Begroting in het regeerakkoord: supernota

Wat zijn hier eigenlijk de meningen over de grote lijnen van de mogelijke pensioenhervorming? Ik vind die vrij rationeel opgesteld.
Is niets rationeel aan. Neem nu het voorstel van 5% minder per jaar vroeger gestopt; DIt betekent concreet dat je als werknemer na een carriëre van 35 jaar minder pensioen gaat hebben dan een steuntrekker of zelfstandige die een gegarendeerd minimum van 1500€ gaan krijgen.

Gij wilt mijn punt niet snappen eh - het punt is dat ze het geld altijd op dezelfde plaats komen halen.

Het zijn niet de individuele maatregelen maar de combinatie van.

5% op uw winst, +2% op aanvullend pensioen en 5% per jaar dat je vroeger dan 35 jaar op pensioen zou gaan. Op wie hebben deze maatregelen het meeste impact. Relatief gezien de (hogere) middenklasse, want wie heeft er geld voor te investeren, wie heeft er een (significant) aanvullend pensioen vandaag en wie zou er vroeger kunnen stoppen met werken als ze mooi gespaard en geïnvesteerd hebben? Juist, de hogere middenklasse.

Daarnaast draagt die hogere middenklasse al veel meer bij dan de rest en is er een inkomstenplafond voor de bepaling van uw pensioen. Dus ge draagt bij waar ge niks voor krijgt en als je dan nog 5 jaar eerder stopt, dan krijgt ge ook nog eens 20% minder.
5% op de winst boven de 6000 euro, die in de praktijk de middenklasse niet raakt (zie cijfers die ik hier al gisteren plaatste)
2% extra op aanvullend pensioen BOVEN de 100.000 euro. Ook weinig kans dat dit de middenklasse raakt: van de aangeslotenen op bijna pensioengerechtigde leeftijd (al een minderheid) heeft 80% minder dan 77000 euro reserve
Stoppen met werken na minder dan 35 jaar te werken. Ik weet niet hoe je dat doet als je slechts middenklasse bent. 10 jaar zonder pensioen leven en toch maar middenklasse?

Je punt is dus dat je denkt dat de middenklasse getroffen wordt, terwijl de klasse die je beschrijft niet de hogere middenklasse is, maar de topklasse.

Is niets rationeel aan. Neem nu het voorstel van 5% minder per jaar vroeger gestopt; DIt betekent concreet dat je als werknemer na een carriëre van 35 jaar minder pensioen gaat hebben dan een steuntrekker of zelfstandige die een gegarendeerd minimum van 1500€ gaan krijgen.
Klopt niet. Het is geen 5% minder per jaar dat je vroeger stopt, het is 5% minder voor wie stopt voor de wettelijke pensioenleeftijd én minder dan 35 jaar gewerkte jaren heeft.

Een "levenslange" (of iets in die aard) steuntrekker die vroegtijdig stopt, zal ook die malus hebben en zal sowieso minder hebben dan jij. Een zelfstandige zijn berekening is nu relatief gelijkaardig (het verschil zit hem in de bijdragen).

Klopt niet. Het is geen 5% minder per jaar dat je vroeger stopt, het is 5% minder voor wie stopt voor de wettelijke pensioenleeftijd én minder dan 35 jaar gewerkte jaren heeft.

Een "levenslange" (of iets in die aard) steuntrekker die vroegtijdig stopt, zal ook die malus hebben en zal sowieso minder hebben dan jij. Een zelfstandige zijn berekening is nu relatief gelijkaardig (het verschil zit hem in de bijdragen).
Ben je daar zeker van, ik interpreteerde het, zoals het geschreven staat, toch ook eerder dat elk jaar voor de jaren die je minder dan 35 jaar gewerkt had dat er 5% van uw pensioen afging.
Als er maar 5% vanaf gaat in zijn geheel dan gaat dat in mijn ogen geen effect hebben en kuis ik ( en mogelijks anderen) mijn/zijn schup af op mijn/zijn/haar 59 (ergo vroegere datum)...

Dus iemand die 25 jaar gewerkt had en vroegtijdig stopt - 50% pensioen. Mogelijks begrensd door het minimum.

Even concreet maken.
Volgens MyPension:
- Ik stop met werken na 35 jaar werken (57 jaar), dan krijg ik vanaf mijn 67e (dus eerste 10 jaar 0 euro) 2828 EUR bruto per maand of 2.175 euro netto.
- Ik stop met werken na 30 jaar (52 jaar), dan krijg ik vanaf mijn 67e (dus eerste 15 jaar 0 euro) 2476 euro bruto per maand of 2.015 euro netto.
- als ik gewoon werk tot 67e krijg ik 3.709 euro bruto of 2.535 euro netto.

Dus 5 jaar vroeger stoppen (van 57 naar 52) levert vandaag 160 euro per maand minder op. Morgen zou ik 25% moeten afgeven, en zou ik 1485 euro krijgen, dus 690 euro minder per maand. Jawadde.
ik zie niet in hoe je aan die berekening komt.

Het is tot 5 procent pensioen minder per ontbrekend werkjaar. Dus 5 jaar minder is 25% eraf.

Ben je daar zeker van, ik interpreteerde het, zoals het geschreven staat, toch ook eerder dat elk jaar voor de jaren die je minder dan 35 jaar gewerkt had dat er 5% van uw pensioen afging.
Als er maar 5% vanaf gaat in zijn geheel dan gaat dat in mijn ogen geen effect hebben en kuis ik ( en mogelijks anderen) mijn/zijn schup af op mijn/zijn/haar 59 (ergo vroegere datum)...

Dus iemand die 25 jaar gewerkt had en vroegtijdig stopt - 50% pensioen. Mogelijks begrensd door het minimum.
IK had het anders gelezen, maar lees nu idd ook 5% per jaar. Die 5% per jaar is natuurlijk bruto.

Maar voor alle duidelijkheid: ook dan zal het voor weinig 25% minder zijn. Want 5% per jaar dat je vroeger stopt, betekent natuurlijk dat je niet vroeger kan stoppen dan de vroegste pensioenleeftijd. Mijn vroegste pensioenleeftijd is bvb nu 66 jaar, ik kan maximaal 5% minder krijgen (als ik al aan de <35 jaar zou komen, wat niet het geval zal zijn).

ik zie niet in hoe je aan die berekening komt.
Via de simulator in my pension. Hetgeen je vandaag verliest met 10j vroeger te stoppen (vb 57 ipv 67) is netto peanuts zoals in het voorbeeld van Forzaracing aangegeven. In het voorstel gaat er 5% af voor ieder jaar minder gewerkt. Zo interpreteer ik het toch ook.

Het is tot 5 procent pensioen minder per ontbrekend werkjaar. Dus 5 jaar minder is 25% eraf.
Over die 5% was ik mis, maar wie 30 jaar gewerkt heeft en verder niks krijgt (geen werkloosheid, ...) kan nu ook niet vervroegd op pensioen, hé. dus die zal geen 5% minder krijgen, gewoon omdat hij niet vroeger KAN op pensioen gaan.

IK had het anders gelezen, maar lees nu idd ook 5% per jaar. Die 5% per jaar is natuurlijk bruto.

Maar voor alle duidelijkheid: ook dan zal het voor weinig 25% minder zijn. Want 5% per jaar dat je vroeger stopt, betekent natuurlijk dat je niet vroeger kan stoppen dan de vroegste pensioenleeftijd. Mijn vroegste pensioenleeftijd is bvb nu 66 jaar, ik kan maximaal 5% minder krijgen (als ik al aan de <35 jaar zou komen, wat niet het geval zal zijn).
Maar jawel je kan vrijwillig 5 jaar vroeger stoppen. Die 5 jaar overbruggen met spaargeld en dus 5 jaar later op pensioen gaan en vanaf dan pensioen trekken. Met de nieuwe regeling kost je dat 25%.. Alle FIRE adepts zijn dus gejost.

Maar jawel je kan vrijwillig 5 jaar vroeger stoppen. Die 5 jaar overbruggen met spaargeld en dus 5 jaar later op pensioen gaan en vanaf dan pensioen trekken. Met de nieuwe regeling kost je dat 25%..
Nee, hé. Je gaat niet 5 jaar vroeger op pensioen als je gewoon stopt met werken. Je hebt dan gewoon 5 jaar niks.

Vervroegd op pensioen gaan betekent dat je van 62 tot 66 jaar op pensioen gaat, omdat je aan een loopbaanvoorwaarde van 45 tot 42 jaar zit (aan 104 dagen), waarbij er een gelijkstelling is voor werkloosheid, ... .

In het nieuwe systeem zullen mensen die niet aan 35 jaar met 156 dagen écht gewerkt (waarbij verlof wss wel gelijkgesteld wordt) komen én toch vroeger stoppen, met die malus zitten. Stop je eerder, maar neem je geen pensioen, dan blijft 67 de pensioenleeftijd zonder malus.

wettelijk pensioen vanaf 2026 verminderd indien < 35 jaren van 156 dagen: malus van 2 procent tot 2030, 4 procent tot 2040 en 5 procent vanaf 2040; vermindering per jaar vervroegde uittrede voor de wettelijke leeftijd

Alles hangt af van wat de effectieve interpretatie is van die vervroegde uittrede voor de wettelijke leeftijd.
Ik had dat effectief geïnterpreteerd dat als je minder als 35 jaar gewerkt hebt. Je uw schup afkuist per jaar voor uw wettelijke leeftijd. Je op het moment dat je effectief in pensioen gaat ( dus uw wettelijke pensioensleeftijd) er een modifier is op uw wettelijk pensioen.
En niet op uw pre-pensioen.

Al zou je het kunnen interpreteren als een modifier op het pre-pensioen. Zoals jij doet. Als dat effectief de interpretatie is zou ik het toch laten herschrijven :p.
Voor mij is het nog altijd eerder een modifier op uw wettelijk pensioen omdat je niet minstens 35 jaar gewerkt hebt. Gelijkaardig dat er een bepaald aantal jaren moet gewerkt zijn voordat je toegang krijgt tot het pensioen (was initieel sprake van dat te verhogen naar 30j van ik dacht 20j).

Als het is zoals jij interpreteert gaat het niet veel veranderen lijkt mij.

Nee, hé. Je gaat niet 5 jaar vroeger op pensioen als je gewoon stopt met werken. Je hebt dan gewoon 5 jaar niks.

Vervroegd op pensioen gaan betekent dat je van 62 tot 66 jaar op pensioen gaat, omdat je aan een loopbaanvoorwaarde van 45 tot 42 jaar zit (aan 104 dagen), waarbij er een gelijkstelling is voor werkloosheid, ... .

In het nieuwe systeem zullen mensen die niet aan 35 jaar met 156 dagen écht gewerkt (waarbij verlof wss wel gelijkgesteld wordt) komen én toch vroeger stoppen, met die malus zitten. Stop je eerder, maar neem je geen pensioen, dan blijft 67 de pensioenleeftijd zonder malus.
DIe malus is voor ieder die vroeger stopt en dus geen volledige loopbaan heeft. De bedoeling is om iedereen ofwel 42 jaar te laten werken of te laten werken tot 67 (hetgeen eerst van toepassing is). Stop je dus na 30 jaar werken en leef je op je eigen reserves tot aan je pensioen, dan ben je toch 5% kwijt per jaar kwijt dat je niet meer gewerkt hebt van zodra je officieel pensioen kan trekken. Dus alle FIRE adepts gaan nooit meer dan het minimum pensioen kunnen trekken (terwijl in het verleden het er toch wat rooskleuirger kon uitzien). Uiteindelijk zal iemand die nooit heeft gewerkt of iemand die 30 jaar heeft gewerkt hetzelfde krijgen.

Het gooit een monkey wrench in mijn plan om op 59 mijn schup af te kuisen.

5% per jaar minder is pijnlijk... vooral omdat ik hen nog zie die 35 jaar veranderen naar 40 - 42 jaar. Mensen moeten zo lang mogelijk aan het werk blijven om alles betaalbaar te houden. Een zeer goede manier om dat te voorkomen is dan ook zo'n boeteclausule voorzien.
We zien wel of ik die boete dan niet gewoon pak.

Oprechte vraag: is verhuizen naar het buitenland een optie? De boel hier verpatsen in België en uwen ouden dag doorbrengen in pakweg Portugal/Spanje/Italië/of waar dan ook?

Maar je komt niet in aanmerking voor vervroegd pensioen als je geen loopbaan van 42j hebt, dus wie wordt dan getroffen door deze maatregel?

Edit: mensen met een "loopbaan" van 42j waarvan minder dan 35 gewerkt en meer dan 7 werkloosheid e.d.? Lijkt me redelijk niche.

Maar je komt niet in aanmerking voor vervroegd pensioen als je geen loopbaan van 42j hebt, dus wie wordt dan getroffen door deze maatregel?

Edit: mensen met een "loopbaan" van 42j waarvan minder dan 35 gewerkt en meer dan 7 werkloosheid e.d.? Lijkt me redelijk niche.
Veel meer dan je denkt hoor. Er zijn nu heel wat mensen die rond de 55-60 jaar werkloos worden en niet meer aan het werk geraken/geen moeite doen om te werken. Wie daar dan zo vroeg mogelijk van de werkloosheid af wil zijn en op pensioen gaat om gerust gelaten te worden, zal het voelen.

Ook periodes van ziekte zullen wss niet meetellen voor die jaren. Al zijn die mensen nog het moeilijkst te activeren, denk ik.

DIe malus is voor ieder die vroeger stopt en dus geen volledige loopbaan heeft.
Er staat vroeger uittreedt. Dat is taal voor vervroegd pensioen, dus effectief pensioenaanvraag doen (en krijgen).

De impact voor werkenden zal heel beperkt zijn, de impact voor mensen met gelijkgestelde periodes wordt groter.

Iedereen die eraan dacht om vroeger te stoppen en tijdelijk op reserves te overbruggen (alle FIRE adepts dus). Als ik zo het forum lees zijn er toch redelijk wat mensen die eraan dachten om 10 jaar voor de wettelijke pensioenleeftijd te stoppen met werken.

Iedereen die eraan dacht om vroeger te stoppen en tijdelijk op reserves te overbruggen (alle FIRE adepts dus). Als ik zo het forum lees zijn er toch redelijk wat mensen die eraan dachten om 10 jaar voor de wettelijke pensioenleeftijd te stoppen met werken.
Ik interpreteer het toch ook zoals JPV dus effectief pensioen en niet "stoppen met werken".

Er staat vroeger uittreedt. Dat is taal voor vervroegd pensioen, dus effectief pensioenaanvraag doen (en krijgen).

De impact voor werkenden zal heel beperkt zijn, de impact voor mensen met gelijkgestelde periodes wordt groter.
Vroeger uittreedt is voor mij iedereen die van plan is vroeger te stoppen met werken dan 67, of geen volledige loopbaan heeft, ongeacht of dit nu een vervroegde pensioenregeling is of niet.

Terug
Bovenaan