Begroting in het regeerakkoord: supernota

Komt die nota online en zo ja waar kan je die dan terugvinden?
Stuur een berichtje naar BdW of... om in kader van transparantie van bestuur de supernota te mogen ontvangen :p.

Zal kortelings wel opdraven in het nieuws of zo. Is uiteindelijk niet meer vertrouwelijk. En zal zeker nog ter beschikking gesteld worden van het parlement.

Laatste 3 (of 4 ) verkiezingen voor de nva gestemd.. ben het beu. Weet niet meer voor wie te stemmen. Ik versta echt waarom vlaams belang zoveel stemmen behaalt. Beu beu beu. Al is het stemmen op t vlaams belang een verloren stem..

Laatste 3 (of 4 ) verkiezingen voor de nva gestemd.. ben het beu. Weet niet meer voor wie te stemmen. Ik versta echt waarom vlaams belang zoveel stemmen behaalt. Beu beu beu. Al is het stemmen op t vlaams belang een verloren stem..
Op basis van wat specifiek nu dan? Wat is nu de trigger om dit te zeggen? Het vormen van een regering lijkt me toch niets negatiefs? En over de inhoud kunnen we toch nog geen uitspraken ten gronde doen?

Aan de ledenuitnodiging van vooruit te zien, zal Vandenbroucke WSS minister worden, hij is de enige die bij naam genoemd wordt.

Ik weet niet wat je beu bent, maar indien De Wever inderdaad premier wordt, is dat wel een hele verwezenlijking hoor. En ik zeg dat als niet-NVA stemmer.
Denk dat de meeste Vlamingen niet beseffen hoeveel afkeer er heerste in Wallonië de voorbije jaren tegen De Wever.

Op het federale niveau stemmen op het Vlaams Belang is inderdaad totaal nutteloos. Alsof men met die partij ooit een Belgische regering gaat gevormd krijgen... (los van cordon sanitaire) Dan krijg je nog veel meer circus.

Je stemt al jaren op N-VA, en dan ben je beu dat die partij er in slaagt om een centrumrechtse regering te vormen met hun partijvoorzitter als premier?

Da's gelijk zeggen dat je al jarenlang voor de Rode Duivels supportert, en wanneer ze straks onverwacht WK worden je kwaad wordt en uitkijkt naar een andere ploeg om voor te supporteren.

Zou Bouchez (weer) oppositie gaan voeren tegen een eigen regering?

Daar kan je van op aan hé, maar ik vermoed dat Rousseau daar ook een handje weg van zal hebben. Kijk, ik ben geen fan van N-VA of MR, dat is voor iedereen duidelijk. Maar voor ons land en voor de politiek hoop ik toch dat we eens een legislatuur zonder kibbelkabinet kunnen meemaken, die meer focust op goed bestuur dan om punten scoren bij de achterban. Ik heb liever een degelijk, volwassen centrumrechts bestuur dan het circus dat we al te vaak hebben meegemaakt. Met Bouchez, De Wever, Rousseau en Mahdi vrees ik daar ten zeerste voor.

Blijft De Wever voorzitter van N-VA als premier?

Laatst bewerkt:
Afgaand op wat er in vorige nota's op tafel kwam blijven er gewoon nog een berg fiscale koterijen over. Dat die 10% meerwaardewinstbelasting er komt ligt gewoon in lijn met alle andere landen.

Als je daarnaast fiscaal wat deftig plant blijven er nog voldoende mogelijkheden om je vermogen te behouden, te doen groeien en dan nog eens aan quasi nultarief door te geven aan je kinderen.

Ik vind het nog meevallen op het eerste zicht, maar tot we alles weten kan je er toch niet teveel over zeggen imo 🤷‍♂️

Beeld u in dat het ledencongres van Vooruit het akkoord wegstemt. Hopelijk geen VDB meer op volksgezondheid.

Beeld u in dat het ledencongres van Vooruit het akkoord wegstemt.
Dan is Connor voorzitter af.
Redelijk wat collega's die melden dat ze liever geen regering hadden dan de versie die er nu voorlag voor de onderhandelingen.

Ik zeg voorlopig nog niets tot ik zie wat er zoal instaat. Al ben ik sowieso al geen voorstander van het niet hebben van een regering...

De meerwaardebelasting van 10 procent komt er. Die taks op winst uit aandelen groeide tijdens de formatie uit tot een belangrijk symbooldossier. De onderhandelingen liep er enkele keren op stuk. De nieuwe regering wil de kleine belegger sparen, meerwaarde tot 10.000 euro wordt niet belast.

De werkloosheid wordt zoals verwacht beperkt in de tijd. Wie langer dan 2 jaar werkloos is, zal geen aanspraak meer kunnen maken op een werkloosheidsuitkering. Mensen die dicht bij hun pensioen staan wil de regering niet treffen: voor mensen boven de 55 wordt de werkloosheid niet in de tijd beperkt.

De Senaat wordt afgeschaft. Verschillende partijen pleiten daar al jaren voor, maar nu is het daadwerkelijk zo ver. De rol van de Senaat is de afgelopen decennia al flink ingeperkt en de tweede kamer van ons parlement kwam nog zo’n 10 keer per jaar samen. Nu verdwijnt ze dus helemaal.

De regering zal de pensioenen grondig hervormen. De wettelijke pensioenleeftijd blijft op 67, maar er komt een bonus-malussysteem. Wie langer werkt krijgt extra pensioen, wie vroeger stopt krijgt minder. De verschillende pensioensystemen – voor ambtenaren, zelfstandigen en werknemers – zullen meer gelijk getrokken worden. Welke maatregelen precies worden doorgevoerd en wat de concrete impact ervan is, is nog niet duidelijk.

De abortustermijn wordt aangepast. Om hoeveel weken het gaat, hebben de partijen nog niet beslist. Ze zullen daarover later nog een consensus zoeken. Alleen als die consensus er is, komt er een verlenging.

Het huidige systeem van de automatische loonindexering blijft volledig behouden. Via dat systeem stijgen de lonen, uitkeringen en pensioenen automatisch wanneer het leven duurder wordt. Eerder was er tijdens de onderhandelingen sprake van om kleine aanpassingen door te voeren aan onder meer de berekening, maar dat is niet het geval.
Wat voorlopig geweten is, volgens VRT NWS: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/31/regeerakkoord-dit-weten-we-al-nieuwe-federale-regering/

Efficiënt zo nachtje door vergaderen... Had je die energie niet beter met een fris hoofd gespreid over de voorbije tijd? Ik ben benieuwd wat er nu allemaal beslist is, en vooral wat er gaat veranderen voor de werkende mens en voor de profiteur.
Het gaan nog zeer woelige weken en maanden worden.

PVDA, je kon er op wachten, de vraag is wat hier bedoeld werd met 'onze'

Laatst bewerkt:
Efficiënt zo nachtje door vergaderen... Had je die energie niet beter met een fris hoofd gespreid over de voorbije tijd? Ik ben benieuwd wat er nu allemaal beslist is, en vooral wat er gaat veranderen voor de werkende mens en voor de profiteur.
Het gaan nog zeer woelige weken en maanden worden.
Eigenlijk hallucinant hoeveel onoverwogen beslissingen en gemorrel aan de marge er kunnen gebeuren omdat ons politiek beslissingsproces zo traag is dat ze een harde deadline moeten stellen en tot laat vergaderen.

Raoul leeft in een droomwereld en beseft nog steeds niet dat het geld op is.

Kunnen beter stoppen met die man nog 5 seconden aandacht te geven

Eigenlijk hallucinant hoeveel onoverwogen beslissingen en gemorrel aan de marge er kunnen gebeuren omdat ons politiek beslissingsproces zo traag is dat ze een harde deadline moeten stellen en tot laat vergaderen.
Ze doen dat deels om heroïsch over te komen, van kijk eens hoe hard wij gewerkt en gestreden hebben. Maar mij komt het ook alleen heel onprofessioneel over.

Het probleem is dat als je van 9 to 5 werkt, die onderhandelaars tussen 5 en 9 omwille van publieke opinie, en druk vanuit partij en andere lobbygroepen continue op hun stappen terug (willen) keren. Dus op dat vlak kan ik het wel snappen.

Nachtje door vergaderen is een tactiek hè

Voor een stuk heeft het ook met de dynamiek van de nacht te maken. Soms is het gemakkelijker om tot definitieve akkoorden te komen als je samen zit midden in de nacht zonder pottenkijkers of journalisten die de hele tijd sms’en, zonder berichten of tweets die verschijnen. Je hebt de rust om samen een akkoord te vinden en je moet niet meer terugkoppelen naar je achterban die weer vragen stelt. Je bent nu tot elkaar veroordeeld. Het schept een soort band. Ze gijzelen elkaar allemaal wel een beetje en voelen zich verbonden met elkaar.

+

Het is ook een mogelijke strategie om elkaar uit te putten.
in de hoop dat op de duur iedereen uitgeput genoeg zou zijn om tot een akkoord te komen. Zo doen ze snel niet meer lastig over een klein detail

Dat is ook wel iets dat je bij andere grote en moeilijke beslissingen ziet, ik heb dat M&A dossiers ook al regelmatig eens zien gebeuren, dat gaat over heel veel geld en zijn complexe dossiers maar regelmatig moet één partij een deadline opwerpen voordat er knopen doorgehakt worden, die laatste dagen wordt dan bijna nonstop gewerkt aan zo'n deal. Aan de ene kant zou het inderdaad beter zijn dat iedereen rustig zijn tijd pakt en over alles goed nadenkt met een fris hoofd maar het probleem is dat je dan ook minder druk hebt om compromissen te sluiten: het zou jammer zijn op iets toe te geven als de andere partij misschien nog ging bijdraaien dus je kan best zo lang mogelijk blijven dralen, pas als de partijen het risico voelen dat alles verloren kan zijn doordat een partij weg zal stappen als er tegen moment x geen akkoord is komt alles in een stroomversnelling.

Laatst bewerkt:
53 jaar en ouder onbeperkt doppen tot de pensioenleeftijd. Stel je voor dat je de laatste 12 jaar van je actieve leven nog eens een andere baan moet zoeken.

Terug
Bovenaan