Begroting in het regeerakkoord: supernota

Waarom geen flatrate tax zoals in sommige Oost Europese landen. Bulgarije bvb slechts 10% belastingen op loon, onafhankelijk van het inkomen.
Zo loont het ook weer om harder te werken en meer uren te kloppen + grote stimulans om te gaan werken.
Hier overweegt een groot deel mensen om 4/5 de werken want 20% verlies bruto is voor velen niet eens een nettoverlies van 5%.
Met een flatrate taks is de stimulans om te werken en veel te werken veel groter.

Verhogen belastingsvrije som is weer een maatregel die vooral ten goede komt aan de uitkeringsgerechtigden, als loontrekkende zal de winst weer eerder beperkt zijn (gezien het grootste deel van het loon toch weer zwaar belast blijft).
Dus je wil het huidige progressieve systeem vervangen door een flat tax. Laten we er even van uit gaan dat ze dit enigszins budgetneutraal moeten houden of toch zeker niet moeten overdrijven om de begroting op orde te houden. Het zal dus zeker meer zijn dan 10%.
Als gevolg zullen steuntrekkenden en werkende mensen met (zeer) lage lonen hun netto inkomen zien dalen, want in het huidige systeem betalen die quasi geen belastingen. Dat zijn de mensen die moeten krabben om het einde van de maand te halen en elke euro die ze verdienen ook uitgeven. Lijkt me een zware dobber voor de economie want de consumptie zal gevoelig dalen.
En dit ten goede van mensen met (zeer) hoge lonen die maandelijks al overschot hebben en kunnen sparen. Die gaan dan gewoon nog meer kunnen sparen, veel van die extra inkomsten zullen niet terugvloeien naar de economie.
En wat is de maatschappelijke meerwaarde van 'veel uren te kloppen' bovenop een standaard werkweek?

Dus je wil het huidige progressieve systeem vervangen door een flat tax. Laten we er even van uit gaan dat ze dit enigszins budgetneutraal moeten houden of toch zeker niet moeten overdrijven om de begroting op orde te houden. Het zal dus zeker meer zijn dan 10%.
Als gevolg zullen steuntrekkenden en werkende mensen met (zeer) lage lonen hun netto inkomen zien dalen, want in het huidige systeem betalen die quasi geen belastingen. Dat zijn de mensen die moeten krabben om het einde van de maand te halen en elke euro die ze verdienen ook uitgeven. Lijkt me een zware dobber voor de economie want de consumptie zal gevoelig dalen.
En dit ten goede van mensen met (zeer) hoge lonen die maandelijks al overschot hebben en kunnen sparen. Die gaan dan gewoon nog meer kunnen sparen, veel van die extra inkomsten zullen niet terugvloeien naar de economie.
En wat is de maatschappelijke meerwaarde van 'veel uren te kloppen' bovenop een standaard werkweek?
Het grote voordeel van een flat tax is dat het mensen zal stimuleren om meer te werken en niet minder (hetgeen een doelstelling is, werkzaamheidsgraad verhogen).

Voor mensen in lage lonen zal dit niet veel verschil maken, die betalen nu ook reeds belastingen, misschien niet veel, maar zal volgens mij wel nog steeds meer dan de 10% bedragen in België, dus opteer voor het % dat nu gehanteerd wordt bij iemand die 3000€ bruto verdient bijvoorbeeld. Alles daarboven zelfde percentage.

De hangmat steuntrekkers, of mensen voor wie het verschil tussen werken en niet werken niet groot genoeg is, geef je daarmee een stimulans om toch wel te gaan werken, want werken rendeert en wordt niet kapotbelast. Van alles wat je meer verdient dan "steun" wordt slechts 10% afgeroomd door de overheid.

Bijkomend voordeel voor de werkgevers, Belgische lonen worden terug concurrentieel. Bruto loonkost gaat erop achteruit. Nettovoordeel voor de loontrekkenden gaat erop vooruit, consumptie stijgt (ook weer inkomen voor de staat via de BTW).

Nu ken ik bvb een arts in mijn vriendenkring die gezien het huidge belastingssysteem, de vaste consulatieprijs etc, die gewoon 4/5de werkt omdat ze van idee is dat meer gaan werken toch niet meer loont voor haar, ge kunt beter wat op uw gemak zijn dan.

Het is een tendens die ik zie overal om mij heen, gewoon minder werken, want werken loont gewoon niet, er is gewoonweg geen pensioen naar werken etc.
We ziitten in België en andere (West-Europese landen) op een veel te communistisch systeem vandaag.

Als gevolg zullen steuntrekkenden en werkende mensen met (zeer) lage lonen hun netto inkomen zien dalen, want in het huidige systeem betalen die quasi geen belastingen. Dat zijn de mensen die moeten krabben om het einde van de maand te halen en elke euro die ze verdienen ook uitgeven.
Er zitten in België veel te veel inactieven (waaronder werklozen en steuntrekkers), die zijn op economisch vlak een blokkade voor de welvaart. Een easy win hier in België is om al die uitkeringen al zodanig te verlagen dat mensen terug een incentive krijgen om te gaan werken en bijdragen aan de economie. Door de huidige progressieve belasting wordt harder werken en geld verdienen net zwaarder bestraft als je meer doet dan gemiddeld. Dat moet stoppen en een flat tax is daar de beste manier voor.

Lijkt me een zware dobber voor de economie want de consumptie zal gevoelig dalen.
Ik ben ermee akkoord dat er teveel gespaard wordt in België, maar dat is een probleem dat je op zich moet aanpakken (je moet niet je belastingtarieven op inkomsten afstemmen op het spaargedrag). Begin bijv. met een wealth tax, waarbij financiële activa belast worden. In Zwitserland doen ze dat bijv. en dat levert de overheid aardig wat inkomsten op en de rijken worden er niet echt minder rijk op.

Nettovoordeel voor de loontrekkenden gaat erop vooruit, consumptie stijgt (ook weer inkomen voor de staat via de BTW).

Nu ken ik bvb een arts in mijn vriendenkring die gezien het huidge belastingssysteem, de vaste consulatieprijs etc, die gewoon 4/5de werkt omdat ze van idee is dat meer gaan werken toch niet meer loont voor haar, ge kunt beter wat op uw gemak zijn dan.

Het is een tendens die ik zie overal om mij heen, gewoon minder werken, want werken loont gewoon niet, er is gewoonweg geen pensioen naar werken etc.
We ziitten in België en andere (West-Europese landen) op een veel te communistisch systeem vandaag.
Hoe gaat consumptie stijgen wanneer enkel het besteedbaar inkomen van de mensen in hoogste decielen erop vooruit gaat?

De KU Leuven heeft deze optie 15 jaar geleden eens onderzocht, echt enthousiast word je daar toch niet van, tenzij je bij die bovenste 20% zit.

Het grote voordeel van een flat tax is dat het mensen zal stimuleren om meer te werken en niet minder (hetgeen een doelstelling is, werkzaamheidsgraad verhogen).

Voor mensen in lage lonen zal dit niet veel verschil maken, die betalen nu ook reeds belastingen, misschien niet veel, maar zal volgens mij wel nog steeds meer dan de 10% bedragen in België, dus opteer voor het % dat nu gehanteerd wordt bij iemand die 3000€ bruto verdient bijvoorbeeld. Alles daarboven zelfde percentage.

De hangmat steuntrekkers, of mensen voor wie het verschil tussen werken en niet werken niet groot genoeg is, geef je daarmee een stimulans om toch wel te gaan werken, want werken rendeert en wordt niet kapotbelast. Van alles wat je meer verdient dan "steun" wordt slechts 10% afgeroomd door de overheid.

Bijkomend voordeel voor de werkgevers, Belgische lonen worden terug concurrentieel. Bruto loonkost gaat erop achteruit. Nettovoordeel voor de loontrekkenden gaat erop vooruit, consumptie stijgt (ook weer inkomen voor de staat via de BTW).

1) bruto netto 3k -> 2170€ -> 27,6%. Je zou nog de minimumlonen kunnen omhoog trekken om ervoor te zorgen dat die lonen eerder rond dit punt liggen. Om zo ervoor te zorgen dat ook mensen met lagere lonen dan 3k bruto met dit belastingspercentage nog altijd een ok loon kan krijgen.
@JPV heb jij een idee indien we de inkomsten van de overheid zouden herverdelen in de richting van 27,6% personenbelasting voor de verschillende inkomstenpunten wat dit op het budget aan inkomstenzijde zou doen?
Mijn inzien zorgt dit voor een significante daling in de inkomsten naast het feit dat we een gat van 27 - 40 miljard moeten goedmaken. Wat gaan we dan effectief schrappen in onze uitgaven ?

2) Ik geloof voor geen sikkepit dat mensen die kiezen om met hun huidig loon 4/5de of minder te gaan werken dat het feit dat ze meer geld verliezen, zolang ze ermee nog goed rondkomen, effectief gaat tegenhouden om dat niet te doen. De mentaliteit van de mensen is gewoon helemaal anders. Als ik de verhalen van mijn grootouders en ouders hoor en die leg naast zowel mijn opinie als die van mijn generatiegenoten dan komen ze van werken om te overleven naar werken om te leven. En of men dan 5, 10, 15% verliest dat verandert de mensen niet van gedachten. Men hecht gewoon veel meer waarde aan andere zaken. Wat ook voor een stuk mogelijks is door de verhoogde welvaart...
In mijn ogen gaat die arts nog altijd gewoon 4/5de werken gaan of in een groepspraktijk werken om niet zoals hun voorgangers weken van 80 - 100 uur te draaien. Wat dus defacto ook wil zeggen dat je om hetzelfde werk gedaan te krijgen met mensen die 32 - 40 u kloppen je 2 à 3 keer zoveel dokters nodig hebt. En dat geldt nu eenmaal voor alles in onze maatschappij
-> als 99% van de bevolking moet krabben om rond te komen, en weken van 50 - 70 uur moet draaien om dat ietsje meer mogelijk te maken (zodanig dat ze die woning kunnen zetten of die wagen kunnen kopen of gewoon 200€ per maand sparen om geruster te zijn in betrekking tot de spaarbuffer bij een tegenslag) dan is die ruimte er niet. Maar bij de meeste mensen die er voordeel aan gaan hebben, zitten we al lang voorbij dat punt.
En is het risico er zelfs dat die mensen nog vroeger gaan zeggen van foert de boom in. Ik heb genoeg aan de kant staan en ik stop op mijn 50-60ste. Hell ik ben daar zelfs nu al serieus over aan het nadenken. Al heeft dit ook serieus te maken met het feit dat ik single ben, wat ook een groter deel is van onze bevolking (en wat een haalbare kaart is in onze maatschappij), waardoor die wortel van werken te gaan voor uw gezin een beter leven te geven ook gewoon anders en minder is. Of je moet die kost ervoor optrekken.

3) de enige manier hoe ik dit potentieel zie werken is als je terug het krabben om rond te komen principe invoert. (alhoewel het cyclische principe van economie daar eigenlijk ook een beetje voor zorgt, maar op een veel tragere schaal) Maar dat gaat dan echt niet ten goede komen aan de bevolking, maar eerder aan de top laag binnen de bevolking. Degenen die dan goedkoop degenen kunnen inhuren die moeten krabben om rond te komen. .

2) Ik geloof voor geen sikkepit dat mensen die kiezen om met hun huidig loon 4/5de of minder te gaan werken dat het feit dat ze meer geld verliezen, zolang ze ermee nog goed rondkomen, effectief gaat tegenhouden om dat niet te doen. De mentaliteit van de mensen is gewoon helemaal anders.
Voor bepaalde wel, voor anderen niet. Toen ik nog in loondienst werkte was ik van plan om naar 4/5e te gaan, omdat die financiële impact wel meeviel.
Nu als freelancer ben ik net meer beginnen werken omdat de financiële incentive om meer te doen véél groter is.
Ook hier op dit forum kom je dat vaker tegen dat mensen na het hebben van kinderen wel overwegen om parttime te gaan werken, net omdat die financiële impact eigenlijk kleiner is dan de vrije tijd die je er mee wint. Maak dat verschil groter en er zullen een pak minder mensen zijn die minder gaan werken hoor.

Voor bepaalde wel, voor anderen niet. Toen ik nog in loondienst werkte was ik van plan om naar 4/5e te gaan, omdat die financiële impact wel meeviel.
Nu als freelancer ben ik net meer beginnen werken omdat de financiële incentive om meer te doen véél groter is.
Ook hier op dit forum kom je dat vaker tegen dat mensen na het hebben van kinderen wel overwegen om parttime te gaan werken, net omdat die financiële impact eigenlijk kleiner is dan de vrije tijd die je er mee wint. Maak dat verschil groter en er zullen een pak minder mensen zijn die minder gaan werken hoor.

Dat kan kloppen, maar is dit ook niet omdat je vergelijkt met vroeger en je dat verschil nog niet mentaal verwerkt hebt ? Onder de noemer van nu even een paar jaar doorzetten om dan 5, 10, x jaar vroeger te stoppen met de buffer die ik heb aangelegd?

Nu bon, misschien spreek ik te veel voor mijn eigen. Nu zie ik mij niet 4/5de werken. Maar dat is eerder omdat het werk dat je op 5 dagen deed toch bij u terecht komt op 4 dagen. En ik het moeilijk heb, net zoals dat ik tijdens verlofperiode ook pas na 1 - 2 weken verlof mijn mails niet meer begin te checken..., om los te laten.
Als die knop is omgedraaid, dan kan ik dat wel loslaten.

Maar als, zoals bij mijn nonkel of kennissen, het is de relatie of gezin kwijt geraken of 5 - 15% loon verliezen om zo meer tijd aan het gezin te kunnen dediëren. Hetgeen in de hedendaagse tijd meer het geval lijkt te zijn (het samen profiteren van het leven, quality time, de verwachting dat het betrokken zijn in dit deel van de opvoeding in plaats van enkel "bring home the bacon" gewoon radicaal anders is...). Dan zie ik mensen gewoon die keuze maken. Toch wanneer ze in hun ogen ook met die "hit" deftig rondkomen.

Ik merk bij mijn huidige opdrachtgever toch ook een grote groep die bewust 4/5e werken omdat de financiële impact beperkt is. Dat zijn grotendeels 55plussers (zowel mannen als vrouwen) waarbij de kinderen al het huis uit zijn. Ik zie die groep wel terug aan de slag gaan als het meer loont om voltijds te werken, dat is de groep die door hun anciënniteit net in hogere schalen terecht komen.

‘Vandaag betalen veel belastingplichtigen, zelfs met gemiddelde lonen, meer dan 50 procent belastingen. Niemand zou meer dan de helft van zijn loon uit arbeid mogen afdragen’, klinkt het.

De Wever mikt bij herstart federale formatie op sanering van 16 miljard

Verder zullen mensen minder snel naar een hoger tarief springen wanneer hun inkomen stijgt. De plafonds waarop de tarieven van 25 en 40 procent gelden, worden verhoogd. Daartussen moet een tarief van 35 procent komen. Verder wordt de belastingvrije som opgetrokken van 10.570 euro naar 12.000 euro en verdwijnt de Bijzondere Bijdrage voor de Sociale Zekerheid (BBSZ). Dat alles betekent een lastenverlaging van miljarden.

Laat ons hopen, zou elke werkende een pak vooruit helpen.

Quote uit de tijd artikel van gisteren.
Iemand enig idee hoeveel dit soort maatregelen een brutoloon van 2500, 3000 en 5000 zouden beïnvloeden naar nettoloon of is dit te moeilijk om te zeggen?

Iemand enig idee hoeveel dit soort maatregelen een brutoloon van 2500, 3000 en 5000 zouden beïnvloeden naar nettoloon of is dit te moeilijk om te zeggen?

Via https://www.worktalia.com/tool_bereken_maandloon_jaarloon.asp

2500 -> 34.800,00

3000 -> 41.760,00

5000 -> 69.600,00

Gebruik makende van : https://financien.belgium.be/nl/par...e/belastingtarieven-inkomen/belastingtarieven
Zou je een berekening kunnen maken voor die belastingsvrije som. Maar voor de rest heb je effectief de nieuwe schijf nodig van die 35% en die nieuwe plafonds. Als die 25% doorgaat tot 20k. En je dan tot 30k 35% hebt en dan tot 38k 45% heeft dan een ander resultaat dan als je die plafonds op een nog andere wijze indeelt. Zeker omdat ook die van 50% effectief afgeschaft wordt. Of dat vb die versie van 50% de versie van 45% wordt en er dan wat mee geschoven wordt.
Dus zolang je die percentages niet hebt, kan je er niets over zeggen.

maar ga je als freelancer dan ook een langere carrière nastreven? Of ga je nu uw bankrekening zodanig spijzen dat je vroeger kan stoppen met werken?

Of 3e optie, ik ga gewoon op grotere voet leven en evenveel werken.
In praktijk is elke freelancer die ik ken, wel effectief aan het sparen om (veel) vroeger te stoppen met werken hoor. Gezien het relatief beperkte aantal mensen met extreem dure auto's/huizen/hobbies gaan de meesten niet op grotere voet leven.

In praktijk is elke freelancer die ik ken, wel effectief aan het sparen om (veel) vroeger te stoppen met werken hoor. Gezien het relatief beperkte aantal mensen met extreem dure auto's/huizen/hobbies gaan de meesten niet op grotere voet leven.

De Belg te kennen vermoed ik dat er best wat freelancers tot hun 65-75 gaan werken om een paar miljoen euro naar de kinderen door te sluizen.

Zelfs voetballers met miljarden gaan in de woestijn sjotten voor geld, voor de sfeer en gezelligheid naar verluidt.

Iemand die nu goed verdient en beslist om 4/5de te werken omdat tijd belangrijker is dan meer geld...gaat die met deze hervorming dan terug aan het werk? Dat lijkt me toch sterk.

Volgens mij is dit toch ook gewoon gekoppeld aan onze welvaart: heel wat mensen kunnen zich 4/5de permitteren en voelen de "druk" niet van vroeger dat werk je leven zin gaf. Als het verschil met voltijds dan kleiner wordt, maar 4/5de brengt evengoed wat meer op, zie ik die niet terug voltijds werken? Of zie ik het verkeerd?

Als het verschil met voltijds dan kleiner wordt, maar 4/5de brengt evengoed wat meer op, zie ik die niet terug voltijds werken? Of zie ik het verkeerd?
Ik denk dat er weinigen teruggaan van 4/5de nr voltijds, eens je een bepaald lager ritme gewend bent.

Maar het kan er misschien voor zorgen dat er minder nieuwe mensen zijn die de stap nemen van voltijds naar 4/5de als het financieel verlies groter wordt dan nu het geval is.

Nu, dit kost allemaal veel geld.
Dus ik veronderstel dat ze nu eerst de snoepjes aan het smijten zijn om de mensen warm te maken.
Zodat de belastingverhogingen die nog moeten aangekondigd worden misschien verteerd worden.

Bij veel 50-55+ers is hun huis al afbetaald, en kinderen zijn dikwijls al uit huis. Als je graag meer vrije tijd hebt en het extra geld niet nodig hebt dan waarom niet? Het eerlijkste zou zijn dat iemand die 4/5 werkt 80% netto krijgt van iemand die 5/5 werkt. Ik denk dat als iemand rond komt en content is met 80% van het voltijdse loon, dat die dan ook niet gaat springen om fulltime te werken.

Het percentage dat nu bij 3000 euro bruto belast wordt is rond de 16% (BBSZ even genegeerd).

Voor iemand die nu 2000 euro bruto verdient, betekent dit dus dat hij/zij 120 euro extra belastingen zou betalen. Wie deeltijds werkt (bvb medische redenenen, gezin, ...) zal het verschil nog een héél stuk hoger zijn (iemand die 1500 euro bruto verdient zal soms 240 euro extra betalen). Dat is dus écht geen goed voorstel, alleen al omwille van deze reden, bij mensen met een laag inkomen is het verlies van enkele euro's een groot probleem.

1) bruto netto 3k -> 2170€ -> 27,6%. Je zou nog de minimumlonen kunnen omhoog trekken om ervoor te zorgen dat die lonen eerder rond dit punt liggen. Om zo ervoor te zorgen dat ook mensen met lagere lonen dan 3k bruto met dit belastingspercentage nog altijd een ok loon kan krijgen.
@JPV heb jij een idee indien we de inkomsten van de overheid zouden herverdelen in de richting van 27,6% personenbelasting voor de verschillende inkomstenpunten wat dit op het budget aan inkomstenzijde zou doen?
Mijn inzien zorgt dit voor een significante daling in de inkomsten naast het feit dat we een gat van 27 - 40 miljard moeten goedmaken. Wat gaan we dan effectief schrappen in onze uitgaven ?
27,6% personenbelasting zou een gigantische extra inkomst voor de belastingen betekenen. Het gemiddelde is nu 22,20% (https://statbel.fgov.be/sites/defau...ens/10.9 Fiscale inkomens/fisc2021_B_1_NL.xls) . Jij rekent RSZ als belastingen, maar je moet dat echt apart rekenen. Bij sommigen is RSZ immers niks, bij anderen de volle 13,07%.

Het percentage dat nu bij 3000 euro bruto belast wordt is rond de 16% (BBSZ even genegeerd).

Voor iemand die nu 2000 euro bruto verdient, betekent dit dus dat hij/zij 120 euro extra belastingen zou betalen. Wie deeltijds werkt (bvb medische redenenen, gezin, ...) zal het verschil nog een héél stuk hoger zijn (iemand die 1500 euro bruto verdient zal soms 240 euro extra betalen). Dat is dus écht geen goed voorstel, alleen al omwille van deze reden, bij mensen met een laag inkomen is het verlies van enkele euro's een groot probleem.
Amai, dat zou toch zwaar tegenvallen voor mensen die de laagstbetaalde jobs doen.

Iemand hier ook enig idee hoeveel mensen die op werkloosheidsuitkering vallen (en we dus zouden moeten activeren) geen diploma hebben of laaggeschoold zijn? Ik denk dat dit ook een belangrijk gegeven zou zijn als we over een flat rate hervorming zouden spreken.

Terug
Bovenaan