Akkoord hoor, maar het is niet omdat je er 'in valt' dat de afschaffing van die schijf dan het grote verschil zal maken voor de middenklasse.
Dit zijn de belastingschijven voor het aanslagjaar 2025 (inkomsten 2024).
| Schijf 1 | Van 0,01 euro tot 15.820 euro | 25% |
| Schijf 2 | Van 15.820 euro tot 27.920 euro | 40% |
| Schijf 3 | Van 27.920 euro tot 48.320 euro | 45% |
| Schijf 4 | Meer dan 48.320 euro | 50% |
Het mediaan loon van voltijds (!) werkenden ligt op 3728 euro. Uitgaande van vakantiegeld en dertiende maand, minus RSZ is dat 44463 euro.
Dus de middelste voltijdswerkende persoon, zal hier al geen profijt van hebben.
Als je het mij vraagt is het veel logischer om vooral de belastingschijven veel ruimer te maken. Dan kan heel wat van de koterij zoals jobbonussen er gewoon uit. Maak het geheel een stuk simpeler. Het is, naar mijn mening, compleet absurd dat we aan de ene kant zeggen dat een minumumloon 2029.88 euro is. Dit komt op (Incl. vakantiegeld/13de maand, minus RSZ) 24199 euro. (Geen rekening houdende met allerlei kortingen zoals jobbonus ed.) Dan zitten we al bijna in de belastingsschijf van 45%, met een minumumloon. Als je zo'n 200 euro bruto meer verdient val je in de 45% schijf. We belasten meer verdienen dan ons minumloon al met hogere tarieven dan eender welke andere vorm van inkomen. De schijf van 40% zou pas mogen beginnen een stuk boven het minimumloon. Daarmee mijn pleidooi hierboven al, verdubbel alle belastingsschijven. Dat is voor alle inkomens een serieuze lastenverlaging. Die doet werken lonen, koterij kan er meer uit, presteren wordt ook bij hogere lonen nog altijd meer financiëel gewaardeerd. Dan zit je pas bij lonen boven de 7500 euro bruto belastbaar dat je "iets" in de 50% begint te betalen.
De hoogste belastingsschijf afschaffen zal weinig nut hebben voor het grootste deel van de lonen en blijft alle koterij en valkuilen die er nu zijn in stand houden.
En andere manier om de belasttingsschijven omhoog te duwen zou kunnen zijn door de belastingsvrije som eerst te nemen en dan op het resterende bedrag de schijven toe te passen in plaats van dit te nemen
in de schijven.