Begroting in het regeerakkoord: supernota

Stop gewoon met die zever en als je de stemmen wilt van vooruit voor een volledige regering geef toe totdat ze mee willen. Of werk met VLD en kijk of gedoogsteun van VB mogelijk is. Of groen of PVDA... in plaats van te zagen over het feit dat de andere partij knikkers wilt die jij hen niet wilt geven maar wie zijn stemmen je wel wenst.

En in welke zin is het plan jij voorstelt van gedoogsteun dan niet stemmen wensen en hun knikkers geven?
Je gaat hen zeggen dat je hen niks geeft, ze niet in de regering mogen, je in feite walgt van hen, maar je wilt wel graag dat ze jouw plannen dogen en u voorzien van voldoende stemmen. En je wil dan dat VB dat met open armen ontvangt?

Doe niet zo flauw. Ofwel neem je hen erbij en spreek je ernstig met hen, ofwel laat je hen in de oppositie en bekijk je dossier per dossier of het in hun kraam past.

Tja, dit is zo'n gedachtengang waar ik een hekel aan heb. Een politieker zou moeten denken: "hoe kan ik het meeste wegen op het beleid?" en niet "hoe kan ik zoveel mogelijk postjes bemachtigen bij de volgende verkiezingen".
Als je als Vooruit politicus nu de afweging zou maken hoe je het meeste kan wegen op het beleid, dan is dat toch door deel te nemen aan de regering. Er moeten veel belangrijke beslissingen genomen worden die nog lang voelbaar zullen zijn. Dan zou je als politieker toch willen meebeslissen, en niet van de rand toekijken.

Er wordt (door velen) precies aan politiek gedaan om verkozen te worden ipv omgekeerd..

Dat er mensen hun carriere van maken, oke. Dat je trots mag zijn op een stemmenwinst, akkoord.
Maar de winst geeft (de kans op) een mandaat om aan de slag te gaan, daar begint het pas mee.

Het ironische vind ik dan ook altijd, dat de stemmenwinst dan door hen zelf openlijk geanalyseerd wordt.
Terwijl dat "de klanten" er bij zitten... Lijkt me soms eerder een gesprek voor achter de schermen.

Er mag tevens voor de verkiezingen vanalles beloofd worden. Dit wordt nooit genoeg getoetst achteraf.
Hetgeen tijdens de termijnen dan wordt beslist en uitgevoerd zou gerust ook wat meer nagerekend mogen worden.

Kortom, ik vind dat onze media eigenlijk veel strenger en kritischer zou mogen zijn op onze beleidsmakers.

We hebben een regering nodig , er is een begrotingscrisis. Doe maar met open vld. Centrum-rechts beleid.
Met het eerste ben ik akkoord. Maar dat laatste.. met wat er tot nu toe qua nota's is uitgelekt, da's toch ook heel mager? En dat is dan al met een vrij rechtse insteek imo: afschaffen hoogste schaal, werken moet meer lonen, aanpakken werkelozen. En wat brengt het op? Niks, in tegendeel: een onderfinanciering van de voorstellen die op tafel lagen van 3 miljard. Da's toch niet meer serieus te noemen?
"We rekenen op terugverdieneffecten", daar gaat ge der imo echt niet mee komen.

De Wever zei dat het crisis was, dat iedereen zijn steentje zou moeten bijdragen en dat het bij iedereen pijn zou doen. Van die woorden is imo weinig te merken tot nu toe en dat is een toch wel een teleurstelling.

Ik snap trouwens perfect dat Vooruit daar zijn vingers niet aan wil verbranden. Ze slepen zelf weinig uit de brand en de begroting gaat er amper op vooruit. Da's gewoon electorale zelfmoord om daar in te stappen.

Als het niet over waarde gaat, dan gaat het ook niet over de belastingen op de waarde.

Tuurlijk gaat het dus wel over de waarde. De waarde van een artsenpraktijk zonder de arts zelf is niet zoveel meer waard, behalve als er vastgoed in zijn vennootschap zit. Als de vennootschap dus niet verkocht geraakt, is de kans groot dat de waarde niet correct zit.

En opnieuw: er zijn nog genoeg vennootschappen die wél verkocht worden, maar waarbij er geen belastingen zijn op de verkoop van de aandelen.
De waarde voor vrije beroepen zit hem in de klantenportefuille ;). In het vastgoed is er meestal geen interesse, die blijft in de vennootschap plakken. Dat zijn meestal transacties met een partiële splitsing.
M&A in België zijn vaak transacties om de markt meer te gaan consolideren, waarom zou je het vastgoed overnemen als je zelf over de nodige infrastructuur beschikt? Mogelijk wordt er tijdelijk voorzien in een huur van de gebouwen om een integratieperiode te overbruggen.
Daarnaast wordt bij een waardering de belasting over de latente meerwaarde altijd mee opgenomen in berekening, dat gaat dus vaak een negatieve impact hebben op de verkoopprijs.

Dat er fiscaal neutraal aandelen verkocht worden zit hem vooral in het behoud van werkgelegenheid, daarom is het oorspronkelijk in het leven geroepen.

Tevens ziet men een sterk dalende trend in de M&A in België. 2024 was een zeer slecht jaar door de onzekerheid in de markt. 2023 en 2022 waren ook maar middelmatig vergeleken met de topperiode pre-corona.

De waarde voor vrije beroepen zit hem in de klantenportefuille

Dat er fiscaal neutraal aandelen verkocht worden zit hem vooral in het behoud van werkgelegenheid, daarom is het oorspronkelijk in het leven geroepen.
Vrije beroepen gaan momenteel geen werkgelegenheid verliezen als aandelen niet fiscaal neutraal verkocht owrden.

Vlaamse meerderheid is toch maar een symbolisch iets waar enkel NVA van wakker ligt.

NVA en VB, en laat dat nu net twee communicerende vaten zijn. Denk niet dat BDW er zit op te wachten om 6 jaar te horen te krijgen dat hij de Vlamingen heeft verraden, want hij weet dat zijn kiespubliek daar gevoelig voor is.

Nuja, boontje en loontje enzo he. Het is gewoon een boomerang die in z'n gezicht vliegt:

NVA en VB, en laat dat nu net twee communicerende vaten zijn. Denk niet dat BDW er zit op te wachten om 6 jaar te horen te krijgen dat hij de Vlamingen heeft verraden, want hij weet dat zijn kiespubliek daar gevoelig voor is.

Nuja, boontje en loontje enzo he. Het is gewoon een boomerang die in z'n gezicht vliegt:

Politieke uitspraken pre verkiezingen zijn 0 waard e.

Als je elke politieker gaat pakken op zijn letterlijke woorden en exclusieven/must haves die ze voor verkiezingen uitspreken, heb je nooit nog een regering.

Soep woesr nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. ..

Een vrij beroeper kan ook personeel in dienst hebben
😅. Denk maar aan al die kantoren die momenteel door consolidatie in de markt worden opgeslorpt.
En hoeveel vrije beroepen zitten momenteel in de situatie dat er volk teveel is bij hen en dat eventueel afvloeiend personeel nergens weg kan?

Dat is zelfs in tijden van laagconjunctuur totaal geen argument voor een 0% belastingstarief, hoogstens voor wat korting (en dan nog, het is niet dat je op het einde van je carriere méér belastingsvoordeel moet halen uit je vennootschap gewoon omdat je stopt).

Als je elke politieker gaat pakken op zijn letterlijke woorden en exclusieven/must haves die ze voor verkiezingen uitspreken, heb je nooit nog een regering.

De kwestie van de 'Vlaamse meerderheid' is nu wel iets dat wel héél vaak terugkomt bij N-VA/De Wever hé, dat moet ook gezegd zijn.

6 jaar lang op Vivaldi zitten kappen omdat ze geen Vlaamse meerderheid hebben om dan dezelfde tovertruc boven te halen zou wel erg veel bochtenwerk vereisen denk ik. Ook een dankbare cadeau voor Vlaams Belang.

De Wever zei dat het crisis was, dat iedereen zijn steentje zou moeten bijdragen en dat het bij iedereen pijn zou doen. Van die woorden is imo weinig te merken tot nu toe en dat is een toch wel een teleurstelling.
Dit is ook mijn indruk o.b.v. wat er tot nu toe qua voorstellen in de media al is gelekt.
Allemaal heel mager, nergens echte grote fundamentele veranderingen (bijv. sterk terug schroeven werkloosheidsuitkeringen, belasten van huurinkomsten, meerwaardetaks op aandelen, minder geld voor onderwijs, ....) dat zijn de echte grote veranderingen die we nodig hebben. Dat mikken ze zelfs niet op. Hoe willen ze dan ooit al die miljarden gaan besparen?

Ik snap trouwens perfect dat Vooruit daar zijn vingers niet aan wil verbranden. Ze slepen zelf weinig uit de brand en de begroting gaat er amper op vooruit. Da's gewoon electorale zelfmoord om daar in te stappen.
Ja ok, maar waarom zijn ze dan zolang mee aan tafel blijven zitten? Dat ze dan vanaf het begin ervoor bedankt hadden.

En hoeveel vrije beroepen zitten momenteel in de situatie dat er volk teveel is bij hen en dat eventueel afvloeiend personeel nergens weg kan?

Dat is zelfs in tijden van laagconjunctuur totaal geen argument voor een 0% belastingstarief, hoogstens voor wat korting (en dan nog, het is niet dat je op het einde van je carriere méér belastingsvoordeel moet halen uit je vennootschap gewoon omdat je stopt).
Een 50jarige medewerker moet in de sector even vaak beschermd worden op behoud van anciënniteit en loon :). Het is niet omdat er knelpuntberoepen zijn dat iedereen die solliciteert los wordt aangenomen.

Dit is ook mijn indruk o.b.v. wat er tot nu toe qua voorstellen in de media al is gelekt.
Allemaal heel mager, nergens echte grote fundamentele veranderingen (bijv. sterk terug schroeven werkloosheidsuitkeringen, belasten van huurinkomsten, meerwaardetaks op aandelen, minder geld voor onderwijs, ....) dat zijn de echte grote veranderingen die we nodig hebben. Dat mikken ze zelfs niet op. Hoe willen ze dan ooit al die miljarden gaan besparen?

Ja ok, maar waarom zijn ze dan zolang mee aan tafel blijven zitten? Dat ze dan vanaf het begin ervoor bedankt hadden.
Omdat er blijkbaar een idee in het begin was dat er een opening was voor Vooruit ook wat te gunnen maar nu komt het uit dat De Wever wel Madhi meer wil gunnen (zie de afspraak) maar dat volgens Vandenbroucke Vooruit niet dezelfde garantie kreeg.

Voor de verkiezingen heb ik vaak mijn ergernis geuit waarom geen enkele partij met dergelijk programma durft uit te pakken - het is voor iedereen met een beetje inzicht duidelijk dat het huidig begrotingstekort niet kan opgevuld worden met strijken en zalven, het zullen maatregelen zijn die pijn gaan doen en onze welvaart aantasten of we moeten de begroting laten schieten.

Maar de meeste Belgen kraaien altijd hoog van de toren voor grote veranderingen maar je kan er vergif op innemen dat, eens die veranderingen bekend gemaakt worden, men deze eigenlijk niet wenste. Logisch want het zijn besparingen en belastingen, beiden voel je.

Maar we hebben het aan onszelf te danken, het is al ettelijke jaren een probleem - eigenlijk zou je partijen moeten verplichten om een berekend en realiseerbaar programma te hebben alvorens naar de verkiezingen te trekken.

Eva De Bleeker in De Afspraak vanavond, ben wel benieuwd wat de teneur ten opzichte van regeringsdeelname gaat zijn. Persoonlijk zie ik wel liever een coalitie met Vooruit, inhoudelijk meer gebalanceerd om de begroting aan te pakken en tenminste een stevige meerderheid.

Als ik de verklaringen van de voorbije 2-3 dagen hoor dan lijkt het me voorlopig op niets uit te draaien om een volwaardige noodregering of regering met volmachten te maken met Open VLD. De partijen cd&v en Les Engagés zijn er nog niet klaar voor en hebben geen zin om hun vakbonden uit te leggen dat zij gaan besparen. Vooruit was een ideale bliksemafleider in Arizona. Bouchez zal voorlopig met lege handen achter blijven.

Dus ik denk dat na een aantal dagen (of wie weet toch weken onderhandeling) je weer (even) uit komt op Arizona. Dan rollen we al in 2025 met voorlopige twaalfden en kan de horse trading beginnen met parlementsvoorstellen. Met welke constellatie we gaan eindigen (hopelijk nog in 2025) is onvoorspelbaar omdat er zoveel machinaties op de achtergrond gaan spelen.

"De Wever wil Open Vld én Vooruit in federale regering"

Formateur Bart De Wever (N-VA) zou aan een speciaal scenario werken om via tijdelijke volmachten éérst een meerderheid met Open Vld te vormen, die hij dan na een halfjaar zou willen uitbreiden met Vooruit. Dat schrijft 'De Tijd' vrijdagavond. De Wever waarschuwde eerder op de dag nog op 'Radio 1' dat het "niet meer uit te leggen valt als er niet snel een regering komt". Hij verwees onder meer naar de steeds verder ontsporende begroting en de onzekere geopolitieke context.

Volgens 'De Tijd' is het idee concreet dat eerst met Open Vld een meerderheid wordt gevormd die alvast voor zes maanden met volmachten van start kan gaan. Met die constellatie kan dan de begroting worden bijgestuurd en kunnen hervormingen worden gelanceerd, terwijl het probleem van de krappe meerderheid in het parlement even worden geneutraliseerd. Na zes maanden moet er dan met een volwaardige regering verder worden gegaan, met Vooruit als meest logische piste om de meerderheid uit te breiden voor de verdere legislatuur van vijf jaar.

CD&V-voorzitter Sammy Mahdi zou dit soort noodscenario echter niet zien zitten, aldus 'De Tijd'. Zijn inziens zijn noch een meerderheid met Open Vld in plaats van Vooruit, noch het voorstel om met volmachten van start te gaan, werkbaar. CD&V wil dat De Wever snel weer met Vooruit-voorzitter Conner Rousseau contact opneemt, om de onderhandelingen over de Arizona-coalitie weer op de rails te krijgen.

Ik denk dat BdW dinsdag de handdoek in de ring gooit. Dit ideetje lijkt mij idioot. Verwachten dat Vooruit gaat meedoen in een versterkt rechts bastion... 6 maand nadat er een rechts beleid is afgesproken waarmee VLD heeft ingestemd.

Verwachten dat CD&V zich gaat laten ringeloren om continue onder vuur te gaan komen op hun linkerflank... zonder de aanwezigheid te kunnen hebben van een bliksemafleider in Vooruit.

Neen, breng vooruit terug aan tafel. En beweeg op voorhand al dat paaltje zodanig dat vooruit effectief die geruststelling heeft die er zogezegd toch al aan Mahdi toegestemd was. En wat geen probleem zou zijn.

In de afspraak op Vrijdag heeft de voorzitter van VLD het al duidelijk gezegd. In de supernota zullen er potentieel nog extra accenten gelegd moeten worden in de richting van het liberale programma en de zaken die te veel Vooruit waren dienden er dan uit te gaan. Nog maar te zien hoeveel goesting CDV en Engagé daarin dan hebben...
Met de uitleg van Mahdi... lijkt mij die goesting zelfs nihil.

Duorol Connor en Bouchez als ontmijner...? Of we gooien hen 2 in een cel in Haren en ze mogen er pas uit nadat ze een akkoord hebben over het paaltje ?

Eva De Bleeker in De Afspraak vanavond, ben wel benieuwd wat de teneur ten opzichte van regeringsdeelname gaat zijn. Persoonlijk zie ik wel liever een coalitie met Vooruit, inhoudelijk meer gebalanceerd om de begroting aan te pakken en tenminste een stevige meerderheid.

De teneur was, wij zijn geen vragende partij. De omstandigheden moeten er zijn. En we moeten ons ei kwijt kunnen in dat akkoord. Het is niet de meest eloquente voorzitter. Ik zou er echter nog een pak meer euhms hebben ingegooid dan haar...

Al begrijp ik perfect dat het geen cadeau is om hier te reageren als je in principe akkoord bent gegaan om te zwijgen wat er onder vier ogen besproken is. En het niet makkelijk is als De Croo ook nog eens de poten onder uwe stoel heeft uitgezaagd met zijn statement van dat we willen helpen om oa de begroting niet te blokkeren. Terwijl Mahdi luid en duidelijk heeft gezegd : non passaran.

Laatst bewerkt:
Een 50jarige medewerker moet in de sector even vaak beschermd worden op behoud van anciënniteit en loon :). Het is niet omdat er knelpuntberoepen zijn dat iedereen die solliciteert los wordt aangenomen.
Dus je gaat een nultarief behouden die honderden miljoenen kost om een miniscule bevolkingsgroep met veel ervaring in een knelpuntberoep te beschermen als ze nog niet zelf aan een job geraken.

Maak me niet wijs dat het daarom draait.

Ik denk dat BdW dinsdag de handdoek in de ring gooit.
.
En wat zou er dan volgen, en hoe zal dat de positie van NVA beïnvloeden? Mogelijks nog moeilijkere opdracht.

Stilaan ben ik echt meer en meer te vinden voor een Max. termijn en dan terug verkiezingen om eerlijk te zijn. Meer dan 150 dagen en dichter bij start dan finishlijn. Vrolijk wordt ik er niet van.

Terug
Bovenaan