hebben nood aan iemand die de telefoons medisch beantwoordt.
Tijdens een fysieke consultatie bij mijn huisarts krijgt die op die 20 minuten dat je bij hem binnen bent zeker 3-4 telefoons. Terwijl die aan de telefoon hangt komt de volgende oproep al binnen op zijn voicemail.
Zijn fysieke consultaties lopen daardoor uit waardoor die minder patiënten kan behandelen. Hij rekende dat niet aan, die had simpelweg de tijd niet om dat in te geven. Maar snap wel dat er zijn die dat wel deden. Persoonlijk is het een grote ergernis dat uw eigen fysieke consultatie steeds onderbroken wordt, dus snap dat er praktijken zijn waar 1 persoon louter de telefoons doet.

Iedereen wordt nu weer gedwongen om voor elk kleine prul langs de huisarts te gaan terwijl meesten al een patiëntenstop kenden.

Ergens begrijp ik dat wel. Huisartsen hebben nood aan iemand die de telefoons medisch beantwoordt.
Tijdens een fysieke consultatie bij mijn huisarts krijgt die op die 20 minuten dat je bij hem binnen bent zeker 3-4 telefoons. Terwijl die aan de telefoon hangt komt de volgende oproep al binnen op zijn voicemail.
Zijn fysieke consultaties lopen daardoor uit waardoor die minder patiënten kan behandelen. Hij rekende dat niet aan, die had simpelweg de tijd niet om dat in te geven. Maar snap wel dat er zijn die dat wel deden. Persoonlijk is het een grote ergernis dat uw eigen fysieke consultatie steeds onderbroken wordt, dus snap dat er praktijken zijn waar 1 persoon louter de telefoons doet.

Iedereen wordt nu weer gedwongen om voor elk kleine prul langs de huisarts te gaan terwijl meesten al een patiëntenstop kenden.
Nee die deed al zijn patiënten zo
Is er nu wel weg omdat de rest dat absoluut not-done vond

In de huisartsenpraktijk waar ik naartoe ga werken ze met een telefoonuurtje. Elle huisarts heeft er zo'n 2-3 per week. Buiten die uren zijn ze niet te bereiken, tenzij via secretariaat (die dan filteren wat kan wachten en wat niet). Nog nooit een van de dokters zijn/haar telefoon zien rinkelen tijdens een consultatie.

In het kader van een lopend gerechtelijk onderzoek naar ernstige en georganiseerde sociale fraude werden er huiszoekingen uitgevoerd in drie tandartspraktijken en twee woningen in Brussel.

Het arbeidsauditoraat van Brussel opende een gerechtelijk onderzoek naar feiten van mensenhandel (economische uitbuiting), zwartwerk, pesterijen op het werk, oplichting in sociaal strafrecht, valsheid in sociaal strafrecht en witwassen.

Als de feiten worden bevestigd, wordt de schade voor de sociale zekerheid (vanwege niet-uitgevoerde, overgefactureerde of niet-conform de wetgeving uitgevoerde prestaties) geschat op meer dan 600.000 euro.

Nog ééntje voor in het rijtje..

Kwestie van tijd eer er hier ook eens een afkooksel van DOGE/Milei zal passeren.
Herman Matthijs deze keer niet in Knack maar in HLN:

Denkt u dat er maatschappelijk draagvlak is om subsidies voor onderwijs en zorg te schrappen ten voordele van middelen voor infrastructuurwerken?
“Je ziet toch ook de files? Er moet meer geld gaan naar onderhoud en modernisering van onze wegen. Maar ook onze energievoorziening en de waterontginning verdienen meer overheidsgeld. De bedragen voor onderwijs en welzijn zijn zo groot geworden, dat we ons moeten afvragen of daar budgettair vet op zit. Het antwoord is ja, en dat is minder het geval in de kleine budgetten. Er kan veel bespaard worden en dat zal nodig zijn om de begroting in evenwicht te brengen en om te investeren in infrastructuur. Anders dreigen we in Duitse toestanden te verzeilen, waar bruggen instorten omdat er jarenlang te weinig geld naar infrastructuur is gegaan.”

De onnodige subsidies tot de profiteurs (van de eeuwige "dopper" tot de vennoot met fiscaal minimum die profiteert van studiebeurs) - toch vooral allemaal welvaartsvenietiging terwijl dat geld veel beter gespendeerd kan worden. De zwakkeren, infrastructuur, etc.

Met geduld bereikt de slak de ark.

In de afspraak ging het net over Denemarken dat een feestdag had afgeschaft, zou blijkbaar 1,3 miljard opbrengen. Zijn er cijfers over wat dit in België zou opleveren?

Vind zoiets wel een interessante piste. Al acht ik de kans op slagen nihil als je ziet hoe hard de vakbonden nu al weken lang aan het janken zijn.

In de afspraak ging het net over Denemarken dat een feestdag had afgeschaft, zou blijkbaar 1,3 miljard opbrengen.
Klopt, de Store Bedesdag, of de Grote Gebedsdag. Overigens hadden ze in Denemarken 13 wettelijke feestdagen (nu nog 12), en in België maar 10. Plus is het wettelijk minimum aan reguliere vakantiedagen 25 dagen (ipv 20 hier), en aan een korter arbeidsregime (37-urige werkweek), dus ze staan er nog altijd royaal beter voor dan wij (en da's dan nog niet rekening houdend met de hoogte van de brutolonen en de niveaus van de belastingsschalen).

Overigens, het afschaffen van die feestdag heeft de twee regeringspartijen (Venstre & Socialdemokratiet) zwaar gekost in de daaropvolgende Europese verkiezingen. Zeker Venstre (van wie het idee kwam) zijn gedecimeerd. Dat was een IMMENS onpopulaire maatregel daar, en da's een land waar de burger heel veel vertrouwen en respect heeft voor de regering, en waar de vakbonden en werkgeversorganisatie elkaar niet vanuit de loopgraven bekampen.

Doe dit in België, en je hebt een halve burgeroorlog (want alweer: het zal bij de werkenden gehaald worden, want die worden nog niet genoeg belast).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan