Begroting in het regeerakkoord: supernota

quasi iedereen kan toch de aandelen van zijn vennootschap verkopen? Of dat nu aan de kinderen of aan derden is, maakt toch geen bezwaar?
Er moet interesse zijn, er moet een koper zijn. En dat vind je vandaag voor heel veel zaken niet meer. Hoeveel bakkers/slagers/dokterpraktijken/handelaarszaken zie je vandaag gewoon ontmanteld worden?

Er moet interesse zijn, er moet een koper zijn. En dat vind je vandaag voor heel veel zaken niet meer. Hoeveel bakkers/slagers/dokterpraktijken/handelaarszaken zie je vandaag gewoon ontmanteld worden?
Ik dacht dat we nog altijd in een samenleving leven waar de waarde van een vennootschap vrij bepaald wordt. De aandelen weerspiegelen de effectieve waarde. Als daar tegen een bepaalde prijs geen interesse voor is, dan zakt de waarde ervan, zo simpel is het.

Ik wil gerust de aandelen van elke bakkerszaak opkopen hoor. Maar aan de correcte waardering en niet aan een waardering die vroeger een betekenis had (handelspand), maar nu niks meer voorstelt wegens mobiliteit kopers.

Amai. Als Open Vld, de partij die vooral afgestraft was op hun postjespakkerij, hierin zou meegaan ongeacht het programma zie ik ze niet meer terug komen in 2029.

Ik blijf het ook wel zeggen dat puur electoraal gezien dit voor Vooruit wel een zeer goede positie zou zijn voor naar de verkiezingen te gaan in 2029. Je kan stoefen met de cadeautjes die je geeft in Vlaanderen en ook zeggen dat je wel je verantwoordelijkheid nam voor de functies die je hebt in Vlaanderen en terwijl kan je volop een besparingsregering aanvallen die onvermijdelijk het de lage en middenklasse niet gemakkelijk zal maken.

Ik dacht dat we nog altijd in een samenleving leven waar de waarde van een vennootschap vrij bepaald wordt. De aandelen weerspiegelen de effectieve waarde. Als daar tegen een bepaalde prijs geen interesse voor is, dan zakt de waarde ervan, zo simpel is het.

Ik wil gerust de aandelen van elke bakkerszaak opkopen hoor. Maar aan de correcte waardering en niet aan een waardering die vroeger een betekenis had (handelspand), maar nu niks meer voorstelt wegens mobiliteit kopers.
Het gaat niet om de waarde, niemand wil het als ondernemer nog doen.

Ik zie ook vaker dat de KMO’s waar wel oprecht interesse in is gesplitst verkocht worden. De operationele activiteit wordt afgesplitst en het onroerend goed blijft achter. Het productiepand zal eventueel wel meegaan maar de investeringen in verhuurpanden blijft meestal plakken.

We hebben een regering nodig , er is een begrotingscrisis. Doe maar met open vld. Centrum-rechts beleid.
Het is niet de intentie om een regering te maken met volheid van bevoegdheid.

-> Van een volwaardige regering met de liberalen zou echter geen sprake zijn

Dan zijn ze toch defacto wel relatietherapeut aan het spelen... let op hé ik doe het met uw ex lief en het gaat nog rechtser zijn...

Ik blijf het ook wel zeggen dat puur electoraal gezien dit voor Vooruit wel een zeer goede positie zou zijn voor naar de verkiezingen te gaan in 2029.
Tja, dit is zo'n gedachtengang waar ik een hekel aan heb. Een politieker zou moeten denken: "hoe kan ik het meeste wegen op het beleid?" en niet "hoe kan ik zoveel mogelijk postjes bemachtigen bij de volgende verkiezingen".
Als je als Vooruit politicus nu de afweging zou maken hoe je het meeste kan wegen op het beleid, dan is dat toch door deel te nemen aan de regering. Er moeten veel belangrijke beslissingen genomen worden die nog lang voelbaar zullen zijn. Dan zou je als politieker toch willen meebeslissen, en niet van de rand toekijken.

Tja, dit is zo'n gedachtengang waar ik een hekel aan heb. Een politieker zou moeten denken: "hoe kan ik het meeste wegen op het beleid?" en niet "hoe kan ik zoveel mogelijk postjes bemachtigen bij de volgende verkiezingen".
Als je als Vooruit politicus nu de afweging zou maken hoe je het meeste kan wegen op het beleid, dan is dat toch door deel te nemen aan de regering. Er moeten veel belangrijke beslissingen genomen worden die nog lang voelbaar zullen zijn. Dan zou je als politieker toch willen meebeslissen, en niet van de rand toekijken.
Tuurlijk, maar dan moet men u wel toelaten om te wegen op het beleid als je meedoet. En dat is nu hetgeen vooruit probeert mee te delen dat als ze mee zouden doen, dat ze enkel daar zijn om de stemmen aan te leveren om het beleid uit te voeren dat MR en NVA potentieel zou willen. Maar onvoldoende waar zij voor staan.

Kortom dat die balans er in hun ogen te weinig is. En waar ze, op basis van vroegere ervaringen met MR, ze liefst wensen dat die balans gebetonneerd staat en zit in de overeenkomst die ze afsluiten dat er daar dan niet veel in te bougeren valt.

Wat ook de reden is waarom ze de uitlating van Mahdi raar vonden omdat in hun opinie die manouvreerruimte om zaken op te schuiven er gewoon helemaal niet is of gaat zijn met de voorzitter van MR aan de tafel.

Akkoord maar Vooruit heeft dit maanden geprobeerd zonder dat er voldoende vanuit hun standpunt werd toegegeven. En eerlijk als ik zie wat de plannen waren tov de mensen met lagere lonen dan versta ik hun als iemand met een lager loon wel.

Liever dit dan nog maanden stilstand

Voor mij is dit exact hetzelfde als stilstand. Dit is geen oplossing. Het is zelfs nog erger het haalt de druk van de ketel waardoor je overeenkomsten maakt. Dit is zelfs erger dan vivaldi. Je hebt zelfs geen vlaamse meerderheid...

En dan moet je er nog vanuit gaan dat CDV dat ziet zitten. Ik zou dat juist niet zien zitten. Ze hebben nog maar een tijdje geleden gezien wat het effect is van in een vlaamse regering te zitten met VLD en NVA en hoe dat een kibbelkabinet was omdat hun linksere eisen (of de zaken die zij belangrijk vonden) gewoon aan de kant geschoven werden. Om dit dan te moeten ondergaan zonder in een volle regering ( al is het op federaal niveau) op iets anders te hebben kunnen wegen... lijkt mij gewoon een slecht idee. Naast het feit dat ze hun budgettaire hervorming er met bouchez ook al niet hebben doorgekregen op federaal niveau tijdens Vivaldi... waarom zou dat dan beter en makkelijker lukken in een echt rechts beleid.

Laatst bewerkt:
Voor mij is dit exact hetzelfde als stilstand. Dit is geen oplossing. Het is zelfs nog erger het haalt de druk van de ketel waardoor je overeenkomsten maakt. Dit is zelfs erger dan vivaldi. Je hebt zelfs geen vlaamse meerderheid...

En dan moet je er nog vanuit gaan dat CDV dat ziet zitten. Ik zou dat juist niet zien zitten. Ze hebben nog maar een tijdje geleden gezien wat het effect is van in een vlaamse regering te zitten met VLD en NVA en hoe dat een kibbelkabinet was omdat hun linksere eisen (of de zaken die zij belangrijk vonden) gewoon aan de kant geschoven werden. Om dit dan te moeten ondergaan zonder in een volle regering ( al is het op federaal niveau) op iets anders te hebben kunnen wegen... lijkt mij gewoon een slecht idee. Naast het feit dat ze hun budgettaire hervorming er met bouchez ook al niet hebben doorgekregen op federaal niveau tijdens Vivaldi... waarom zou dat dan beter en makkelijker lukken in een echt rechts beleid.
Ik was wel te vinden voor een tijdelijk mini-kabinet die de begroting op orde stelt en hervormingen doorvoert. Met vld lijkt dat makkelijker te halen dan met vooruit.

Ik was wel te vinden voor een tijdelijk mini-kabinet die de begroting op orde stelt en hervormingen doorvoert. Met vld lijkt dat makkelijker te halen dan met vooruit.

Ik ben er nog altijd niet aan uit hoe dat mini kabinet gaat werken.

En hoe je de begroting op orde gaat zetten als je geen volle bevoegdheden hebt. Want wat heb je? Een uittredende regering die de bevoegdheden die niet binnen dat mini kabinet zijn voorzien via een ministerraad overeenkomt en beslist. En een inkomende regering, met zijn eigen mini-kabinet, die de zaken waarover een akkoord is in dat mini kabinet overeenkomt en beslist?

Wat ga je doen indien er een beslissing genomen wordt die een impact heeft op de ene of de andere. Wie beslist welke het uiteindelijk wordt? Of wordt er gewoon geen beslissing genomen aangezien dat intredend kabinet de uitgaande regering opheft? Zeer goede voorbeelden van goed bestuur zou ik zeggen...

Stop gewoon met die zever en als je de stemmen wilt van vooruit voor een volledige regering geef toe totdat ze mee willen. Of werk met VLD en kijk of gedoogsteun van VB mogelijk is. Of groen of PVDA... in plaats van te zagen over het feit dat de andere partij knikkers wilt die jij hen niet wilt geven maar wie zijn stemmen je wel wenst.

Zolang je geen meerderheid hebt ga je mensen moeten overtuigen om met u te willen spelen. En dat wil dan soms zeggen dat jij de knikkers moet meebrengen waar je dan beide mee kan spelen.

Laatst bewerkt:
We hebben al een regering gehad met MR, Open-VLD, N-VA en CD&V. Michel 1.
Ze gingen het sociaal-economisch even op orde bregen. Taxshift, index sprong, besparingen.
N-VA ging zelfs zijn communitair programma in de koelkast steken.
Na 2 jaar ruzie is de N-VA eruit gestapt.

Een volledig rechtse regering is gedoemd om te mislukken want ze vissen allemaal in dezelfde vijver.
Bijkomend heb je MR die alles kan en mag want die speelt alleen in Wallonië.

Ik ben er nog altijd niet aan uit hoe dat mini kabinet gaat werken.

En hoe je de begroting op orde gaat zetten als je geen volle bevoegdheden hebt. Want wat heb je? Een uittredende regering die de bevoegdheden die niet binnen dat mini kabinet zijn voorzien via een ministerraad overeenkomt en beslist. En een inkomende regering, met zijn eigen mini-kabinet, die de zaken waarover een akkoord is in dat mini kabinet overeenkomt en beslist?

Wat ga je doen indien er een beslissing genomen wordt die een impact heeft op de ene of de andere. Wie beslist welke het uiteindelijk wordt? Of wordt er gewoon geen beslissing genomen aangezien dat intredend kabinet de uitgaande regering opheft? Zeer goede voorbeelden van goed bestuur zou ik zeggen...

Stop gewoon met die zever en als je de stemmen wilt van vooruit voor een volledige regering geef toe totdat ze mee willen. Of werk met VLD en kijk of gedoogsteun van VB mogelijk is. Of groen of PVDA... in plaats van te zagen over het feit dat de andere partij knikkers wilt die jij hen niet wilt geven maar wie zijn stemmen je wel wenst.

Zolang je geen meerderheid hebt ga je mensen moeten overtuigen om met u te willen spelen. En dat wil dan soms zeggen dat jij de knikkers moet meebrengen waar je dan beide mee kan spelen.

Vlaamse meerderheid is toch maar een symbolisch iets waar enkel NVA van wakker ligt.

En gedoogsteun van VB of PVDA. Als je denkt dat a) die dat ooit gaan doen en b) de boel niet zouden gijzelen, ben je heel naief.

Vlaamse meerderheid is toch maar een symbolisch iets waar enkel NVA van wakker ligt.

En gedoogsteun van VB of PVDA. Als je denkt dat a) die dat ooit gaan doen en b) de boel niet zouden gijzelen, ben je heel naief.

1) Deuh... het is NVA die er wakker van ligt. En het is de voorzitter van NVA die dan een regering zou gaan maken zonder vlaamse meerderheid? Dat was een beetje de origine ervan.

2) Ik acht de kans klein dat dit zonder problemen zou lukken. Al zie ik bij PVDA dat nog wel passeren voor een vooruit, groen, cdv coalitie. Maar het zou kunnen dat ze het zouden doen zoals het destijds ook gebeurd is in Nederland. Al acht ik de kans aannemelijk dat bij het eerste belangrijke meningsverschil dat het opgeblazen wordt die gedoogsteun.

Al was de boodschap eerder dat je de andere partij moet overtuigen om met u samen te werken ipv te zagen over het feit dat ze er knikkers voor vragen. De rest was gewoon "facetious" bedoeld.

Het gaat niet om de waarde, niemand wil het als ondernemer nog doen.

Ik zie ook vaker dat de KMO’s waar wel oprecht interesse in is gesplitst verkocht worden. De operationele activiteit wordt afgesplitst en het onroerend goed blijft achter. Het productiepand zal eventueel wel meegaan maar de investeringen in verhuurpanden blijft meestal plakken.
Als het niet over waarde gaat, dan gaat het ook niet over de belastingen op de waarde.

Tuurlijk gaat het dus wel over de waarde. De waarde van een artsenpraktijk zonder de arts zelf is niet zoveel meer waard, behalve als er vastgoed in zijn vennootschap zit. Als de vennootschap dus niet verkocht geraakt, is de kans groot dat de waarde niet correct zit.

En opnieuw: er zijn nog genoeg vennootschappen die wél verkocht worden, maar waarbij er geen belastingen zijn op de verkoop van de aandelen.

Terug
Bovenaan