Ziektekapitaal vs gewaarborgd inkomen.
Een courante verzekering gewaarborgd inkomen in de privésector is vaak toch minstens één jaar (of onbeperkt van duur zelfs? zal wel niet de default zijn.). Conceptueel is dat vrij hetzelfde als het "ziektekapitaal" van ambtenaren.
Het groot verschil is dat een verzekering gewaarborgd inkomen niet tussen komt bij depressies of burnouts (psychologische ziektes) terwijl het ziektekapitaal alles dekte.
Wat jij bedoelt met "30 dagen" is dat de werkgever altijd de eerste maand moet dekken bij ziekte. De verzekering gewaarbogd inkomen komt pas tussen meestal vanaf de tweede maand af.
Verzekering gewaarborgd inkomen is voor een termijn. Al dacht ik wel dat er waren die onbeperkt waren. Maar andere prijszetting. Echter nog nooit gehoord dat je die als werknemer krijgt. Ik heb zelfstandigen die al wel weten afsluiten. En dat bedrag dat er jaarlijks voor betaald diende te worden, rekening houdende dat je die kosten kon aftrekken, vielen eigenlijk wel mee. Al weet ik niet ofdat depressies en burnouts altijd uitgesloten waren.
Maar ja, met die 30 dagen bedoelde ik dat de werkgever altijd de eerste maand moet dekken bij ziekte. Bij de overheid, aangezien de overheid de werkgever is, is dit nu beperkt tot 20 dagen die je kan opsparen als je niets voor hebt. Of als uw werkgever ervoor zorgt dat je niet snel ziek kan worden. Het is namelijk maar hoe je het bekijkt hé.
Het is na die 30 dagen dat je op de ziekenkas valt. De term voor de ziekenkas is disponibiliteit voor een statutair ambtenaar. Al zijn er lichte variaties. Maar je kan het niet echt gelijkstellen met een aparte verzekering gewaarborgd inkomen lijkt mij.
Enfin, ik ben wel blij dat ik nooit geopteerd heb voor de betaling van regularisatie van de studiejaren (juist daarom

.) Degene die dat gedaan heben als ambtenaar, zijn royaal opgelicht geweest.
Als je daardoor vroeger op pensioen mocht gaan zou dat nog interessant geweest zijn. Maar met deze aanpassing lijkt het serieus minder interessant. De terugverdientermijn gaat een pak groter zijn. Al moeten we wel nog eerlijk zijn dat het bedrag wat je krijg dan geïndexeerd is en wordt terwijl hetgeen je betaalt dit niet het geval is.
Maar het is en bleef een enorme gok.
Het is wel een stuk steviger dan ik had verwacht. (Ik had iets van 10 jaar naar 20 jaar verwacht of gewoon het statutair pensioen vervangen door een redelijke groepsverzekering op termijnn.)
Ja. Al verschiet ik er eigenlijk niet van dat we deze richting uitgaan. Het respect voor mensen die een publieke functie uitvoeren is al een tijdje laag. En het is gewoon de ziekte van de tijd, meer willen zonder ervoor te willen dokken.
Ach ja, afwachten of Voorruit nog gaat durven te springen om eerlijk te zijn.
Ondernemingaftrek
"Ondernemingswinsten - en baten" is nogal een fiscaal omfloerste manier om te zeggen "zelfstandigen in de personenbelasting". "Baten" bestaat niet bij de vennootschappen.
Het is nogal vreemd dat wel dat men 10 jaar geleden iedereen motiveerde voor een vennootschap op te richten en nu het omgekeerde doet. Er mankeert toch echt langetermijnvisie in de politiek.
Mja, er zijn misbruiken met het vernootschappen dus mogelijks heeft dit te maken met het feit dat die richting toch niet zo'n goed idee was en we dus moeten terugduwen. Maar dat het onvoldoende interessant zou zijn (en niet geapprecieerd) indien die freelancers ineens 20k kwijt zijn tov het andere statuut.
Afwachten.
Over Vooruit
Ik had Vooruit altijd gezien als de "leerkrachten en ambtenarenpartij" maar dat gaat nu ook wel gedaan zijn

. Sebiet is er geen Vooruit en VLD meer

.
Ik heb hen altijd gezien als de partij voor de zwakkeren. Brutogewijs worden leerkrachten en ambtenaren ondertussen echter niet meer gezien als de zwakkeren. Hun brutoloon zit in veel gevallen bij de hogere categorieën. Omdat bij de anderen er veel nettovergoedingen bijkomen. Voor pensioenen zijn de ambtenaren al een tijdje kop van jut. Want daar zijn zij ook de uitschieter. En als er dan ook geld moet bespaard worden of gevonden worden is dat een makkelijke justificatie want je hebt toch genoeg.
En ik heb er niet noodzakelijk een probleem mee, maar als je het toch moet hervormen, dan heb ik liever dat je het eerlijk maakt en de verschillen vereenvoudigd. Nu bon, dat men als overheid liever niet wil werken met sommen geld uit te betalen zoals in de private sector kan ik ook perfect begrijpen. Uiteindelijk komt de origine voor de keuze om pensioenen hoger uit te betalen voor ambtenaren ook enkel uit het feit dat men er vanuit ging dat het voordeliger was om dat beperkt hoger pensioen uit te betalen dan een lump sum omdat de mensen eerder dood gingen. En was dat ook gewoon statistiek die door het langer leven van de mens scheef gegroeid is. Waardoor het pensioen van een ambtenaar zoveel beter is of was.
Ik heb eens uit de pols gesimuleerd voor iemand die 40 jaar als A1 federale overheid (post2013-carriere) gewerkt heeft. (Mankeert dus 5 jaar carriëre)
Merci, voor NA2 gaat dat gelijkaardig zijn aangezien loonverloop gelijkaardig is. Die eindigen op hetzelfde bedrag als de NA1. Al ben ik gestart in A1 en overgegaan naar NA2 waardoor ik een leg up van 6 jaar in mijn schaal gehad heb (waardoor ik mijn maximale schaal haal voor mijn 50ste in plaats van voor mijn 56ste).
Gaan de ambtenaren lonen dan ook wat stijgen? Aangezien de nu wat loon afgeven voor ons uitgestelde loon bij pensioen
Tuurlijk niet. Er moet bespaard worden niet meer uitgegeven. Al weet ik niet of die hervorming van minister van ambtenaren zaken met de verhoging in brutoloon met 1% dacht ik nog door gaat. Want dan zou je als je crue bent kunnen argumenteren dat met de maaltijdcheques en die verhogingen dat de compensatie voorzien is en dat het nu tijd is voor die hervorming