Begroting in het regeerakkoord: supernota

Francken op Defensie, oh boy. Ik had die graag zo ver mogelijk gezien van de regering.
Ze gaan het STAR plan aanhouden en naar de 2% - 2.5% evolueren in X jaar tijd.
Ik vraag me af wat voor nut een minister van defensie nog heeft.
Veel concrete zaken gaat hij toch niet kunnen doen.

Helaas terug FVDB op volksgezondheid. Laat ons hopen dat MR de meest groteske trekken naar staatsgeneeskunde van die man mooi gaat afblokken.
Te laat. Hij heeft het al een verbod voor elkaar gekregen voor supplementen in de ambulante zorg bij mensen met een verhoogde tegemoetkoming.
Het volgende is de ziekenhuishervorming. Terwijl N-VA/MR de kosten voor de gezondheidszorg willen bepereken.

Ze gaan het STAR plan aanhouden en naar de 2% - 2.5% evolueren in X jaar tijd.
Ik vraag me af wat voor nut een minister van defensie nog heeft.
Veel concrete zaken gaat hij toch niet kunnen doen.
Om dat als enige te hebben heb ik ook nooit begrepen, wel met andere zaken.

Wat een non-discussie eigenlijk; als winkels vrij zijn om open te zijn wanneer ze willen, werknemers vrij zijn om daar al dan niet te gaan werken, en mensen de vrije keuze hebben om al dan niet daar te gaan winkelen, dan wint iedereen. Als het niet profijtelijk is, gaat geen winkel dat doen. Als niemand op een zondag wilt werken voor extra's, gaat die werknemer dat niet doen. Ik zie niet in waarom dat gereglementeerd hoeft te worden.
Leek me vooral om oneerlijke concurrentie tussen kleinere winkels en ketens tegen te gaan. Maar dat is nu op de schop. Hop hop kapitalisme! Ik vind dat niet perse een goede evolutie.

De "maatregelen" vallen precies toch wel erg goed mee? Allez toch niets dat mij stoort op het moment. Die leraars met hun staking op voorhand, pfff.

De "maatregelen" vallen precies toch wel erg goed mee? Allez toch niets dat mij stoort op het moment. Die leraars met hun staking op voorhand, pfff.
de maatregelen waar de ambtenaren (want niet enkel leerkrachten) voor staken, staan er wel letterlijk in. dat gij daar geen last van hebt, tjah, maar een ambtenaar verliest 600€ p/m (of 7.200€ per jaar) pensioen. en nee, da's niet genoeg om de eerste pijler gelijk te stellen aan de privé, dus die beloofde 2de pijler (die de privé al heeft) gaat er niet komen.

en dan wordt het ineens wel uw probleem, want de school van uw kleine gaat geen leerkrachten meer vinden, dus klassen worden kleiner, en ge gaat nog meer mogen kamperen voor de schoolpoort om die in te schrijven.

Dat lees ik wel vaker terug maar klopt niet.
Da's ook wel vrij zachte lezing van de feiten. Hij wordt voorzitter van een partij, leert dat er een pak omkoopgeld circuleert (omkoopgeld dat potentieel ook gelinkt kon zijn aan de moord op Cools), geeft dat niet aan wat op zich al een grote fout is. Zegt dan dat ze dat geld moeten verbranden en garandeert op geen enkele manier dat dat ook echt gebeurd, zorgt er blijkbaar zelfs expliciet voor dat er geen bewijzen moeten zijn. Wat zo'n opdracht in de praktijk eerder wil zeggen is: "Hou het geld maar, ik hou jullie wel een hand boven het hoofd maar zorg dat ik er niet aan gelinkt kan worden. Da's geld waarmee de maatschappij opgelicht is, door ministers, en nu staat ie weer als minister aan het hoofd van die maatschappij.

Da's dan ook nog eens allemaal grotendeels gebaseerd op wat ie zelf zegt, het kan makkelijk een nog properder verhaal zijn dan wat er echt gebeurd is.

Laatst bewerkt:
Stop dan aub wel met zagen op de anderen hé, anders kan je nog als hypocriet bestempeld worden :)
Ik zaag op niemand. Zou ook genieten van de fiscale hemel als zelfstandige, maar het systeem is gewoon niet eerlijk tov loontrekkenden.

Dus ja als ze dan nog eens mijn geprojecteerd pensioen volledig zouden afpakken als ik zou stoppen met werken na 14 jaar sociale bijdragen te hebben afgedragen, dan mag je er zeker van zijn dat ik achterpoortjes ga zoeken.
Maar ik lees het hopelijk fout, dus dan is er geen probleem:)

de maatregelen waar de ambtenaren (want niet enkel leerkrachten) voor staken, staan er wel letterlijk in. dat gij daar geen last van hebt, tjah, maar een ambtenaar verliest 600€ p/m (of 7.200€ per jaar) pensioen. en nee, da's niet genoeg om de eerste pijler gelijk te stellen aan de privé, dus die beloofde 2de pijler (die de privé al heeft) gaat er niet komen.

en dan wordt het ineens wel uw probleem, want de school van uw kleine gaat geen leerkrachten meer vinden, dus klassen worden kleiner, en ge gaat nog meer mogen kamperen voor de schoolpoort om die in te schrijven.

Werd het niet gewoon gelijkgesteld aan de privé? En wat zijn die cijfers? Heeft een leraar dan zoveel pensioen? Heb het opgezocht, gemiddeld is dit 2600€ blijkbaar. Dat gaat dan naar 2000? Ik werk al 25 jaar in dde privé en verdien dik mijn boterham. Ik heb net gechecked op Myfin en mijn geschat pensioen is max. 2200€. Vergelijkbaar toch?

Is dat dit? Komt van de VRT:

• In het onderwijs blijft nog tot 2027 een verhogingscoëfficiënt van 1,05 procent gelden voor de berekening van de pensioenen. Met zo'n verhogingscoëfficiënt weegt een dienstjaar iets zwaarder door, waardoor je sneller tot een volledig pensioen komt. Vanaf 2027 daalt die jaarlijks met 0,005 procentpunt per jaar om in 2032 uit te komen op 1,025.
  • Pensioenen van ambtenaren worden tegen 2062 berekend op de volledige loopbaan van 45 jaar (en dus niet op de laatste 10 jaar zoals vandaag het geval is). Vanaf 2027 verlengt die berekeningsperiode elk jaar een beetje. Van zodra het pensioen van vastbenoemde ambtenaren gelijk wordt aan het pensioen van contractuelen krijgen die zogenoemde "statutairen" ook een tweede pensioenpijler aangeboden.
  • Het ziektepensioen voor ambtenaren dooft uit. In de toekomst kunnen ambtenaren ook geen ziektedagen meer opsparen. Voor federale ambtenaren stapt de overheid over op een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid en invaliditeit zoals in de private sector.
  • De perequatie, het systeem waarbij pensioenen van ambtenaren bovenop de index kunnen stijgen, wordt vanaf 2026 volledig geschrapt.

Werd het niet gewoon gelijkgesteld aan de privé? En wat zijn die cijfers? Heeft een leraar dan zoveel pensioen? Heb het opgezocht, gemiddeld is dit 2600€ blijkbaar. Dat gaat dan naar 2000? Ik werk al 25 jaar in dde privé en verdien dik mijn boterham. Ik heb net gechecked op Myfin en mijn geschat pensioen is max. 2200€. Vergelijkbaar toch?
uw 2200 is dat wettellijk pensioen + aanvullend pensioen? 1ste + 2de pijler?

want die 2000 dat het gaat worden, is dan de eerste pijler voor de leraar. (allez, voor ons is het 600 per maand, ik weet het voor de leerkrachten niet, maar ik denk dat het nog lager zal zijn, want die hebben hun eerste jaren niet veel jobzekerheid). een tweede is er nu dus niet.

maar als die 2200€ voor u de 2 samen is, dan is uw eerste pijler nog een stuk ónder die eerste pijler van het nieuwe leerkrachtenpensioen. en dus wordt het niet "gelijk aan het werknemerspensioen", en krijgen de ambtenaren ook géén tweede pijler ter compensatie.

en dus is dat zinnetje boerenbedrog, een zoethoudertje voor de goede gelover.

als ze dan nog eens mijn geprojecteerd pensioen volledig zouden afpakken als ik zou stoppen met werken na 14 jaar sociale bijdragen te hebben afgedragen
Is dat serieus mogelijk? Ik zou verwachten dat je er toch iets voor terug kan krijgen, uiteraard in een verminderde vorm aangezien je niet de volledige 42j hebt gewerkt. Dat is immers de correcte en rechtvaardige manier. Als ik me niet vergis heb je recht op sociale zekerheid omdat je zelf ook bijdraagt aan het systeem. Maar anderen die niet bijdragen genieten er ook van, dus tja… Als je na 14j bijdragen zelf geen enkele voordeel uit kan halen, dan lijkt het me geplaatst om dit diefstal te noemen.

Al 4 treinen afgeschaft, minister van mobiliteit heeft veel werk!
En dan durven ze de tickets nog duurder maken he
Maar met het gewenste treinstation in Charleroi Airport wordt onze mobiliteitsknoop vast opgelost, don't worry!
Ik vrees 5 jaar stilstand op dit domein, het wordt een franstalige MR visie, maar de mobiliteitsnoden in grote delen van Vlaanderen zijn volledig anders.

Amai, je mag 1x tijdens je carriere, indien 10 jaar aan de slag geweest zelf ontslag nemen en 6maand uitkering krijgen. Dat gaat velen overtuigen om die dead end job op te zeggen en iets anders te gaan doen (al dan niet op zelfstandige basis). Als je dan nog es een opleiding volgt in een knelpuntberoep dan kan de termijn nog verlengd worden.

Ik moet zeggen dat dit wel een opmerkelijke beslissing is. Velen die in zo een dead end job zitten met een lening etc hebben schrik om ontslag te nemen. Dit geeft de mens wat ademruimte om iets anders te gaan doen. Als ze het juist aanpakken en een goede opleiding volgen kan dit echt positief uitdraaien voor vele mensen die in zo een situatie zitten.

Hopelijk minder volk op die manier die uitvalt met een "burnout" wanneer ze in feite ander werk zouden moeten zoeken.
Maar wel meer mensen die 6 maand voor hun pensioen ontslag gaan nemen... Denk dat de kostprijs/gevolgen van deze maatregel wel onderschat wordt: naar het buitenland verhuizen? Ok, 6 maand voorbereidingstijd via dit systeem.

Die 6 maand zal dus met intensieve begeleiding moeten gepaard gaan.

Maar wel meer mensen die 6 maand voor hun pensioen ontslag gaan nemen... Denk dat de kostprijs/gevolgen van deze maatregel wel onderschat wordt: naar het buitenland verhuizen? Ok, 6 maand voorbereidingstijd via dit systeem.

Die 6 maand zal dus met intensieve begeleiding moeten gepaard gaan.
Die maatregel heeft enkel nut voor wie nog een lange tijd moet werken, voor wie een mid-carrièreswitch wilt doen, niet voor wie nog maar een paar jaren te gaan heeft tot zijn pensioen.

Ik hoop dat ze zich wel niet rijk rekenen, velen zullen nog naar het OCMW (moeten) gaan.
Waarom zouden ze zich rijk rekenen? Het.is denk in een verschuiving van de rekening richting de gemeenten (en dus.onrechtstreeks de gewesten) dus voor het federaal budget is dit goed?

Is voor een stuk vestzak broekzak natuurlijk maar voor het boek dat zij beheren lijkt het wel positief? Ik vraag me vooral af wat de deelstaten ermee gaan doen want de ocmw's hebben denk ik weinig tools in handen om mensen te activeren.?

Maar met het gewenste treinstation in Charleroi Airport wordt onze mobiliteitsknoop vast opgelost, don't worry!
Ik vrees 5 jaar stilstand op dit domein, het wordt een franstalige MR visie, maar de mobiliteitsnoden in grote delen van Vlaanderen zijn volledig anders.
Ik gok op een nieuw megalomaan treinstation in Wallonië.

Terug
Bovenaan