Begroting in het regeerakkoord: supernota

Er is volgens mij geen draagvlak meer om de middenklasse inkomens nog meer te belasten, zie de evolutie naar rechts zowel aan Vlaamse als Waalse zijde. Meer belasten voor de 5% rijksten daar is nog draagvlak voor, maar de belastingen op arbeid die moeten omlaag ook en in het bijzonder voor de hogere inkomens. De belastingschijf van 50% is gewoon belachelijk, zeker als je ons (België) vergelijkt met andere Europese landen waar er gewoon een "vlaktaks" bestaat. Ik hoop dan ook dat Bouchez voet bij stuk houdt, belasting op meerwaarde ja, maar dan belasting op arbeid drastisch naar beneden, ook voor bovengemiddelde inkomens uit arbeid, immers niemand is "rijk" door zijn inkomen uit arbeid.
Ik zie niet in waarom er nog meer moet herverdeeld worden, we zijn al koning in het herverdelen. Solidariteit ja, herverdelen communistische stijl, nee. De bodemloze put aan steuntrekkers wordt steeds groter, we kunnen dit immers niet blijven financieren. Snoeien dus in uitkeringen en uitkerinsgerechtigden.
Ik ga voor een groot stuk, maar voor mij persoonlijk lijkt het wel wat ageren tegen iets dat niet gezegd is?

De sterke schouders worden hier ingevuld door 'arbeidsinkomen van de middenklasse' terwijl ik dit toch nog nergens heb zien passeren?

In de aanloop naar de verkiezingen en erna ging het bij de sterkste schouders toch vooral over 'vermogen', 'inkomsten op vermogen' en daarnaast over de koterij/uitzonderingen waarbij de normale werkgever-werknemer relatie omzeild wordt?

Wat maakt het duidelijk? De ongelofelijke kortzichtigheid van bepaalde rechtse groepen, waarbij men keer op keer blind blijft voor de maatschappelijke (en vaak ook economische) terugverdieneffecten? Het is die egoïstische mentaliteit die er voor zorgt dat we een kille, hyperindividualistische samenleving worden met alle negatieve gevolgen (én kosten) van dien.
En wat zijn "bepaalde rechtse groepen" dan. Misschien moet je het even tegoei uitspreken.

Dit heeft trouwens niks met individualisme te maken. Maar met bakken geld strooien dat er niet is.

Waarom zouden er geen sterke (of zelfs sterkste) schouders zijn onder de middenklasse en de al dan niet kleine zelfstandige ? Het is niet omdat je wat doet aan bepaalde mechanismen dat het daarom wil zeggen dat het draait rond dat je het geld wil halen bij iedereen die niet op hem gestemd heeft.

Uiteindelijk heeft Vooruit altijd gezegd dat ze de lasten eerlijker willen verdelen over de volledige bevolking. Zeker als er verwacht wordt van jan met de pet om significante opofferingen te doen in bepaalde zaken (zoals pensioenen).

De sterkste schouders zitten niet in de middenklasse of tussen de kleine zelfstandigen zoals iemand anders ook al zei. Het gaat er mij om dat Conner gewoon eerlijk en transparant moet zijn. Zit je boven de mediaan dan zit je in de groep waar hij het geld wil halen. En laat dat nu net de groep zijn die vandaag al alles betaald.

Nu kan je zeggen dat ik een aanname doe en dat klopt. Maar dat komt omdat Vooruit dus intentioneel vaag blijft over wie nu de sterkste schouders heeft. En dat stoort mij mateloos.

En wat zijn "bepaalde rechtse groepen" dan. Misschien moet je het even tegoei uitspreken.

Dit heeft trouwens niks met individualisme te maken. Maar met bakken geld strooien dat er niet is.
Geen idee, vertel mij eens onder welke ideologie ik jou en Somedude kan catalogeren? Ik wou niet heel "rechts" over dezelfde kam scheren want er zijn er ter rechterzijde die wel oog hebben voor de maatschappij en niet enkel voor zichzelf.

Natuurlijk heeft dit alles te maken met individualisme. Dit soort initiatieven versterken het maatschappelijk weefsel van een stad, maar zo'n zaken zijn niet winstgevend (genoeg) om volledig privaat te draaien. Wie enkel de markt wil laten praten zoals jij, die staat automatisch voor een (hyper)individualistische, egoïstische samenleving.

Dat is natuurlijk je goed recht, maar ik verkies een overheid die wél investeert in de maatschappij. Van veiligheid tot gezondheid en van vrije tijd tot cultuur. Die zaken zijn essentieel voor een goed functionerende samenleving, en voor mij dus zeker en vast kerntaken van onze overheid. Je kan daarvoor niet (alleen) rekenen op de vrije markt, en al zeker niet zonder de regelgeving waar ook weer op gekapt wordt.

Geen idee, vertel mij eens onder welke ideologie ik jou en Somedude kan catalogeren?
Zo werkt een discussie dus niet. Jij stopt ons eerst in een bepaalde groep om er dan niet op te reageren als ik vraag dewelke, maar dan moeten we nog zelf gaan aangeven welke groep dat wel niet is?

De sterkste schouders zitten niet in de middenklasse of tussen de kleine zelfstandigen zoals iemand anders ook al zei. Het gaat er mij om dat Conner gewoon eerlijk en transparant moet zijn. Zit je boven de mediaan dan zit je in de groep waar hij het geld wil halen. En laat dat nu net de groep zijn die vandaag al alles betaald.

Nu kan je zeggen dat ik een aanname doe en dat klopt. Maar dat komt omdat Vooruit dus intentioneel vaag blijft over wie nu de sterkste schouders heeft. En dat stoort mij mateloos.
Ik vind dit een beetje bevreemdend eigenlijk. De sterkste schouders zijn de sterkste schouders, dat is niet de gewone middenklasse of de kleine zelfstandige. In hun programma pleit Vooruit voor een verdubbeling van de taks op effectenrekeningen van meer dan 1 miljoen euro, en uit te breiden naar financieel vermogen dat niet op een effectenrekening staat. Dat is de cut-off voor Vooruit. Daarnaast willen ze de internationale minimumbelasting op multinationals optrekken naar 25% (ipv) 15% om dit gelijk te trekken met wat lokale bedrijven betalen. Daarnaast willen ze nog een overwinstbelasting heffen op bedrijven die profiteren van een gebrek aan concurrentie op de markt.

Maar los daarvan blijft de visie van Vooruit dat iedereen bijdraagt, en hoe meer je hebt hoe meer je kan (en moet) bijdragen. Ik vind dat ook niet meer dan normaal.

Zo werkt een discussie dus niet. Jij stopt ons eerst in een bepaalde groep om er dan niet op te reageren als ik vraag dewelke, maar dan moeten we nog zelf gaan aangeven welke groep dat wel niet is?
Ik heb uitgelegd wat ik bedoel, hoe ik het moet noemen laat ik aan jou over, want ik weet het zelf niet. Ik heb mijn post in elk geval aangepast.

Maar ik hoef geen lessen te krijgen over hoe een discussie werkt van iemand die hier enkel een paar oneliners post, niet verder komt dan gooien met de term "onzin" zonder verdere argumentatie of zit te baiten met zinnen als "dat maakt veel duidelijk natuurlijk".

Laatst bewerkt:
Maar ik hoef geen lessen te krijgen over hoe een discussie werkt van iemand die hier enkel een paar oneliners post, niet verder komt dan gooien met de term "onzin" zonder verdere argumentatie of zit te baiten met zinnen als "dat maakt veel duidelijk natuurlijk".
Ik heb anders wel uitgelegd wat ik daarmee bedoel. Dat dat wat mij betreft geen kerntaak is. En dat dat 1 van de reden is waarom we het financieel slecht doen. Geld met bakken uit gooien aan zaken die niet tot kerntaken behoren. Maar je moet het ook willen lezen natuurlijk.

Maar het is makkelijker mensen in hokjes te stoppen, zonder expliciett te worden. Het moest maar eens over "bepaalde groepen in Brussel" gaan. Da sta je op de daken te roepen dat mensen moeten benoemen wat ze zeggen. Dat werkt in 2 richtingen natuurlijk.

Ik vind dit een beetje bevreemdend eigenlijk. De sterkste schouders zijn de sterkste schouders, dat is niet de gewone middenklasse of de kleine zelfstandige. In hun programma pleit Vooruit voor een verdubbeling van de taks op effectenrekeningen van meer dan 1 miljoen euro, en uit te breiden naar financieel vermogen dat niet op een effectenrekening staat. Dat is de cut-off voor Vooruit.
En alles in persoonsbelasting dus 50% belasting op intrest, dividend, meerwaarde.
Dat zijn dus gewoon alle werkende die meer dan 3.5k bruto verdienen viseren

Daarnaast willen ze de internationale minimumbelasting op multinationals optrekken naar 25% (ipv) 15% om dit gelijk te trekken met wat lokale bedrijven betalen.
25% is in België, er zijn landen waar dit lager is. Ga je die verplichten hun lokale bedrijven meer te laten belasten?
Daarnaast willen ze nog een overwinstbelasting heffen op bedrijven die profiteren van een gebrek aan concurrentie op de markt.
En wie gaat bepalen wat overwinsten zijn?
Maar los daarvan blijft de visie van Vooruit dat iedereen bijdraagt, en hoe meer je hebt hoe meer je kan (en moet) bijdragen. Ik vind dat ook niet meer dan normaal.
Dus iemand die spaarzaam leeft moet nog eens extra betalen voor iemand die een gat in zijn hand heeft? Nee dat is niet normaal

Ik heb anders wel uitgelegd wat ik daarmee bedoel. Dat dat wat mij betreft geen kerntaak is. En dat dat 1 van de reden is waarom we het financieel slecht doen. Geld met bakken uit gooien aan zaken die niet tot kerntaken behoren. Maar je moet het ook willen lezen natuurlijk.

Maar het is makkelijker mensen in hokjes te stoppen, zonder expliciett te worden. Het moest maar eens over "bepaalde groepen in Brussel" gaan. Da sta je op de daken te roepen dat mensen moeten benoemen wat ze zeggen. Dat werkt in 2 richtingen natuurlijk.
Ik héb expliciet gemaakt wie ik bedoel: zij ter rechterzijde die geen oog hebben voor de maatschappij waarin ze leven, maar enkel aan zichzelf kunnen denken. Die weigeren in te zien dat we leven in een samenleving, niet in een ikke-en-de-rest-kan-stikke-leving. En die weigeren in te zien dat een goed functionerende maatschappij niet (alleen) kan rekenen op de vrije markt, maar dat we een overheid nodig hebben die het samenleven ondersteunt.

Je wilt niet dat de overheid jongeren ondersteunt om zich te kunnen ontplooien in onze maatschappij, maar je wilt straks wel dat de overheid hardhandig ingrijpt op jongeren die zich niet deftig hebben ontplooid in onze maatschappij. En dat is wat ik bedoel met de terugverdieneffecten. Of het nu gaat om nultolerantie in het verkeer, investeren in gezondheidszorg, integratie, onderwijs, fuifzalen of klimaat en milieu, die zaken verdienen zichzelf terug en meer. Ze dragen bij tot een beter functionerende samenleving, waarbij die investeringen maar een fractie kosten van de negatieve gevolgen van wanneer men enkel kijkt naar korte termijn winstmaximalisatie en die zaken hun beloop laten tot ze ontploffen in ons gezicht.

En je hebt helemaal niets uitgelegd hé, je hebt oneliners gepost en mij zitten baiten met "dat maakt veel duidelijk". Ik heb mijn post al aangepast, kan jij nu ook inhoudelijk gaan?
En alles in persoonsbelasting dus 50% belasting op intrest, dividend, meerwaarde.
Dat zijn dus gewoon alle werkende die meer dan 3.5k bruto verdienen viseren
Waar staat dat?
25% is in België, er zijn landen waar dit lager is. Ga je die verplichten hun lokale bedrijven meer te laten belasten?
Waarom moet dat?
En wie gaat bepalen wat overwinsten zijn?
De overheid.
Dus iemand die spaarzaam leeft moet nog eens extra betalen voor iemand die een gat in zijn hand heeft? Nee dat is niet normaal
Dat heeft er niets mee te maken, dat weet je ook wel. Mensen die spaarzaam leven zitten in alle regionen van de maatschappij, en allicht een stuk minder in de categorie "sterkste schouders".

Ik vind dit een beetje bevreemdend eigenlijk. De sterkste schouders zijn de sterkste schouders, dat is niet de gewone middenklasse of de kleine zelfstandige. In hun programma pleit Vooruit voor een verdubbeling van de taks op effectenrekeningen van meer dan 1 miljoen euro, en uit te breiden naar financieel vermogen dat niet op een effectenrekening staat. Dat is de cut-off voor Vooruit. Daarnaast willen ze de internationale minimumbelasting op multinationals optrekken naar 25% (ipv) 15% om dit gelijk te trekken met wat lokale bedrijven betalen. Daarnaast willen ze nog een overwinstbelasting heffen op bedrijven die profiteren van een gebrek aan concurrentie op de markt.

We praten wat langs elkaar denk ik. Je noemt de stukken van hun programma op waar niemand echt een probleem mee zal hebben. Multinationals en multimiljonairs belasten is laaghangend fruit,

Maar in hun programma staan ook zaken als het belasten van dividenden, huurinkomsten, en meerwaarden. Als je dan tegelijkertijd ook intentioneel vaag blijft over wie daar de sterke schouders zijn dan ga ik ervan uit dat je in mijn portefeuille wil gaan zitten. Wil dat per definitie zeggen dat ik niet meer wil bijdragen? Moeilijk voor mij om die overweging te maken als ik niet echt weet wat de intentie van de tegenpartij is. We zijn allemaal oud genoeg om te weten dat je op deze manier goed genaaid kan worden in België. Waardoor ik en vele anderen dus meteen de stekels gaan opzetten. Daar is niemand mee gewonnen uiteindelijk, maar wie z'n schuld is dat echt hier?

Je wilt niet dat de overheid jongeren ondersteunt om zich te kunnen ontplooien in onze maatschappij, maar je wilt straks wel dat de overheid hardhandig ingrijpt op jongeren die zich niet deftig hebben ontplooid in onze maatschappij.

Dat heb ik helemaal niet gezegd. Andermaal woorden in de mond leggen...

Ik heb gezegd dat faciliteren van zalen niet tot de kerntaak van de overheid behoord. Wie een fuif wilt organiseren kan perfect een prive zaal huren. Het is geen kerntaak van de overheid om die zaal te bouwen en te verhuren.

Politie en ordehandhaving daarintegen is wel een kerntaak van de overheid. Zorgen voor de veiligheid van de burgers. Dure zalen bouwen, onderhouden en dan verhuren, niet.

Ze dragen bij tot een beter functionerende samenleving, waarbij die investeringen maar een fractie kosten van de negatieve gevolgen van wanneer men enkel kijkt naar korte termijn winstmaximalisatie en die zaken hun beloop laten tot ze ontploffen in ons gezicht.
Waarom dragen zalen gesubsidieerd door de overheid meer bij tot een beter functionerende samenleving? De gehuurde privezalen doen exact hetzelfde voor de maatschappij als wat jij wilt. Alleen kosten die de overheid geen geld.

Laatst bewerkt:
Ik héb expliciet gemaakt wie ik bedoel: zij ter rechterzijde die geen oog hebben voor de maatschappij waarin ze leven, maar enkel aan zichzelf kunnen denken. Die weigeren in te zien dat we leven in een samenleving, niet in een ikke-en-de-rest-kan-stikke-leving. En die weigeren in te zien dat een goed functionerende maatschappij niet (alleen) kan rekenen op de vrije markt, maar dat we een overheid nodig hebben die het samenleven ondersteunt.

Je wilt niet dat de overheid jongeren ondersteunt om zich te kunnen ontplooien in onze maatschappij, maar je wilt straks wel dat de overheid hardhandig ingrijpt op jongeren die zich niet deftig hebben ontplooid in onze maatschappij. En dat is wat ik bedoel met de terugverdieneffecten. Of het nu gaat om nultolerantie in het verkeer, investeren in gezondheidszorg, integratie, onderwijs, fuifzalen of klimaat en milieu, die zaken verdienen zichzelf terug en meer. Ze dragen bij tot een beter functionerende samenleving, waarbij die investeringen maar een fractie kosten van de negatieve gevolgen van wanneer men enkel kijkt naar korte termijn winstmaximalisatie en die zaken hun beloop laten tot ze ontploffen in ons gezicht.
Dus mensen die gaan dansen en zuipen op kosten van de overheid ontplooien zich en hebben een terugverdieneffect van miljarden?
Waar staat dat?
In hun programma
Waarom moet dat?
Dus je wilt dat bepaalde landen multinationals meer belasten dan lokale bedrijven?
De ovoverheid.
Voor mij gaat dat naar communisme
En alles anders is idd rechts

Dat heeft er niets mee te maken, dat weet je ook wel. Mensen die spaarzaam leven zitten in alle regionen van de maatschappij, en allicht een stuk minder in de categorie "sterkste schouders".
50% belasten van intrest, dividend en aa delen heeft daar ook mee te maken
En dus niets met "sterkste schouders" maar dat wil Vooruit ook helemaal niet

We praten wat langs elkaar denk ik. Je noemt de stukken van hun programma op waar niemand echt een probleem mee zal hebben. Multinationals en multimiljonairs belasten is laaghangend fruit,

Maar in hun programma staan ook zaken als het belasten van dividenden, huurinkomsten, en meerwaarden. Als je dan tegelijkertijd ook intentioneel vaag blijft over wie daar de sterke schouders zijn dan ga ik ervan uit dat je in mijn portefeuille wil gaan zitten. Wil dat per definitie zeggen dat ik niet meer wil bijdragen? Moeilijk voor mij om die overweging te maken als ik niet echt weet wat de intentie van de tegenpartij is. We zijn allemaal oud genoeg om te weten dat je op deze manier goed genaaid kan worden in België. Waardoor ik en vele anderen dus meteen de stekels gaan opzetten. Daar is niemand mee gewonnen uiteindelijk, maar wie z'n schuld is dat echt hier?
Ze zijn daar niet intentioneel vaag mee. Ik heb je net het stuk gegeven uit hun programma waaruit duidelijk wordt wie ze als sterkste schouders beschouwen. Dat ze alle inkomsten gelijk willen belasten staat daar los van, ze bepleiten overigens in ruil ook voor een lastenverlaging op de lonen.
Dat heb ik helemaal niet gezegd. Andermaal woorden in de mond leggen...

Ik heb gezegd dat faciliteren van zalen niet tot de kerntaak van de overheid behoord. Wie een fuif wilt organiseren kan perfect een prive zaal huren. Het is geen kerntaak van de overheid om die zaal te bouwen en te verhuren.

Politie en ordehandhaving daarintegen is wel een kerntaak van de overheid. Zorgen voor de veiligheid van de burgers. Dure zalen bouwen, onderhouden en dan verhuren, niet.
Andermaal? Ik heb je nergens woorden in de mond gelegd. Je wilt niet dat de overheid uitgaansgelegenheden steunt voor jongeren, je wilt dat Elon Musk met de grove borstel door de overheidsuitgaven gaat en je wilt datbde overheid zich louter bezig houdt met jouw enge visie op wat de kerntaken van de overheid moeten zijn. Dan ben ik toch niet fout met te concluderen dat je niet wenst dat de overheid zich bezig houdt met de ondersteuning van jongeren in hun ontplooiing in onze maatschappij?

Zorgen voor de veiligheid van de burgers doe je in de eerste plaats door preventie, niet door repressie. Efficiënter en effectiever.
Waarom dragen zalen gesubsidieerd door de overheid meer bij tot een beter functionerende overheid? De gehuurde privezalen doen exact hetzelfde voor de maatschappij als wat jij wilt. Alleen kosten die de overheid geen geld.
Het ondersteunen van het verenigingsleven, en het faciliteren van een veilige uitgaansomgeving zonder overlast voor de buurt zorgt voor een hechtere samenleving ja. Privézalen kunnen dat in theorie ook, maar die zijn er niet, want niet winstgevend genoeg.
Dus mensen die gaan dansen en zuipen op kosten van de overheid ontplooien zich en hebben een terugverdieneffect van miljarden?
Ja, dat heb ik gezegd ja :rolleyes:. Kan je ook argumenteren zonder woorden in de mond te leggen en te ridiculiseren? Maar ja, jongeren de mogelijkheid geven om uit te gaan zorgt er voor dat ze zich kunnen ontplooien. We hebben dat allemaal zelf kunnen doen toen we tiener waren, de mogelijkheden zijn nu veel beperkter geworden.
In hun programma
Citeer het mij eens.
Dus je wilt dat bepaalde landen multinationals meer belasten dan lokale bedrijven?
Nee, ik vind het geen absurde vraag van Vooruit om multinationals in België evenveel te belasten als lokale bedrijven.
Voor mij gaat dat naar communisme
En alles anders is idd rechts
Dan is onze huidige samenleving ook al communistisch voor jou. Je goed recht, maar weinig te zien met de realiteit.
50% belasten van intrest, dividend en aa delen heeft daar ook mee te maken
En dus niets met "sterkste schouders" maar dat wil Vooruit ook helemaal niet
Kan je mij eens uitleggen wat er precies mis is met alle inkomsten gelijk te willen belasten, ongeacht de bron? Het idee van Vooruit is dat daardoor de lasten op arbeid kunnen verlagen, is dat niet wat jij wil? En wat wil Vooruit dan wel, volgens jou?

Ze zijn daar niet intentioneel vaag mee. Ik heb je net het stuk gegeven uit hun programma waaruit duidelijk wordt wie ze als sterkste schouders beschouwen. Dat ze alle inkomsten gelijk willen belasten staat daar los van, ze bepleiten overigens in ruil ook voor een lastenverlaging op de lonen.

Ik vind dat een vreemde redenering omdat het zo wordt afgeschilderd als een of-of verhaal.

De term sterke schouders komt in hun fiscaal programma enkel voor in de context van de grootste vermogens en multinationals. Maar de voorgestelde maatregelen hebben ook impact op een deel van de bevolking die niet onder die noemer valt. Ik zit in dat deel. Waarom kan Vooruit dan niet wat meer duidelijkheid scheppen over wat die impact voor mij zal zijn? Misschien omdat ze weten dat mensen in dit segment reeds bijzonder veel bijdragen en waarschijnlijk nog een heel stuk meer zullen bijdragen dan?

Leg gewoon de kaarten op tafel zodat ik eindelijk eens kan beslissen wie er voor mijn kar rijdt en wie niet. Zoveel gevraagd is dat niet.

Ik vind dit een beetje bevreemdend eigenlijk. De sterkste schouders zijn de sterkste schouders, dat is niet de gewone middenklasse of de kleine zelfstandige. In hun programma pleit Vooruit voor een verdubbeling van de taks op effectenrekeningen van meer dan 1 miljoen euro, en uit te breiden naar financieel vermogen dat niet op een effectenrekening staat. Dat is de cut-off voor Vooruit.
En waarom.precies effectenrekeningen of financieel vermogen, is vastgoed/kunst/grond/dure wagens … geen vermogen dan? Schrik van een vermogenskadaster? Sitting Ducks schieten is makkelijk natuurlijk. Prutsers noem ik dat, bijkomend ook enorm discriminerend.

Wat is een kleine zelfstandige? 5-10/maand/netto aan 20-30% belastingen?

En wat gaat men concreet doen met de extra inkomsten, imo zou dit enkel moeten dienen om historische tekorten af te bouwen en geen euro extra uitgeven. Of gaan we het uitdelen, bij voorkeur zonder voorwaarden, controles?

Andermaal? Ik heb je nergens woorden in de mond gelegd. Je wilt niet dat de overheid uitgaansgelegenheden steunt voor jongeren,
Maar ook dat heb ik weer niet gezegd. Ik heb gezegd dat het niet tot de kerntaak behoord. Niet dat we nooit niks moeten doen.

In de huidige penibele budgetaire situatie is er GEEN geld voor zaken die niet tot kerntaken behoren. Hebben we een overschot, dan kan er vanalles. Maar we zitten korter bij een failliet dan een overschot.
je wilt dat Elon Musk met de grove borstel door de overheidsuitgaven gaat en je wilt datbde overheid zich louter bezig houdt met jouw enge visie op wat de kerntaken van de overheid moeten zijn. Dan ben ik toch niet fout met te concluderen dat je niet wenst dat de overheid zich bezig houdt met de ondersteuning van jongeren in hun ontplooiing in onze maatschappij?

De kerntaken moeten inderdaad eng zijn. Daarom noemt het kern. Dat is ook wat het woord impliceert. Alleen het strict noodzakelijke. De essentie. Zeker bij tekorten. Bij overschotten mogen ze uitbreiden. Maar de weggeefpolitiek heeft ons gebracht waar we nu helaas zijn. In een zeer slechte financiele staat.

Jongeren mogen zeker gesteund worden. Doe dat met sport, met taalkampen, etc. als kern. Niet met zuipen en feesten.

En ik weet niet waar jij woont, maar hier in de buurt zijn tig zalen beschikbaar voor fuiven. Die bijna wekelijks vol zitten met chiro fuiven, carnaval groepen, noem maar op en die in prive handen zijn. Dus dat ze niet bestaan, klopt gewoon niet.

Dat ze lagere lasten op arbeid willen: eerst zien en dan geloven, zeker voor merendeel van de lonen zal dat niet waar zijn
En waar gaan ze besparen om dit op te vangen?
Zorgen voor de veiligheid van de burgers doe je in de eerste plaats door preventie, niet door repressie. Efficiënter en effectiever.
nee door te investeren in defensie, politie, justtitie en migratie te beperken
Het ondersteunen van het verenigingsleven, en het faciliteren van een veilige uitgaansomgeving zonder overlast voor de buurt zorgt voor een hechtere samenleving ja. Privézalen kunnen dat in theorie ook, maar die zijn er niet, want niet winstgevend genoeg.
die zijn perfect winstgevend indien ze niet zouden moeten concurreren met ee overheid
Ja, dat heb ik gezegd ja :rolleyes:. Kan je ook argumenteren zonder woorden in de mond te leggen en te ridiculiseren? Maar ja, jongeren de mogelijkheid geven om uit te gaan zorgt er voor dat ze zich kunnen ontplooien. We hebben dat allemaal zelf kunnen doen toen we tiener waren, de mogelijkheden zijn nu veel beperkter geworden.
Ik had daar geen belastinggeld voor nodig
Citeer het mij eens.
Elke euro inkomen wordt gelijk belast, ongeacht de bron
Dat betekent dus veelal alles aan 50%
Nee, ik vind het geen absurde vraag van Vooruit om multinationals in België evenveel te belasten als lokale bedrijven.
Eerst was het internationaal en nu enkel in België
Wat is het nu?
Dan is onze huidige samenleving ook al communistisch voor jou. Je goed recht, maar weinig te zien met de realiteit.
Ik wist niet dat onze overheid al bepaald hoeveel winst je mag maken
Kan je mij eens uitleggen wat er precies mis is met alle inkomsten gelijk te willen belasten, ongeacht de bron? Het idee van Vooruit is dat daardoor de lasten op arbeid kunnen verlagen, is dat niet wat jij wil? En wat wil Vooruit dan wel, volgens jou?
Alles gelijk belasten betekent vlaktaks en houdt ook in dat je alle verminderingen schrapt en oa kindergeld ook belast

Het nemen van risico te zwaar belasten remt economische groei en dus creatie van welvaart af. Kapitalisme heeft voor zeer grote daling van armoede gezorgd, in communistische landen is merendeel van de bevolking nog extreem arm

Het zijn subsidies voor o.a. fuifzalen vak een vzw die onderverhuurd zullen worden aan het Leuvense verenigingsleven voor fuiven en feesten, iets waar de stad al jaren grote nood aan heeft. Ik vind dat faciliteren een taak van de overheid ja, net als er voor zorgen dat die fuiven kunnen doorgaan in een veilige omgeving met een minimale overlast voor de omgeving - wat in het verleden met de oude infrastructuur veel minder het geval was.
Je kan ook een gunstig ondernemersklimaat scheppen waarbij de economie floreert en ondernemers zelf voorzien in feestzalen met personeel die ze voldoende kunnen verlonen ipv het als overheid zelf te gaan bekostigen. Door alles kapot te belasten ga je die ondernemingszin alleen maar afzwakken en gaat vadertje staat dan nog meer moeten sponseren?

Iedereen zijkt op Marc Coucke maar die man heeft anders wel van een vuilnisbelt het mooiste dierenpark van Europa gemaakt waar jong en oud zich vertiert, waar massa’s werkgelegenheid gecreëerd wordt en waar eveneens wordt voorzien in de verzorging van gewonde/verwaarloosde dieren buiten het park.

Ik vind dat een vreemde redenering omdat het zo wordt afgeschilderd als een of-of verhaal.

De term sterke schouders komt in hun fiscaal programma enkel voor in de context van de grootste vermogens en multinationals. Maar de voorgestelde maatregelen hebben ook impact op een deel van de bevolking die niet onder die noemer valt. Ik zit in dat deel. Waarom kan Vooruit dan niet wat meer duidelijkheid scheppen over wat die impact voor mij zal zijn? Misschien omdat ze weten dat mensen in dit segment reeds bijzonder veel bijdragen en waarschijnlijk nog een heel stuk meer zullen bijdragen dan?

Leg gewoon de kaarten op tafel zodat ik eindelijk eens kan beslissen wie er voor mijn kar rijdt en wie niet. Zoveel gevraagd is dat niet.
Maar het is een en en verhaal. Meer bijdragen van de sterkste schouders in de vorm van o.a. meerwaardebelastingen, en tegelijk ook een eerlijker belastingsysteem waarbij niet enkel 1 vorm van inkomen wordt belast. De lastenverlaging op arbeid wordt dan gecompenseerd door de lasten op de andere vormen van inkomens. Voor wie geen andere vormen van inkomen heeft, gaat er op vooruit. Voor wie bijvoorbeeld wel een huurinkomen heeft, zal het afhangen van of de lagere lasten op arbeid zich vertalen naar een hoger loon of het voor jou een vestzak-broekzak wordt, of dat je meer zal bijdragen.

Wat de precieze impact zal zijn, dat hangt af van wat er effectief door de coalitiepartners wordt overeengekomen. Dat is koffiedik kijken op dit moment.
En waarom.precies effectenrekeningen of financieel vermogen, is vastgoed/kunst/grond/dure wagens … geen vermogen dan? Schrik van een vermogenskadaster? Sitting Ducks schieten is makkelijk natuurlijk. Prutsers noem ik dat, bijkomend ook enorm discriminerend.

Wat is een kleine zelfstandige? 5-10/maand/netto aan 20-30% belastingen?

En wat gaat men concreet doen met de extra inkomsten, imo zou dit enkel moeten dienen om historische tekorten af te bouwen en geen euro extra uitgeven. Of gaan we het uitdelen, bij voorkeur zonder voorwaarden, controles?
Ik heb het programma van Vooruit niet geschreven hé. Het is veel eenvoudiger om financiële vermogens bij te houden en op inkomsten te belasten, dan op materiële bezittingen. Heb je dan graag dat de overheid ook gaat bijhouden wat de waarde van je wagen, kunst, ... is?

Met de extra inkomsten moet men uiteraard beide doen. Historische tekorten wegwerken en investeren in de toekomst. Uitdelen zonder voorwaarden pleit niemand voor, dat is populistische drek.
Maar ook dat heb ik weer niet gezegd. Ik heb gezegd dat het niet tot de kerntaak behoord. Niet dat we nooit niks moeten doen.
Als je stelt dat de overheid zich enkel mag bezighouden met wat jij vindt dat de kerntaken zijn, en dit geen kerntaak is, dan is de conclusie dat je niet wil dat de overheid zich daarmee bezig houdt hé. Als je niet wil dat mensen je fout interpreteren, moet je misschien minder in oneliners posten.
En ik weet niet waar jij woont, maar hier in de buurt zijn tig zalen beschikbaar voor fuiven. Die bijna wekelijks vol zitten met chiro fuiven, carnaval groepen, noem maar op en die in prive handen zijn. Dus dat ze niet bestaan, klopt gewoon niet.
Het gaat over Leuven, waar er al jaren een groot tekort is.
Dat ze lagere lasten op arbeid willen: eerst zien en dan geloven, zeker voor merendeel van de lonen zal dat niet waar zijn
En waar gaan ze besparen om dit op te vangen?
Maar gaat het hier op wat Vooruit wil, of wat jij fantaseert dat Vooruit wil? Over het eerste kunnen we discussiëren, over het tweede kan je beter terecht op X.

Ze compenseren o.a. door andere inkomsten te belasten, en de grootste vermogens meer te laten bijdragen.
nee door te investeren in defensie, politie, justtitie en migratie te beperken
De eerste drie zijn repressie. Hoe beter je maatschappij functioneert, hoe minder repressie je nodig hebt. De maatschappelijke en economische kost is bijna altijd stukken minder bij voorkomen dan bij genezen, kijk o.a. naar Valencia of de Vespervallei bij ons.
die zijn perfect winstgevend indien ze niet zouden moeten concurreren met ee overheid
In Leuven moesten ze niet concurreren met de overheid. De overheid moet een vzw tegemoetkomen omdat de privé er geen verdienmodel in ziet.
Ik had daar geen belastinggeld voor nodig
Dat is dan fijn voor jou, maar dat je een egoïstisch wereldbeeld hebt had ik al aangehaald.
Elke euro inkomen wordt gelijk belast, ongeacht de bron
Dat betekent dus veelal alles aan 50%
Ik vraag je niet om wat jij denkt dat Vooruit wil, ik vraag je een bron waar Vooruit stelt wat jij zegt dat ze willen.
Eerst was het internationaal en nu enkel in België
Wat is het nu?
Het gaat over belasting op internationale bedrijven in België, waarbij die nu lager ligt dan de belasting voor lokale bedrijven.
Alles gelijk belasten betekent vlaktaks en houdt ook in dat je alle verminderingen schrapt en oa kindergeld ook belast
Wanneer Vooruit spreekt over gelijk belasten dan bedoelen ze geen vlaktaks voor iedereen, ongeacht de hoogte van het inkomen. Wel dat de verschillende vormen van inkomen (loon, huur, aandelen, ...) gelijk worden belast. Waarvan ik nog altijd geen argument heb gehoord waarom dat geen goed idee zou zijn, behalve dan de hysterische veronderstelling dat we dan op alles 50% moeten afstaan.

Het nemen van risico te zwaar belasten remt economische groei en dus creatie van welvaart af. Kapitalisme heeft voor zeer grote daling van armoede gezorgd, in communistische landen is merendeel van de bevolking nog extreem arm
Niemand pleit voor communisme hier, wel voor een eerlijke bijdrage van de hoogste vermogens. Ik zie ook liever een gelijke belasting over de hele EU heen om de rijke profiteurs die weigeren hun eerlijke bijdrage te doen niet gewoon over de grens te jagen, maar de bijdrage die Vooruit nu vraagt lijkt me niet het risico te zwaar belasten.

Het ongebreideld kapitalisme waar jij voor staat zorgt vooral voor welvaart van een beperkte groep. Het is met een reden dat in de VS er een grotere armoedeproblematiek is dan in het merendeel van de Westerse wereld.

Terug
Bovenaan