Begroting in het regeerakkoord: supernota

en als je die 75k spendeert betaal je vaak 20+% btw, dus waarom niet ook gewoon 20% belasting als je het investeert, op hetgene dat je "wint".

Dus dan kan je kiezen wat je wil en de staat behandelt het gelijk.
Ik wou enkel aantonen dat 75k voor zeer veel tweeverdieners bereikbaar is - afhankelijk van de keuze. Ook je vergelijk heeft een zwak punt: Diegene die 75k 20 jaar terug spendeerde aan de aankoop van de bouwgrond voor de eigen woning zal vandaag een gigantische meerwaarde daarop hebben - eentje waar er nauwelijks belastingen aan te pas komen, waar fiscaal voordeel is toegepast en ook geen belasting bij verkoop.

We pakken het gewoon radicaal aan en lossen de volledige staatsschuld af, dat is een 50k/kop - wat progressieve schalen daarop i.f.v. vermogen en hopla, België schuldenvrij. Wie doet een kosten/baten analyse?

Voorstel? Ik ben geen economist dus die voorstellen moeten gelukkig niet van mij komen. Ik kan net mijn inkomen/uitgavenratio gezond houden.

We moeten allemaal bijdragen naar vermogen en als het zo is dat ik daardoor wat in eigen vel moet snijden voor de algemene welvaart is dat maar zo. Ik ben niet tegen belastingen. Ik betaal liever extra belastingen dan dat ze gezondheidszorg en onderwijs nog verder toetakelen en uithollen bvb.

Maar als ik dan lees dat flexijobs onbeperkt kunnen bijverdienen is dat toch net het tegenovergestelde van wat beoogd wordt. Een flexijob brengt nagenoeg niets op voor de overheid, dus afschaffen. Gaan daardoor de kosten in de horeca omhoog en kost mijn steak daardoor 5 euro meer, dan is dat maar zo. Als ik moet inleveren, dan iemand die een flexijob doet ook. Dat is ook belastbaar inkomen.
Er wordt zo hard geklaagd dat er zoveel uitzonderingen zijn en ze voegen parallel er eentje toe.

Maar daar zijn we gealigneerd. Ik zei letterlijk het zelfde.

Maar er zijn zoveel dingen waar je grenzen aan kan stellen.
Groeipakket bvb, dat is leuk voor de lagere inkomens, maar die 128 euro/maand die mijn 12-jarige zoon krijgt zal het echt niet maken voor ons. Dat stage is gepasseerd en schaf dat dan af na XX inkomen.

Hier zijn we ook al akkoord.

De meeste zullen van een meerwaardebelasting op aandelen idd niet omkomen. Degene die het vandaag lastig hebben, hebben geen meerwaardebelasting.
Ik ben ook niet tegen meerwaardebelasting want op zich is dat inkomen. Maar een meerwaardebelasting kan negatief uitpakken, afhankelijk van inflatie. Maarja, ze doen vandaag al belastingen op virtuele winsten met je pensioensparen, dus ze zijn er niet vies van.

We zouden ook pensioensparen gewoon kunnen afschaffen. Geef iedereen een cursus IWDA voor beginners. Of verzin een systeem waar banken IWDA achtig iets moeten aanbieden aan kost van 1% per jaar, geef iedereen een minimale aftrek om wat te incentivizen en schrap alle gerommel in de marge. Het pensioenprobleem lost zichzelf op en de helft van de bankiers kan een zinvolle job gaan doen ipv te underperformen tgo index met debiele fondsjes.

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen maar denken dat we iets anders bedoelen !

Er zijn een paar meer dingen bekend van de voorlopige supernota maar zeker nog niet alles

* Meerwaardebelasting (nu 'solidariteitsbijdrage') van 5% op beleggingen (icl. crypto). Vrijstelling tot 6,000eu.
* Stijging nettolonen pas vanaf 2027, vooral voor lagere lonen. Verhoging belastingsvrije som, niet toepasbaar op uitkeringen, om zo het verschil tussen werken en niet werken te vergroten. (Vooral lonen onder bruto 3.800 euro)
* Afschaffen Crisistak van Deheane ('bijzondere bijdrage social zekerheid')
* Geglobaliseerde taks op vliegtickets, ook kerosinebelasting (al zal dit moeilijk zijn omdat momenteel internationale afspraken dit zouden verbieden)
* Extra personeel belastingsinspectie voor fraudebestrijding
* Zal niet meer mogelijk zijn om een bedrijf voor miljoenen winst te verkopen zonder enige belastingen te betalen
En is die vrijstelling van 6000€ op de beurs per persoon?
Stel ik heb een belegingsrekening met mn partner..mogen wij dan tot 12.000€ gaan?

Stel ik heb een belegingsrekening met mn partner..mogen wij dan tot 12.000€ gaan?
Voorlopig weten we zulke details nog niet.
De punten die ik opsom zijn maar een paar dingen die hln heeft kunnen inkijken. Kan even goed nog wat veranderen als ze 31 januari het nog niet akkoord zijn.

Hangt af van je huwelijksstelsel. Dat is weer hetzelfde principe zoals bij al de rest.

Dus scheiding van goederen. koppel A-B. A realiseert meerwaarde van 12.000 euro. Maar 6.000 vrijgesteld.

Geen scheiding van goederen. koppel A-B. A verkoopt aandelen met meerwaarde 12.000 euro. Dat is dus 12.000 meerwaarde voor het koppel A-B in plaats van A want geen scheiding van goederen. Dus vrijstelling 12.000.

Probleem gaat eerder zijn: Wat als de effectenrekening op naam van het minderjarig kind staat. (Beroepsinkomsten is altijd belastbaar bij het minderjarig kind maar andere type inkomsten niet noodzakelijkerwijs. Dat kan belastbaar zijn bij de ouder.)

"We vereenvoudigen de fiscaliteit"
<-> invoeren extra meerwaardebelasting
<-> Weer foefelen met auteursrechten
<-> kinderopvangkosten verhogen en de berekeningsmanier van veranderen
<-> VVPRBis niet afschaffen
<-> flexjobs volledig uitbreiden
...

Dat is niet vereenvoudigen. :p. dat is het moeilijker maken. Vereenvoudigen doe je door dingen volledig te schrappen.

Nu begrijp ik perfect waarom dat GLB en Van Peteghem in de clinch zijn gegaan.

Het idee van taxshift en vereenvoudiging van belastingen is op deze manier gewoon volledig naar de zak.

Het is gewoon vivaldi 2 maar dan met NVA/BdW :p. En dat wanneer je 30 miljard moet gaan zoeken.
Ik zou nu toch eens curieus zijn wat de maatregelen zouden zijn die Europa er zou doorjagen.

Nu begrijp ik perfect waarom dat GLB en Van Peteghem in de clinch zijn gegaan.

Het idee van taxshift en vereenvoudiging van belastingen is op deze manier gewoon volledig naar de zak.

Het is gewoon vivaldi 2 maar dan met NVA/BdW :p. En dat wanneer je 30 miljard moet gaan zoeken.
Ik zou nu toch eens curieus zijn wat de maatregelen zouden zijn die Europa er zou doorjagen.

Het is al 4 jaar lang Van Peteghem vs Bouchez :p.

Het is al 4 jaar lang Van Peteghem vs Bouchez :p.
Ja maar Van Peteghem dacht dat hij er nu, met de verkiezingen, en dat iedereen de mond vol heeft van hervormen, besparen, een beter België, de toekomst van de bevolking, dat hij er eindelijk in ging slagen om iets correct te voorzien.

Terwijl het resultaat gewoon gelijkaardig is of lijkt aan Vivaldi 2. Deftige fiscale hervormingen? Die koterijen afschaffen en deftig hervormen. Noegabollen ja... gewoon koterij op koterij terwijl men afgeschafte koterij nog eens reanimeert ook.

Blah...

Hangt af van je huwelijksstelsel. Dat is weer hetzelfde principe zoals bij al de rest.

Dus scheiding van goederen. koppel A-B. A realiseert meerwaarde van 12.000 euro. Maar 6.000 vrijgesteld.

Geen scheiding van goederen. koppel A-B. A verkoopt aandelen met meerwaarde 12.000 euro. Dat is dus 12.000 meerwaarde voor het koppel A-B in plaats van A want geen scheiding van goederen. Dus vrijstelling 12.000.

Probleem gaat eerder zijn: Wat als de effectenrekening op naam van het minderjarig kind staat. (Beroepsinkomsten is altijd belastbaar bij het minderjarig kind maar andere type inkomsten niet noodzakelijkerwijs. Dat kan belastbaar zijn bij de ouder.)
Maar dit probleem stelt zich toch enkel bij de verkoop. En ik vermoed dat er bij een minderjarige niets verkocht zal worden.
En eigenlijk zou ge de effecten zo moeten verkopen dat ge net aan 5999€ winst zit. Het jaar erna idem etc.

Lijkt me evident, want A = A, B is niet betrokken.

Wie verkoopt, maakt niet uit. In principe kan een hond ook op de verkoop knop duwen. Het vermogen is van AB, dus de vrijstelling is 2*6000. Lijkt me evident.

Net zoals een aandelenrekening op naam van 2 personen, vb wettelijk samenwonend, de huidige dividend vrijstelling 2*X is. Op naam van 1 iemand 1*X.

Daarom dat de meeste brokers geen rekening op naam van minderjarigen toelaten. In principe mag enkel de eigenaar van die rekening dat beheren, niet een minderjarige die geen aandelen mag kopen. Zelfs Cera of Ecopower uitstappen als ze op naam van een minderjarige staan moet via de vrederechter passeren...

Vb bij Bolero is - ondermeer om die reden - kopen op naam van een minderjarige niet mogelijk.

Maar dit probleem stelt zich toch enkel bij de verkoop. En ik vermoed dat er bij een minderjarige niets verkocht zal worden.
En eigenlijk zou ge de effecten zo moeten verkopen dat ge net aan 5999€ winst zit. Het jaar erna idem etc.

Meerwaarde tax bij verkoop is onnodige complexiteit en triggert debiliteiten om taxen te ontwijken.

Je kunt toch gemakkelijk het volgende doen:

(PF waarde op 31 dec) - (PF waarde op 1 jan) - ingestort geld + uitgehaald geld = winst.
winst na vrijstelling = winst - 6000
Tax = winst na vrijstelling * X%

Bank stuurt je elk jaar het getalletje 'winst' in een ficheke door en auto-fill in de tax brief.

5% meerwaarde belasting valt op zich mee. Maar je weet nu al dat dit een instrument wordt om bij iedere regering te verhogen door begrotingstekorten die ze uiteraard maar niet weg krijgen. Over 15 jaar zitten we aan 25%.

Zo is het met de dividendbelasting ook gegaan.

Meerwaarde tax bij verkoop is onnodige complexiteit en triggert debiliteiten om taxen te ontwijken.

Je kunt toch gemakkelijk het volgende doen:

(PF waarde op 31 dec) - (PF waarde op 1 jan) - ingestort geld + uitgehaald geld = winst.
winst na vrijstelling = winst - 6000
Tax = winst na vrijstelling * X%

Bank stuurt je elk jaar het getalletje 'winst' in een ficheke door en auto-fill in de tax brief.
Ongerealiseerde winst belasten, whut?

In De Tijd:
Supernota zegt letterlijk
Er komt een algemene solidariteitsbijdrage van 5 procent op de toekomstige gerealiseerde meerwaarde van financiële activa, inclusief crypto-activa, opgebouwd vanaf het moment van de invoering van de bijdrage.
Er wordt voorzien in een aftrekbaarheid van minderwaarden (van deze categorie van inkomsten) binnen het jaar, zonder overdraagbaarheid.
Dus gerealiseerde meerwaarden. Dan gaan we voor up to 6000 moeten cashen en herbeleggen elk jaar? :sop:

Verder
Voor niet-beursgenoteerde ondernemingen geldt de solidariteitsbijdrage alleen voor belastingplichtigen met een 'aanmerkelijk belang' (een deelneming van meer dan 5 procent). Voor hen bedraagt de voetvrijstelling tot 5 miljoen euro.

In De Tijd:

Verder
En hoeveel van die uitzonderingen zijn er dan nog? Dit is de oorzaak waarom het, zoals @cege voorspelt - het te weinig zal opbrengen, het is ook de oorzaak van de quote dat het altijd de middenklasse is die wordt getroffen. Het ding is dat je het net verteerbaar kan maken door de doelgroep zo groot mogelijk te maken, bijkomend probleem met uitzonderingen: men onderschat de creativiteit van kapitaal - kijk naar simpele vennootschappen en kleine zelfstandigen- doe dat x1000 en je hebt een idee.

Awel, was dus even op een reactie aan het wachten omdat ik het ook als ongerealiseerde winst zag..maar was niet zeker.
Belasten op ongerealiseerde winst zou zo fout zijn. Dan ook graag een belastingsvermindering bij ongerealiseerd verlies

Dat zit intrinsiek in de formule...

Bedrijven moeten toch ook op asset meerwaarde belastingen dokken, los van een verkoop of niet.

Dat zit intrinsiek in de formule...

Bedrijven moeten toch ook op asset meerwaarde belastingen dokken, los van een verkoop of niet.

Dat komt niet veel voor bij bedrijven (of natuurlijke personen) en als het gebeurt is dat meestal in het kader van antimisbruikbepalingen zoals de controlled foreign corporations in de VS of bij complexere financiële producten die je zou kunnen gebruiken om realisatie uit te stellen.

Laatst bewerkt:
Holy fuck, steek nu eens gewoon alles in de personenbelasting en verwijder elke subsidie, cheque, uitzondering of achterpoort. Elk inkomen - of het nu werk of kapitaal is - mee erin. En dan kan je de schalen verlagen met zoveel meer inkomsten.

Terug
Bovenaan